Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vihreä rusetti kisaverkassa

Lähettäjä: Aiku 
Päivämäärä:   10.4.25 12:43:31

Miten reagoit/ osaatko huomioida hevosen, jolla on vihreä rusetti hännässä?

Re: Vihreä rusetti kisaverkassa

Lähettäjä:  tyti 
Päivämäärä:   10.4.25 12:45:45

väliäkö värillä, kun ei kuitenkaan huomoida.

monta kertaa pällistellään punaista rusettia, mutta vedetään häntään kiinni tai ohitetaan jalustimen kolisten.

Lähettäjä: Dcg 
Päivämäärä:   10.4.25 13:06:22

Juu ei näy paljon punainen rusetti huolettavan ihmisiä. Omapahan on vikansa jos saavat kengästä.
Vihreän rusetin merkitystä tuntevat vieläkin harvemmat.
No, itse kyllä yritän pysyä kaukana noista. Samoin oriista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.4.25 13:07:48

En osaa huomioida koska en tiedä mitä se tarkoittaa.

Päivämäärä:   10.4.25 13:11:33

Punainen rusetri: voi potkia
ihreä rusetti: nuori hevonen tai aloittelija
Sininen rusetti: ori

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.4.25 13:13:26

Annan tilaa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.4.25 13:49:26

Annan kisaverkassa muille ratsukoille aina tilaa, oli rusettia tai ei. Ei siellä tarvi kiilata tai ratsastaa hännässä kiinni.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   10.4.25 13:53:41

Jotenkin tuntuu että ne rusetilliset on kaikkein pahimpia kiilaajia ja jalustimen kolistelijoita. Ihan kuin sen rusetin ripustamalla saisi jonkun etuajo-oikeuden.

Kohtelen kisaverkassa muita ratsukoita sillä tavalla kuin he itse kohtelevat muita - jos joku kiilaa minua/muita tai ratsastaa tosi lähelle, niin oletan, että hänen hevosensa sietää sen ja voin itse toimia samoin. Jos joku selvästi pitää muihin etäisyyttä ja varoo, niin minäkin varon häntä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.4.25 13:57:05

Kyllä noita rusettilaisia on syytä varoa. Kaikissa tapauksissa kysymys on ettei hevonen tai tilanne ei aina ole hallinnassa. Osaavat väistävät kun kerta pystyvät.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   10.4.25 13:59:38

Jos hevonen tai tilanne ei ole hallinnassa, niin kuuluuko ratsukon olla kilpailuissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 14:11:42

Onko mikään hevonen koskaan 100% ihmisen hallinnassa? Melko vähään kävisi kilpailijat, jos se olisi vaatimus.

Lähettäjä: wfii 
Päivämäärä:   10.4.25 14:19:07

Mulla oli nuorella hevosella (oli 4-5v) aina punainen rusetti hännässä ja hirvitti sen kanssa verkata seurakisoissa (joissa oli pakko käydä että tottuu kisapaikkoihin jne) kun usein kanssaverkkaajissa oli heitä, jotka ei joko ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää "antaa tilaa" eli pysyä sieltä takapuolesta kauempana. Hevonen oli kyllä hallinnassa mutta myös erittäin kevytperäinen tamma eli vaaraksi hanurissa roikkuville.

Lähettäjä: 6252 
Päivämäärä:   10.4.25 14:26:08

Rusetti kun rusetti -> väistän. Yleensä nämä ratsastajat ovat kokemattomia.

Lähettäjä: Dcg 
Päivämäärä:   10.4.25 14:27:53

"LähettäjäAAA

Päivämäärä10.4.25 13:59:38

Jos hevonen tai tilanne ei ole hallinnassa, niin kuuluuko ratsukon olla kilpailuissa?"

Asiahan on niin että noita rusetillisia lähinnä näkyy pikkuluokissa. Jostain sen nuoren tai kokemattoman hevosen kanssa pitää aloittaa. Olen itse laittanut nuoria tarpeeksi tietääkseni, että se on ihan sama kuinka paljon käyt vieraissa paikoissa harjoittelemassa, koskaan ei tiedä miten se nuori hevonen lopulta reagoi ensimmäisiin kisoihin. Tai edes muutamiin ensimmäisiin, koska hevosen itseluottamuksen karttuessa reaktio on usein eri kuin ensimmäisellä kerralla.

