Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumpi talli

Lähettäjä: Kysyvä tiellä eksy 
Päivämäärä:   8.4.25 06:55:12

Kumman tallin itse valitsisit?
Molempiin talleihin yhtä pitkä matka

A. Pieni talli, 8 hevosen talli
- ruokinta vähintään 4 kertaa päivässä kuivaheinällä
- aamuin illoin väkirehut
- tarhaus omassa tarhassa, jonka pohja vaatisi kunnostustöitä, kesällä laidun
- vedet tarhassa myös talvella
- purukuivike
- kenttä
- vähän maastoja, pidemmille reiteille pääsee autotien viertä
- varustehuone ja sosiaalitilat
- pesari
Hinta 550e /kk

B. Keskikokoinen, 15 hevosen talli
- ruokinta 4 x päivässä esikuivattu heinä
- aamuin illoin omistajan annostelemat väkirehut
- tarhaus hyväpohjaisissa tarhoissa, kesällä laidun - on myös mahdollista ottaa sisään öiksi
- vedet tarhassa omistajien toimesta talviaikaan
- purukuivike, karsina itsesiivoten
- kaksi kenttää, maneesi
- melko hyvät maastot, myös autottomia metsäteitä
- uittomahdollisuus kesällä
- varustehuone ja sosiaalitilat
- pesari, jossa myös solarium
Hinta 480e/kk

Re: Kumpi talli

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   8.4.25 07:02:11

B, paremmat puitteet, toki vaatii sitoutumista kun karsina pitää siivota itse, laittaa väkirehut valmiiksi jne, jos et ole siihen valmis niin A

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   8.4.25 07:03:46

B, tietysti, ei kahta sanaa siinä. Laki sitäpaitsi vaatii hevosille veden ympäri vuoden joten vesiä ei ole oikein mahdollista sälyttää omistajille, mutta jos näin kuitenkin on niin tekee hyvän eristetyn vesikupin (tai jopa lämmitetyn jos tallin sähköä kuitenkin saa käyttää, tai vesipata + kynttilät -systeemi) ja sopii tallikavereiden kanssa että aina iltaisin viimeinen kiikuttaa sinne lämpimät vedet ja kansi päälle, kai tallintekijä voi edes kannen ottaa pois aamulla kun vie hevoset ulos.

Halvempi hinta ja paremmat puitteet harrastaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 07:20:19

B. Halvempi ja paremmat puitteet.

Lähettäjä: Aatu 
Päivämäärä:   8.4.25 07:24:07

A, koska B ei voi olla kannattava ja pitkällä tähtäimellä tulee taatusti ongelmia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.4.25 07:45:11

B.
En lähtisi puutteellisiin puitteisiin (tarhan pohja vaatii kunnostustöitä) koska niitä ei todennäköisesti tehdä, enkä tarhaisi hevosta huonossa tarhassa. Karsinan siivous itse ei olisi ongelma.

Päivämäärä:   8.4.25 13:05:29

Ei kumpikaan mutta jos pakko valita niin a

Lähettäjä: buu 
Päivämäärä:   8.4.25 13:27:21

Vesivaatimus koskee hevosen pääasiallista pitopaikkaa, eli jos hevonen asuu karsinassa niin siellä oltava aina vesi, tarhassa ei

Lähettäjä: ´+ 
Päivämäärä:   8.4.25 13:27:50

B ei takuulla voi käyttää tallin sähköä ulkoveden lämmitykseen. Vuokra on jo noinkin tappiollinen, tai ainakin niukin naukin.
Ostakaa pienin poreamme, laittakaa se talveksi terassille ja katsokaa 300e-450 kk noussutta sähkölaskua joka kk, ja kysykää sitten miksi.
On laillista, että tallin puolesta on vain heinä ja ulosvienti.
Omistaja on viimekädessä vastuussa omastaan, ja kantaa veden vaikka termareilla kotoaan 3h välein. Voihan joiltakin talleilta ostaa vain boxin kentän, maneesin ja heinät ja hoito ja kuivitus ja lantahuolto täytyy järjestää itse.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.4.25 13:50:33

B. Paremmat puitteet, paremmat maastot, tallihommissa mene 15-20min, vesi ulos niin että kunnollinen eristetty astia ja edellisenä iltana kuuma vesi astiaan ja kansi päälle niin on seuraavaksi päiväksi sula vesi

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.4.25 13:56:30

B jos talvella juottamiseen on toimiva rinki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.4.25 14:05:57

Esim. Thermobar ei vie kovin paljon sähköä. Kotona koko talven päällä, talossa sähkölämmitys ja sähkölasku aivan kohtuullinen. Poreamme on aivan eri asia. Vesiastian voi askarrella myös akkukäyttöiseksi, autonistuinlämmitin saavien väliin, foliokalvoa, finnfoamia ja eristeainetta ja sitten vapaa-ajan akku virtalähteenä.
Valitsisin b-tallin.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   8.4.25 17:12:14

B

Päivämäärä:   8.4.25 17:59:09

Jos hevonen on alle 12h ulkona niin on myös ihan laillista pitää sitä ilman vettä.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   8.4.25 19:27:38

