Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Traileri yksin matkaavalle ihmiselle

Lähettäjä: Wanted 
Päivämäärä:   10.4.25 21:07:57

Hermot menee. Ei saa reissuille ketään mukaan. Pakko vaihtaa kulkuväline sellaiseen, minkä kanssa pärjää yksin. Etupurku? Vai mikä ratkaisuksi, että saat yksin lastattua ja purettua?

. Ja mielellään varusteet vaikka trailerissa päälle. Tässä ei lähetystekniikka auta. Hevonen on hyvä matkustaja ja lastautuja, mutta en ala leikkimään vieraassa paikassa asian kanssa.

Hevosauto sivulastauksella houkuttelee mutta ei ole sellaiseen rahoja.

Re: Traileri yksin matkaavalle ihmiselle

Lähettäjä: Aurora 
Päivämäärä:   10.4.25 21:15:34

Mä matkustan yksin hevosen kanssa. 1.5hevosen traikku ja ihan perus takaa lastaus ja purku. Apua saa pyytämällä,jos tarvii, mutta hyvin toimiva hevonen,niin ei mitään ongelmia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 21:23:27

Minä matkustan hevosen kanssa kahden. Lähetän sen kahden hevosen koppiin. Suljen takapuomin. Pistän hevosen kiinni ja suljen takasillan. Ei siihen sen kummempia tarvitse. Pyydä apua opetukseen jos ei yksin suju.

Päivämäärä:   10.4.25 21:29:13

Kuten tuossa kirjoitin, lähetys ei ole vaihtoehto, enkä ala sen asian kanssa ”leikkiä”. Ja melkein isompi pulma on se, että jos hevosella on kiire ulos, miten puran sen yksin tavallisesta trailerista. Niin miksi pitää vastata heti se vastaus, jota tässä ei haeta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.4.25 21:34:44

Minulla vastaava tilanne ja ratkaisu johon olen huippu tyytyväinen on 1 1/2 hevosen etupurku traileri. Ostin Iforin jossa kaikki toimii näppärästi ja puomit ym menee helposti kiinni. Faultras tekee näppäriä edestä kiinni laitettavia takapuomisysteemejä.

Lähettäjä: ₩ 
Päivämäärä:   10.4.25 21:37:02

Miksi edes lähdet reissuun jos et osaa lastata ja purkaa hevostasi yksin kuljetuskopista?

Lähettäjä: Kirsti 
Päivämäärä:   10.4.25 21:46:48

Ehdottomasti fautras 1.5hevosen traileri isolla etuovella ja aid system takapuomilla minkä saa edestä kiinni/auki. Tämän itselle hommasin ja todella kätevästi hoituu reissut yksin. Todellakin ollut joka euron arvoinen. Suomen jälleenmyyjän sivuilta löytyy lisää tietoa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.4.25 21:52:11

Miksi lähettäminen on leikkimistä? Jos tulee säännöllisesti kuljettua, niin sitten on oltava vähän aikaa käyttää lastausharjoituksiin. Jos menee helposti koppiin, niin oppii varmasti lähes itsestään. Itse lähetän aina pitkällä narulla vieraassa paikassa niin, että pyöräytän narun etupuomin ympäri. Jos hevonen empii, sillä saa vähän kannustettua eteenpäin. Etupurku kannattaa olla ehdottomasti. Sen kanssa saa yksin ulos ongelmitta.

Lähettäjä: Amppu 
Päivämäärä:   10.4.25 22:42:04

Eihän se mitään leikkimistä ole, että kouluttaa hevosen toimimaan varmasti ja turvallisesti.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   10.4.25 23:24:18

Se umesläp malli missä hevosella peppu menosuuntaan. Sain kerran lainaksi tutulta ja heti kun saan säästettyä niin hankin itselle. Ihan paras.

Lähettäjä: gut 
Päivämäärä:   11.4.25 00:19:16

Böckmann portax anteklapp.

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   11.4.25 01:59:18

Olen matkustanut aina yksin, välillä on 2 hevosen auto ja välillä traikku. Ihan sama kunhan käytät tarpeeksi aikaa siihen, että hevonen lastaa helposti ja seisoo sidottuna kulkuvälineeseen kiinni kun satuloit. Ei ongelmaa edes ulkomaanreissuilla.

Tosin nuorten hevosten ensimmäisille reissuille hankin aina avustajan, vaikka kotona ylläolevia ollaankin harjoiteltu. Niistä kun ei koskaan tiedä, miten käyttäytyvät vieraissa paikoissa.

