Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako ostaa vanha tuntihevonen?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.4.25 09:52:44

Plussat ja miinukset? Osaako toimia enää yksin ratsastaessa vai tottuvatko liikaa ryhmään?

Re: Kannattaako ostaa vanha tuntihevonen?

Lähettäjä: Vääräsääri 
Päivämäärä:   5.4.25 09:55:36

Ainakin kaikki mun tuntemani opetushevoset osaavat liikkua myös yksin, ainakin kentällä ja maneesissa. Maastoilu voisi olla alkuun vähän nihkeämpää, kun siellä ollaan kauempana kotoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 09:56:21

Riippuu hevosesta.

Tekisin kattavan ell tarkastuksen. Tuntihevosten kroppa on kovilla kun kiertävät kehää päivästä toiseen.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   5.4.25 10:20:39

Riippuu hevosesta! Itse ostin hevosen, joka oli ollut reilun 10v tuntiheppana ja olin itse sitä melkein koko sen ajan vuokrannut ja hoitanut. Eli tiesin, että se kyllä toimii myös yksin. Olin myös ollut klinikalla mukana joten tiesin sen terveyshistorian, enkä teettänyt tarkastusta (oltiin klinikalla vain muutama kk ennenkö tehtiin kaupat ja jalkoja just kuvattu). Harvemmin on kuitenkaan tällaiseen mahdollisuutta, eli ehdottomasti teetä se tarkastus :)

Ehkä isoin asia oli tän hepan kohdalla, että liikuntaa ei voinut vähentää noin vaan, oli tottunut liikkuun paljon ja vapaat/useampi kevyt päivä peräkkäin kerrytti helposti virtaa. Eli varaudu liikuttaan enemmän kuin tunti päivässä ainakin alkuun. Myös reippaasta kävelystä oli meillä kyllä tässä apua paljon :) Eli ei tartte tukka putkella mennä kahta tuntia kuitenkaan :D Mutta tässä varmasti yksilöllisiä eroja.

Lähettäjä: tantta 
Päivämäärä:   5.4.25 10:25:11

- loputtoman energinen, ei kestä yhtään vapaapäivää, muuttuu hankalaksi jos liikaa virtaa (säikkyy outoja, tuhoaa esim. vesiastian, loimen jne.)
- ei voi jättää viimeiseksi tarhaan illalla (aamulla voi kyllä mennä ekana ulos ja toimii yksin ratsastaessa ja tallissa kyllä)

+ kiltti luonteeltaan ja toimii huonoillakin ratsastajilla eikä ole vaarallinen

Päivämäärä:   5.4.25 10:55:10

Tein niinkuin ex-ravurienkin kanssa, vein suoraan uuden tallin laitumeen ja annoin olla koko laidunkauden kuntoa pudottamassa. Sen jälkeen olikin helppoa tuoda se uuden lauman kanssa talliin ja ruveta ratsastamaan.

Lähettäjä: Börje 
Päivämäärä:   5.4.25 11:25:07

Minä olen ostanut entisen opetushevosen. En tiedä, millaisilla talleilla te muut käytte, mutta kyllä tällä ainakin on tehty vaikka kuinka paljon kaikkea muutakin kuin kierretty kehää, ja uskon, että mahdolliset krempat ja vaivat tulevat opetushevosilla hyvin esiin ja havaittua ja hoidettua, kun käyttö on niin säännöllistä.

En kyllä tämän kokemuksen perusteella voi kuin suositella <3 Selväpäinen ja rauhallinen hevonen, joka ei vähästä hötkyile, kun on suurinpiirtein kaikkeen tottunut. Maastovarma, eikä mistään läheisriippuvaisuudesta tietoakaan. Ikää tietysti on, ja tuohan se vaivoja, mutta niin se tuo kaikille hevosille, ei vain opetushevosina olleille. Se, että soveltuu opetuskäyttöön, kertoo minusta vain hyvää hevosen luonteesta, jos nyt ei ole mitään kisatykkiä tai muuten haastavaa hevosta ostamassa.

Päivämäärä:   5.4.25 11:27:12

Börje, onnea hyvästä ostoksesta. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että moni ratsastuskouluhevonen on tottunut liikkumaan laumassa ja voi hyvin reagoida elämänmuutokseen.

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   5.4.25 13:04:16

Ostin, kun oli mun vakkari ollut pitkään. Tiesin vaivansa mutta sileälle kevyeen käyttöön tulikin.
Jäätiin myös kotitallille, joten ei mitään suuria muutoksia.
Toimi loistavasti yksin myös maastossa, itse asiassa oli tyytyväisempi ilman muita joille aina oli tarve näyttää hapanta naamaa.
Tiesin toki, ettei ilo pitkäaikainen olisi.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   5.4.25 17:35:23

Omanikin oli ehtinyt tekemään 8-vuotta tunteja kun sen ostin. Kolmekin päivässä, ei kyllä näkynyt missään vaikka tekeminen tippui 3-4 kertaa viikkoon. Joten sanon että riippuu aivan hevostyypistä, onko sellainen joka kerää virtaa vai ei.

