Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omistaja ei välitä hevosen kipukäytöksestä

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   7.4.25 05:56:52

Olen vuokrannut/hoitanut vuosia samaa hevosta ja olen havainnut jo yli puolen vuoden ajan pahenevaa kipukäytöstä. Hevonen ei tykkää että siihen kosketaan, alkaa paikoitellen ihan potkimaan ja sen on vaikea seistä esim kengityksissä eikä se ole niin halukas lähtemään töihin kuin ennen. Hevonen on tosi kiltti joten luulen sen olevan jo todella kipeä mutta yrittää miellyttää silti..
Omistajan mielestä tämä on vain liikutuksen vähyydestä johtuvaa kankeutta (ollut talvella kevyellä, nyt pitäisi alkaa treenata taas) vaikka ongelmia oli jo viime vuoden puolella kun hevonen treenasi! Mielestäni ongelmien ei pitäisi pahentua hevosen lomaillessa ellei ole esim lihassairaus.
Omistaja käytti klinikalla kun potki takapolviin koskiessa ja ne hoidettiin, mutta tutkiminen jäi siihen koska oletti kaiken selittyvän takapolvilla. Hevonen on kuitenkin myös selästä niin herkkä että potkii kun sieltä kosketellaan mutta tämä ei omistajaa haittaa. Sillä on myös etuosan lihaksistossa turvotusta jota ei ole tarkemmin tutkittu.

Mitä tässä voi tehdä vai voiko mitään, kun en hevosta omista? Olen nukkunut välillä tosi huonosti, kun stressaan hevosta enkä haluaisi myöskään lopettaa sen hoitamista, sillä se ei poistaisi sen ongelmia :(

Re: Omistaja ei välitä hevosen kipukäytöksestä

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   7.4.25 06:02:14

No kannattaa varovasti kehottaa tutkimaan. E hankala se on jos omistaja ei tajua. Et siis voi mitään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.4.25 07:37:06

Mikä omistajan ja sinun kokemuksesi on? En kyllä vieraana alkaisi hyppiä toisten silmille. Mainitsisin, että oletko huomannut hepan X käytöksen muuttuneen siinä ja siinä tilanteessa. Muista, että voit olla väärässäkin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   7.4.25 08:01:21

Miksi vuokraat kipeää hevosta ?

Itse olet yhtä syypää hevosen ikävään oloon kun omistajakin. Jos omistaja ei näe ongelmaa niinnhän ei tule tekemään mitään. Sinä sen puoleen vois helpottaa hevosen oloa ja lopettaa vuokraamisen. Helpommalla hevonen pääsee.

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   7.4.25 08:14:10

Äänestä jaloilla. Vuokraa vain tervettä hevosta. Kyllä se mieli muuttuu kun useampi ihminen käy toteamassa samaa.

Päivämäärä:   7.4.25 08:18:43

En ole pitkään aikaan ratsastanut hevosella, käyn myös hoitamassa sitä. Mutta olen vuokrannut sitä vuosia, ennen kuin tämä kipukäytös alkanut. Turha syytellä minua! Ja en jaksa uskoa käytöksen alkaneen muusta kuin kivusta, koska miksi hevonen alkaisi POTKIA kosketuksesta, jos se ensin on ollut monta vuotta ihan paikallaan kaikesta käsittelystä. Ja siinä ei ole kyse enää ihmisten kokemuksesta, jos omistajallakaan ei ole parempaa selitystä kuin jumit joille ei tehdä mitään koska hierojakaan ei saanut hevosta hierottua sen potkimisen vuoksi. Noin rajun käytöksen huomaa kyllä ihan noviisikin.
Lisäksi sitten sekin, jos lopetan kokonaan hevosen luona käymisen, etsii omistaja todennäköisesti jonkun toisen joka ei välttämättä välitä hevosen ongelmista

Lähettäjä: Ght 
Päivämäärä:   7.4.25 08:33:43

Ymmärsin aloituksesta, että hevosta on jo tutkittu ell toimesta. Eli selvästikin omistaja kyllä välittää hevosestaan. Hierojakin on siis käynyt.. Onko omistajalla ollut samaa ongelmaa hoitaessa / liikuttaessa?

Itse kyllä omistajana antaisin lähdöt vuokraajalle joka jossain tämänkaltaisella foorumilla repostelisi asioita sen sijaan, että tulisi avoimesti kertomaan huolestaan kasvotusten. Ehkä oikeasti olisi parempi, että jättäisit hevosen mahdollisine kipuineen omistajan huoleksi ja etsisit toisen hevosen hoidettavaksesi. Omistaja tekee päätökset hevosensa suhteen.

Päivämäärä:   7.4.25 08:39:55

Tekee samaa ihan kaikille, omistajalle, minulle, tallityöntelijöille, hierojalle jne. Ollaan myös keskusteltu asiasta rakentavasti, mutta omistaja ei koe tarpeelliseksi tutkia enempää kun yksi vika löytyi polvista. Hevosella on taustalla paha kaatuminen, joten on mahdollista että takapäässä/selässä muutakin vikaa, jota normi ell tuskin löytää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.4.25 08:48:34

Otsikon väite on aika paksu, kun otetaan huomioon, että eläintä on siis tutkittu ja hoidettu ihan klinikalla. Lisäksi aloittaja sortuu nykyajalle tyypilliseen luuloon, että kaikki hevosen ei-toivottu käytös on aina kipua. Hevosen käytös voi muuttua myös siksi, että jokin sen elämässä muuttuu, tässä tapauksessa ilmeisesti ainakin liikunnan määrä. Kaikille hevosille seisominen ei sovi lainkaan.

Koska hevonen, jota on tutkittu ja hoidettu, ei kuulosta miltään laiminlyödyltä elsu-tapaukselta, asia ei oikeastaan kuulu aloittajalle. Hän voi toki päättää, käykö hoitamassa ko. hevosta vai ei, mutta siihen hänen valtansa rajoittuu, ja se on nyt vain hyväksyttävä.

En muutenkaan ihan tiedä, mitä aloittaja oikeastaan edes haluaisi. Että omistaja taikoisi hevosen käyttäytymään toisin ja aloittajalta pahan mielen pois? Että hevonen tutkitutettaisiin korvista häntään? En myöskään tiedä, onko aloittaja edes harkinnut sitä vaihtoehtoa, että omistajan hevosen käytökselle antamissa selityksissä voisi olla jotain järkeä. Jos ja kun omistaja tuntee hevosensa pidemmältä ajalta ja paremmin kuin aloittaja, hän on ehkä nähnyt vastaavaa ennenkin ja mahdollisesti kokemuksesta tietää, mikä hevosen käytökseen vaikuttaa.