Ai niin ja talutan hevosen sisään ja sidon kiinni narulla, joka aukeaa kun kiskaisen lukkoa. Sen jälkeen menen sulkemaan takapuomin. Eipä ole vielä kertaakaan yksikään yrittänyt häipyä sillä välin paikalta. Se koulutus on tärkeää.

Lähettäjä: Potkuovet 
Päivämäärä:   11.4.25 02:33:19

Tässä ratkaisussa ei mahdu satuloimaan tai laittamaan suojia, mutta muuten toimii:

Umen varustehuoneellinen traikku (olikohan B60) potkuovilla. Kahden hevosen malli. Toimii varmaan millä vain potkuovi mallilla, mutta minulla kokemusta vain tuosta Umesta.

Lastaaminen: Potkuovi auki ja siihen kiinni liina, joka menee hevosen selän päältä. Hevonen talutetaan traikkuun ja itse mennään traikussa tyhjälle puolelle (onko tämä tapa ok aloittajalle vai pitääkö mennä hevosen kanssa samalle puolelle?). Kun hevonen on traikussa, liinalla vedetään potkuovi kiinni ja laitetaan se lukkoon, hevonen kiinni, takaluukku ylös.

Purku: Takaluukku auki, hevonen irti, itse tyhjälle puolelle, potkuoven lukko auki, peruutetaan hevonen ulos. Minä pysyin siinä tyhjällä puolella, en tiedä onnistuuko aloittajalta.

Vuokrahevonen ja vuokrahevosen omistajan traikku, jota sain vuokrata maneesilla käyntejä varten. Vuokrahevosen omistaja kulki yksin tuolla tavalla ja opetti tavan myös minulle.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   11.4.25 02:35:45

Mun hevonen ainakin tulee rauhallisemmin ulos yksin purkaessa, vaikka olisikin kiirellinen just silloin. Päästän edestä auki, naru kaulalle ja sitten silta ja puomi takaa auki. Sillalla otan narusta kiinni.

Mutta jos ei onnistu, niin etupurku lienee ainoa vaihtoehto.

Päivämäärä:   11.4.25 05:02:38

Matkaan aina yksin ja matkaan paljon.
Hevonen lähettämällä koppiin, tätäkin voi harjoitella kotona eikä pelkästään niissä tilanteissa, kun ollaan jo oikeasti lähdössä johonkin. Itse laitan narun kaulalle, hevonen koppiin, takapuomi kiinni, takasilta kiinni, sitten menen eteen ja kiinnitän hevosen. Pois tullessa menen eteen irrottamaan hevosen, laitan narun kaulalle, silta auki, puomi auki, hepalle merkki että saa peruuttaa, ja narusta kiinni. TätäKIN voi treenata kotona, opettaa sille hevoselle, ettei ole mikään kiire peruuttaa ulos, vaikka puomikin olisi jo auki. Mun traikussa ei ole edes varustetilaa, kaikki tavarat on autossa. Jos hevonen on rennosti, saan sen varustettua niin että on mulla narussa kädessä. Jos ei tahdo seisoa paikallaan niin parkkitilan salliessa sidon traileriin siksi aikaa että saan kaksi kättä käyttöön satuloinnin ajaksi. Jos menen valmennukseen niin tarvittaessa kysyn, saako hevosen sitoa puuhun/puomiin tms, vähän vierastan tuota traileriin sitomista vaikka siihen hevonen kyllä usein rauhoittuu. Kisoissa tarvittaessa voi huikata naapurille, tulisiko pitämään hetkeksi kiinni. Lähtökohtaisesti kuitenkin pärjään yksin, enkä lähde mihinkään sillä ajatuksella, että kyllä siellä joku sitten auttaa. Kaikkea harjoitellaan kotona.

Lisäksi todella lyhyille matkoille saatan satuloida jo valmiiksi, mutta tällöin puhutaan alle 15min ajomatkasta. En seisottaisi hevosta satula selässä turhaan yhtään kauempaa.

Päivämäärä:   11.4.25 06:40:01

En kaipaa lastausvinkkejä, vaan trailerivinkkejä.

Vaikka kotona onnistuisikin lähettämällä, se on aivan eri asia vieraassa paikassa ja en ota tämän hevosen kohdalla pienintäkään riskiä, varsinkin kun olen yksin reissussa. Niin siinä sit k*sesss ollaan.

