Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenpito on ihan saakelin kallista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.4.25 14:45:51

Olen hyvätuloinen nuori ihminen. Hevosenpitoon menee keskimäärin 700 € kuukaudessa silloin, kun ei ole suurempia sairauksia tai hankintoja, teen tallivuoroja osana tallivuokraa ja muutenkin käytän rahaa harkiten, mutta haluan kuitenkin hyvät ja turvalliset puitteet. Jos otetaan huomioon vähän jonkun sairauksien hoitoa tai satuloiden muokkaus/vaihtotarpeita, on kulut 800€. Minulla on kyllä palkallani varaa hevosenpitoon, mutta en voi lakata miettimästä sitä, mitä kaikkea tuolla rahalla saisi.

Lomamatka joka toinen kuukausi, tai 9600 € säästöön vuosittain, tai paljon stressittömämpää arkea silloin kun auto hajoaa tai kotona pitää korjata jotain. Tai viitsisin joskus ostaa itselle kunnon vaatteita, tai syödä joskus paremmin. Monesti tuntuu, etten näitä kaipaa, mutta välillä tulee pieni piru istumaan toiselle olkapäälle.

Miten päästä yli näistä ajatuksista vai onko vain laitettava hevonen myyntiin? Käy kateeksi ihmisiä, jotka osaa sivuuttaa ajatukset ja nauttii, elää ja hengittää hevoselämää surkuttelematta sitä miten paljon se oikeasti maksaa. Miten tuohon pääsisi itse? Vai enkö vain halua sitä tarpeeksi? Ehkä osittain vaikuttaa että hevonen sairastellut koko minulla oloaikansa ja harrastaminen on ollut molemmille epämukavaa.

Re: Hevosenpito on ihan saakelin kallista.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.4.25 14:53:27

"Miten päästä yli näistä ajatuksista vai onko vain laitettava hevonen myyntiin? Käy kateeksi ihmisiä, jotka osaa sivuuttaa ajatukset ja nauttii, elää ja hengittää hevoselämää surkuttelematta sitä miten paljon se oikeasti maksaa. Miten tuohon pääsisi itse? Vai enkö vain halua sitä tarpeeksi? Ehkä osittain vaikuttaa että hevonen sairastellut koko minulla oloaikansa ja harrastaminen on ollut molemmille epämukavaa."

Ehkä et vain tosiaan halua sitä omaa hevosta tarpeeksi, jos kerran useinkin ajattelet, että mitä kaikkea muuta hevoseen menevällä rahalla voisi saada. Itse en edes oikein osaa kaivata mitään muuta, koska koko elämä pyörii sen oman hevosen ympärillä. Jos haikailisin jatkuvasti jotain muuta, kuten vaikka matkustelua, säästämistä tai sijoittamista, uutta autoa, isompaa ja hienompaa asuntoa tms., niin kyseenalaistaisin kyllä koko hevosenpidon järkevyyden. Omaan hevoseen menee oikeasti ihan järjettömästi rahaa, aikaa ja energiaa, ja jos sitä ei halua tarpeeksi, kyllä se jossakin vaiheessa alkaa tökkiä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.4.25 14:59:00

Hevoset ovat kalliita lemmikkejä (tai joillekin kalliita urheiluvälineitä). Siitä touhusta pitää nauttia, että siinä on järkeä. Jos se on enemmän pakkopullaa, niin kannattaa suosiolla pitää taukoa. Hevostelun voi aina aloittaa myöhemmin uudestaan, jos alkaa taas kiinnostaa.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   13.4.25 14:59:14

Minun hevoseni peruskulut ovat enemmän. Hevosenpito tuntuu nyt vieläkin kalliimmalta koska kaikki muukin on kallistunut eikä palkka ole tietenkään noussut. Ennen jäi vähän säästöön, mutta nyt kaikki menee. Tässä tilanteessa itsekin mietin usein kuinka kallista hevosen pito on. Hevosvakuutusmaksukin nousi 8,5% eikä siitä voi luopua koska on siitä ollut myös hyötyä. Turha haaveilla käyvänsä hevosen kanssa tunneilla kun rahat ei vaan riitä. Lomamatkat ovat täysin poissuljettu ajatus. Kieltämättä olen itsekin miettinyt mitä muuta samalla rahalla saisi, mutta ei sitä oikein osaa olla ilman hevosta.