Ja potkijaa ei oikein voi opettaa olemaan potkimatta persuuksiin tunkevaa.

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   10.4.25 15:12:47

”Jotenkin tuntuu että ne rusetilliset on kaikkein pahimpia kiilaajia ja jalustimen kolistelijoita. Ihan kuin sen rusetin ripustamalla saisi jonkun etuajo-oikeuden.”

Tämä x 10000!!! Usein myös näitä punaisella rusetilla varustettuja hevosia pidetään käsihevosina aina perse päin muihin, ahtaissa paikoissa ja kulkureiteillä!

Päivämäärä:   10.4.25 16:10:21

Mitä se meinaa kun punainen rusetti on otsatukassa? Puree? :D

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   10.4.25 17:00:33

Punainen rusetti otsatukassa tarkoittaa, että pelkää vastaantulevia tai että puree. On syytä pitää väliä, eikä ratsastaa kohti. Helppoa kun nostaa oman katseen sieltä hevosensa niskasta.

Lähettäjä: Säännöt 
Päivämäärä:   10.4.25 17:03:30

Kisasäännöissä taitaa olla maininta vain punaisesta rusetista hännässä.

Päivämäärä:   10.4.25 17:09:53

Voisko noita olla koko värisuora kiinnitettynä samaan häntään? Sininen, punainen ja vihreä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.4.25 18:04:44

Ajattelis että noita rusetteja vois kaikki käyttää hyväksi vaikka hevonen ei potkisikaan tai mitään muutakaan kun tolla rusetilla sais paremmin tilaa verkassa. :D vois kyllä sitten se viimeinenkin teho loppua ruseteista kun niitä olis verkka-alue täynnä. :D myöntääkö kukaan laittavansa ilman syytä rusetin tilansaamistarkoituksessa?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   10.4.25 18:20:32

Minulla on nuori hevonen jolla eka kisa kausi edessä. Kukaan ei oikeen tajua vihreää rusettia niin en tiedä laitanko vaan punaisen, täällä verkaassa porukka ratsastaa törkeesti päin!!
Ärsyttää olla että varokaa nyt jumalauta!

Lähettäjä: Aiku 
Päivämäärä:   10.4.25 19:21:57

Mullakin nuori, vähän horse shy hevonen aloittamassa ekaa kisakauttaan. Pysyy kyllä hallinnassa, enkä ole ihan aloittelija, mutta olisi mahtavaa jos pystyisin tarjoamaan sille mukavia, rentoja kisakokemuksia, jotta sen itseluottamus kasvaisi. Itse olen aina pyrkinyt huomioimaan rusetilliset hevoset, nyt ekaa kertaa tässä tilanteessa.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   10.4.25 20:11:10

No olen kokenut kilpailija ja orin kanssa on aloitettava jostain. Ori on aina kilpailupaikalla eläin jonka nahkaan ei pidä mennä kiinni, ne kun voivat yllättäen tehdä mitä vaan. No,ei auta vaikka olis värisuora hännässä, pennut ei osaa ratsastaa vähän kauempaa. Siksi inhoan käydä estekisoissa pikkuluokkia näyttämässä, mieluummin menen koulukisoihin, siellä osataan katsoa eteen..
Ja ohan turha tulla vinkumaan että orin pitää olla handussa, ori ei ole kilpailupaikalla ongelma, vaan ne jotka eivät hallitse omia hevosiaan. ( jep, olen ollut tilanteessa, missä toinen hevonen pääsee kilpailupaikalla irti, juoksee samalla aidatulla alueella vapaana missä olen orin kanssa js ori vaan katsoo kun toista metsästetään kiinni)

Lähettäjä: umpio 
Päivämäärä:   10.4.25 20:31:09

Olen tuore kisaamaan, ja seura/alue luokissa (esteillä jos väliä) haluaisin sykeröihini liittää semmoisia pieniä letityskuminauha-rusetteja. Väriltään ne on vaaleanpunaisia, jonka olen kuullut yhdistettävän "tammamaisiin tammoihin". Jos niitä ei ole otsassa tai hännässä, onko ne ihan soveliaita? Ratsunahan toimii ruuna :Dd

Päivämäärä:   10.4.25 20:35:28

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.4.25 18:04:44

Ajattelis että noita rusetteja vois kaikki käyttää hyväksi vaikka hevonen ei potkisikaan tai mitään muutakaan kun tolla rusetilla sais paremmin tilaa verkassa. :D vois kyllä sitten se viimeinenkin teho loppua ruseteista kun niitä olis verkka-alue täynnä. :D myöntääkö kukaan laittavansa ilman syytä rusetin tilansaamistarkoituksessa?