Lähettäjä: Aurora 
Päivämäärä:   11.4.25 07:45:05

En lähetä hevosta, vaan ihan talutan sen ulos ja sisään. Kun ei ole semmosta koppia tietääkseni vielä, jossa sais kauko-ohjauksella takapuomin kiinni.
Yksin matkustus ei ole välineistä kiinni vaan siitä miten toimit hevosesi kanssa.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   11.4.25 07:48:16

Meillä Chevalin Maxi2 (hevoset viistossa kuten hevosautoissa eli ei puomeja edessä eikä takana). Helppo lastata yksinkin.

Päivämäärä:   11.4.25 07:56:47

en ymmärrä ongelmaa.

talutan hevosen 2 hepan traileriin vasemmalle, menen itse etupuomin alta trailerin oikealle puolelle siihen tyhjään "karsinaan" sulkemaan takapuomin (hevonen pitkässä riimunnarussa, joka edelleen kädessäni). sen jälkeen hevonen kiinni ja sitten takasilta kiinni.

purku samalla tavalla toisinpäin. takasilta auki, hevonen irti ja pitkään naruun, joka on kädessäni, menen taas tyhjän "karsinan" kautta kokonaan ulkopuolelle vasemmalle avaamaan puomin ja tarvittaessa ohjaamaan hevosta, että ei peruuta sillasta ohi.

varustus: hevonen trailerin kyljessä kiinni.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.25 08:14:49

"Kun ei ole semmosta koppia tietääkseni vielä, jossa sais kauko-ohjauksella takapuomin kiinni."

Tämmönen muuten on! En millään muista mikä merkki, pitääpä tonkia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.4.25 08:42:24

Hankit 1,5 hevosen trailerin etupurulla. Siinä vastaus. Jos sinulla on vain yksi hevonen niin ihan turhaan hommaat 2:n hevosen trailerin. Kevyempi 1,5 hevosen traikku on myös kevyempi vetää, mikä vähentää polttoainekuluja.

Lähettäjä: Ve 
Päivämäärä:   11.4.25 08:46:47

Miten lähettäminen olisi leikkimistä? Olen kaikki hevoset opettanut lähettämiseen. Voin tulla kahden hevosen kanssa trailerille ja lastan ne sujuvasti lähettämällä, toki yksi kerralla, mutta toinen odottaa vieressä innokkaana kun eka kävelee sisään.
Pienen koppiin meneminen ei ole pakoeläimelle luontaisesti helppoa, joten siihen kannattaa panostaa, että tulee mieluinen tapa. Juuri sen takia, että yksin joutuu myös lastaamaan vieraissa paikoissa. En esim itse sitoisi koskaan kiinni hevosen edestä jos takapuomi on auki. Lähettämällä sisään ja puomi kiinni, toinen samalla tavalla ja sitten voi rauhassa käydä kiinnittämässä edestä.

Jos haluaa yhdelle helpon trailerin, niin Cheval Touring One on etupurulla varustettu ja mahtuu varustamaan trailerissa. Tätähän kysyttiin ;-)

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   11.4.25 10:32:02

Matkustan hevosen kanssa aina kahden.
Ekan kanssa käytin normaalia, pelkästään takaa aukeavaa vuokratraikkua. Tämä hevonen piti opettaa menemään sisälle lähettämällä, ei lastautunut muuten yhden ihmisen voimin. Suljin puomin sen takaa. Naru selän päälle. Silta ylös, heppa edestä kiinni, naru selän päältä pois ja menoksi. Purku onnistuu samalla tavalla, mutta suosin pitkää riimunnarua tai liinaa. Pitkä naru kiinni, heppa irti edestä, takaluukku auki. Pitkän narun saa hevosen traikussa ollessa pujotettua lähelle takapuomia esim hevosen selän päällä kuljettamalla, tai takapuomin päälle "ripustettuna". Siirryin hevosen taakse, narusta kiinni, puomi auki, hevonen peruuttaa ulos.

Toisen hevosen kanssa myös tavallinen vuokratraikku aluksi. Tämä hevonen ei halua tulla lähetetyksi, joten opetin sen menemään taluttamalla traikkuun ja saa herkkua kun odottaa sen aikaa että kuljen traikun sisällä väliseinän taakse ja suljen sieltä takapuomin. Hevonen on rauhassa kun näkee minut koko toimituksen ajan. Sitten silta kiinni, heppa edestä kiinni ja menoksi. Purku vastaavalla tavalla kuin edellisessä esimerkissä.
Ennen kuin heppa oli opetettu odottamaan, pyysin ketä tahansa tallilaista tai ohikulkijaa tai klinikan henkilökuntaa sulkemaan puomin. Aina sain apua. Tämä on lyhyt ja helppo homma jos heppa kävelee traileriin aina hyvin, eikä auttajan tarvitse juuri odotella puomin sulkemisen kanssa.

