Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytetyn satulan myyjän vastuu

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   9.4.25 09:09:54

Ostin fb kautta prestigen satulan jossa kerrotaan että on tilattu hetki sitten ja tiedot vuosimalli yms hinta oli 1200e suora kauppa joka edullinen hinta kun vertasin välittäjillä samallaiset yli 2000e.
No sain satulan kokeiluun ja kaikki mallasi hyvin.
Nyt 3kk jälkeen huomattiin että satula on vino. Seppä katsoi ja huomasi että runko on pettänyt, murtunut etukaaresta ja istuimen alta. Edes runkotakuu ei pelasta koska satula on muokattu ilman sitä omaa konetta väkisin. Myyjä ei ota kantaa vaan vetoaa että olen hyväksynyt satulan kun ostin. Itse en ole rikkonut satulaa. Normikäytössä ollut. Myyjä ei anna oman toppaajan tietoja josta voisi kysyä eikö ole huomannut että runko rikki ja onko hän sen mahdollisesti hajottanut.
Rikosilmoituksen tekoon?

Re: Käytetyn satulan myyjän vastuu

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   9.4.25 09:14:21

Tavarakauppa - menee kyllä omaan piikkiisi. Mikähän rikos on tapahtunut ?

Ei kyllä kannata ostaa kalliita satuloita, eikä halpojakaan, jos ei kestä sitä riskiä, että satula voi olla rikki, vino tai että ihan itse on satulan pilannut.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.4.25 09:19:02

Minusta käytetyn tavaran myynnissä on perävalotakuu.
Paitsi jos tiedetään että on tiennyt myyvänsä rikkinäistä ehjänä.

Satula on voinut olla ostettaessa ehjä ja pettänyt käytössäsi, kuitenkin olet sitä 3kk käyttänyt etkä heti asiaa huomannut.

Toppaajat yleensä jättävät paneelit auki jos satula on viallinen. Tai jättävät merkinnän sinne runkoon joka löytyy uudelleen avauksessa.

Onhan noita prestigeitä näkynyt useampia joissa runko on vino.

Lähettäjä: Baar 
Päivämäärä:   9.4.25 09:56:45

Siviilikanne käräjäoikeudessa, mikäli myyjä ei suostu kaupan purkuun. Asiaan sovelletaan kauppalakia, mikäli on kahden yksityisen välinen kauppa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.4.25 10:07:42

Kauppalaissa ostan vastuu on tarkistaa tavara. Jos ostajakaan ei ole 3 kuukauteen huomannut mitään vikaa satulassa niin ei voi olettaa että myyjäkään sitä olisi huomannut. Jos ostettu yritykseltä niin silloin sovelletaan kukuttajasuojalakia missä myyjällä isompi vastuu. Jos ostaja on tiennyt myyvänsä rikkinäistä niin sitten eri asia. Silloin kyseessä voi olla petos mutta tuskin etenee mihinkään.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   9.4.25 10:09:44

Oikeuteen kun lähdet niin voi joutua maksamaan tuhansia siitä, että häviät. Oikeudenkäynti kulut on Suomessa todella korkeat.

Sinun pitää pystyä osoittamaan, että satula oli rikki ostohetkellä. Miten sen teet kun olet sitä käyttänyt 3 kk ja sitten vasta reagoit ?

Lähettäjä: Pyli 
Päivämäärä:   9.4.25 11:57:22

Onko velicea merkkinen? Niiden rungot satulasepän päivitysen mukaan järjestäen rikki

Päivämäärä:   9.4.25 12:17:16

Kalliit oppirahat, mutta ei myyjä tuossa ole tehnyt mitään väärää. Olet itse hyväksynyt tuotteen ostamalla sen ja jos vika on ilmennyt vasta kuukausien päästä ostosta, niin tottakai se on sinun käytössä tullut. Ei myyjällä ole satulaa myydessä mitään takuuta, että satula tulee kestämään käyttöä virheettömänä esim. seuraavat 5 vuotta.