--

ainakin yksi ammattilaiseksi ja kilparatsastajaksi itseään kutsuva käyttää kaikilla hevosillaan ja poneillaan punaista rusettia, vaikka osa hevosista on niin pystyynkuolleita, että ei korvakaan lotkahda, vaikka ajaisi toisella hevosella yli. Muuten ei minun "p*rsettä kutita", mutta vievät tehon koko rusetilta, kun niitä viljellään kaikilla hevosilla.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   10.4.25 21:22:21

Olen menossa mulle uuden, aiemmin kisaamattoman mutta kotona & tuttujen kanssa vieraissa melko pystyynkuolleen hevosen kanssa harjoituskisoihin. Meinasin laittaa sille rusetin ihan vaan kun en todellakaan tiedä miten käyttäytyy jos joku vieras pökkää persiiseen. Jätetään sitten pois seuraavissa jos ei mitään syytä ole.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.25 02:38:16

Edellinen hevoseni oli muuten kiltti kisapaikoilla, mutta ei yhtään sietänyt, jos toinen hevonen tuli takana liian lähellä. Punainen rusetti toki oli hännässä, mutta aika harva sitä kunnioitti. Yksissä kisoissa tuli toinen hevonen niin lähelle, että tamma lasautti ihan kunnolla. Ensin uhkaili, luimi, hännällä huiski ja toinen takajalka nousi, mutta kun ei varoituksella ollut tehoa, niin päätti kunnolla potkasta. Hokin reiät jäi toiseen hevoseen, eikä voinut startata. Itseä harmitti tapaus, mutta verkka-alue oli yllättävän iso ja tilaa olisi ollut, oli toiselta ratsastajalta vain hetkellinen virhe.

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   11.4.25 09:03:42

Mikäli hevonen tarvitsee rusettia häntään ei se ole valmis kilpailuihin.

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   11.4.25 09:40:21

Helmu on varmaan niin pätevä, että osaa opettaa kotona hevosen vieraisiin paikkoihin sekä opettamaan mahdolliset huonot kokemukset myös kotioloissa, sekä sietämään perseeseen jarruttavia potkimatta.

Kisoissa kanssa kilpailijoiden tulee osata ratsastaa niin, että eivät häiriset muita.
Jos jollain hevosella on haasteita ja tästä kerrottu värirusetilla, niin ei se ole muille ylivoimaista ottaa huomioon.

Päivämäärä:   11.4.25 09:43:51

..-

Itseasiassa kyllä. Olisi suotavaa muidenkin opetella sellainen jalo taito, niin ei tarvitsisi rusetteja ja hevonen olisi vaimis tilanteeseen johon ratsastaja sen vie.

Mikäli hevonen ei ole valmis toimimaan kisapaikalla niin sitten se ei ole eikä sen paikka ole siellä.

Päivämäärä:   11.4.25 10:02:46

Ei ole myöskään muiden kanssa kilpailijoiden vastuulla minkälaiseen tilanteeseen hevoseni vien.
Itse en koskaan luottaisi muihin ratsastajiin niin paljoa.

Kyllä se on minun tehtävä joka hevosen sille vien pitää huoli siitä, että hevonen on siihen valmis ja osaa käyttäytyä.

Lähettäjä: Ecg 
Päivämäärä:   11.4.25 10:58:03

Haha Helmu ei ole koskaan kouluttanut yhtä ainoaa hevosta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   11.4.25 12:09:20

Helmun kannattaa myydä palveluita myös kotimaisille ja ulkomaisille huipuille. Hekin käyttävät värikoodeja.

He eivät varmaan osaa kouluttaa hevosiaan olemaan potkimatta, pelkäämättä vastaan tulevaa kun käynyt joskun "kämmä" ja tullut kolari. Nuoretkin heidän pitäisi osasta tehdä "vanhoiksi", jotta kenenkään ei tarvitsisi tietää nuoren kokemattomuutta.

