Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yp hevosten kerjääminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.25 14:11:09

Näen niin punaista kun nuo mitkä lie hevosystävälliset lepokodit etsii ilmaisia hevosia fb-ryhmissä. Kiltti pitää olla ja kestää kevyttä käyttöä ja maailman paras koti tarjotaan. Niinpä niin. Ostakaa rahalla kerran itse aioitte niillä tehdä rahaa.

Re: Yp hevosten kerjääminen

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   2.4.25 15:02:00

kuten myös myynti-ilmoitusten kommenttikenttiin pommittaminen siitä saisko myytävän hevosen ylläpitoon..

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   2.4.25 15:05:16

sitten kun hevonen sairastuu ollaan kinuamassa omistajalta rahaa, jotta voidaan hoitaa.

Todellakin - ostaisivat oman tai kävisivät ratsastuskoulussa harrastamassa.

Lähettäjä: Sama huomio 
Päivämäärä:   2.4.25 15:36:17

Itsellä sama reaktio: ärsyttää kun myynti-ilmoihin vastataan yp-tiedusteluilla ja takapihatalli-tyyppiset ratsastuskoulut koittavat saada tuntitoimintaansa ilmaishevosvoimaa!

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   2.4.25 16:34:14

Lähettäjä: d
Päivämäärä: 2.4.25 15:02:00

kuten myös myynti-ilmoitusten kommenttikenttiin pommittaminen siitä saisko myytävän hevosen ylläpitoon..

Tämä!!

Lähettäjä: kll 
Päivämäärä:   2.4.25 23:51:53

No eikö niille riitä jos vastaa EN ANNA.

Päivämäärä:   3.4.25 06:55:54

Itse toivoisin että saisi myynnissä olevan hepan eka ylläpitoon, näin voidaan todeta jos koti ei ole hevoselle sopiva tai hevonen ei ole ihmiselle sopiva että ei tarvitse kauppoja tehdä. Olen pari kertaa ostanut hevosen joka ei ole toiminut kanssani niinkuin oisin toivonut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.4.25 07:40:46

No kaikenlaista voi tietenkin toivoa mutta ymmärrettävästi tuollainen toiveajattelu ei ole myyjän intressien mukaista, parhaassakin tapauksessa hän antaa hevosensa ilmaiskäyttöön, huonommassa tapauksessa jotain sattuu ja kokeilija palauttaa rikkinäisen hevosen kun toiveet eivät kohdanneetkaan.

Jos oma osaaminen mietityttää eikä ostovarmuutta saa koeratsastuksella ja ell-ostotarkilla, niin myyjälle voi ehdottaa maksullista koeaikaa hevosen nykyisellä tallilla, siihen saattaa joku jo suostuakin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.4.25 07:58:34

Joo myyjänhän tietysti kannattaa antaa ostattelijan testata osaamistaan ylläpidolla, ja jos ei se hups riittänytkään, ottaa rikottu hevonen takaisin kuntoutettavaksi ja uudelleenkoulutettavaksi.

Päivämäärä:   3.4.25 08:17:51

No en minä nyt ihan sitä tarkoittanut. Vaikka koeratsastus yms menisi hyvin, voi hevosen luonne ja toimivuus muuttua uuteen elinympäristöön muuttaessa. Itse en ajattele mitenkään hevosen ilmaiskäyttöä tuolla. Itse ainakin haluaisin saada pitkäaikaisen heppaystävän. Mutta kaikki ei tietenkään ajattele samalla tapaa kuin minä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.4.25 08:33:39

Itse myyjänä haluan että ostaja sitoutuu opettelemaan hevosen kanssa ja ymmärtää että kotiutumisesssa ja yhteistyön löytymisessä menee helposti vuosikin. Ei mitään järkeä kokeilla jotain parin viikon ylläpitoa, turhaa stressiä hevoselle muutella edes takaisin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.4.25 08:35:50