Lähettäjä: Silly 
Päivämäärä:   13.4.25 15:03:32

Mä maksan hevosen pidosta pihatossa 250€ kuussa. Mielestäni kohtuullista ja ollaan Uudellamaalla.

Päivämäärä:   13.4.25 15:05:55

**: Niin, luulen että voi olla niin. Nuorena tiedän, että itsekin olisin osannut olla ihan all-in, jos silloin puoliksikaan järkevä hevosenpito olisi onnistunut jollain matikalla. Nyt rationaalinen puoli puskee päälle. Ja varmaan hevosen jatkuva sairastelu alusta alkaen on vaikuttanut, hevosella on ikävää, ahdistavaa ja stressaavaa ja se voi huonosti, niin harrastus ei ole kovin mielekästä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.4.25 15:08:51

Vaikka henkeen ja vereen hevosihminen olenkin niin täytyy sanoa etten suostuisi pääkaupunkiseudulla hevosta pitämään. En vaikka kuinka olisi varaa.
Muualla Suomessa pystyn vielä vaikuttamaan hevosen pitoni hintaan. Tällä hetkellä minulla on kolme ja itsehoitopaikalla voin harrastaa laadukkaissa puitteissa. Hinta kuussa on pihtaamatta 450e/kk/kopu. Itse teen kengitykset ja muutenkin on osaamiseni jo sitä luokkaa ettei tarvitse joka ongelmaan asiantuntijaa pyytää.
Ruuhkasuomessa hevostelu on hermoja raastavaa. Jo muutaman kilometrin kulkemiseen saa varata aikaa ja norttia. Sitten tämä vihervassareiden jeesustelut hyvinvoinnista ja eläinten sopimattomasta kohtelusta. Kiesus.
Tallikavereiden ahdistukset ja herkkähipiäisyys koettelee diplomatiantaitoja. Ois ehkä muttei ole haluja ilman palkkaa terapointiin.
Kyllä maalla on mukavaa.
Ja halpaa..

Päivämäärä:   13.4.25 15:11:28

---: Juuri näin. Ja tämä mietintä on käynnissä. Joko on päästettävä irti noista ajatuksista, että miten paljon rahaa menee, tai myytävä hevonen. Sitä ei vaan osaa tietää, että mitä se elämä sitten ilman sitä onkaan?

I & Silly : Minulla olisi näissä puitteissa myös pitkälle yli tonni, jos en oman työni ohessa tekisi tallivuoroja osana tallivuokraa. Mutta toisaalta en ole itse vielä nähnyt sitä 250 € pihattoa, mikä mielestäni mahdollistaisi urheiluhevosen hyvän pidon, vaikka harrastehevoselle onkin sopiva - jos sellainen löytyisi ja täysihoidolla niin että hyvät ratsastusalueet lähellä vuokrattavana, niin veisin kyllä hevoseni heti. Haluan, että tallissa/pihatossa on pitävät pohjat, riittävästi tilaa, hyvin kuiviketta, hyvät aidat, vesi vuorokauden ympäri, heinät vähintään 5 kertaa päivässä, lannat siivotaan ja tallia tekevät osaa oikeasti seurata ja käsitellä hevosia. Vaatimukset on ehkä liian korkealla, mutta tuntuu etten halua pitää hevosta jos en voi tarjota sille riittävän hyviä olosuhteita.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.4.25 15:13:39

"Nuorena tiedän, että itsekin olisin osannut olla ihan all-in, jos silloin puoliksikaan järkevä hevosenpito olisi onnistunut jollain matikalla. Nyt rationaalinen puoli puskee päälle. Ja varmaan hevosen jatkuva sairastelu alusta alkaen on vaikuttanut, hevosella on ikävää, ahdistavaa ja stressaavaa ja se voi huonosti, niin harrastus ei ole kovin mielekästä."

Niin no, itse olen kohta 50-vuotias ja omia hevosia on ollut lähemmäs 20 vuotta, joten mistään nuoruuden innosta ja naiiviudesta tai uutuudenviehätyksestä tuskin voidaan minun kohdallani puhua. Hevoseni ovat myös sairastelleet enemmänkin kuin tarpeeksi. Ensimmäisellä omalla hevosellani oli krooninen, etenevä sairaus, ja kaikenlaisia muitakin vaivoja tuli sitä mukaa, kun ikää tuli lisää. Myös seuraava oma hevonen oli sairas ja menehtyi hyvin nuorena ehtimättä edes saada mitään selkeää diagnoosia. Ihan pimeät määrät rahaahan noihin on mennyt, ja stressiä ja huolta on riittänyt enemmän kuin omiin tarpeisiin, mutta silti halusin ostaa taas uuden hevosen.