Päivämäärä:   7.4.25 09:08:57

Lisään vielä, että aloituksesta puuttui se tärkeä tieto, kauanko takapolvien hoitamisesta nyt on ja missä vaiheessa siihen liittyvässä kuntoutuksessa ollaan. Ymmärsin aloittajan puheista, että hevosella ollaan vasta pikkuhiljaa aloittelemassa treeniä. Jos tämä liittyy siihen, että takapolvien hoitamisesta on vasta lyhyt aika, niin on todellakin ymmärrettävää, ettei omistaja hyökkää tutkituttamaan mitään muuta, ennen kuin takapolvien hoitoon liittyvässä kuntoutuksessa ollaan siinä pisteessä, että osataan sanoa, auttoiko takapolvien hoitaminen vai ei.

Kuulostaa siis ihan järkevältä menettelytavalta, että ensin katsotaan yksi asia loppuun ja sitten, jos vaikuttaa siltä, että vikaa edelleen on, jatketaan asian selvittämistä.

Päivämäärä:   7.4.25 09:29:04

Takapolvien vika kun löytyi, ei tutkittu kuin ne takapolvet. Eli ei ole sen enempää tutkittu mitään. Tämä joulukuussa, ja vika oli sellainen että pitäisi kyllä olla hoidossa jo tässä ajassa, eikä hevonen enää reagoi takapolviin koskiessa, joten ne ei ole enää kipeät kuten ennen niiden hoitoa.
Hevonen on saanut joka talvi ensin loman ja sitten alettu kevyesti liikuttamaan ennen kovempa treeniä,
eikä ole koskaan ennen reagoinut näin niin miksi se nyt yhtäkkiä päättäisi että potkin kun ette liikuta?? Ja vain kun kosketaan selkää.. ja on todella hankala kengittää nykyään, kun hakee jatkuvasti asentoa missä olisi hyvä seistä.

Jos olisin kirjoittanut aloitukseen että tmä on oma hevoseni joka käyttäytyy näin, olisin varmasti saanut haukut eläinrääkkäyksestä jne kun en hoida ja tutkituta kipeää hevosta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.4.25 09:46:20

No mulla vuokra hevosen omistaja ei uskonut mu kun sanoin että 2n usko että hevonen on ihan terve. Ei siis halunnut liikkua ja pysähteli ja sattumalta käytös alko pari kk sen jälkeen kun olin aloittanut niin omistaja vaan aattelin että johtuu musta. No kipeä hän se lopulta oli.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   7.4.25 11:31:07

Aina mollataan täällä vuokraajaa. Joskus se on paikallaan, mutta ei pidä unohtaa että vuokraaja voi oikeasti olla kokenut, osaava ja pätevä. Ja oikeasti tietää asioista. Ja unohdetaan myös että joskus se omistaja on oikeesti idiootti, jolla ei pitäisi olla sitä hevosta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   7.4.25 11:33:12

"Aina mollataan täällä vuokraajaa. Joskus se on paikallaan, mutta ei pidä unohtaa että vuokraaja voi oikeasti olla kokenut, osaava ja pätevä. Ja oikeasti tietää asioista. Ja unohdetaan myös että joskus se omistaja on oikeesti idiootti, jolla ei pitäisi olla sitä hevosta"

Se on silti edelleen sen omistajan hevonen, eikä vuokraajalla ole mitään sananvaltaa. Jos haluaa päättää hevosen asioista itse, täytyy ostaa oma hevonen, ei sekaantua muiden hevosenpitoon.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.4.25 11:37:31

Ihan yleisesti ärsyttää, että kun oireileva hevonen käydään pyöräyttämässä eläinlääkärin edessä, se tutkitaan yhdestä kohtaa, hoidetaan se vaiva, ei edes vilkaista muualle ja vaikka oireet jatkuu, vedotaan vaan siihen, että se on jo käynyt eläinlääkärissä ja hoidettu. No eihän se ongelma selvästi ole hoitunut, kun oireilu jatkuu? Takapolvivaivatkin voi ihan hyvin olla seurausta jostain muusta. Ei vaadita mitään suurta gurua huomaamaan, jos hevosen käytös vuosien aikana on muuttunut merkittävästi ja oireilu on noinkin selkeää, kuin mitä aloittaja kuvailee. Minusta on todella tärkeää, että voin luottaa vuokraajieni kertovan heti, kun joku asia epäilyttää. Jos minun hevoseni käyttäytyisi noin, eikä edes hieroja saa hierottua, huolestuisin ihan todellakin. Kiltti hevonen saattaa liikkua kipeänäkin, mutta jos se selvästi näyttää epämukavuuttaan, on todella epäeettistä vain kohauttaa olkia ja jatkaa käyttöä.

Jokaisen omistajan pitäisi aina ajaa oman hevosensa etua ja pyrkiä huolehtimaan siitä, että se on terve ja tyytyväinen. Monta kaveriakin olen klinikalle paistellut, kun hevosten käytös on jollain tapaa outoa ja ainahan sieltä on jotain hoidettavaa löydettykin. Ei aina edes ekalla käynnillä, mutta lopulta ja käytös palaa taas normaaliksi. On mielestäni myös vähän hölmöä kuskata hevonen klinikalle ja tutkia vain yksi alue, jos oireet on epämääräisiä. Se klinikalle vienti nimittäin on se mikä maksaa hoitokuluineen sun muine lisineen, kun taas sillä otetaanko 5 vai 15 röntgenkuvaa samalla kertaa, ei ole paljoa eroa hinnassa. Jos se eläin siellä tutkimuspaikalla on, niin kannattaahan siinä kerralla sitten tarkistaa muutkin osat ja tehdä kunnon vusoihuollot. On ihan hyvä tietää kaikkien liikkuvien osien kunto ja onko esim. kissing spinesta jotain merkkejä. Näin niihin isoihin vaivoihin voi päästä puuttumaan jo ennen kuin on isoja ongelmia.

Lähettäjä: wu 
Päivämäärä:   7.4.25 11:57:26

Mä olen kanssa samassa asemassa kuin aloittaja olet. Joistain omistajalle esiin tuomista asioista, joihin omistaja ei mielestäni reagoi tarpeeksi, tekisi mieli kysellä täältä kokemuksia. Näihin vaan saa juuri noita vastauksia, että älä sinä kokematon hoitaja ala hyppimään omistajan silmille diagnoosiesi kanssa.. :D Tiedän ton tunteen oikein hyvin, kun itseä turhauttaa toisen hevosten hyvinvointi ja yrität itse tehdä parhaasi niiden hyvinvoinnin eteen ja koet jo tutuista hevosista jonkinlaista vastuuta. Juuri tuo, että jos et itse kävisi siellä, tai tekisi jotain, se saattaisi jäädä tekemättä.