Nykyisin minulla on etupurkutraikku. Se vähentää pois peruuttelun halua kyllä, ja varmasti oli osana siinä että pois peruuttelu jäi pois oikeastaan kokonaan lastaustilanteista. Lyhensi lastaukseen kuluvaa aikaa.

Eli kyllä, normaalilla trailerilla kulkeminen onnistuu myös yksin. Mutta hevosen opettamiseen pitää ensin panostaa ja opetella teille yhdessä sopiva lastaustapa.

Päivämäärä:   11.4.25 10:55:20

Toki voit pistää niin paljon kuin haluat, rahaa kiinni kuljetuskalustoon vain siksi että et halua tai osaa otse opettaa hevostasi turvalliseksi lastaus ja purku tilanteissa. Se lastaus + purku ei ole rakettitiedettä. Eikä koulutukseen vaadita tolkuttomia aikoja. Ei kannata tulla kyselemään jos ei ole valmis vastaanottamaan vastauksia jotka ei miellytä.

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   11.4.25 11:02:37

Kaikki nämä 30 kisavuottani olen aina matkustanut yksin hevoseni kanssa. Saan keskittyä rauhassa ja olla silloin sosiaalinen kun jaksan ja haluan. Tavarat ovat juuri siellä mihin ne olen laittanut ja myös hevoseni varusteet oikein.

Hevoseni olen opettanut lastautumaan lähettämällä.

Poistuminen trailerista tapahtuu niin että otan hevosen irti, narun sidon kaulaan (EN jätä sitomatta!!) menen trailerin taakse, avaan puomin kun hevonen ei siihen nojaa. Tämäkin on opetettu.

Kisapaikalla hevonen joko odottaa trailerissa jos olen asioillani (ja jos ei ole tallipaikkaa) tai sitten traileriin sidottuna riimusta.

Mitään ongelmaa ei ole.

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   11.4.25 11:03:52

Vaikuttaa muuten siltä hyvä aloittaja, että et ole oikeasti valmis kisaamaan. Sinun asenteessasi on jotain hyvin häiritsevää.

Kisareissut ovat kokonaisuus. Se KOKONAISUUS harjoitellaan jo kotiolosuhteissa.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   11.4.25 11:05:38

Aloittaja voi jättää tämän kommentin lukematta, niin ei tarvitse suuttua.
Kuljin valmennuksissa kahden hevosen kanssa yksin ongelmitta. Molemmat opetin lastaukseen lähettämällä (toinen oli mulle tullessaan lastausongelmainen, tarvi kuulemma kolme ihmistä ja liinat takaa, oppi ihan rauhallisesti opettamalla viikossa). Lähetys koppiin, puomi kiinni takaa, sitten hevonen kiinni edestä ja sama toisen kanssa. Oli aika mukava reissata, kun ei tarvinut säätää mitään. Jälkimmäinen oli tähän aikaan 4-5-vuotias.

Lähettäjä: single 
Päivämäärä:   11.4.25 11:07:28

Sama täällä

"Re: Traileri yksin matkaavalle ihmiselle

Lähettäjä: Aurora
Päivämäärä: 10.4.25 21:15:34

Mä matkustan yksin hevosen kanssa. 1.5hevosen traikku ja ihan perus takaa lastaus ja purku. Apua saa pyytämällä,jos tarvii, mutta hyvin toimiva hevonen,niin ei mitään ongelmia."

Lähettäjä: Tai 
Päivämäärä:   11.4.25 11:30:11

Hevosilla on tapansa, joihin ne stressissä palaavat. Jos rekka ajaa perässä tai keli heittää, hevosella voikin olla aivan uudella tavalla kiire. Osalla meistä on hyvin kalliita, hyvin rakkaita ja hyvin haastavia hevosia, joiden kanssa haluamme toimia ilman riskejä. Se tekee kilpailemisesta mukavaa meille ja hevosillemme.