Hevosen luonne ei muutu mihinkään muutossa. Kotiutuminen sen sijaan vie aikaa, yksilöstä riippuen jopa vuoden. Kas kun hevonen ei ole mikään fillari. Jos se tuodaan olosuhteisiin jotka ovat hevosenpitoon sopivat, se kyllä sopeutuu.
Myöskään sen toimivuus ja sille opetetut asiat eivät häviä, mutta jos ostattelija on osaamaton eikä tiedä hevosen käyttäytymisestä juuri mitään, ja käsittelytaitokin riittää juuri ja juuri ensimmäisen ongelmatilanteen ilmestymiseen saakka, se toimivuus katoaa yllättävän äkkiä. Eikä se ole hevosen tai myyjän vika.
Allekirjoittaisitko ylläpitosopimuksen, jossa sitoudut maksamaan kaikki ell-kulut jos hevonen sairastuu hoivissasi ja lunastamaan hevosen myyntihinnalla, mikäli se loukkaa itsensä kuntoutusta vaativalla tavalla? Maksamaan vuokraa sen kokeilusta, esimerkiksi 50 € /päivä, ellei kauppoja synny? Mikäli näin, sitten voisi harkita joissain tapauksissa. Toki sittenkään en luovuttaisi hevosta edes myymällä kenellekään, joka on niin pihalla, että väittää eläimen luonteen muuttuvan kun käsittelijä vaihtuu.

Päivämäärä:   3.4.25 08:42:42

Jep, tottakai allekirjoittasin. Ja olen allekirjoittanut myös. Tottakai ylläpitäjänä sitoudun maksamaan ell-kulut ihan kuin oman hevosen kanssa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.4.25 09:03:29

Jos minulla myyjänä ei olisi omia tiloja vaan hevonen olisi vuokrapaikalla, hevosen kokeiluun pyytäjä maksaisi hevosesta vuokraa, JA sen tallipaikan myös entisellä tallilla. Koska enhän minä voisi irtisanoa hoitopaikkaa, jos ostajaehdokas päättäisi että sen luonne muuttui tjsp, ja palauttaisi sen.
Silti todella iso riski. Koska tuskinpa se ostaja myöntäisi vaikka että juu, karkuutin sen koska päästin narusta irti kun se nyppäisi (yllättävän moni nykyään tekee ihan kirjaimellisesti näin. Kuulemma on turvallisempaa päästää hevonen irti, vaikka maantielle autojen sekaan juoksemaan, kuin pitää kiinni kun sitten voi vaikka kätönen niukahtaa!) ja se rojahti liukkaalla tiellä kyljelleen, joten nyt hop palautus ja ei, yhtään en tiedä miksi on vähän jäykkä, no kuljetuksesta varmaankin, kiitos hei.....

Lähettäjä: kll 
Päivämäärä:   3.4.25 10:09:09

Aivan valtaosa hevosista sopeutuu uuteen paikkaan hyvin, JOS uusi paikka on kunnollinen, hevosen management kunnossa ja ratsastus hyvää ja hyvillä pohjilla.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   3.4.25 10:17:42

Minäkään en ymmärrä hevosen kerjäämistä ylläpitoon, en ylipäätään enkä etenkään tuntitöihin. Siinähän on kaikessa yksinkertaisuudessa tarkoitus ansaita elantoa jonkun toisen ihmisen kustannuksella.

Mitä tulee siihen että haluaa hevosen ylläpitoon ennen ostoa että voi todeta sen sopivuuden, niin en myyjänä suostuisi siihenkään aikaisemmissa viesteissä mainituista syistä. Niin se vain on, että hevosen osto on aina riski. Ensimmäinen vuosi menee opetellessa yhteistä säveltä ja on aina mahdollista, ettei hevonen olekaan itselle se kaikista sopivin. Jos sitä riskiä ei kestä, pitää valita joku muu tapa harrastaa.

Lähettäjä: skfdj 
Päivämäärä:   3.4.25 10:24:52

Juristyi Antti Linna sanoo HU:n haastattelussa jotain tähän tyyliin:" hevosen osto on aina riski. Jos sitä ei ymmärrä, niin kannattaa jättää hevonen ostamatta."

Lähettäjä: Lintu 
Päivämäärä:   3.4.25 10:41:57

Ihan hirveä ajatus tuo koeajalle antaminen.

Lähettäjä: ohoh 
Päivämäärä:   3.4.25 11:57:43

Miksi vain nuo yp hevosen haluavat ovat hevosen parasta huomioivia? Uskaltaako hevostaan enää _myydä_ kellekään kun silloin se voi joutua huonoon kotiin?

Päivämäärä:   3.4.25 12:07:41

Yp porukka on persaukista eli todellisuudessa näillä ei ole vara edes siihen hevosen ylläpitoon ja kun ongelmia tulee niin omistaja rahoittaa tietenkin kaikki.

Päivämäärä:   3.4.25 12:22:10

Tosi ikävää kun kaikkia ihmisiä yleistetään nyt tuohon muottiin jotka etsivät ylläpitoon hevosta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.