Voi hinnoitella pro-palvelut miten haluat - tuollaista taitoa on hevosalalla tarvittu jo vuosikymmeniä.

Päivämäärä:   11.4.25 12:19:18

"Mikäli hevonen tarvitsee rusettia häntään ei se ole valmis kilpailuihin"

Missäs muualla sitä hevosta totuttaa kisaverkkaan kuin kisoissa?

Ratsastin aikoinaan nuorella suokkitammalla joka ei päästänyt kuin pari kaveria lähelleen, muut saivat huutia. Kisoissa aina kuuluttaja muistutti punaisen rusetin merkityksestä, mutta aina joku kokeili onneaan. Kerran. Sen jälkeen sai aina tilaa kun muut hevoset alkoivat antamaan sitä.

Monet ovat ihan kuulolla ja käsissä siihen hetkeen asti kun kesken askeleen napsahtaa päässä kun toinen hevonen tulee liian lähelle. Tämä puri ja potki ja kerran sai haukattua erästä päin ratsastanutta naista reidestä :D En yhtään osannut varautua että yhtäkkiä muuttavat kesken voltin suuntaa ja tulevat päin.

Lähettäjä: Yjk 
Päivämäärä:   11.4.25 12:25:50

Se ovat nämä päin ratsastavat, joiden ei pitäisi olla kisoissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.25 12:40:12

.., ja sä et pystynyt siirtymään kauemmaksi itse?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.4.25 14:38:20

Jos liikkuu hevosensa kanssa jo verkassa aidan vieressä ja tungetaan sisäkautta hipoen ohi, minne sitä pitäisi pystyä mennä? Juuri siksi yleensä liikun aidan viertä, että pystyn kontrolloimaan että tullaan vain yhdeltä puolelta ohi. Toivottavasti verkoissa stewardit alkaa poistamaan noi kylkiä hipovat ja päin ratsastavat, olis ihan oikein heille. Toki voin antaa orin potkiakin kaikki kylkeen tunkevat, eiköhän ala porukka sitten pysymään poissa kyljestä. Itse huomioin aina muut verkkaajat ja lähden pois verkasta jos hevonen alkaa kuumua liikaa ollakseen muiden kanssa kentällä.

Päivämäärä:   11.4.25 15:00:55

” Missäs muualla sitä hevosta totuttaa kisaverkkaan kuin kisoissa?”

Ei se hevonen ymmärrä milloin tuomari arvioi sitä ja milloin ei.
Ryhmässä ratsastusta voi harjoitella missä vain. Kotona, naapurissa, toisella puolella maata jne. Kirjaimellisesti missä vain, missä on useampi ratsukko.

” Se ovat nämä päin ratsastavat, joiden ei pitäisi olla kisoissa”

Et voi koskaan vaikuttaa muiden kun itsesi toimintaan. Jos hevosella on tapana potkia/säikkyä muita niin minun tehtävä on huolehtia, ettei niin pääse käymään.

” Helmun kannattaa myydä palveluita myös kotimaisille ja ulkomaisille huipuille. Hekin käyttävät värikoodeja.”

Se on kirjaimellisesti minun elanto :D

Päivämäärä:   11.4.25 16:51:12

Kyllä se Helmu ihan oikeassa on. Menkääpä katsomaan vaikka lännenratsastuskisoja niin siellä ei näy yhdelläkään rusetteja hännissä. Osaavat myös seistä lähekkäin rivissä. Tämä myös ulkomailla suurissa kisoissa, joissa verkatkin ratsastetaan parhaimmillaan/pahimmillaan pienillä alueilla ja tosiaan ruuhkassa. Joku joskus onkin sanonut, että punainen rusetti = ratsastajani antaa minun potkia muita hevosia

Päivämäärä:   11.4.25 17:38:49

Länkkähevoset tekee aivan erilaista työtä eikä niitä eristetä muista hevosista omiin postimerkkiyksiöihin --> toteutuu laumaelementti = ei voi verrata eurooppalaiseen ratsasteluun.