Päivämäärä:   13.4.25 15:17:59

??: Jep, niinpä. Täällä etelässä ollaan. Tosin haja-asutusalueella, ettei tallimatkat itselle kovin pitkiä. Minulla on aikalailla itsehoitoa vastaava työmäärä, noin 24 tuntia teen tallitöitä kuukaudessa. Tällä hoitomäärällä tallipaikka + kuivikkeet + heinät + hoidetut ratsastusalueet tekee 450 €. Siihen sitten vähän vakuutusta, peruseläinlääkärikäynnit, kengitykset, kivennäiset ja edulliset lisärehut niin ollaan jo tuolla 700 € paikkeilla. Harrastehevosta pitäisin samalla työmäärällä varmaan melkein puolta halvemmalla, mutta kun epätoivoisena tavoitteena on kilpaurheilu, on maksettava puitteista, maneeseista ja ammattilaisen kengityksistä jne. Sinä olet ammattilainen, mutta itseäni en sellaiseksi lue vaikka harrastehevosia olen kengittänytkin ja alan koulutus löytyy, omalle lyön vaan irtokengät. Ehkä ratkaisu olisi muuttaa itsekin vähän kauemmas.. :)

Päivämäärä:   13.4.25 15:21:11

**: Kyllä, en meinannutkaan että kyse olisi nuoruudesta tai naiviudesta ja kaltaisiasi varttuneempia ja vannoutuneita hevosihmisiä on paljonkin. Arvostan suuresti sitä, että on niin selkeää mitä haluaa. Mitä rahallakaan lopulta tekee jos sitä säästelee johonkin sen sijaan että käyttää johonkin mitä todella haluaa? Itselläni ikä on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, enkä oikein tiedä miten saisin jatkuvan rationalistisen vatvomisen loppumaan. Hevosenpito ei tunnu järkevältä, mutta en osaa tehdä päätöstä myöskään luopumisesta.

Mielenkiinnosta, jos haluat kertoa, mikä krooninen etenevä sairaus hevosellasi oli?

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   13.4.25 16:10:58

Itse olen onnellisessa asemassa siinä mielessä, että hevosenpito on sen verran edullista, ettei tarvitse luopua mistään tällä hetkellä tällä tulotasolla. En kuitenkaan ole kiinnostunut kilpailemisesta, en juurikaan valmentautumisesta vaan hevoseni on minulle vaan lemmikki ja ystävä jonka kanssa vähän touhuillaan yhdessä mielekkäästi. Niinpä onkin hyvin luontevaa, että tämä jää viimeiseksi hevoseksi, jonka jälkeen voin vapautuneen ajan ja rahan sitten käyttää johonkin muuhun. Tämä sopii elämääni nyt hyvin ja joskus, kun hevosesta aika jättää, on muiden asioiden vuoro :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.25 16:31:35

"tai paljon stressittömämpää arkea silloin kun auto hajoaa tai kotona pitää korjata jotain. Tai viitsisin joskus ostaa itselle kunnon vaatteita, tai syödä joskus paremmin."

Kuulostaa siltä, ettei sinulla ole oikeasti varaa hevosenpitoon.

Päivämäärä:   13.4.25 17:12:47

Nyt tekee mieli perua mun hevoskauppa :D

Päivämäärä:   13.4.25 17:53:25

. : Stressi ja ahdistus tulee siitä, että olen älyttömän säästeliäs ja tarkka rahankäyttäjä. Olen aina tottunut säästämään rahaa. Se on vieläkin mahdollista toki, mutta minulla ei ole ikinä ollut yhtä isoa kuluerää, olen elänyt ihan naurettavan niukasti ja säästänyt aiemmin kolme kertaa pienemmästä palkasta kun mitä nyt on.

Ilman hevosta, ei tarvitsisi miettiä yhtään rahankäyttöä, voisi kotona tehdä remontit loppuun vapaalla budjetilla ja käydä lomalla ilman kyttäystä, ja rahaa jäisi silti.

Naurettavaa etuoikeutetun ihmisen kitinäähän tämä on, mutta toivon että saisin jotain ajatuksia miten voisi päästä tästä rahaan liittyvästä ahdistuksesta eroon, tai sitten ymmärtää että minulle hevosenpito ei vaan tarjoa riittävää vastinetta ja luopua siitä.