A

Koska B:ssä miinukset 15 vuotta omassa tallissa hevoset pitäneen näkökulmasta, mikäli vieraalle olisin viemässä:
- esikuivattu heinä (tammani pakki ei kestä moista)
- aamuin illoin omistajan annostelemat väkirehut (sitovaa)
- tarhaus hyväpohjaisissa tarhoissa (eli erinäisten kavereitten kanssa? tammani kyykyttää herkästi muita, joten kaikki eivät ehkä halua sitä saman tarhaan hevosensa kanssa)
- vedet tarhassa omistajien toimesta talviaikaan (aivan liian sitovaa)
- purukuivike, karsina itsesiivoten (aivan liian sitovaa)
- kaksi kenttää, maneesi (maneesi turhahko - en edes muista, minä vuonna olen viimeksi ratsastanut maneesissa)
- pesari, jossa myös solarium (solariun turha)

Ts. tuo matalampi hinta aiheuttaisi enemmän sitovaa tallilla käymistä. Jos vieraalle veisin, niin paikan pitäisi olla semmoinen, jossa ei ole välttämätöntä päivittäin käydä, saati aamuin illoin (talven vedet), ja jossa ei tarvitsisi luottaasysteemiä toisten tallilaisten kanssa pyöritettyyn systeemiin tai rinkiin.

Päivämäärä:   8.4.25 19:57:48

B helposti, kuulostaa kaikin tavoin kivemmalta ja itselleni ei ole ongelma putsata karsinaa tai annosella rehuja

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.4.25 20:00:43

Koska hinta on noin alhainen, tallien on pakko olla jossain pohjoisemmassa. Siispä B, jossa on maneesi.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   8.4.25 21:52:19

-, ei mullekaan ole ongelma, joka päivä talvikaudella putsaan 3 karsinaa ja annostelen rehut. Mutta jos minä veisin vieraalle hevoseni (yhden tai useamman), syy olisi se, etten syystä X pysty käymään päivittäin saati aamuin illoin. On se syy työ, tiheämmät työmatkat, oma sairastelu tai joku muu, joka tapauksessa se kiteytyy nimenomaan mun kohdalla siihen päivittäiseen sitovuuteen.

Tässä kotopihassa hoidan hevoseni itse, tarvittaessa siippa auttaa heittämällä päiväheinät toimistolla ollessani, tai jos olen pitemmällä työmatkalla siippa hoitaa koko systeemin, tai omillaan jo asuva tyttäreni, jos siippakin on työmatkalla. Kotona systeemit on helppo junailla helpoiksi ja ohjeistaa helpoiksi. Vieraalla olisi liikaa muuttujia, ja esimerkiksi aamuin illoin käyminen olisi hankalaa versus se, että "mökkeilee" perheineen meillä ja kulkee miltä suoraan töihin. Pitäisi tallilla olla joku luottoapu, ja anteeksi nyt vaan, mutta luottamukseni ihmisiin on vuosikymmenten saatossa kärsinyt sen verran railakkassti, että en luota sellaisen luottoavun löytymiseen ja ilmaantumiseen.

Lähettäjä: Hb 
Päivämäärä:   9.4.25 18:53:12

Vaihtoehto A. Et ole niin sidottu ja toisekseen kuivaheinä on monelle hevoselle parempi vaihtoehto kuin esikuivattu.

Päivämäärä:   9.4.25 19:12:01

Riippuu monesta muustakin asiasta. Tarhaus aika, tarhojen koko yms.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   9.4.25 22:20:15

A, koska en voi työni puolesta sitoutua käymään tallilla joka päivä karsinaan putsaamassa.

Päivämäärä:   10.4.25 06:48:27

Käyn joka päivä kuitenkin tallilla, poislukien satunnaiset reissut ja sairastelut.
B vaihtoehto kuulostaisi minun paikaltani.

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   10.4.25 07:18:37

B, huono tarhanpohja on ehdoton ei, koska laidunkausi on verrattain lyhyt. En suostu seisottamaan hevosta kurassa isoa osaa vuodesta.

Tallilla käyn joka pv joten siivous ei ole ongelma, väkirehut tietenkin laitetaan valmiiksi ja veden kanssa voi varmaan tarvittaessa muiden omistajien kanssa vuorotella. Lisäksi arvostan maastoja.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.4.25 07:33:22

B, mutta kysyisin mistä hitosta sen tallin rahat tulee, koska tolla hinnalla se ei ole kannattava. Mikä meinaa sitä, että enemmän ja enemmän hommia valuu omistajille ja tallivuokra nousee jossain kohtaa rajusti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.4.25 07:50:01

No yhtälailla voisi kysyä mistä paikan A rahat tulee, koska maksamalla vain 70e lisää kuussa saat aikalailla enemmän palveluja, päivittäisen vesihuollon, karsinansiivouksen ja ruokien annostelun.
Toki tiedän että yrittäjät tekevät itse hommia jollain vitosen tuntipalkalla, mutta yleensä sekään yhtälö ei kanna pidemmän päälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.