Päivämäärä:   11.4.25 17:48:52

Piste: ja monenko quarterin tai paintin kanssa olet ollut tekemisissä? Itse olen nähnyt niitä aika paljon. Ei niidenkään jalostusoreja välttämättä voi seisottaa ihan muissa hevosissa kiinni. Suomessa tosin noiden rotujen oreja on aika vähän. Lähtökohtaisesti noi on myös täällä aika "lehmiä" luonteeltaan. Kyllähän ravureitakin voi pääsääntöisesti seisottaa katoksissa ihan vierivieressä. Toki ei niitäkään kaikkia.
Soon vähän eri juttu jossain kilpailuverkassa, kun on liikettä, vähän adrenaliinia ja eri suuntiin eri aikaan liikkuvia, silloin voi hyvinkin hevonen olla vireämpi. Menkää katsomaan mitä tahansa länkkäverkkaa, jos lope=laukka on yhtä nopeatempoista kuin estehevosen verryttelykäynti, mitäpä veikkaatte?

Päivämäärä:   11.4.25 21:10:06

Hah

Jalostusorit eivät kilpaile kesken siitoskauden. Ja ne yleensä osaavat kyllä käyttäytyä eikä niillä useinkaan ole rusetteja hännässä.

Kilpailuverryttelyssä ei ole myöskään tarkoitus seisottaa missään kiinni, vaan lämmitellä kohti suoritusta. Niiden orien ratsastajien tehtävä on hallita ne hevoset niin, että myös muille verryttely on turvallista, mutta myös huolehtia siitä, että hevonen ei joudu sille liian vaikeaan paikkaan.

Joku ylempänä kirjoitti, että ratsasti aivan aidan vierellä ja ihmetteli, kun muut eivät väistelleet häntä. Siinä oiva esimerkki siitä, mitä verryttelyssä ei kannata tehdä.

Lähettäjä: Yui 
Päivämäärä:   11.4.25 21:33:32

No hah Helmu! Vaikkapa ori Lissabon muistaakseni 5v kaudella keuli ihan huolella Backlundin kanssa esteverkassa. Ehkä kuitenkin yksi kovimmista suomen ammattilaisista ja niin vain voi nuori ori käyttäytyä hassusti! Oliko Schockemohlen ori joka pääsi kerran oripäivillä irti kun kävi kiinni taluttajaan ja riuhtoi irti. Jne eli valitettavasti vaikka kuinka valmistelee ja treenaa niin joskus vaan on mentävä sine kisoihinsa se tunnelma välittyy hevoselle, vaikka se muualla olisi käynytkin kisassa kaikki on vähän adrenaliineissaan ja se vaan välittyy hevosiin halusit tai et. Et myöskään voi kontrolloida sitä kenen tamman hajuista se ori sekoaa, vaikka se kestäisi jotain toista hyvin tai kun se ori yhtäkkiä päätttää tehdä jotain mitä se ei ole ennen tehnyt, keulia pystysuoraan tai lähteä sivuttain täysillä päin muita hevosia ? Tottakai kotona tehdään kaikkensa että se hevonen toimii kaikissa tilanteissa, harjoitellaan erilaisia asioita mutta et voi kisatilannetta harjoitella ! Tunnelma on aina eri!

Päivämäärä:   11.4.25 22:18:18

Yui

En ymmärtänyt pointtiasi. Oliko pointtisi siis se, että orilla voi kilpailla?
Jos se oli pointtisi niin olet oikeassa. Olen itsekin nuorten orien kanssa joka vuosi oripäivillä ja kilpailuissa.

Päivämäärä:   11.4.25 22:52:54

Helmu: no kuule kyllä kilpailevat. Suomenratsut ainakin kilpailevat, jotkin juoksijatkin kilpailevat. Eeste-ja kouluoreista en osaa sanoa, useimmiten eivät. Ponioritkin voivat kilpailla, vaikka astuvat.
Mm. Hermeli kilpaili ja astui ja oli aikamoinen kilpailupaikalla. ( huusi, keuli ja saattoi ryysätä, vaikka käsittelijät olivat erittäin taitavia ihmisiä)

Lähettäjä: Wch 
Päivämäärä:   11.4.25 23:49:08

"Lähettäjä.