Mutta mutta, neuvoisin, että jos susta tuntuu, että olette "käyneet sen keskustelun" jo, eli asia on otettu rauhassa esille ja keskusteltu siitä, mutta mitään ei ole tapahtunut, tee niin, että joka kerta kun käyt, jos omistaja ei ole tallilla ja esim. tuota potkimista ilmenee, laita omistajalle viestiä. Joka kerta, kun havaitset jotain noista mainitsemistasi asioista, kerro omistajalle. Yksitellen, joka kerta. Luultavasti omistaja tiedostaa asian, mutta se konkretisoituu, jos kerrot jokaisesta kerrasta, kun esim. potkii.

Oliko hän siis itse huomannut kyseisiä käytöksiä, pysähtelyä, haluttomuutta liikkua, potkimista jne? Jos hän ei jostain syystä itse arjessa huomaa näitä (ei liikuta itse tms.), sitä suuremmalla syyllä on hyvä että itse kerrot joka kerta kun jotain tuommoista esiintyy.

Faktahan on se, että itse et voi mitenkään vaikuttaa ell asioihin. Voit vaikuttaa vain siihen, että esim. liikutat parhaalla näkemälläsi tavalla (itsekin olen nyt koko talven vain taluttanut jalkavaivojen takia). Me emme voi tietää mikä on totuus miksi omistaja ei tutkituta enempää, voi pitää sitä itse kalliina ja turhana, ei niin vakavana että kannattaisi maksaa itsensä kipeäksi "hupi"tutkimuksista.

Kokeile tuoda joka kerta asia esiin, laittamalla se viesti. "Tänäänkin potki, kun koskin selkään." Olet oletettavasti jo tuonut huolen esille sanomalla ääneen, että epäilet olevan muualtakin kipeä kuin takajaloista, niin "jatka" huolesi esittämistä raportoimalla aina.

Muista kuitenkin se, että et oikeasti voi tehdä kun parhaasi. Olen itsekin syyllistynyt siihen, että itse koen huonoa omatuntoa, kun en esim. käy viittä päivää viikossa liikuttamassa, jos omistajakaan ei liikuta. Tiedän, että se stressaa, kun tiedät että parasta hevoselle olisi tehdä joku asia toisin, mutta se ei edelleenkään ole sinun vastuulla.. voit vaan olla parhaasi mukaan avuksi. Jos ongelmat vaikka johtuisikin liikuttamattomuudesta ja jumeista, itse omistajan pitäisi tähän asiaan reagoida, jos jopa itse on sen sanonut ongelmaksi, mutta ei silti itse liikuta lisää, jotta hevonen pysyisi kivuttomana/jumittomana. Ratkaisu EI ole se, että sinun pitää omantunnon tuskissasi mennä joka päivä tallille ja hoitaa asia...

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.4.25 12:03:33

"Se on silti edelleen sen omistajan hevonen, eikä vuokraajalla ole mitään sananvaltaa. Jos haluaa päättää hevosen asioista itse, täytyy ostaa oma hevonen, ei sekaantua muiden hevosenpitoon."

Tämä. Olen itsekin aikoinaan vuokraajan ominaisuudessa sanonut hevosen omistajalle, että mielestäni hevonen ei ollut kunnossa enkä siksi enää halunnut ratsastaa enkä luonnollisesti myöskään maksaa vuokraamisesta, mutta omistajan niin halutessa voisin kyllä käydä edelleen hoitamassa. Ymmärsin ja hyväksyin sen tosiasian, ettei hevonen ollut minun eikä minulla ollut mitään päätäntävaltaa sen suhteen, vaan saatoin ainoastaan olla itse ratsastamatta sillä ja ilmaista huoleni omistajalle, joka sitten voisi tehdä omat päätöksensä. Muutaman kuukauden kuluttua omistaja lopulta vei hevosen klinikalle, ja sille reissullehan se hevonen jäi. Oma huoleni hevosen terveydestä oli siis ollut hyvinkin aiheellinen, vaikka omistaja aluksi vähätteli sitä, mutta koska hevonen ei ollut minun, en sekaantunut asiaan sen enempää enkä varsinkaan kirjoitellut siitä netissä.

Lähettäjä: wu 
Päivämäärä:   7.4.25 12:07:10

....., Tämä on just sitä niin turhaa kommentointia? Luuletko ettei aloittaja tiedä, että hänen kätensä on sidotut tämmösissä asioissa? Luuletko ettei vuokraaja tiedä, ettei voi vaikuttaa hevosen eläinlääkärissä käyntiin? Älä nyt viitsi..

Tuollaisella asenteella ei kenenkään pitäisi omistaa eläimiä. Jos ei omistajana pysty vastaanottamaan toisen esittämiä huolia tai kritiikkiä, vika on itsessäsi, ei huolen esittäjässä. Tässä mennään taas aivan ääripäähän "hommaa oma hevonen, älä puutu mun asioihin!".

Lähettäjä: SI-nivel 
Päivämäärä:   7.4.25 12:14:55

Vastaavanlaisessa tilanteessa olen ollut. Omistaja ei välittänyt mitään, vaikka hevonen oli oikeasti kipeä. Imppasi karsinassa, yritti purra ja potkia hoitotilanteissa. Vuokrasin hevosta ja kun havaitsin tilanteen, puhuin valmentajalle, ratsuttajalle ja omistajalle. Kukaan heistä ei juurikaan välittänyt, joten päätin lopettaa vuokraamisen. Olinhan vain harrastelija, joten varmaankin kuvittelin kaiken, kun ammattilaiset eivät mitään nähneet tai tunteneet. Tämmöistä tämä hevosharrastus joskus on. Jos olet vain harrastaja-vuokraaja, sinua ei oteta todesta ja havaintosi lytätään maan rakoon. Kaikesta huolimatta kannattaa luottaa itseensä ja pyrkiä vaikuttamaan sitkeästi tilanteisiin kuitenkaan hermostumatta. Itselleni se ei olisi onnistunut, joten lopetin homman. Se oli helpotus, koska hevosparka oli vaarallisen vihainen.

Tsemppiä aloittajalle! Varmasti hankala tilanne, kun tunnet hevosen pidemmältä ajalta.

Lähettäjä: Amatööri 
Päivämäärä:   7.4.25 15:13:43

Hankala tilanne.
Itse pohdin miten äänestää jaloilla. Alueen ihan nimekäs valmentaja käyttää oppilaillaan hevosta, joka protestoi potkimalla takasella. Valmentaja on sitä mieltä että hevonen on vain oppinut hitaaksi ja kunto on huono. Hevonen patistetaan liikkeelle.

Voiko hevonen vain oppia protestoimaan takajalalla potkimalla ilman että mikään vaivaisi?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.4.25 16:54:06

Jos koet tarpeelliseksi tutkituttaa niin tilaat ja maksat. Tuskin omistaja vastustaa

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.4.25 17:00:51

Kaikki eivät leikkauta esim. polvien siruja , jotka aiheuttaa kipuja.