Päivämäärä:   13.4.25 18:03:20

Ja toinen piste, et ole välttämättä samanlainen stressaaja kun minä. Ja kivan ja terveen hevosen kanssa hevosen omistaminen antaa varmasti ihan eri tavalla.

Lähettäjä: Ymmärrän 
Päivämäärä:   13.4.25 18:33:44

Ahdistaa kyllä itseänikin rahanmeno. Hevonen on lemmikki josta luopuminen on viimeinen vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa ei tarvitse tulla edes kovin pitkää sairaslomaa/työkyvyttömyyttä itselle, tai jotain muuta yllättävää, niin talousasiat menee pahasti karikolle. Kun ei ole muuta omaisuutta, tai puolisoa tms. joka voisi auttaa.

Tuskin enää uutta hevosta hankin, mutta toivon että nykyisen saisin pitää vielä pitkään. Tilanne oli aika eri 5 vuotta sitten, kun hevosen päätin hankkia. En kadu, mutta nykyisin raha stressaa ihan eri tavalla.

Lähettäjä: $ 
Päivämäärä:   13.4.25 18:45:27

Niin se vähän tahtoo olla, että jos on sellaiset "tavallisen ihmisen" hyvät tulot ja varaa pitää hevosia, ei sitten olekaan aikaa harrastaa saati kilpailla. Ensisijassa rahat ja aika tietysti meni lapsiin ja perheeseen, ja nyt kun on sekä rahaa että aikaa hevoshommaan, ei enää olekaan samanlaista notkeutta ja rohkeutta edes ratsastaa :)

Lähettäjä: kl. 
Päivämäärä:   13.4.25 18:50:24

Eihän tässä mitään järkeä ole. Pelkkiin peruskuluihin menee tonni kuussa ja talli on maneesiton, joten lähimaneesin käytöstä maksan vielä erikseen. Lisäksi ell-kulut, ylimääräiset asiat ja varusteet, ja niin edelleen.

Kyllähän tällä summalla saisi vaikka mitä muuta. Ja välillä tuntuu, että mistä edes maksan, kun säät on karseat, pelkkä maneesissa nyhvääminen tylsää ja siellä on kuitenkin ruuhkaa, hevosella on joku vika tai sairaus ja sitä saa sitten ihmetellä.

Kun nykyisestä hevosesta aika jättää, niin en varmaankaan osta uutta. Tai ehkä pitäisi voittaa lotossa niin ei haittaisi yhtään, vaikka hevoseen menisi kaksi tonnia kuussa...

Päivämäärä:   13.4.25 19:48:41

Mua harmittaa, ettei ole enää varaa pitää hevosta. Jos maneesitallille haluaa, niin saa maksaa 900€/kk eli kuukausikulut pyörii väkisinkin 1500€ tienoilla ilman kisoja tai ell kuluja. Hullua ajatella että esimerkiksi kaupan kassa saattaa saada saman verran rahaa käteen kuussa kuin itsellä meni pelkkään harrastukseen. Toki hevostakin voi pitää monella eri tavalla, mutta maneesitallilla pito, viikottainen valmentautuminen ja kilpaileminen ei mitään halpaa lystiä ollut.

Lähettäjä: Herää 
Päivämäärä:   13.4.25 20:02:17

Liikaa maksaa tämä harrastus

Lähettäjä: Rikas 
Päivämäärä:   13.4.25 20:05:34

Aloittaja ei ole hyvätuloinen jos ei hevosen lisäksi ole muuhun extraan varaa (ulkomaanmatkat ym).

Päivämäärä:   13.4.25 20:40:00

Rikas: Hyvätuloiseksi määritellään henkilö, joka kuuluu parhaiten tienaavaan 10 %:n. Kuulun itse parhaiten tienaavaan 5%:n, joten luulen olevani hyvätuloinen. Mutta halpa ei silti harrastus ole. Voin pitää hevosta, ja mennä joskus ulkomaille, mutta varallisuutta on siinä haastavaa enää kasvattaa.

.: Näin se on. Tallinteolla saan itse leikattua tallipaikan hinnan puoleen, mutta se nipistää vapaa-ajasta, ja noinhan se on, ja omalla ajallakin pitäisi olla hintansa.

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   13.4.25 20:44:30

Painin ihan samojen ajatuksien kanssa. Ei jää mitään säästöön tällä hetkellä.

