Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus lajina 2025

Lähettäjä: A to B 
Päivämäärä:   27.3.25 09:11:48

Ratsastus lajina on jäänyt epämiellyttävän hevosta riistävän mallin mukaiseksi. Tiedostavat eläintenkäyttäytymiseen tutustuneet lopettavat lajia isoin joukoin. Tutkimuksissa on todettu että hevonen kärsii isoista ratsastajista ja muuttuvista ratsastajista. Hevosista välittävät ratsastajat siirtyvät vuokraukseen tai hoitamiseen kun tieto lisääntyy. Ratsastuskoulu toiminta sellaisena kun se nyt on, on muututtava hevosystävälliseksi. Kannattavaa se ei ole. Muttei meillä ole oikeutta riistää hevosia ratsastuskouluissa. Ajatuksia aiheesta kaipaisin, olen itse lähtijöiden joukossa. En halua maksaa 60 euroa hevosen riistosta.

Re: Ratsastus lajina 2025

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   27.3.25 09:14:20

Mene, sinua ei tule ikävä.

Hevosella ratsastaminen ei ole enempää eikä vähempää riistoa kuin muukaan eläimenpito.

Ratsastuskouluissa opitaan hyvää ratsastusta, joka koituu ihmisen ja hevosen hyväksi. Siellä pitää olla hevoset, jotka eivät stressaannu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.25 09:15:42

No lähde jos asia noin paljon vaivaa. Heippa.

Päivämäärä:   27.3.25 10:45:40

En kyllä pitäisi hevosta pelkän hoitamisen takia.
Hevonen on aivan liian kallis sellaiseen.
Hevonen saa vetää puurekeä, kärryjä tai kantaa minua selässään vastineeksi hoidosta, ruuasta sekä suojasta.

Lähettäjä: Selvä 
Päivämäärä:   27.3.25 10:49:55

Parempi onkin että lähdet kun et osaa toimia hevosystävällisesti ja kehosi koostumus on huono ratsastusta ajatellen.

Päivämäärä:   27.3.25 10:50:25

aloittajan kaltaisessa tilanteessa. Ratsastus loppuu kevät kauteen. Väsyin ainaisiin nostoihin ja hevosten kaltoinkohteluun. Talli missä kävin on hyvä maineinen. Ei netissä haukuttu. Hevosten ehdoilla menevään ratsastuskouluun voisin mennä, mutta niitä ei ole. Ei ainakaan Helsingin liepeillä.

Lähettäjä: Hessu Hei 
Päivämäärä:   27.3.25 10:54:21

Laji ei kiinnosta nuoria alkuunkaan. Uusia lajeja tulee joihin nuoret haluaa. Puhelimet ja niihin liittyvä uusi kulttuuri vie hevosenhoitajat ja ratsastajat. Hinnat on liian korkealle vedetty että laji olisi enää mahdollinen sille massalle joka tarvitaan. Kourallinen nousukkaita ei pidä pinnalla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.3.25 10:57:30

Turha nyt yleistää että ratsastuskouluissa hevosia riistetään ja kohdellaan huonosti ja yksityisihmiset hoitaisivat hevosensa hyvin. Vielä tänä vuonna 2025 olen nähnyt kummastakin vastakohdat.

Lähettäjä: åoinhj 
Päivämäärä:   27.3.25 23:57:50

Kun mä oli nuori ratsastusta harrasti ehkä 10.000 ihmistä Suomessa. Hyvin pärjättiin ja pärjätään tulevaisuudessakin vähän pienemmällä harrastajamäärällä.
Ennen kaikki oli riittävän varakkaita harrastamaan, ongelmat alkoi kun persaukiset keksi lajin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   28.3.25 05:12:59

No eikä lopeta :D

Lähettäjä: Gee 
Päivämäärä:   28.3.25 07:48:14

Miten niin laji ei kiinnosta? Ratsastus on sitkeästi nro 1 tyttöjen toiveharrastus vuodesta toiseen. Keski-ikäiset lapsettomat ja liikuntaa vieroksuvat naiset haluavat vain viedä se ilon niiltä postaillen valokuvia jotka edustaa sekunnin murto-osaa hevosen elämästä, puhuen samalla kauniita sanoja tasa-arvosta. Lama taitaa olla suurin este.

Päivämäärä:   28.3.25 07:59:14

Toiveharrastus ja harrastus on kaksi eri asiaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.