Päivämäärä:   7.4.25 17:17:29

"Takapolvien vika kun löytyi, ei tutkittu kuin ne takapolvet. Eli ei ole sen enempää tutkittu mitään."

Olitko mukana klinikalla? Tiedätkö, katsottiinko hevonen liikkeessä, ja mikä oli klinikkaeläinlääkärin mielipide muiden tutkimusten tarpeellisuudesta? Vaikuttaa siltä, että se on sinusta nyt ihan hirveä virhe, ettei tutkittu ja hoidettu kuin polvet, mutta oletko ottanut huomioon sitä vaihtoehtoa, että tähän ratkaisuun oli ihan syynsä?

Ylipäätään koko hevosen kattavaa taikatutkimusta ei ole olemassakaan, eli klinikalla tehtäviä tutkimuksia rajataan aina jotenkin. Tämän voisivat muistaa muutkin, jotka valittavat, että voi voi kun tutkittiin vain sitä ja tätä.

"Tämä joulukuussa, ja vika oli sellainen että pitäisi kyllä olla hoidossa jo tässä ajassa, eikä hevonen enää reagoi takapolviin koskiessa, joten ne ei ole enää kipeät kuten ennen niiden hoitoa.
Hevonen on saanut joka talvi ensin loman ja sitten alettu kevyesti liikuttamaan ennen kovempa treeniä,
eikä ole koskaan ennen reagoinut näin niin miksi se nyt yhtäkkiä päättäisi että potkin kun ette liikuta??"

Hevonen vanhenee vuosi vuodelta. Nuori hevonen kestää kuukausien seisomisen tai epäsäännöllisen liikunnan eri tavalla kuin vanhempi hevonen. Lisäksi kun taustalla on tuo takapolvivaiva, niin ymmärrätkö, että vaikka se sinänsä olisi nyt hoidettu, tuollainen vaiva on voinut muuttaa ja jäykistää hevosen liikkumista jo pidemmän aikaa, mikä on omiaan altistamaan esim. massiivisille jumeille?

Uskon, että olette aika paljon viisaampia hevosen tilanteen suhteen sitten, kun liikuntaa aletaan vähitellen lisätä. Sittenhän sen näkee, mihin suuntaan tilanne menee. Usein liike on lääke. Tai jos nyt todellakin on niin, että hevonen vain potkii potkimasta päästyäänkin, jos selkään edes koskee, niin luultavasti jo satulointi ja selkäännousu on sen verran vaikeaa/mahdotonta, että tutkimista jatketaan viimeistään sitten.

En tosin tiedä, ostanko ihan tuota käsitystäsi siitä, kuinka herkkä ja kipeä hevonen on selästään, koska minun on hieman vaikea uskoa, ettei kukaan muu kuin sinä olisi reagoinut hillittömästi potkivaan hevoseen. Jos hevonen ei kestä kosketusta selässään, sitä ei voi esimerkiksi loimittaa. Näin tallinpitäjänä voin sanoa, että pidän "hieman" erikoisena, jos esim. tallinpitäjä ei ole nostanut äläkkää siitä, että tallissa on hevonen, joka loimituksessa potkii häntä.

"Jos olisin kirjoittanut aloitukseen että tmä on oma hevoseni joka käyttäytyy näin, olisin varmasti saanut haukut eläinrääkkäyksestä jne kun en hoida ja tutkituta kipeää hevosta"

No mutta sehän on tässä nyt aivan olennainen ero, että sinä ET ole tämän hevosen omistaja. Sinä et ole vastuussa tästä hevosesta eikä sinulla ole siihen nähden päätösvaltaa. Lisäksi tieto siitä, ettet ole hevosen omistaja, vaikuttaa siihen, miten kertomasi asiat tulkitaan, koska sinulla ei ole kaikkea samaa tietoa käytettävissä kuin hevosen omistajalla.

"Tuollaisella asenteella ei kenenkään pitäisi omistaa eläimiä. Jos ei omistajana pysty vastaanottamaan toisen esittämiä huolia tai kritiikkiä, vika on itsessäsi, ei huolen esittäjässä. Tässä mennään taas aivan ääripäähän "hommaa oma hevonen, älä puutu mun asioihin!"."

Paskapuhetta. Ensinnäkin missä on käynyt ilmi, ettei hevosenomistaja ole pystynyt ottamaan vastaan vuokraajan esittämää huolta ja kritiikkiä? Niin kauan kuin vuokraajaa ei esim. potki pois tallilta, kun hän avaa suunsa, huoli ja kritiikki on mitä ilmeisimmin kyetty ottamaan vastaan. Aloittajankin tapauksessa hevosta on jopa tutkittu - kenties osittain jopa aloittajan toiveesta? Se, ettei hevosenomistaja tee juuri niin, kuin jonkun muun mielestä pitäisi, ei tarkoita, etteikö hän kykene ottamaan muiden puheita vastaan.

Ja oikeastaan: ei sitä muiden mussutusta ihan oikeasti aina edes tarvitse "ottaa vastaan". Niin kauan kuin kyse ei ole eläinsuojelullisesta ongelmasta, kyseessä on hevosenomistajan oma asia. Kaikki eivät ilmeisesti myöskään tajua, kuinka hiton paljon hevosenomistajille tulee kaikenlaisia mielipiteitä joka suunnasta. Tallinpitäjä sanoo yhtä, valmentaja toista, kengittäjällä on omia ideoita, hierojalta tuuttaa diagnoosia... Sitten vielä kaiken maailman vuokraajat, hevosenhoitajat ja tallikaverit päälle. Tuossa listassa vain ammattilaiset ovat niitä, jotka ovat edes jollain tavalla oikealla asialla, eikä heidänkään jokaiseen juttuunsa voi aina lähteä sata lasissa mukaan (niin kauan kuin he eivät kuitenkaan ole eläinlääkinnän ammattilaisia). Kyllä harrastajien ininät ovat tuossa kakofoniassa ensimmäisiä, jotka kannattaakin sivuuttaa.

Nykyään vielä istuu kaikenlaisia kipuilmeiden kyttääjiä joka oksalla, eikä harrastajilla ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä viisauksiensa esittämisessä. Kyllä tuossa sopassa on enemmän kuin paikallaan muistuttaa, kenellä ovat hevosen suhteen valta, vastuu ja oikeudet. Hevosen omistajalla. "Osta oma" on ainoa oikea neuvo silloin, kun haluaa päästä päättämään ja päsmäröimään hevosen asioissa.