Peruskulut on 1290€/kk, siihen päälle valkut 1xvk 200€ ja, jos vielä kisoihin haluaa ja varusteita päivittelee niin ollaan 2000€/kk. Ihan hirveetä.

Ei tässä ole mitään järkeä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.25 21:20:29

Itse ajattelen niin että johonkin ne rahat menisi enivei. Emme matkustelleet ennen hevostakaan. Perheestä kävi siihen aikaan 2 hlöä tunneilla / vuokrapolle, pari-kolme krt kertaa viikossa, joten rahaa meni useampi satku kuussa jo silloin. Toki hankinta plus varusteet, traileri ym söi ison osan säästöistä. Sitä en osaa sanoa tuleeko uutta hevosta nykyisen jälkeen. Ehkä ensin voisi vuoden pari matkustella ;) ja ostaa uuden sitten.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   13.4.25 21:43:04

-Mä maksan hevosen pidosta pihatossa 250€ kuussa. Mielestäni kohtuullista ja ollaan Uudellamaalla

Huijaat… johan pelkkä heinä sille maksaa enemmän per/kk kun tuo ellei ole pieni poni

Lähettäjä: Oulu 
Päivämäärä:   13.4.25 21:59:24

Samanlaiset pohdinnat täällä kuin aloittajalla. Kilpailemisesta ei tarvitse haaveillakkaan näillä hinnoilla kun pitäisi valmentautua niin paljon ja siihen ei ole varaa. Pohdinnassa ollut että haluanko harrastaa laadukkaasti vai myynkö pois ja vaihdan esim uuden auton. Autoa ei mitään puhetta vaihtaa niin kauan kuin hevonen on taloudessa.

Lähettäjä: älkwnfeläknf 
Päivämäärä:   14.4.25 00:51:39

meilläkin perhe kuuluu siihen parhaiten tienaavaan 5%iin. Hevosen kk kulut on 1500-1600 jos ei ole ell kuluja. En edes kisaa. kyllä pärjätään mutta mitään ei jää säästöön ja todellakin varaa ei ole ollenkaan kaikkiin asioihin joita ehkä haluaisi. Hevonen on jo vanha, en halua tietenkään myydä, mutta kohtuullisen terve, saattaa elää 30-vuotiaaksi... toivottavasti ei.
Ja meillä tallilla on monta ihmistä joilla on 2-3, jopa 4 hevosta.. Siis heillä menee hevosiin 5000-6000 kuussa... eikä riitäkään. Tarvitaanhan sadan tonnin hevosrekka ja yhtä ja toista muuta.
Siinä porukassa mä kuulkaa olen tosi köyhä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.4.25 04:18:51

Jaksan aina ihmetellä minkä takia halutaan asua oääkaupunkialueella. Siellä julkinen liikenne tarjoaa hyvät kulkuyhteydet myös esim Lahti, Kouvola, Riksu ja liepeet. Eli kai sinne töihin pääsee kauempaakin.
Huomattavasti halvempaa eläminen ja ainakin hevostelu.

Lähettäjä: tantta 
Päivämäärä:   14.4.25 04:50:54

palkkaa käteen 2300 kuussa, hevoseen menee ilman ell-kuluja kuussa keskimäärin 1300 (tähän laskettu auton kulut koska töissä käyn kävellen). hevonen ei asu maneesitallilla eikä ole valmennuksia. järkyttävä summa...

Päivämäärä:   14.4.25 05:11:11

??, mutta julkisilla se työmatka voi kestää sieltä riksun liepeiltä pk seudulle yllättävän kauan julkisilla. Itsellä meni juna+bussi niin n. 2h suuntansa, autolla olisi mennyt noin tunti.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   14.4.25 06:20:42

Tottakai on kallista, mutta tätä lajia ei saa mitata rahassa.
Jos rahan meno harmittaa koko ajan, suosittelen harrastuksen vaihtamista.
Itselläni varmaan mennyt omakotitalon hinnan verran hevosteluun, mutta entä sitten?
Olen ainakin elänyt ja saanut valtavasti henkisesti.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   14.4.25 06:40:34

Viimeisten parin vuoden aikana hevosenpito on kallistunut todella paljon. Pelkät kengityskulut ovat nousseet isosti. Siinä kun hevonen sairastaa tai ei muuten ole tarpeisiin sopiva, niin kyllähän se harmittaa. Ja sitten kun pistät hevosen pois ja hankit sopivampaa tilalle, niin olet huono ihminen. Aikamoista.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   14.4.25 07:59:21

?? kanssa samoilla linjoilla.