Lähettäjä: @x@ 
Päivämäärä:   9.4.25 12:32:06

Mistä tiedät, että runkoa muokattu väkisin?

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   9.4.25 12:54:56

Juuri tämän takia olen ihmetellyt, että ostaako joku näitä tonnin ja yli hintaisia satuloita "suoralla kaupalla". Sovittamatta ja tarkistamatta kannattaa ostaa vain sen hintaista, että saman rahan voi vetää pytystä alas.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.4.25 13:06:25

Ostin hevosen mukana satulan, joka sillä oli ollut useamman vuoden käytössä. En huomannut koeratsastuksessa mitään mutta kotona kuukausien jälkeen ihmettelin miksi istun oudosti ja tarkistutin satulan ja sen runko oli rikki.
Eli en ostaisi yksityiseltä satulaa ilman, että käytän satulan satulasepällä tarkastuksessa. Varautuisin itse maksamaan satulasepän tarkistuksen mutta säästäisin satulan ostohinnan jos siitä löytyisi vikaa.
Haluan uskoa, että suurin osa ei tarkoituksella myy vikaista satulaa vaan osaaminen ei riitä tarkistamaan, että ovat ok.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.4.25 13:11:01

Olet itse hyväksynyt ja ostanut satulan siinä kunnossa kuin se on ja havainnut vian vasta kuukausien päästä, joten myyjä ei ole vastuussa. Jos myyjä olisi kaupantekohetkellä väittänyt, että runko on tarkastettu ja todettu ehjäksi ja esittänyt asiasta jonkinlaisia väärennettyjä todisteita, hän olisi vastuussa, mutta koska näin ei mitä ilmeisimmin ole tapahtunut, vastuu on ostajalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 13:16:17

"Jos myyjä olisi kaupantekohetkellä väittänyt, että runko on tarkastettu ja todettu ehjäksi ja esittänyt asiasta jonkinlaisia väärennettyjä todisteita, hän olisi vastuussa,"

Jos vika tällaisessa tilanteessa olisi ilmennyt heti, myyjä olisi vastuussa, mutta tuskin enää kuukausien päästä. Satulahan on kuluva esine ja on voinut rikkoutua uuden omistajan käytössä.

Ikävä juttu aloittajalle silti kaiken kaikkiaan. :/

Päivämäärä:   9.4.25 13:30:27

Kannattaa myös pitää mielessä että osa sepistä löytää satuloista tarkoituksella vinoutta ja muuta vikaa. Älä ainakaan jätä rikkinäistä satulaa sepälle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.4.25 13:31:24

Oikeuteen voit lähteä, mutta vain jos olet valmis menettämään useamman tonnin. Koska toinen osapuoli on yksityinen (ilmeisesti?), niin menee oppirahoista. Miten voit itsekään olla varma, että satula olisi ollut jo rikki? Jos olisit huomannut asian seuraavana päivänä, tilanne olisi ihan eri. Mutta kolmen kuukauden jälkeen olet itse ehtinyt rikkoa satulan niin monta kertaa, että myyjän piikkiin sitä ei kyllä enää saa ilman vedenpitäviä todisteita (joita tuskin on).

Ja jos satula on kerta topattu vast'ikään, sen rikkonainen runko olisi kyllä huomattu ja vastinhihnat katkaistu tms. En tiedä yhtään toppaajaa, joka palauttaisi risarunkoisen satulan takaisin käyttöön.

Päivämäärä:   9.4.25 14:01:36

Myyjänkin pitää tietää mitä on myymässä. On vastuussa myös piilevistä vioista. Lukekaa se kauppalaki. Aika selvästi kerrottu miten asiat menee.
Ja tarkistakaa aina käytetyt satulat heti jos myyjällä ei ole luotettavaa paperia tarkistuksesta. Palaitusoikeudella jos tarkissa ilmenee jotain.