Lähettäjä: Ykä 
Päivämäärä:   7.4.25 17:17:54

Nämä on kaiketi niitä vuokraajia, jotka haluavat "kuulua tiimiin" ja sekaantua siihen, mitä omistaja haluaa hevosensa suhteen tehdä. Mutta kuten todettu, niin kauan kuin se hevonen ei ole teidän omistuksessanne tai ette ole tehneet omistajan kanssa sopimusta, jonka mukaan osallistutte managementiin ja maksatte oman osanne siitä, teillä ei ole mitään sanomista siihen, miten paljon tai vähän omistaja hevostaan tutkituttaa ja hoitaa. Se asia ei vain kerta kaikkiaan kuulu vuokraajalle yhtään sen enempää kuin vaikkapa naapurin koirankaan asiat. Jos kyseessä on ihan eläinsuojelullinen asia, niin tehkää sitten elsuilmoitus, mutta muussa tapauksessa asia ei teille kuulu, vaan joko lopetatte vuokraamisen tai sitten hyväksytte tilanteen ja jatkatte vuokraamista. Toki ymmärrän, että jos on jo ehtinyt kiintyä hevoseen, tilanne voi harmittaa paljonkin, mutta sellaista se elämä nyt vain on. Jos haluaa päättää hevosen asioista itse, täytyy hankkia oma hevonen ja maksaa sen kulut itse. Toisten omistamia hevosia ei voi ryhtyä manageroimaan.

Päivämäärä:   7.4.25 17:18:18

"Voiko hevonen vain oppia protestoimaan takajalalla potkimalla ilman että mikään vaivaisi?"

Vastakysymys: mikä olisi syy siihen, että hevonen EI voisi oppia protestoimaan?

Päivämäärä:   7.4.25 18:07:48

Niin se valitettavasti vain on että asialle ei voi mitään, voit vain äänestää jaloillasi, tai jatkaa hevosen hoitamista tietäen että et voi sen tutkimuksiin ja hoitoon vaikuttaa, ja ettei se ole sinun asiasi.

Olen itse vähän samassa tilanteessa. Minulle rakas vuokrahevonen ei vaikuta voivan hyvin ja hoito prakaa monella tapaa, mutta en itse voi muuta voi tehdä kuin infota omistajalle nätisti että tällaista huomasin. Sen tutkimukset eivät ole minun vastuulla. Kurjaa, mutta minkäs teet, ei voi muuta kuin olla kummemmin omaa näkemystä tuputtamatta.

Päivämäärä:   7.4.25 18:13:04

"Voiko hevonen vain oppia protestoimaan takajalalla potkimalla ilman että mikään vaivaisi?"

^ Voi, jos on siis sitä mieltä että hevosta voi vaivata ainoastaan fyysiset ongelmat. Henkisesti tuollainen hevonen ei voi hyvin. Terve, hyvinvoiva hevonen haluaa liikkua. Potkiva, äkäinen hevonen voi olla sellainen opitun kautta - on oppinut että ihminen on pers*estä, sen kanssa ei ole kivaa, siltä saa vain painetta ja pakotteita.
Ja opitusti liikkumishaluton hevonen on siitä kurjassa asemassa että se joutuu töihin päivittäin hevosen omasta liikkumishalusta ja motivaatiosta välittämättä - klassinen ratsastuskoulutapaus.

Mutta, valitettavan moni hevosihminen on sitä mieltä että hevosen suhtautumisela työntekoon ei ole väliä. Joko hevonen tykkää, tai se pakotetaan ja paineistetaan protestoinneista huolimatta, päivästä toiseen. Aito hevosihminen osaa kyllä pureutua näihin ongelmiin ja rakentaa hevoselle positiivisen suhteen kenttätyöskentelyyn.

Potkisin minäkin :D

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   7.4.25 18:20:17

Vastaavassa tilanteessa lopetin vuokraamisen. Omistajan mielestä ei ollut ongelmaa, koska hän ei ratsastanut itse ja toiset, alaikäiset ja hevosen miten sattuu hoitaneet, vuokraajat eivät valittaneet. Ei mennyt kauaa kun tämä "ihan terve ja normaali" hevonen meni kuoppaan.

Turha sitä on omia hermoja menettää toisen hevosen vuoksi, koska et oikein voi asialle mitään. Et voi helpottaa hevosen oloa, et ilmeisesti voi vaikuttaa omistajaan, joten miksi jatkaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.4.25 18:40:57

"Ihan yleisesti ärsyttää, että kun oireileva hevonen käydään pyöräyttämässä eläinlääkärin edessä, se tutkitaan yhdestä kohtaa, hoidetaan se vaiva, ei edes vilkaista muualle ja vaikka oireet jatkuu, vedotaan vaan siihen, että se on jo käynyt eläinlääkärissä ja hoidettu."

Juuri näinhän se usein menee. Hevosen ontumatutkimus, ja epäselvän kipukäytöksen syyn etsiminen ylipäänsä, saattaa olla hyvinkin hankalaa ja aikaa vievää.

Aloittaja, tuollaisessa tilanteessa et voi tehdä muuta kuin äänestää jaloillasi. Omistaja tekee hevosellaan mitä haluaa.

Päivämäärä:   7.4.25 19:37:41

"Terve, hyvinvoiva hevonen haluaa liikkua."

Tuo on näitä nykyisiä kipuilmevouhotustotuuksia, joissa unohtuu, että hevosilla on persoona ja oma tahto - myös terveinä. :) Ihan yhtä hyvin voisit väittää, että jokainen terve, hyvinvoiva ihminen haluaa harrastaa liikuntaa ja käy mielellään töissä.

"Mutta, valitettavan moni hevosihminen on sitä mieltä että hevosen suhtautumisela työntekoon ei ole väliä. Joko hevonen tykkää, tai se pakotetaan ja paineistetaan protestoinneista huolimatta, päivästä toiseen. Aito hevosihminen osaa kyllä pureutua näihin ongelmiin ja rakentaa hevoselle positiivisen suhteen kenttätyöskentelyyn."

Niin tämähän ei ole joko-tai. Kyllä, lähtökohtaisesti hevosen on tehtävä niin, kuin ihminen pyytää, ihan senhetkisestä "suhtautumisesta" riippumatta. Tämä on sekä turvallisuus- että johdonmukaisuuskysymys. Tämä ei kuitenkaan mitenkään poissulje sitä, etteikö ihminen voisi olla isossa kuvassa kiinnostunut miettimään, mistä johtuu, jos hevosta ei koskaan huvita mikään.

Kyllä myös niiden leipääntyneiden ratsastuskouluhevosten "korjaaminen" alkaa siitä, että ne laitetaan hommiin, vaikkei niitä juuri sillä hetkellä kiinnostelisi. Siitä, että ne saadaan liikkumaan ja vaihteen vuoksi hyvin hyvällä ratsastajalla, alkaa myös vähitellen uusi, parempi ja toivottavasti motivoivampi rutiini. Mutta silti: kyllä tässäkin lähtökohta on se, että apuihin on vastattava, vaikka siitä menisi naama nutturalle.