Päivämäärä11.4.25 16:51:12

Kyllä se Helmu ihan oikeassa on. Menkääpä katsomaan vaikka lännenratsastuskisoja niin siellä ei näy yhdelläkään rusetteja hännissä. Osaavat myös seistä lähekkäin rivissä. Tämä myös ulkomailla suurissa kisoissa, joissa verkatkin ratsastetaan parhaimmillaan/pahimmillaan pienillä alueilla ja tosiaan ruuhkassa. Joku joskus onkin sanonut, että punainen rusetti = ratsastajani antaa minun potkia muita hevosia"

Länkkäihmiset pistävät potkijat ja muut työntekoon sopimattomat makkaraksi. Sen takia siellä kisoissa ei ole niitä, jotka tarvitsevat enemmän tilaa.

Päivämäärä:   12.4.25 00:22:53

Wch: jep, noin ylipäätään quartereista ja painteista on karsittu jo jalostuksella, ovat yleensä todella "lehmiä". Niin jenkkilässä kuin täällä. Ei niitä voi verrata este-tai kouluhevosiin, jotka ovat ihan selkeästi luonteekkaampia.

Päivämäärä:   12.4.25 00:46:01

Länkkähevoset on surkea esimerkki, koska quarterit ja paintit on tosiaan jalostettu lehmänhermoisiksi, sillä alunperin kukaan ei ole tehnyt yhtään mitään sellaisella western-hevosella joka alkaa sekoilla karjalauman keskellä. Länkkähevosissa arvostetaan enemmän malttia, tilannetajua ja tasaisuutta kuin sellaista räjähtävää skouppia kuten vaikka estehevosissa. Tosin barrel racingissa käytettävien eläinten korvien välissä yleensä puhaltaa tuuli kovempaa, eipä kannata niidenkään kylkeen tupata suorituspaikalla...

Este- ja kouluhevoset ovat yksilösuorittajia jotka valitaan hypyn ja liikkeiden perusteella, ei sen perusteella miten paljon härdelliä ja painetta ne sietää ympärillään, kun ei niiden tarvitse mitään paimennella ja nyhjätä kylki kyljessä minkään elukkalauman keskellä. Kisahevoset tuppaavat olemaan herkempiä ja reaktiivisempia kuin tavalliset harraste- ja puskahepat, sellaisiksi ne on jalostettu. Ylipäätään on epärealistista odottaa hevosilta, että niiden täytyisi sietää kaikenlaisia iholletuppautumisia vierailta hevosilta, vaikka kuinka olisi ratsastaja selässä. Ne ovat laumaeläimiä joo, mutta ei villinä elävään hevoslaumaankaan voi vieras vain juosta sekaan ongelmitta. Hevoset ei erottele sitä, toimiiko toinen hevonen röyhkeästi omasta tahdosta vai ratsastajansa käskystä, niille se on yksi ja sama. Ne eivät myöskään kysele ratsastajaltaan, saako yllättäviin tilanteisiin reagoida kuin hevonen. Arat pelkää ja väistää, kipakat potkii, porukan pomo ajaa pois. Vaikka hevonen olisi "töissä", se on silti hevonen. Kokemus ja siedätys auttaa joskus, mutta ei kaikkiin, eikä sitä kokemusta voi saada jos ei mene vihreällä hevosella kisoihin.

Kaikista paras olisi kun kaikki menisivät sinne verkkaan käytöstavat mukanaan ja pitäisivät muita tasavertaisina eivätkä itseään muita tärkeämpänä. Vahinkoja sattuu, mutta olisi myös syytä herkemmin poistaa verkasta sellaiset ratsastajat jotka harrastavat jatkuvaa riskikäyttäytymistä. Voisi alkaa käytös parantua, kun pari kertaa joutuisi verkkaamaan jossain parkkipaikalla loppuun tai jopa jättämään kisat väliin. Tällä meinaan lähinnä niitä jotka koko ajan ratsastelevat muita päin ja ohittelevat hipoen "koska minä en ketään väistä", sellaiset jotka tuijottavat pelkkää hevosensa niskaa putkinäkö päällä ja nämä "villi kortti" -tyypit jotka vetävät sellaisia Apassionata -kuvioita, ettei ole turvallista olla edes samalla puolella kenttää kun suunta ja vauhti ovat koko ajan täysin arvaamattomia...