Fautras, jossa hevoset matkustavat sivuittain ja väliseinä kääntyy ja on etupurku, on todella kätevä. hevosen voi varustaa kopissa ja osan kääntääkin siellä tulemaan pois takaa, jos edestä tuntuu alhaalta. Näissä on myös takaovet sulkeva kaukosäädin.

Päivämäärä:   11.4.25 12:09:44

Haukkukaa vaan, kestän sen kyllä.

Otan mieluummin kaverin mukaan reissulle, kuin että sattuu jotain. On parempi mukavampi lähteä reissuun, kun ei tarvitse stressata, että selviänkö, jos hevosella onkin kiire ulos trailerista, tai jos ketään ei näykään paikalla auttamassa yms yms. olen myös ajallaan siellä missä kuuluu olla, kun aika ei kulu apuvoimien etsimiseen tai karanneen hevosen pyydystämiseen.

Tässä on tullut muutama hyvä ehdotus, Umen B50 traileri olisi ihan unelma. Samaten se, etten lähettäisikään hevosta vaan taluttaisin vaikka liinan kanssa, ja saisin siten puomit kiinni ja auki, voisi olla kokeilemisen arvoinen idea.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   11.4.25 12:56:46

Itse reissannut ravurini kanssa raveissa yksistään jonkin verran. Hevonen koppiin joko lähettämällä tai sitten itse edellä koppiin, narusta kiinni pitäen ulos sivuovesta sulkemaan takapuomi ja sitten hevonen kiinni ja silta kiinni. Ulos niin että hevonen irti ja naru niskanpäälle, sitten takapuomi auki ja seison itse sillalla siinä sivussa ja nappaan narusta kiinni kun hevonen peruuttaa ulos. Toinen vaihtoehto että mene sille tyhjälle puolelle koppiin ja siitä kurottelee takapuomin auki ja pitelee hevosta narussa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.25 13:01:12

Normi kahden hepan koppi. Talutan sisään tyhjältä puolen, takapuomi sieltä kii, kiinnitän hepan ja ulos laittamaan silta kii. Ei sen kummempaa. Samalla lailla tyhjältä puolen taluttaen ulos.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.25 13:14:25

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 11.4.25 08:14:49

"Kun ei ole semmosta koppia tietääkseni vielä, jossa sais kauko-ohjauksella takapuomin kiinni."

Tämmönen muuten on! En millään muista mikä merkki, pitääpä tonkia

--> Fautras Aid System. Traikussa sisällä etutilassa vipu jolla saa suljettua takapuomin

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.4.25 13:56:24

Mä vien nuoren yksin matkustaessa koppiin liinan kanssa, ja kopista riippuen onko 1,5 vai 2 hevosen käyn joko ulkokautta tai sisältä väliseinän toiselta puolelta sulkemassa takapuomin (ulkokautta kulkiessa myös heti lastaussillan ) liina etupuomin ympäri edelleen kädessä. Tai tosiaan, sivuovesta suoraan kädessä mukana koppia kiertäessä. Hevonen ei hötkyile mutta haluan olla varma ettei yhtäkkiä olekin vapaana tai riuhtomassa itseään kiinnityksistä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.4.25 15:26:24

Mulla on ihan normi (ei etupurkua) 1,5 hevosen tilava traikku, jossa mahtuu huonolla kelillä vaikka varustamaan hevosen. Hevoset on tietysti opetettu lastautumaan lähettämällä ja purkautumaan naru selän päällä, niin ihan hyvin yksin on pärjännyt.

Päivämäärä:   11.4.25 16:49:44

Talutat sisään, pyöräytät liinan puomin alta, peruutat itse takaisin sivusta taakse ja laitat puomin ja luukun kiinni. Menet ulkokautta takaisin eteen, vedät liinan pois ja laitat hepan normaalisti traikkuun kiinni. Purku päinvastoin. Hevonen on sinulla kokoajan narussa kiinni.

Lähettäjä: orik 
Päivämäärä:   11.4.25 16:55:14

Reissaan yksin orin kanssa, harvoin minulla on apukäsiä mukana. Mutta en myöskään lastaa koskaan ilman että minulla ei olisi ori pitkässä liinassa. Siinä saan vähän enemmän liikkumavaraa ja esim kopista pois tullessa minulle ei ole hetkeäkään ori irti kun heitän edestä liinan jo sinne taakse kopin ulkopuolelle.

