Lähettäjä: M
Päivämäärä: 10.4.25 11:11:52
Meillä tammalla on valkoviivantauti, siitä olen ihan varma, vaikka diagnoosia en olekaan saanut. Vain huvittuneita hymähdyksiä ettei sitä oikeasti Suomessa voi olla. Mutta muutaman vuoden asian kanssa painineena tiedän että on ja kokemuksesta tiedän miten homma etenee.
Ensinnäkin se alkoi oireilla sillä tavoin että valkoviivaan tulee musta pehmeä alue/alueita jonka kengällisellä hevosella huomaa vasta tietysti kengityksen yhteydessä kun kenkä otetaan pois. Normaalissa vuolussa siitä alueesta ei lähde kaikki pois koska se musta jatkuu syvemmälle valkoviivaan. Jos kengittäjä ei välitä tästä (kuten meillä) vaan lätkäisee siihen päälle vaan uuden kengän ja antaa olla, niin se musta muhii siellä valkoviivassa syvemmällä ja alkaa muodostaa paisetta. Tässä vaiheessa asiaan voisi vaikuttaa, kaivamalla valkoviivasta kaikki musta pois ja tunkemalla sinne koloon kuparisulfaattivaseliinia. Sitten kenkä mahdollisine välipohjineen takaisin. Näin olen selvittänyt että ulkomailla tehdään. Sarkastisesti: tokikaan täällä ei tarvitse opiskella tämän vaivan hoitoa kun ei täällä sitä ole. Mutta tämä neuvo on tarkoitettu niille kenen hevosilla tämä vaiva on.
Jos mustaa ei kaiveta pois ja hoideta, se kaivautuu syvälle ja muodostaa paiseen jonka ensioire on se että kavioon ilmestyy halkeama koska paise pullistelee siellä seinämässä. Kohta tämän jälkeen hevonen alkaa ontua. Paise on vaikeasti saatavilla pois ellei kaviota avata sivusta. Joskus tämäkään ei auta koska musta voi kaivautua sinne kavion sisempiin osiin ja muodostaa paiseen sinne (meillä tapahtunut tämäkin). Toisinaan kun kaviota hautoo, paise voi tulla ruununrajasta pois, mikä tietysti helpottaa hevosen oloa (meillä tapahtunut tämä kaksi kertaa).
Seinämän avaus siitä missä paise on ja mustan pois kaivaminen on mielestäni ainoa keino hoitaa tämä vaiva jos siihen ei pystytä puuttumaan alapuolelta kaivamalla heti alkuvaiheessa. Avattua seinämää hoidetaan kuparisulfaatilla. Itse laitoin sitä aamuin illoin suihkepullolla ja hankasin hammasharjalla siten että menee varmasti kaikkiin koloihin.
Mutta jos hevosenne oireilee näin niin älkää uskoko ettei tätä vaivaa muka ole, koska se on. Ne jotka eivät muuten vaan usko niin voitte jättää lukematta. Muille tsemppiä, on todella inhottava vaiva! Olen itse opiskellut asiaa vuosia ulkomaisilta sivustoilta kun Suomessa asiaan ei löydy mitään toimivaa ohjeistusta. Klinikan ohje oli että vuolkaa kavio pystymmäksi. No toki vuoltiinkin mutta ei se ongelman ydin eli musta sieltä kaviosta pystympään vuolulla häviä.
|