Lähettäjä: Kerä
Päivämäärä: 28.3.25 12:46:49
Kauppasummasta maksetaan käsiraha 10%. Tämän jälkeen hevosta ei esitellä muille ja loput kauppasummasta maksetaan heti eläinlääkärintarkastuksen päätyttyä.
Ainoa tilanne, missä käsiraha palautetaan on mikäli hevonen ei läpäise eläinlääkärin tarkastusta. Mikäli tarkastusta joutuisi odottelemaan kauan, saattaisin sopia, että vain puolet käsirahasta palautuu.
Jos kyselyitä hevosesta olisi enemmän, sopisin varuilta seuraavan näytön heti ell tarkastuksen jälkeiselle päivälle. Toki kertoisin, miksi tarkastus ei ollut mennyt läpi, ja tämä saattaisi vaikuttaa hintaan. Mahdollinen näyttö tietenkin sitten siirtyisi eteenpäin, jos pitäisi ensin saada aikaan vaikka hoitojen jälkeinen kuntoutus tai vaikka kengitykseen saadut ohjeet. Jos hylyn syy olisi esim. kinnerpatit tai mahdollinen tuleva arvokkaampi hammasremontti tämä ei estäisi hevosen esittelyä eikä olisi ehkä jo sovitulle "jonossa olevalle" katsojalle este kaupan syntyyn.
Olen itse hankkinut kinnerpattisen, ei ollut ikinä ongelma, mutta pudotti hintaa tonnilla.
Jätin ostamatta hevosen, jolle olisi pitänyt tehdä arviolta useamman tonnin hammashoitoa. Kiva hevonen, mutta ei ollut silloin mahdollisuutta ottaa kuntoutettavaa ja vaiva oli hevosen arvoon nähden kyllä kallis.
Olen itse myynyt hevosen, joka tarttikin toisenlaisen kengityksen pärjätäkseen tarkastuksessa todetun kavioasian kanssa. Ei mennyt ekalle katsojalle, hoidin kengityksen ohjeen mukaiseksi, kerroin seuraavalle katsojalle ja he ottivat sen täyteen hintaan. Hevonen on täysin käyttökunnossa ja ovat tyytyväisiä. Näihin vaikuttaa aina myös hevosen tulevat olosuhteet. Itse pystyin sitoutumaan kinnerpattisen runsaaseen säännölliseen liikuntaan ja tän kaviohevosen kohdalla he uskoivat sen pärjäävän heidän hyvillä pohjilla hyvän kengityssepän auttamana ja näin kävi, vaikka toki riski.
Tallipaikan uskaltaisin irtisanoa vasta, kun kauppa on varma. Toki keskusteluja voisi käydä tallinomistajan kanssa tilanteesta, mutta mulla on selkeä käsitys siitä, mitä olen hänen kanssaan sopinut. Eli esim. jos en tarvitse tallipaikkaa 1.5. lähtien, niin se on sanottava irti viim. 31.3. Jos kauppa toteutuu kesken kuukautta, niin en jäisi tallipaikkamaksua miettimään, kaupan toteutuminen olisi prio 1.
|