Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 13.4.25 23:23:29
Olin viisivuotias kun halusin tallille jonka olin joskus nähnyt. Ongelma oli että sinne oli matkaa yli 10 km eikä kukaan vienyt minua sinne.
Päätimme siskon kanssa lähteä sinne jalkaisin ja mietimme kysyvämme vastaantulevilta neuvoa minne päin täytyy kulkea.
Äitiäni huvitti kun siskon kanssa keskustelimme tähän tyyliin: " Mitä jos tulee sulhanen vastaan?"
"Ei sulhasia ole olemassa, ihminen vain pukeentuu."
Vanhojen satukirjojen sulhaset olivat outoja mutta hevoset sensijaan kiehtovia. :D
Tottakai polkupyörä oli hevonen, lumesta tehtiin hevonen, villasukasta keppihevonen.
Koska sisko oli juonessa mukana oli hevosleikeissä aina kaveri mukana, maitokärryt muuttuivat ravikärryiksi ja niilläkin sai kovat vauhdit kesämökin hiljaisella asfalttisuoralla. Mökillä oli vanha navetta jonne sitä omaa hevosta haaveiltiin, olihan siellä hevosia joskus ollutkin.
18-vuotiaana haaveita jo toteutettiin, kesätyösäästöt käyttöön ja se hevonen ostettiin siskon kanssa omin rahoin.
Niissä maisemissakin missä oli hevosta niin paljon leikitty se oma suokki vietti yhden kesän, kärryteltiin ja ratsastettiin. Aika nostalgista että myös niitä vanhaan navettaan hylättyjä vanhoja työhevosen varusteita kunnostettiin vielä käyttöön, nahkariimu, talveksi reki, mäkivyöt... :)
Tiesin sen hevosen nimenkin keneltä ne perittiin ja jonka karvaa niihin oli jäänyt, se oli Pörri josta sukulaiset kertoivat. <3
Tuosta kaikesta on nyt aikaa vuosikymmeniä, meillä on yhä yksi suomenhevonen, se ei ole sama kuin tuo ensimmäinen oma ja sekin on jo iäkäs. Niin se aika kuluu.
|