Päivämäärä:   14.4.25 08:45:04

Moni tekee tästä harrastuksesta kalliimpaa kuin mitä se on! Montako loimea jne jne omistat? Montako kertaa soitetasn ELL pienimmästä vaivasta joka katoaa maalaisjärjellä

Päivämäärä:   14.4.25 08:58:26

Omistan neljä moneen kertaan paikattua loimea ja yhden kuivatusloimen. Yhden olen lisäksi myynyt hevosenpidon aikana. 2 satulahuopaa. Yhdet suitset. Ostan käytettynä kaiken mahdollisen, ja vaan tarpeeseen. Muuten en pitäisi hevosta maneesitallilla näin "matalilla" kuukausikuluilla.

En soita eläinlääkärille pienistä haavoista, mutta jos tavoitteena on kilpaurheilu, on sinne soitettava silloin jos on selvä epäily vaivasta. Vamma/vaiva on aina löytynyt oletetusta kohdasta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 08:59:02

Minun puolestani saa maksaa mutta haluaisin rahoilleni vastinetta. En ole aikoihin kokenut että hevosen hoidon taso ja valmennuksen taso vastaa hintaansa. Laatu on laskenut todella vauhdilla. Tästä syystä en ole kovinkaan innostunut jatkamaan harrastusta vaikka rahaa siihen olisi käytettävissäkin.

Lähettäjä: käj 
Päivämäärä:   14.4.25 11:30:32

No mä kyllä olet todella tyytyväinen sekä hoidon että valmennuksen tasoon. Että siitä maksan mielelläni sen 1400kk.

Päivämäärä:   14.4.25 12:02:14

”Naurettavaa etuoikeutetun ihmisen kitinäähän tämä on, mutta toivon että saisin jotain ajatuksia miten voisi päästä tästä rahaan liittyvästä ahdistuksesta eroon, tai sitten ymmärtää että minulle hevosenpito ei vaan tarjoa riittävää vastinetta ja luopua siitä.”

Itsellä on omiin pohdintoihin auttanut, kun on paperille kirjottanut ylös plussat ja miinukset hevosen omistamisesta sekä tehnyt sellaisen swot-analyysin omasta hevosesta. Swotiin siis kirjoitetaan ylös: vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. https://fi.wikipedia.org/wiki/SWOT-analyysi
Siinä pystyy jotenkin ottamaan vähän etäisyyttä tilanteeseen ja arvioimaan sitä paremmin ilman tunteita ja sen jälkeen on helpompi miettiä mikä on itselle toimivin ratkaisu tulevaisuuteen. (Esim. Itselle helpotti isomman puskurin säästäminen ahdistukseen, vaikka se vaati tallin vaihtoa)

Lähettäjä: Ruums 
Päivämäärä:   14.4.25 12:50:28

Ymmärrän täysin aloittajan pohdinnat.
Mä olen kaikessa todella tarkka rahankäyttäjä ja harkitsen hankinnat tarkkaan. Hevosella on kaikkea, mitä se tarvitsee, ei mtn ylimääräistä ja kaikki, mikä ei ole välttämätöntä myydään kirpparilla eteenpäin.

Tämän hevosen jälkeen varmaan jää seuraava hankkimatta tai saata tästäkin myydä osuuden pois. Kimppaomistajuus kiinnostaa ja uskon, että tulevaisuudessa kiinnostaa yhä useampia.

Haluaisin ehkä tulevaisuudessa matkustella enemmän ja kuluttaa rahaa tapahtumiin. Tykkäisn käydä konserteissa, stayvacationeilla ja säännöllisesti hierojalla ja jalkahoidossa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 13:31:30

Lähettäjä: käj
Päivämäärä: 14.4.25 11:30:32

No mä kyllä olet todella tyytyväinen sekä hoidon että valmennuksen tasoon. Että siitä maksan mielelläni sen 1400kk.

Kiva jos näin on. Ise en vastaavalla summalla saa kunnollisia puitteita ( kenttä+ maneesi keskiverto pohjilla) eikä hevoselle tarpeeksi kuiviketta. Hevonen syötetään mieluummin turvotetuksi puhveliksi, joka makaa kusessa ja paskassa.