Päivämäärä:   7.4.25 20:12:26

^ Siinähän se tulikin. Hevosen on siedettävä ihan kaikki ja mentävä, hyvällä tai pahalla - rankaisten ja naama nutturalla "johdonmukaisuuden" nimissä.

_Sinun_ lähtökohtana on se että eläimen on tehtävä ja tanssittava juuri niin kuin haluat, hyvällä tai pakolla. Minun lähtökohtana on käsitellä hevosia tavalla, mikä saa hevosen sanomaan innokkaan joon turtuneesra "ei ole muitakaan vaihtoehtoja" naama nutturalla menosta.

Ei se sitä tarkoita etteikö hevonen oppisi tykkäämään työnteosta. Ei jokainen luonnostaan siitä pidä, ja silloin on ihmisen vastuulla tehdä yhteistyöstä mukavaa.

On myös hassua väittää että hevonen oppii kyllä tykkäämään työnteosta kun tarpeeksi siihen sitä pakottaa. Kun hevosen kommunikaatiota ei kuunnella ja se ei saa ilmaista itseään - sillä siitä seuraa rankaisu "perseilystä" niin aika paksua väittää että se hevonen on tyytyväinen.

Päivämäärä:   7.4.25 20:39:33

-: Tuo on todella mustavalkoista jankutusta, jossa esität toisensa poissulkevina asiat, jotka eivät sitä ole. Vaikka olen sitä mieltä, että pohkeeseen pitää reagoida myös silloin, kun ei huvita, niin ei - se ei tarkoita sitä, että minusta ei minkään hälytyskellojen pitäisi soida, jos apujenkäyttö aiheuttaa säännönmukaisesti vastustusta, tai etteikö tässä tilanteessa olisi paljonkin työstettävää.

Ja kyllä: pidät sinä siitä tai et, tuo on myös johdonmukaisuutta, ja vastaavasti se on silkkaa epäjohdonmukaisuutta, jos hevonen voi fiiliksen mukaan päättää, kiinnostaako sitä ihmisen kuunteleminen. Voit myös miettiä, mitä se epäjohdonmukaisuus pidemmän päälle tekee hevosen koulutukselle, ja - kyllä - myös sille työmotivaatiolle.

Se väite, että hevonen voisi oppia tykkäämään työnteosta, kun se laitetaan tekemään töitä, ei ole ollenkaan hassu. Enemmänkin olisi todella hassua väittää, että hevonen voisi alkaa yhtäkkiä tykätä jostain, minkä se suhteen sen annetaan vapaasti ja vaikka ikuisesti päättää, ettei se tee mitään sinnepäinkään. Jos esimerkiksi se tunneilla tympääntynyt hevonen viedään talliin, kun naama menee nutturalle pelkästä kentälle viemisestä tai viimeistään siitä, että ratsastaja pyytää ravia, niin siellä tallissako se sitten alkaa tykätä työnteosta? Vai alkaako se tykätä työnteosta, kun se pääsee näkemään ja kokemaan, että se ratsastus sitten olekaan aina sitä, että joku ryskyttää ja heiluu selässä ja antaa epämääräisiä ja ristiriitaisia apuja? Aivan niin. Ja tuo jälkimmäinen nimenomaan edellyttää sitä, että kyllä se hevonen on sitä työtä laitettava tekemään. Kun tämä tehdään oikein eli niin, ettei apuihin vastaamisesta seuraa sitä epämääräistä ryskimistä ja riuhtomista vaan hevonen myös pääsee liikkumaan oikein ja hyvin ratsastajan häiritsemättä, seuraavilla kerroilla kaikki onkin jo helpompaa, molemmille osapuolille. Tosin superinnokkaita työmyyriä kaikista hevosista ei koskaan tule, kuten ei tule kaikista ihmisistäkään.

Pitää osata erottaa toisistaan iso kuva ja hetkelliset mielenliikkeet. Totta kai asia on niin, että ratsastajan tehtävä on toimia sellaisella tavalla, että ratsastus olisi hevoselle paitsi fyysisesti kehittävää, myös reilua ja sen yksilölliset ominaisuudet huomioiden niin motivoivaa kuin mahdollista. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin se, että ratsastaja juuttuu hevosen jokaiseen mielentilaan, ilmeeseen ja tuntemukseen ja on rähmällään niiden edessä. Ei. Ratsastajan tehtävä on nimenomaan olla niiden yläpuolella ja auttaa myös hevonen niistä yli.

Teet ilmeisesti sen todella yleisen erehdyksen, ettet ymmärrä, mikä on siinä "painostamisessa ja pakottamisessa" olennaista. Olennaista ei nimittäin ole, onko hevosella sekunnin ajan epämukavaa, kun pohje ratsastetaan läpi, tykkäsi hevonen tai ei. Olennaista on se, mitä tästä seuraa. Jos tästä seuraa se, että hevonen huomaa, että kun apuun vastaa, se hellitetään, ja että kun liikkuu eteenpäin, saa todellakin liikkua eikä ratsastaja heilu eikä häiritse - niin juuri tämähän on hevoselle sitä oikeaan suuntaan vievää toimintaa, jolla motivaatiota rakennetaan.

Päivämäärä:   7.4.25 21:17:33

^ Ehkä turha edes jatkaa keskustelua jos ei ymmärrä tuon taivaallista siitä mitä positiivinen ehdollistaminen ja vastaehdollistaminen on. Vinkki: se ei tarkoita sitä että hevonen vetää showta ja ihminen on vain koristeena.

Parhaimmillaan se tarkoittaa sitä että hevosen, tai mikä tahansa eläimen, saa uskomaan että valitsevat toimia vihjeen tai avun mukaisesti omasta halusta ja motivaatiosta. Ja sitä että hevonen tietää että sitä kuunnellaan. Hyvä hevosen käsittelijä ymmärtää että se on kahden kauppa, ei diktaattori ja alainen.

Lähettäjä: Uku 
Päivämäärä:   8.4.25 16:50:58

Nimimerkki *, KIITOS, pitkästä aikaa sai lukea järkipuhetta. Ei mulla muuta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 17:07:48

Komppaan *, erittäin hyvä kirjoitus.
Viiva voi mennä muualle öyhöttämään kun itseltäsi menee pointti ohi kovaa ja viheltäen

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   8.4.25 17:10:30

Olen ollut samassa tilanteessa aloittajan kanssa. Lopetin hevosen vuokraamisen.

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   8.4.25 20:03:17

Mikään ei ärsytä niin paljon kuin minun asioihini nokkansa tunkeva vuokraaja, joka esittää eläinlääkäriä. Voi kuulkaapa muutkin huolestuneet: ostakaa omat pollet, niin saatte tarkkailla ilmeitä sitten ihan riittämiin.