Toki tämä menee myös lähettämällä koppiin, mutta siinäkään ei ole hetkeäkään "irti" koska pitkä liina ja takapuomi kun on kiinni niin sitten vasta siirryn etupuolelle.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.4.25 19:02:01

Kyllä se hevonen ensisijaisesti pitäisi opettaa siihen että se kykenee seisomaan siinä paikallaan sen aikaa kun avaat ja suljet takapuomin.
Tai vaihtoehto toki on ostaa traileri jossa etupurku tai jossa hevoset matkaaavat poikittain tai toisinpäin niin ongelman voi kiertää.

Meillä kahden hevosen traileri, talutan hevosen sisään, naru kaulalle josta saan kiinni jos hevonen lähteekin taakse. Jotain herkkua syötäväksi siihen syöttöpöydälle niin hevonen seisoo nätisti ja oppii siihen. Kuljen viereistä tyhjää puolta taakse laittamaan puomin kiinni. Sitten takaluukku kiinni. Ja lopuksi hevonen normaalisti kiinni.
Purku sama. Herkkua pöytään, takaluukku auki. irti ja naru kaulalle. Tyhjää puolta taakse irroittamaan puomi ja joko hevonen peruuttaa rauhassa itse ja nappaan narusta kiinni. Tai sitten palaan takaisin tyhjää puolta hevosen eteen ja peruutan sen ulos.
Liinaakin voi käyttää jolloin hevonen on kädessäsi koko ajan.
Hankala tapa tietysti jos ei ole vieressä sitä tyhjää puolta ja hevosen vierestä olisi kuljettava.
Meillä on oppinut tämän varsatkin. On odotettava. Rynnimällä ei pääse mihinkään. Näin ne seisovat aina rauhassa kun se on niille opetettu.

Kahden hevosen trailerissa mahtuu hyvin satuloimaan kun kääntää sen väliseinän sivuun.

Päivämäärä:   12.4.25 22:40:23

Aina yksin kuljen, useimmiten kahden hepan kanssa. Ihan perus böckis. Joko talutan sisään ja menen sulkemaan puomin toista puolta pitkin tai ulkokautta. Toinen hevosistani menee sisään myös lähettämällä, toinen tykkää, että talutetaan sisään asti. Oppisi varmaan kun viitsisi vähän harjoitella mutta ei ole ollut tarvetta, kun menee ongelmitta näinkin.

Lähettäjä: @!#$ 
Päivämäärä:   13.4.25 03:36:31

Pyydetään trailerivinkkejä ja 20 ihmistä käy kommentoimassa miten he ovat loistavia ja pärjäävät oman hevosensa kanssa yksin. Sitähän tässä kysyttiin….

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   13.4.25 04:28:31

Melkein aina hevosen kanssa kaksin liikenteessä. 1.5 hevosen normipurkutraikku. Mahdun hyvin varustamaan siellä. Operoin takapuomia ihan siinä hevosen vieressä traikun sisällä. Riimunnaru vedettynä etupuomin yli sillä aikaa.

Lähettäjä: Ava 
Päivämäärä:   13.4.25 07:19:00

Equi-trekin sivustalastattava traileri on kätevä yksin liikkuvalle!

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   13.4.25 07:23:34

"Pyydetään trailerivinkkejä ja 20 ihmistä käy kommentoimassa miten he ovat loistavia ja pärjäävät oman hevosensa kanssa yksin. Sitähän tässä kysyttiin…."
Ihan samaa tässä ajattelin.
Tsemppiä aloittajalle.

Päivämäärä:   13.4.25 07:36:47

Oma hevoseni meni pilalle lähetysleikistä vaikka ammattilainen teki. Ei pysy kopissa ollenkaan vaan siitä sisään ulos ramppaamisesta jäi käsitykseen että ulos kuuluu tulla heti ja lujaa. Harmittaa että maksoin pitkän pennin siitä "koulutuksesta". Oma ratkaisu on siirtyä etupurkuun, jolloin peruutukset jäävät kokonaan pois. Positiivisella vahvisteella ollaan päästy pitkälle lastauksessa mutta väärin opittu tapa on sitkeässä. Voisinpa varoittaa kaikkia narunpyöritykseen nuoria vieviä että miettisi vielä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   13.4.25 12:25:05

^ Miten se pääsee peruuttamaan ulos, jos lähetät sisään ja pistät puomin kiinni?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   13.4.25 12:29:40

Nimimerkille @!#$ ja Joopa joo. Kannattaisi lukea aloitus.

Ihan selvällä suomenkielellä siinä kysytään "Vai mikä ratkaisuksi, että saat yksin lastattua ja purettua?"