Lähettäjä: Rusetti 
Päivämäärä:   12.4.25 00:56:00

Tai ei, kyllä kaikilla pitäisi olla sen verran älyä ja kykyä, että osaisi jättää toisiin ohittaessa tilaa. Eikä nostaa sitä laukkaa kuolleessa kulmassa edellä olevaan. Muutama ratsastaja tuntee olevansa niin etuoikeutettu, ettei väistä ketään.. Miten ihmeessä tuolla keskisessä Euroopassa mahtuu verkkaan tuplasti väkeä eikä silti tunnu ahtaalta.

Lähettäjä: Muualla 
Päivämäärä:   12.4.25 04:31:50

AAA on oksettava

Päivämäärä:   12.4.25 06:09:24

Hah

Juuri kerroit syyn sille, miksi siitosorit eivät kilpaile siitoskaudella. Puhun siis siitosoreista ja kilpahevosista, joihin ei esim. Suomenhevoset kuulu.

Siitosorit ei myöskään yleensä astu tammoja, vaan ne spermat pakastetaan ja lähetetään.
Etenkin kalliit ja hyvät orit, koska ei haluta esimerkiksi riskiä siitä, että tamma potkaisee.

Verryttelystä voi olla vaikea poistaa niitä riskikäyttäytyjiä, koska siellä parkkipaikalla ei saa verrytellä kukaan. Tuskinpa ne autojen omistajatkaan ilahtuisi, että siellä on pian kavion kuva auton kyljessä. Saati vahingossa joku ajaa autolla kolarin.

Mikäli on useampi verryttelyalue niin sitten toki voi itse valita minkä haluaa. Mutta ei heille oikein voi omaa verryttelyäkään varata, koska muutkin tahtovat sitten käyttää sitä hiljaisempaa.
Sellaista sääntöäkään ei ole, että kisaamisen voi estää verryttelyn perusteella, ellei syy ole eläinsuojelullinen.

Toistaiseksi siis parhaiten toimii ennakointi, oman tilan ottaminen sekä oman ratsun koulutus.
Kuten todettu, emme voi vaikuttaa muiden kuin itsemme toimintaan.

Päivämäärä:   12.4.25 11:38:15

Saako koulukisoissa olla (punaista) rusettia hännässä?

Päivämäärä:   12.4.25 14:00:17

Piste: periaatteessa ei saisi, pitäisi ottaa radalle pois. Minua ei ole huomautettu rusetista koskaan.
Helmu: ei ole sinun mielipiteestäsi kiinni, minkä rotuinen astuva ori määritellään jalostuseläimeksi. Kyllä suomenhevosetkin ovat jalostuseläimiä. Kosks en ole tarkkaan seurannut puoliveristen orien edesottamuksia, en heitä tähän nimiä, mutta on tuolla ollut useampikin pv-ori joka on alkukaudesta lisääntynyt js loppukaudesta kisannut. Ei se ori siinä muutu vähemmän jalostuseläimeksi, vaikkei tekisi näitä samanaikaisesti. ( yleensä eivät tee siksi, että kisaajat ovat eri tallilla kuin missä jalostustoiminta tapahtuu jne.)

Päivämäärä:   12.4.25 18:12:54

” mutta on tuolla ollut useampikin pv-ori joka on alkukaudesta lisääntynyt js loppukaudesta kisannut. Ei se ori siinä muutu vähemmän jalostuseläimeksi, vaikkei tekisi näitä samanaikaisesti. ( yleensä eivät tee siksi, että kisaajat ovat eri tallilla kuin missä jalostustoiminta tapahtuu jne.)”

En pysy nyt kärryillä.
Tässä sanot, että ori on lisääntynyt alkukaudesta ja kilpaillut loppukaudesta.
Minä sanoin ylempänä, että yleensä siitosoreilla ei kilpailla siitoskaudella. Sinä sanoit, ettei se pidä paikkaansa, mutta kuitenkin kirjoitit kuten yllä? Eli ikäänkuin kumosit sen aikaisemman mielipiteesi.

” ei ole sinun mielipiteestäsi kiinni, minkä rotuinen astuva ori määritellään jalostuseläimeksi. Kyllä suomenhevosetkin ovat jalostuseläimiä”

Tottakai suomenhevosia voi jalostaa.
Mutta jos puhutaan kilpahevosista ja jalostusoreista, niin ei ole suomenhevosia jotka kilpailevat kovin korkealla tasolla. Suomenhevosten jalostuksessa ei tähdätä korkealle kilparatsastuksessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.