Kyllä se omistaja on se, joka päättää. On varmasti jutellut lääkäreiden kanssa, että miten edetään, ja milloin. Hän ei ehkä joka sanaa vuokraajalle kerro. Eikä siihen ole syytäkään.

Joskus vain käy, että mitään syytä ei löydy ja lääkärissä on kulunut tuhansia euroja, joista joku kerran viikossa vuokraaja ei osaa edes aavistella. Kuvitellaan, että se syyn löytyminen käy noin vain. Että kun ei löydy, on syy huonossa omistajassa. Joojoo. Maksa sinä vuokraaja se lääkäri, kun kerran "huolestuneena" täällä hikoilet???

Onko se hevonen edes kipeä vaan vain kyllästynyt?? Mitä sanoo eläinlääri-ap?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   8.4.25 20:09:58

Minullakin oli aloittajan kaltainen vinkuja. C-tason vuokraaja, joka kuvitteli olevansa eläinlääkärikin. Hevosen käytös ja liikkuminen parani heti, kun hän lähti etsimään tervettä hevosta :D

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   8.4.25 20:13:21

Mistä tämä tarkkailu nykyisin tulee? Se kipuilmekyttääminen? Onko se jotain pätemisentarvetta vai kuvitteleeko nuo tyypit oikeasti olevansa fiksumpia kuin ovat? Mielenkiinnosta kysyn.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   8.4.25 20:14:34

Jatkan vielä, että yritetäänkö tuolla kompensoida omia puutteellisia taitoja tai saada huomio toisaalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.25 20:16:36

Tämän vuoksi en ole enää vuokraillut hevostani vieraille.

Päivämäärä:   8.4.25 22:11:55

Olen vuokrannut ja hoitanut hevosta vuosia, tunnen sen yhtä hyvin kuin omistaja. Olen ollut klinikalla mukana, joten tiedän mitä siellä on löydetty ja keskusteltu. Tässä ei ole kyse mistään kipuilmeen kyttäyksestä, jos olette lukeneet aloitusta niin hevonen potkii selkään koskiessa. Ja nimenomaan lanneselkään tai taaksemmas, ei satulan kohdalta joten sen saa satuloitua kyllä. Loimitettua myös, koska eihän tarvitse silloin koskea selkään millään tapaa, vain loimi koskee sinne.

Lähettäjä: sapgdkgf 
Päivämäärä:   8.4.25 22:55:46

Tollanen vuokraaja ois ihan sietämätön. Just nää 2 vuotta ridakoulussa käyneet ja jonkun gurun verkkokurssin käyneet... jos joku edes sanois mulle sanan "kipuilme", niin vuokraus loppuis siihen paikkaan.

Onneks mulla on ollut vain huippuhyviä vuokraajia. Kivoja, luotettavia, fiksuja ja tosi hyviä ratsastajiakin. Että kyllä sellaisiakin löytyy.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.4.25 23:24:19

Ei voi kuin ihmetellä täällä kirjoittelevien ihmisten olematonta luetun ymmärtämisen taitoa :D

Lähettäjä: liinu 
Päivämäärä:   8.4.25 23:42:05

Klinikalla kyllä palpoidaan hevonen ihan läpi aina, vaikka hoidettaisiin vain jotain tiettyä kohtaa hevosessa. Että kyllä ne ois huomanneet jos arkoo selkää.

Lähettäjä: ?!! 
Päivämäärä:   9.4.25 09:23:09

Edelleen ap:
1. Vaihda hevosta
2. Tarjoudu maksamaan klinikkakäynti, jonka yhteydessä alat sitten neuvoa näitä "osaamattomia" eläinlääkäreitä työssään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.4.25 09:40:35

Lähettäjä: .....
Päivämäärä: 7.4.25 11:33:12

"Aina mollataan täällä vuokraajaa. Joskus se on paikallaan, mutta ei pidä unohtaa että vuokraaja voi oikeasti olla kokenut, osaava ja pätevä. Ja oikeasti tietää asioista. Ja unohdetaan myös että joskus se omistaja on oikeesti idiootti, jolla ei pitäisi olla sitä hevosta"

Se on silti edelleen sen omistajan hevonen, eikä vuokraajalla ole mitään sananvaltaa. Jos haluaa päättää hevosen asioista itse, täytyy ostaa oma hevonen, ei sekaantua muiden hevosenpitoon.

---

ÖÖ? Että kipeän hevosen käytökseen ei saisi puuttua? Sinä olet varmaan niitä, jotka katsovat vierestä, kun pikkupojat heittelevät kivillä sorsia tai jatkat matkaa, kun vanhus kaatuu vieressä liukkaalla suojatiellä? Tottakai elävän olennon elämään puututaan, jos on noin selkeitä viitteitä siitä, että sillä on kipuja, joita ei hoideta.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   9.4.25 10:05:45

No onhan siihen puututtu, omistaja on käyttänyt ihan klinikalla. Ja tod näk tallilla on myös ammattitaitoinen tallimestari joka myös puuttuu jos näkee kipeän hevosen. Ja jos aletaan treenaamaan niin ammattivalkku varmasti huomaa jos ongelmia myös. Ja olet sanonut omistajalla että SINUN mielestäsi hevonen on kipeä.
Ei siinä sitten muuta.

ps. kun klinikalla tutkitaan jalkoja, polvia jne, niin siihen kuuluu myös aina selän tutkiminen ja selän tunnustelu.

Mutta jos yöunet menee niin lopeta vuokraaminen.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   9.4.25 10:52:35

"ÖÖ? Että kipeän hevosen käytökseen ei saisi puuttua? Sinä olet varmaan niitä, jotka katsovat vierestä, kun pikkupojat heittelevät kivillä sorsia tai jatkat matkaa, kun vanhus kaatuu vieressä liukkaalla suojatiellä? Tottakai elävän olennon elämään puututaan, jos on noin selkeitä viitteitä siitä, että sillä on kipuja, joita ei hoideta."

Että sellaiset analyysit sieltä sitten :D Aloittajan vuokrahevosen kipukäytökseenhän ON PUUTUTTU, hevosta on tutkittu ja hoidettukin. Otsikon väite "omistaja ei välitä hevosen kipukäytöksestä" sekä nämä muuta horinat puuttumatta jättämisestä eivät siis pidä paikkaansa. Omistaja päättää itse, miten paljon hevosta tutkitaan ja hoidetaan ja millä aikataululla, se ei kuulu pätkääkään vuokraajalle.