Kuntoahan ratsikouluhevosella ei ole kunnolliseen työhön, tunnit on yleensä hyvinkin matalasykkeisiä ja hidasta rauhallista menoa. Joten peruskuntoa joutui urakalla treenaamaan. Vaikka tämäkin oli ollut "tiimiläisten" parempana kisahevosena.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.25 17:46:41

Aika sama kuin Tuntilaisella. Yksin pärjää hyvin, mutta muuten ei oikein kestä muutoksia. Uudelle tallille muuton jälkeen kesti kauan tottua. Rankka työ näkyy kropassa, mutta tiesin mitä ostin, joten yllätyksiä ei ole tullut.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.25 17:47:22

Ja siis tämä kestää hyvin vapaita, salkkuja ja pientä työmäärää, vaikka teki sen 2-3 tuntia 6 päivää viikossa

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   5.4.25 20:09:05

Niitäkin kolikon kääntöpuoli -tyyppisiä tapauksia on, useamman vuoden tuntsariuran tehnyt hevonen meni alle vuodessa monttuun kun säännöllinen 5-6x viikossa keskimäärin 2h -liikunta vaihtui 3-4 kertaa viikossa mitä sattuu -liikuntaan. Kevyempi käyttö ei välttämättä tarkoita useita vapaapäiviä...

On myös niitä kenellä säännöllisyyden puute stressaa, jos on tottunut joka päivä klo 17 työntekoon voi käydä niin että kaikenlaista oiretta tulee siitä että työt alkaa mihin aikaan tahansa.

Melkein voi sanoa että tuntsari on hyvä ostos silloin kun tuntee hevosen, tietää sen sekä hyvinä että pahoina päivinä ja on valmis tekemään sen mitä vaatii että hevonen on tyytyväinen. Tuo laitumen kautta käyttöön on varmasti kokeilemisen arvoinen juttu!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.25 21:38:34

Me ostettiin ratsastuskoululta iso poni, ei tosin kauan ollut ehtinyt siellä olla, puolisen vuotta muistaakseni. Myytiin koska jalka ei kestänyt tuntikäyttöä.

Ei ollut yhtään muiden hevosten perään, hyvin pystyi maastoilemaan yksin ja menemään maneesissa, jne. Luonteensa puolesta olisi ollut täydellinen tuntiponi koska olisi varmaan saanut tulivuori purkautua vieressä että olisi tullut suurempi reaktio. Sellainen varma perusponi. Helppo käsitellä ja kuljettaa.

Lähettäjä: Wisa 
Päivämäärä:   5.4.25 21:47:05

Olen ostanut viisi vanhempaa tuntihevosta. Kaikilla järjestäen kilometrit täynnä. Kuvat kuin sveitsiläistä juustoa. Selkä on aina hoidettavassa kunnossa, rahaa palaa. Osalla myös hampaissa merkittävää laiminlyöntiä hoidon osalta, samoin yhdellä ei edes madotuksesta oltu pidetty huolta. Hiekkaa ja vatsahaavaa löytyy kaikilta. Ja nämä siis kaikki myytiin hintaluokassa 8-12 000 € maineikkailta ratsastuskouluilta.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.4.25 22:07:58

Rehellisesti, en edes ajatellut tuota terveyspuolta. Muuten kuin että on hoidettu, että pysyy hyvässä kunnossa ja tekee tunteja.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   5.4.25 22:12:36

Mä jotenkin en tajua, miten asiallisella tallilla opetushevonen olisi sen huonommassa kunnossa kuin yksäri. Eikö ne ala oireilla ihan siinä missä muutkin hevoset, jos syytä on, ja hoito tule sen mukaan? Ehkä minun on vaan käynyt hyvä tuuri ratsastuskoulujeni kanssa ja niissä ei ole ollut raihnaisia tai oireilevia hevosia työssä tai edes liiemmin toipilaana.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.4.25 11:07:04

On hyvä teko pelastaa hevonen ratsastuskoulusta. Suosittelen laajemmaltikin tällaista rescue toimintaa. Yleensä ovat vain todella traumatisoituneita vuosien hyväksikäytöstä ja eläinrääkkäykseen rinnastettavasta toiminnasta.

Lähettäjä: Aatu 
Päivämäärä:   7.4.25 07:25:08

Meille tuli vanha tuntihevonen. Osasi olla yksin, mennä ryhmässä, kesti vaihtuvia käsittelijöitä jne. Sen puolesta oli ihanteellinen ensiheppa lapselle.

...mutta ei kestänyt vapaita ja kevyttä käyttöä. Vapaapäivät meni "päähän", ja liian kevyellä liikunnalla alkoi oirehtia vanhoja vammoja. Pysyi kunnossa ja järjissään jos liikkui 6-7x viikossa 1-2h treenin. Vapaapäivien jäljiltä oli aina kankea, ep ja kiukkuinen.

Lisäksi eli vahvasti lauman ja läsnä olevien hevosten mukana. Jos esimerkiksi kisaverkassa joku tuntematon hevonen alkoi sekoilla, niin tämäkin alkoi sekoilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.4.25 19:28:36

Mulla oli vanha tuntihevonen, tunsin sen ratsastuskouluajoilta kun ostin. Oli tehnyt tunteja noin 5 vuotta. Oli mahtava hevonen, sille kävi mikä vaan, yksin tai yhdessä. Siitä tuli yksityisheppana herkkä ratsastaa ja tuntui siltä ettei ehkä enää olisi toiminut osaamattomien kanssa, vaikka oli tehnyt alkeistuntejakin.

Mutta yksilöitähän ne on tuntihepatkin! osa menee yksin maaston rohkeasti, osa kaipaa kentälläkin seuraa.

Ja hevonen voi muuttua aika paljon kun talli ja ihmiset ja hevoset ympärillä vaihtuu. Ostin kerran hevosen "joka ei välitä muista hevosista". No se olikin sitten mahdottomasti muiden perään. Ja myin yhden hevosen josta olisin voinut sanoa, että sopeutuu helposti lauman jäseneksi, ei pomoainesta. Siitä tuli uudessa paikasta lauman pomo :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.