Ratkaisu on edelleen se, että opettaa hevosen menemään lähettämällä sisään traileriin ja tulemaan rauhassa pois pyynnöstä.

Päivämäärä:   13.4.25 12:35:52

Meillä hevonen tulee saman tien ulos kun on lähetetty, pääsee peruuttamaan ennenkun puomi on kiinni. Itse en ole lähettelyä koskaan käyttänyt enkä tämän kokeilun jälkeen käytäkään. Tai se olisi pitänyt kouluttaa jonkun oikeasti osaavan toimesta. Itse en osaa sitä hevoselle opettaa enkä ala sohlaamaan ,siitä ei seuraa mitään hyvää.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   13.4.25 16:04:08

Henra Easyline 1.5 ja aina yksin reissussa. Ei edes etupurkua, mutta wanhan liiton hevosihmisenä osaan opettaa hevoseni lastautumaan ja matkustamaan nätisti.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.4.25 00:57:22

Ei ne sieltä ulos peruuta jos on opetettu.
En anna meillä varsojenkaan lähteä peruuttamaan ulos heti kun takapuomi aukeaa, vaan odotetaan, mennään taakse vasta käskystä ja vaikka yksi jalka kerrallaan tai kaksi taakse ja yksi eteen.
Se on se opetus. Näin saadaan se toimiva hevonen jonka kanssa on helppo matkustaa.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   14.4.25 07:53:27

Minulla on juuri tällainen kahdella liinalla traileriin vedettävä malli. Ollaan harjoiteltu paljon, saattaa kotona lastautua hyvin, mutta vierasssa paikassa laittaa heti jarrut päälle. Vinkkejä?

LähettäjäRR
Päivämäärä11.4.25 11:05:38

Aloittaja voi jättää tämän kommentin lukematta, niin ei tarvitse suuttua.
Kuljin valmennuksissa kahden hevosen kanssa yksin ongelmitta. Molemmat opetin lastaukseen lähettämällä (toinen oli mulle tullessaan lastausongelmainen, tarvi kuulemma kolme ihmistä ja liinat takaa, oppi ihan rauhallisesti opettamalla viikossa). Lähetys koppiin, puomi kiinni takaa, sitten hevonen kiinni edestä ja sama toisen kanssa. Oli aika mukava reissata, kun ei tarvinut säätää mitään. Jälkimmäinen oli tähän aikaan 4-5-vuotias

Päivämäärä:   14.4.25 11:02:02

Ei ne joiden hevoset ryysii ulos tai jotka ei osaa opettaa hevosta pysymään kopissa hyödy mitään siitä että sä leveilet miten sä osaat ja sun hevoset pysyy.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.4.25 11:16:52

"Vaikuttaa muuten siltä hyvä aloittaja, että et ole oikeasti valmis kisaamaan. Sinun asenteessasi on jotain hyvin häiritsevää."

Vielä häiritsevämpää on se että puututaan asioihin jotka eivät vaikuta muihin millään tavalla. Jos joku ei halua lähettää hevosta koppiin syystä x, z ja y, sen ei pitäisi vaikuttaa muihin millään tavalla. Pääasia on se että hevonen pysyy hallinnassa eikä tule vaaratilanteita.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.4.25 11:44:18

"Vaikuttaa muuten siltä hyvä aloittaja, että et ole oikeasti valmis kisaamaan. Sinun asenteessasi on jotain hyvin häiritsevää."

Tämän kommentoijan asenteessa todellakin enemmän.
Aloittaja nimenomaan vaikuttaa siltä, että haluaa homman olevan hallinnassa, eikä halua, että tulee ongelmia oman toiminnan/hevosen toimivuuden takia. KAIKKI hevoset ei toimi samalla tavalla. Kaikki ihmiset ei halua toimia samalla tavalla. Osa miettiin myös sitä, että homma on mukavaa ja ei tarvitse menettää yöunia sen vuoksi, että PÄRJÄÄKÖ/SELVIÄÄKÖ kisareissusta kaikki ehjinä, jos yksin lähtee tienpäälle. Ainoastaan järkevää punnita vaihtoehtoja kaluston osalta, että voisiko asian tehdä itselle helpommaksi erilaisella kuljetusvälineellä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.4.25 12:46:27

Ehdottomasti helpoin on 1,5 hevosen etupurku traileri! Mahtuu varustamaan traikussa ja helposti ja turvallisesti saat ilman apua purettua (lankongin avaus, sisälle tarikkuun, etupuomi pois ja hevosen talutus ulos). Mutta tässäkin tarvitsen apua lastauksessa eli jonkun laittamaan takapuomin paikalleen (ja aina olen saanut treeni/kisapaikalta sen verran apua).

