Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ensimmäinen oma poni

Lähettäjä: Pompula 
Päivämäärä:   15.4.25 08:31:00

Millainen oli ensimmäinen oma ponisi? Minkä ikäisenä sait sen, mitä sen kanssa teit? Kuinka monta vuotta puuhasit ensimmäisen ponin kanssa? Millainen kaveri sen jälkeen tuli?

Re: Ensimmäinen oma poni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.25 10:11:16

Ensimmäinen oma poni oli 16v, ostin sen 7 vuotta sitten, 27 vuotiaana. Poni on edelleen meillä. Se on shettisristeytys.

Ensin opetin lapset ratsastamaan ja sen jälkeen lapset ovat saaneet harjoitella polun kanssa itsenäisesti ponin hoitoa ja etenkin maaastakäsittelyä. Opettavat sille temppuja, hyppäävät esteitä jne. Maastakäsin.

Ponia ennen meillä onkin ollut lukuisia hevosia ja poneja, mm. lapsilla omat. Mutta minun ensimmäinen poni on tämä. :
Ja meillä siis oma kotitalli.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   15.4.25 10:40:16

Olisinko ollut 42 kun toi stana tuli pihaan hevosten seuraksi. Ei tee mitään, olla möllöttää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.25 10:55:45

Aika surkea ostos oli:D

Eli kun olin 9v niin ostettiin ratsastuskoululta jossa kävin niin sellainen Virosta tuotu risteytysponi/eestinhevonen tai mikä lie iso, melkein hevosen kokoinen poni jolla ei etujalat kestäneet tuntikäyttöä. Suurin piirtein peruskoulutettu oli, mutta ainakaan vasenta laukkaa ei osannut nostaa ja muutenkin oli raakile. Eikä ollut edes maastovarma, oli hirveän reipas näin lievästi sanottuna ja vaarallinen tapa oli ryöstää kotiinpäin mennessä. Monet kerrat lähti esim. taluttaessa aivan lapasesta ja tallille palattiin eri aikoihin. Ja esteistä ei myöskään tullut mitään, ei sillä että niitä olisi etujalat kovin kestäneetkään, mutta pari kertaa yritin hypätä ristikon ja eihän siitä tullut mitään kun poni oli niin kokematon ja teki aivan kummallisia loikkia niin että meinasin heti tippua, siinä loppui se vähäinenkin esteinnostus heti alkuunsa.

No miksi tämmöinen helmi sitten hankittiin? Koska tallinpitäjä sitä meille tarjosi eikä vanhemmat tienneet hevosista mitään, ja minähän olisin ottanut minkä tahansa nelikavioisen jolla on pulssi. Kuusi vuotta se meillä oli ja sinä aikana tapahtui huima muutos. Sillä kävi ratsuttaja ja samaan aikaan tietty itse kehityin hurjaa vauhtia kun löydettiin hyvä valmentaja. Maasto-ongelma saatiin ratkottua ja parin vuoden päästä pystyin jo maastoilemaan ilman satulaa rennosti pitkin ohjin, myös kotiin päin mentäessä. Ratsuttajien ja hyvien valmentajien ansiosta oltiin viiden vuoden kuluttua Helppo A:n tasolla. Esteitä ei sen parin kokeilukerran jälkeen hypätty koskaan.

Eli tämmöinen tarina. Hyvä puoli tuossa ponissa oli sentään se, että oli melkein pomminvarma ja helppo käsitellä (pl. maastossa aluksi), hirveän ahne ja varmaan ruoan perässä olisi kiivennyt takaperin puuhun. Hirveän tasaiset askeleet ja leveä selkä, täydellinen ilman satulaa ratsastukseen ja ratsastusleikkeihin. Mutta virheostos oli, ja kaiken lisäksi tästä kouluttamattomasta ja jalkavaivaisesta ponista maksettiin aivan ylihintaa:D 2000-luvun alussa sillä rahalla olisi varmasti saanut ainakin jaloiltaan terveen ponin.

Mulla loppui hevosinnostus eikä tämän ponin jälkeen tullut enää uutta nelijalkaista. Tämä poni pääsi maaseudulle ihanaan paikkaan ja eli 27 vuotiaaksi:)

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.4.25 12:36:52

Ensimmäinen ponini oli pieni shetlanninponi jonka sain 11 vuotiaana. Poni oli superkiltti ja lähinnä maastoiltiin, koska meiltä ei löytynyt kenttää. Itse olin ratsastanut n kaksi vuotta aktiivisesti. Se asui pihallamme pihatossa isomman ponin kanssa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   15.4.25 19:20:43

Hieman muokkailen tuota yhtä viestiä:

Ensimmäinen oma poni oli 5v, ostin sen liki 15 vuotta sitten, 31-vuotiaana, tyttäreni on 11v. Poni on edelleen mulla se on connemara, sen varsa on meillä myös. Saas nähdä, onko tuo varsa aikanaan tyttäreni tyttären ratsu :)

Itse pilattuja. Niin joo, setämiesseuralaisponi on ollut meillä myös kohta 14 vuotta.

Ja mulla siis oma kotitalli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.