Päivämäärä:   14.4.25 14:36:24

"Hevonen syötetään mieluummin turvotetuksi puhveliksi, joka makaa kusessa ja paskassa."

Osuva kuvaus nykytodellisuudesta.

Lähettäjä: q¨pefj 
Päivämäärä:   15.4.25 11:01:00

Mistä te löydättekin näitä surkeita talleja. Mulla on vuosikymmenten mittaan ollut hevosia 3 eri tallilla, ja kavereillakin monilla, ja oikein hyviä talleja ovat olleet.

Toki yksi asia pitää paikkansa: halvalla ei saa hyvää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.4.25 13:57:56

Hinta ei ole kynnyskysymys, vaan laatu. Kun on itse työskennellyt niillä talleilla, joissa hevosenomistajat ovat todella varakkaita ja kaikki on tiptop, niin pudotus nykypäivän täyshoitotalliin jossa säästetään hevosen kustannuksella ihan kaikesta, on valtava. Hevoset kyllä syötetään heinäporsaiksi, mutta kuivikkeista, lämpimästä vedestä, tarhoista, pohjista, kulkuväylien kunnosta, jopa valaistuksesta säästetään hulluuteen asti.

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   15.4.25 15:58:42

Meillä kyllä tallissa on hyvä hoito, laadukas heinä, runsaasti kuiviketta, lämmin vesi, lämmin kuivatushuone, tallin puolesta pesukoneet, hyvä valaistus, kuivat tarhat ja erityisen hyväpohjaiset kentät ja maneesi. Ja aina siistiä.
Ihan "nykypäivän täysihoitotallissa."

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   15.4.25 21:32:41

Viima missä päin. Voisin tulla jonoon:)

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   16.4.25 01:35:56

Rusa. Ja ei, hevoset eivät tarhaa 12h päivässä. Joka tuntuu monelle olevan se ainut asia joka merkkaa, muusta viis.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.25 07:45:18

Onhan se joo. Mulla ollut hevonen 15 vuotta. Edullisemmilla kuluilla mutta silti. 5000e/vuosi tekee 75 000e. Sillä olisi jo saanut hyvän auton tai keskitason mökin. No, jatkan 90-luvun rottelon kanssa ajamista ja lomilla voi vaikka telttailla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.25 07:46:08

P.S. Johonkin se raha kuitenkin menee. Harvalla kaverillakaan on tuota 75 000e säästössä.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   16.4.25 10:30:19

"Rusa. Ja ei, hevoset eivät tarhaa 12h päivässä."

No poliisitallissa käytännössä kokopäivätarhaus kaverin kanssa, että älkääs yleistäkö tuota Rusaakaan.

Päivämäärä:   16.4.25 14:19:36

Tienaan aika normin, 2500€/kk. Asun yksin. Koska kaikki kallistunut, muutin hevoseni maalaiskotitalliin ja lopetin kaikki valmennukset yms turhan. Hevonen nyt vaan ihan puhtaasti omaksi iloksi ja piristykseksi. Kaikki kulut jyvitettynä vuoden ajalta nyt noin 400-500€/kk.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.4.25 14:55:36

Maneesitallit alkaa olemaan yli 1000eur/kk. Se on todella paljon rahaa. Itse en ota enää hevosta nykyisen jälkeen. Kaikki kallistuu liikaa ja mieluiten sitä laittaa rahaa itseensä ja läheisiinsä kuin hevoseen.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   16.4.25 15:13:12

Voi kun maksaisi se hevosen pito vieläkin enemmän, ettei ihan kaikki ostelisi niitä hevosia. Kun ei ole vara hoitaa niitä hevosia oikein

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   16.4.25 16:38:20

No sitten kun on varaa siihen hevoseen ja laittaa siihen rahaa niin saa kuulla ht.netistä/tallilla/somessa kuinka huono ratsastaja on, kuinka huonosti hoitaa, pitäisi laittaa hevonen jo monttuun yms. Mä ajattelen hevosen valitettavasti harrastuksen välineenä > se ei ole lemmikki. Laitan koiraan enemmän rahaa kuin hevoseen. Ja koska hevonen on mulle tuotantoväline niin siihen laitetaan se minimiraha, eli jos se ei "tuota" minulle mitään niin se menee vaihtoon / kuoppaan tms. Kallis elukka pitää eikä siihen "kiinny" millään tavoin. Siksi hevoseni myöskin elelee vaatimattomasti läheisessä pihatossa, sillä ei ole triljoonaa loimea, ei vitaminiipurkkeja, yksi satula ja parit suitset, kolme satulahuopaa. Älkää käsittäkö väärin; kyllä mekin kilpailemme, huvin vuoksi ja minimikuluilla. Ei ole vain pelkkä puskaratsu. Menemme kentällä, maastossa ja kyllä, jopa maneesissakin. En koe huonoa omatuntoa jos hevonen seisoo 2m lumituiskun jälkeen pihatossa ilman että sitä liikutetaan sillä viikolla. Ajattelen myöskin että hevonen tarvitsee oman leponsa, jolloin myöskin loukkaantumisriskit ja vaivojen paheneminen vältetään.