Fiksun hevosen kanssa onnistui normi kahden hepan traikulla niin, että kävelin liinan kanssa vierestä sisälle ja seisoi paikallaan, että sain vierestä takapuomin suljettua ja vastaavasti purku. Tämä ei mennyt lähettämällä ja lähettäminen ei poista esim nykyisen hevoseni ongelmaa ryykätä ulos heti kun takapuomiin koskee ja kyllä, on koulutettu ja siedätetty ja saan kuljetettua mutta etupurulla menee meille molemmille stressittä niin reissaan mieluummin sillä.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   14.4.25 14:17:59

Jos hevonen on hyvä lastautuja niin mikä on siis ongelma? Peruuttaako hevonen ulos saman tien? Muuten ainut vaihtoehto traikku tai auto missä sivulta lastaus. Tai opettaa seisomaan traikussa kunnes saa puomin kiinni.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   14.4.25 14:46:15

Omani ei toimi lähettämällä, kerran yksi yritti ilman lupaa ja lopputuloksena hevonen, jota pitää raipalla avustaa sillalla ajattelemaan eteenpäin.
Sitä ennen (ja ajan kanssa sen jälkeenkin) on ollut ihan yksin lastattava. Mutta en lähetä, vaan teen samalla tavalla kuin "."

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.4.25 07:56:47

en ymmärrä ongelmaa.

talutan hevosen 2 hepan traileriin vasemmalle, menen itse etupuomin alta trailerin oikealle puolelle siihen tyhjään "karsinaan" sulkemaan takapuomin (hevonen pitkässä riimunnarussa, joka edelleen kädessäni). sen jälkeen hevonen kiinni ja sitten takasilta kiinni.

purku samalla tavalla toisinpäin. takasilta auki, hevonen irti ja pitkään naruun, joka on kädessäni, menen taas tyhjän "karsinan" kautta kokonaan ulkopuolelle vasemmalle avaamaan puomin ja tarvittaessa ohjaamaan hevosta, että ei peruuta sillasta ohi.

varustus: hevonen trailerin kyljessä kiinni.

(Lisäyksenä itseltäni) Varustus siis hevonen traikussa riimusta kiinni, joka on suitsien päällä.
Ja jos oli toinen hevonen myös mukana ja olin yksin, tein samalla tavalla edelleen lastauksen paitsi kuljin ulkokautta.

Yksi parivaljakko oli sellainen, että ne kulkivat yhdessä lähettämällä.
Itselläni vanha Bäckmanin 2 hevosen traileri.
Olen kyllä harkinnut vaihtamista 1,5 hevosen traileriin, nyt kun on vain 1 hevonen.

Päivämäärä:   14.4.25 14:56:07

Pitkä vahva naru on hyvä molempiin suuntiin. Juurikin eupuomin ympäri ja taakse käteen

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.4.25 17:51:51

Mulla ihan tavallinen 1,5 hevosen traileri. Olen kouluttanut hevosen toimivaksi.

Lähettäjä: Tr 
Päivämäärä:   14.4.25 19:16:28

Ei kannata vetää naruja etupuomin ympäri, siihen kun jää jumiin ja iskee vetopaniiikki… hyvällä tuurilla hajoaa vain riimu, mutta ongelmia siitä seuraa.
Pitkä naru ok,jotta on hieman pelivaraa mutta ei sillä kiskota eikä hinata hevosta sisään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.4.25 22:38:48

Hommaa traikku, jossa on keskeltä taittuva väliseinä - on ihan huippu! Kiltin hevosen voi varustaa sisällä kopissa, kun taittuva väliseinä antaa tilaa niin satulointia kuin suojitusta varten. Lastauskin on helpompaa, kun väliseinän saa sivuun ja puomin kiinni yhdellä kädenliikkeellä. Omalle etupurku ei toiminut, lastaus ja purku sujuvat parhaiten takaa ja lähettämällä. Myös sivusta lastattava vaikuttaa hyvältä!

Lähettäjä: HALOO 
Päivämäärä:   15.4.25 08:30:28

Joka saakelin kopukka kyllä oppii menemään traileriin ilman talutusta ja rauhallisesti, eli lähettämällä JOS SE OPETETAAN!!!!!!!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.