Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Erimielisyydet hevosenpidosta porukoiden kanssa

Lähettäjä: riita 
Päivämäärä:   14.4.25 08:50:38

Oon siis alaikäinen vielä joten en voi asioihin paljoa vaikuttaa, mutta meillä on porukoiden kanssa paljon riitoja hevosten hoidon suhteen ja ahdistaa hirveesti. Meillö on omia hevosia ollut aina eikä tallilla käy ulkopuolisia ammattilaisia

Omalla ponillani on varmaan mahahaava tai jotain ja selkä kipeä, mutta porukat ei usko. Ne sanoo vaan että liikutus auttaa, no ei ole auttanut…Poni kun on hyvän näköinen päälle päin niin eivät usko että vatsassa voi olla sanomista ja kun on suht kiltti ettei ole alkanut tiputtmaan selästä mutta muuten oireilee selkää ja mahaa melko selkeästi esim luimii ja näykkii kun selkää painelee tai kosken vatsan alle eikä tätä tehnyt esim vuosi sitten lainkaan

Myös hevostemem kengitys ei ole hyvää vaan kannat usein matalat. Meillä käy joku kyläseppä ja vaikka en itse kengittämisestä paljoa tiedä niin kaviot eivät näytä hyviltä.

Toivon ettei tähän tule haukkumista vaan neuvoja mitä tehdä asioille? Jos koitan sanoa vanhemmille menee usein siihen että alan itkeä kun harmittaa niin vietävästi ja vanhemmat lähinnä pyörittelee silmiä. Äiti vähän lepsumpi mutta isä ei anna ilman lupaa käyttää eläinlääkäriä saati hankkia kalliita lääkkeitä kun se tienaa eniten ja maksaa kulut
Täytän ensi vuonna 18 mutta opiskelen vielä silloin. niin ei ole rahaa lääkitä ponia tai palkata kunnollista kengittäjää.

Re: Erimielisyydet hevosenpidosta porukoiden kanssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 09:20:07

Samanikäisen tytön äitinä harmittaa puolestasi. Voisitko neuvotella jos kokeilisit antepsin -kuurin, se ei ole kallis? Ja jos jätät ratsastamisen hetkeksi vähemmälle, liikutat maasta, venyttelet ja hierot itse sen mitä osaat?

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   14.4.25 09:23:12

Entä jos tienaisit itse rahaa, saisitko käyttää sen ponin hoitoon?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   14.4.25 09:58:31

Millainen ruokinta? Pikät heinänjakovälit ja pienet annokset altistavat mahahaavalle, ja jos väkirehuannokset ovat suuria.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   14.4.25 10:05:04

Harmillinen tilanne.

Niin pitkään kun vanhempasi kustantavat ponin niin he päättävät mitä sen kanssa tehdään.

Alaikäisenä et voi hommata hoitoja ym. vaikka sinulla olisi siihen varoja.

Riitelemällä et asiassa pääse eteenpäin, joten nyt pientä nöyryyttä ja rauhallista keskustelua vanhempien kanssa miten asia olisi hoidettavissa.

Lähettäjä: Herää 
Päivämäärä:   14.4.25 10:10:22

Mene töihin ja osta hevosellesi ne palvelut mitä haluat.

Lähettäjä: riita 
Päivämäärä:   14.4.25 10:40:08

Asutaan pohjoisessa maalla ja välimatkat pitkiä, niin töitä ei ole tarjolla ennen kuin saan ajokortin ja sittenkin lienee kausipinotteista. Heinää saavat vapaasti syödä onneksi ja rehumäärät pieniä.
Hieroa olen koittanut mutta poni alkaa pyöriä ja lopulta potkia kun selkä kipeä :(
En tiedä saisinko itse maksaa juttuja mutta kesätyörahoista ehdotin maksavani hierontoja ym viime vuonna mutta isä kielsi joten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.4.25 10:58:51

Koita vaan hieroa itse vaikka vähän kerrallaan vaikka pyörisikin. Ja jos mitenkään saat 30€ jostain, kokeile antepsinia. Jos se auttaa, luultavasti on mahahaava. Sillä voisit todistaa vanhemmillesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.25 11:41:52

Yli 15-v saa käyttää itse antaitsemansa rahat mihin haluaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.4.25 11:59:14

Yksi keino olisi sanoa vanhemmille että et halua ratsastaa kun poni tuntuu niin kipeältä. Olisko sinun mahdollista jutella kengittäjän kanssa joka siellä käy ja vähän vihjaista että kannat ovat nyt laskeneet ja niitä pitää nyt tarkkailla. Jospa hän alkaisi itsekin kiinnittämään niihin huomiota...Raspataanko ponin hampaita? Voisitko eläinlääkärille silloin samalla mainita näistä asioista?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   14.4.25 12:11:05

Oletan, että poni on vanhempien nimissä. Tällöin et voi ilman heidän lupaa tilata hierojaa ym. vaikka omaa rahaa olisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.4.25 12:45:51

Täti: ei ne hierojat kysele ikiä, kunhan laskun maksaa

Päivämäärä:   14.4.25 13:04:46

Ikävä tilanne. Mulla oli sama ongelma alaikäisenä. Tuntui että itselläni oli enemmän ymmärrystä ja halusin hevosten voivan hyvin, mutta en saanut siihen riittävästi porukoilta tukea tai avustusta tai ymmärrystä, eikä alaikäinen oikeen voi omin päinkään toimia juurikin rahan takia. Asioita oli lukuisia mutta esim sanoin että hevonen ei ole ok, kun ei halunnut liikkua aiempaan tapaan, mutta porukat sanoivat vaan että opettele ratsastamaan :D Noo lopulta selvis kuitenkin että hevosella oli anemia, kun sain jotenkin ruinattua että voidaanko nyt tutkia. Hevosen puolesta harmitti kun sitä oli viety vaan valmennuksiin vaikka oli puolikuntonen. Omalla kohdallani ei lopulta auttanut sitten muu kuin ootella, että sain koulun käytyä ja muutin omaan kämppään tekemään omia valintoja ja huolehtimaan itse omista eläimistä paremmin kuin he.. valitettavasti

Päivämäärä:   14.4.25 13:18:02

Mutta sulle haluan sanoa, että ole ylpeä siitä, että sulla on ymmärrystä ja tietoa hevosten hyvinvoinnista ja haluaisit huolehtia niistä hyvin - se on oikein! Koita jatkaa samaan malliin. Eläimet ansaitsee sen että niitä tutkitaan, jos on sellainen tunne että ne ei ole kunnossa. Valitettavasti kaikilla ihmisillä ei ole samanlainen ajatusmaailma ja vanhempien ”armoilla” asiaa saattaa olla hankalaa viedä eteenpäin. Koita vielä rauhallisesti keskustella siitä, sano että et voi ratsastaa kipeällä? Ehkä saat joskus jotain käyttörahaa, voisitko ostaa vaikka tota Antepsinia kokeeksi jostain jossain kohtaa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.