Lähettäjä: ojhwf 
Päivämäärä:   9.4.25 10:55:05

Multa ois aloittajan kaltainen vuokraaja lentänyt leppäkeihäänä pihalle jo aikaa sitten.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   9.4.25 13:32:22

Aloittaja: harmi, että täällä vedetään hernettä nenään puoli ja toisin. Toki laitoit melko raflaavan otsikon, eli sitä saa mitä tilaa :)
Harmillisen kuuloinen tilanne hevosen osalta. Aloituksen kysymykseesi vastaus: et voi tehdä mitään muuta. Olet sanonut omistajalle asiasta. Nyt voit vain päättää omasta puolestasi, jatkatko vuokraajana vai et. Omistaja päättää hevosen asiat.
Olen itse kahdesti vuokrannut hevosia, jotka vaikuttivat minusta kipeiltä. Kerroin omistajille havaintoni, hevosen tilanne ei muuttunut (ei edes tutkittu niinkuin sun tapauksessa on tehty), lopetin vuokraamisen, kun en halunnut enää ratsastaa sillä tavoin mitä oli sovittu. Molemmat menivät monttuun 6-12kk sisään kun ne ongelmat pahenivat merkittävästi.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   9.4.25 15:03:06

Ei kyllä kaikki ell käy koko hevosta läpi jos se tuodaan klinikalle sanoin että tällä on tämä paikka kipeä. Etenkin jos on pidempiaikainen asiakkuus, ja ell tuntee omistajan, uskoo tämän sanaan ja tutkii vain pyydetyt paikat. Oman ell kanssa ei ole vuosiin tehty yhdellekkään omalle hevoselleni ontumatutkimusta, kun totesi useamman käynnin jälkeen että hän löysi viat juuri sieltä missä kerroin niiden olevan. Säästää kaikkien aikaa, mutta toki jos jotain epämääräisempää on, ell käy laajemmin läpi

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   9.4.25 16:52:35

En tiedä millä klinikalla Jaa on käynyt, mutta me ollaan käyty vuosia Viikissä ja kyllä joka kerta hevonen on katsottu ja palpoitu kokonaan läpi ennenkuin vaivaa x aletaan tutkimaan.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   9.4.25 16:59:03

Lähettäjä: .....
Päivämäärä: 9.4.25 10:52:35

"ÖÖ? Että kipeän hevosen käytökseen ei saisi puuttua? Sinä olet varmaan niitä, jotka katsovat vierestä, kun pikkupojat heittelevät kivillä sorsia tai jatkat matkaa, kun vanhus kaatuu vieressä liukkaalla suojatiellä? Tottakai elävän olennon elämään puututaan, jos on noin selkeitä viitteitä siitä, että sillä on kipuja, joita ei hoideta."

Että sellaiset analyysit sieltä sitten :D Aloittajan vuokrahevosen kipukäytökseenhän ON PUUTUTTU, hevosta on tutkittu ja hoidettukin. Otsikon väite "omistaja ei välitä hevosen kipukäytöksestä" sekä nämä muuta horinat puuttumatta jättämisestä eivät siis pidä paikkaansa. Omistaja päättää itse, miten paljon hevosta tutkitaan ja hoidetaan ja millä aikataululla, se ei kuulu pätkääkään vuokraajalle.

^^ Tottakai omistaja päättää, mutta luulisi, että jokainen tervejärkinen ihminen tutkii hevosensa, jos se on selvästi jatkuvasti kipeä. Näitä kommentteja lukiessa ei tarvitse ihmetellä, miksi hevosurheilu on nyt suurennuslasin alla. Eihän tämä touhu kestä päivänvaloa ollenkaan. Se, että takapolvet kuvataan ja piikitetään, ei ole kovin syvällistä tutkimista ja hoitoa. Sama kuin ihmisellä olisi niin kipeä selkä, että ei voi liikkua, ja henkilö kävisi kerran varvaslääkärissä ja sit pitäis pärjätä taas valittamatta.

Meillä myös hyvin harvat eläinlääkärit on palpoineet koko hevosta, ja olen käynyt kolmella isolla klinikalla + ainakin 15 pienellä klinikalla/kunnanell vuosien aikana. Yleensä se menee juurikin niin, että kerron oireet ja mitä haluaisin tutkittavan ja ell tutkii ne/mahdollisesti jotain muuta, jos näkee järkevämmäksi.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   9.4.25 17:06:14

helmi, suomesta löytyy aikas monta muutakin klinikkaa ja eläinlääkäriä sekä toimintatapaa kuin viikki

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   10.4.25 10:52:04

Keskustelun aloittaja on hankalassa tilanteessa. Olen itse ollut samassa asemassa vuokraajana. Paras, vaikkakin hieman aggressiivisesti annettu, neuvo on, että jatka matkaa. Jos omistaja välittäisi, niin huomaisi hevosen käytöksestä itse aloituksen kuvailemat tapaukset.
Aloittaja olet tehnyt osasi. Ja jos olet myös kriittisesti arvioinut omaa huoltasi hevosen kivusta, niin et voi enää muuta. Tosin kyllä hevosta pitäisi pystyä koskemaan selkään.
Minulla vastaava tarina. Omistaja osti uuden hevosen, vanha kenttäkonkari. Oli huonossa lihaskunnossa, niin sai sen takia halvalla. Se oli mielestäni jo ensimmäinen hälytysmerkki ja toinen, että niin halvasta hevosesta ei kannata tehdä ostotarkastusta.
Omistajlla kiire päästä hyppäämään. Itse yritin nätisti myydä ajatusta lihaskunnon kasvatuksesta. Alkoi kieltämään esteillä koko ajan useammin. Omistaja ratkaisi asian kuolaimilla, pelhamit. Auttoivat hetken.
Itse tein vain sileällä ja ekat kuukaudet yritin pitää treenit hyvin kevyenä (maastoilua ja aluksi taluttaen), mutta nousujohteisena. Huomasin toispuoleisuutta esim mäkien kohdalla ja myös ilman ratsastajan painoa. Kaikista näistä sanoin/ viestitin omistajalle. Lopulta kyllästyin ja lopetin. Kun tuli kylmät ilmat hevonen ei liikkunut mihinkään. Silloin kävi kuvattuna. Lopputulos hevosella ei pysty enään hyppäämään. Omistaja itki facen julkaisussa, miten vuokraajat eivät ilmoita, jos hevosessa jotain outoa...

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   10.4.25 16:15:57

Oisit vastannut facessa. että ilmoitit x, y ja z jo heti kun hevonen tuli talliin. Ei tarvitse sietää jos omasta toiminnastasi valehdellaan julkisesti.

Lähettäjä: Pt 
Päivämäärä:   11.4.25 16:03:30

Sanan kipukäytös käyttäjä on aina hullu.

Lähettäjä: kökjböjfb 
Päivämäärä:   11.4.25 17:36:33

"Kipuilme" sanan käyttäjät myös hulluja.

Lähettäjä: Pernu 
Päivämäärä:   11.4.25 19:55:45

Jep, molemmat. En antaisi edes taluttaa hevostani moisten hirviöiden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.