Lähettäjä: Filo 
Päivämäärä:   16.4.25 16:46:47

Onhan tämä oikeasti surullisten kallista, itselläni noin 1400 e / kk tähän touhuun palaa, sisältää valmennuskulut (kisakulut sitten päälle) :I Mutta en vaan ole löytänyt elämääni mitään muuta asiaa, joka antaa minulle yhtä paljon onnellisuutta, en toista eläintä jota rakastaisin näin paljon enkä mitään muuta lajia, joka tyydyttäisi kehitys- ja kilpailuviettinäni. Ihan hullun hommaa, mutta olisin kyllä itse ainakin vielä hullumpi ilman hevosta elämässäni :D Eli tällä mennään.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   17.4.25 08:17:13

Sama juttu, palaa sen 1400 € mutta olosuhteet ja valmennuksen taso ei vastaa hintaa. Rahan meno ei haittaa muuta saisivat palvelujen tarjoajat kokea edes hivenen kunnianhimoa. Huonoimpia ovat kotimaset ammatinharjoittajat.

Lähettäjä: osuva 
Päivämäärä:   17.4.25 08:19:27

” Ihan hullun hommaa, mutta olisin kyllä itse ainakin vielä hullumpi ilman hevosta elämässäni :D Eli tällä mennään.”

Tämä :Dd

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   17.4.25 08:23:40

Tuo sairastelu varmasti vaikuttaa. Minulla menee 1000-1200 euroa kuukaudessa hevoseen (täysihoidossa maneesitalilla, valmentaudutaan). Ei haittaa, koska hevonen on ollut suuri unelmani ja tuntuu, että kehitymme kokoajan.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   17.4.25 09:15:02

Minulla hevoseen menee aikalailla 1200 € kk ja olisihan sitä tilillä rahaa ihan merkittävästi enemmän kun ei olisi hevosta. Vai olisiko?

Söisin ehkä vähän enemmän ulkona lounaita, mutta niistäkö se ilo sitten elämään tulee? Tai paremmasta hotellista reissussa olessa?

Tosiasiassa varmaan säästäisin hieman nykyistä enemmän rahastoihin - mutta mitä ja ketä varten, ei ole lapsia- tai juurikin reissaisin vähän useammin, mutta mitä iloa minulle on vain rahasta tilillä, jos harrastus on kuitenkin minulle se mistä iloa saan?

Päivämäärä:   17.4.25 09:24:33

Jos ei olisi hevosia, minulla olisi varaa jäädä pois töistä. Mutta sitten ei olisi työtä eikä hevosia joten mitähän sitä sitten kaiket päivät tekisi

Lähettäjä: Second opinion 
Päivämäärä:   18.4.25 23:12:13

Verrataanpa vähän: kaksi lasta käytettiin lääkärissä kun toiselle nousi kuume juuri ennen perheen ulkomaanmatkaa. Toisella korvatulehdus, toinen vaan tarkistettiin. Lääkärin luona oltiin alle 1/2 tuntia yhteensä. Lasku 340 euroa. S amalla paikkakunnalla hevonen täysihoidossa ei maneesi tallilla, ei etelässä.. Kuukausimaksu sisältää kaiken muun paitsi tarhan siivouksen ja erityisrehut. Kuukausimaksu tallissa 435 euroa, pihatossa halvempi. Lähtiessä joskus unohtuu viimeinen kuukausi maksamatta kun hevosen pito on niin kallista. Opiskele siis lääkäriksi, älä hanki lapsia ja osta ikioma hevonen.

Päivämäärä:   19.4.25 09:21:08

Hevosen tallipaikalla 1100eur maksaisi kahdesta asunnosta jo vuokraa. Ei tässä ole mitään järkeä kun oikein ajattelee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.