Lähettäjä: Onko lel 
Päivämäärä:   9.4.25 14:05:57

Hah mulle kävi vastaava erään muun merkin satulan kanssa. 700€ oppirahat täältä, enää en osta hyväkuntoisia satuloita muutakuin useamman silmäparin kautta. En ole osaava näiden kanssa, joten luotan ammattilaiseen, aina se ei todellakaan kannata!

Päivämäärä:   9.4.25 14:10:20

Kolmen kuukauden käytön jälkeen on aika mahdotonta aukottomasti todistaa, ettet ole satulaa itse rikkonut. Olet kyllä itse vastuussa ostoksestasi, olisi kannattanut ennen ostoa tarkistuttaa jossain/jollakin.

Lähettäjä: aisa 
Päivämäärä:   9.4.25 15:28:19

Minullekin kävi vastaava, mutta otin oppirahoina.

Erehdyin ottamaan vaihdossa omaan satulaani (arvo n. 900€) "hyväkuntoisen" omaa satulaani vähän arvokkaampaan merkkisatulan jossa oli "vähän käytetty" ja "ihan vasta" tehtaalla vaihdettu runko. Uskoin sinisilmäisesti, kun kaupan toisena osapuolena oli puolituttu, ajattelin ettei se kehtaa kusettaa kun on samassa ratsastusseurassa ja pyörii samoissa tapahtumissa.

Noh, satulalle ei ollutkaan käyttöä, joten pari kuukautta kaupan jälkee laitoin sen myyntivälitykseen, ja siellä huomattiin että satulan runko on ihan kiero ja se oli uusittu seitsemän vuotta aikaisemmin.

Mutta mitenpä todistat, että se runko oli jo vaihtokauppaa tehdessä kiero, eikä mennyt kieroon esim. minulla säilytyksessä.

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   9.4.25 16:58:24

Ongelma on, että sä olet käyttänyt satulaa 3kk. On aivan mahdoton todistaa ettet olisi itse voinut aiheuttaa satulan vikoja. Siinä on sana sanaa vastaan. Mikäli ostatte kalliita satuloita käytettynä tarkastuttakaa ne heti ammattilaisella.

Lähettäjä: Suomitar 
Päivämäärä:   9.4.25 17:04:47

Tästä syystä ostan ammattilaiselta ja myyn omani välityssatulana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.25 17:26:14

Jos olet jo 3kk käyttänyt niin ei tosiaan ole enää mitään asiaa marmattaa myyjälle. Eihän sitä voi tietää, vaikka olisi hajonnut sinun käytössäsi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.4.25 18:33:54

Ostajan eli tässä tapauksessa aloittajan on pitänyt tarkistaa satula luovutushetkellä. Jos tätä ei ole asianmukaisesti tehty, ei minkäänlaista valitusoikeutta enää ole. Ja ilmeisestikään näin ei ole menetelty jos virhe huomataan vasta kolmen kuukauden päästä.

Lisäksi, kuten tuossa ovat muut jo todenneetkin, tässä vaiheessa on vaikea enää todistaa että virhe on ollut olemassa jo tavaran luovutushetkellä. Todistustaakka kun on tässä ostajalla.

Lähettäjä: Tötte 
Päivämäärä:   9.4.25 18:41:56

Oma mokasi joten turhaan pillittää, kun ei edes rikosta ole tapahtunut..🥱

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.4.25 20:07:14

Minulle kävi samoin kuin ***:lle. Hevosen mukana ostettu satula paljastui vasta myöhemmin toppauksessa runkovikaiseksi. Sitä aiemmin katsonut ammattilainenkaan ei huomannut vikaa päälle päin. Oppirahoja, mutta kai pitää olla myös tyytyväinen etten suostunut myymään sitä pilkkahinnalla suorilla kaupoilla eteenpäin. Eipähän ole enää kipeyttämässä yhtäkään selkää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.