Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallit siirtyvät puolihoitosopimuksiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.25 20:31:37

Miten jaksatte? Kun tallilla pitää käydä jatkossa päivittäin hoitamassa boksi. (Eihän tähän mene kuin 2min mutta tämän takia ajoa olisi itsellä jo 50km päivässä) Tarhassa ei ehkä niin tiuha tahti. Kysymys suunnattu kokopäivätyötä tekeville jotka käyvät ihan fyysisesti työpaikalla.

Itselle ei sopisi koska en pääse joka päivä tallille.

Re: Tallit siirtyvät puolihoitosopimuksiin

Päivämäärä:   26.3.25 20:35:07

Omalla kohdalla sama tilanne että vuorotyö plus pitkiä päiviä niin ei vain ole ajallisesti mahdollista sitoutua käymään joka päivä joten poissuljettu vaihtoehto. Tallivuoroja voin tehdä vapaapäivinä mutta en käydä joka päivä

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   26.3.25 20:39:24

Yhteishenki ja vuorotaulukko kehiin. Sitäpaitsi eikö nykyajan ihmiset todellakaan tee tallilla muuta kuin ratsastavat? Kyllä on horsemashippi kadonnut.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   26.3.25 20:46:32

Käyn yleensäkin joka päivä hoitamassa hevoset, joten puolihoito ei aiheuttaisi kuin aikataulun miettimistä. Omat hevoset on itsehoitotallilla, eikä sekään aiheuta ongelmia vaikka työmatkaa on aamutallin jälkeen 50 kilometriä suuntaansa. Vaatii tietysti asioiden priorisointia, mutta tykkään hoitaa hevoseni itse.

Lähettäjä: Påå 
Päivämäärä:   26.3.25 20:53:00

Musta taas outo ajatus, että jos tekee ihan tavallista työaikaa eli n. 8h päivässä, ei muka ehtisi hevosta hoitaa. Ei tulisi kyllä mielenkään ostaa eläintä, jota en voisi päivittäin käydä katsomassa ja viettämässä aikaa.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   26.3.25 20:56:24

Aamu ja ilta navetassa, päivällä sitten käyn tallilla. Matkaa onneksi vaan vajaa 10 km yhteen suuntaan. Jos en tallille ole ehtinyt, niin tallinpitäjä siivonnut pyynnöstä ilman erillistä korvausta (auttelen paljon tallilla omasta vapaasta tahdosta, niin ei kyllä tarttisikkaan pyytää korvausta). Joskus on sitten karsina jäänyt siivoamatta että seuraavana päivänä sitten ollut vähön enemmän siivottavaa.

Päivämäärä:   26.3.25 20:58:56

Puolihoitosopimus on ihan ok, samoin itsehoito, jos on hyvä talliporukka. Tuntuu vaan että ihmisten sitoutuminen siihen omaan hevoseen on kokolailla puutteellista tänä päivänä.

Lähettäjä: Boxi 
Päivämäärä:   26.3.25 20:59:08

Olisi kyllä ok mutta siirtäisin hevosen lähemmäs kotiani tai miettisin oman tallin käyttöönottoa.

Päivämäärä:   26.3.25 20:59:27

” Musta taas outo ajatus, että jos tekee ihan tavallista työaikaa eli n. 8h päivässä, ei muka ehtisi hevosta hoitaa. Ei tulisi kyllä mielenkään ostaa eläintä, jota en voisi päivittäin käydä katsomassa ja viettämässä aikaa.”

Valitettavasti sen tavallisen työajan lisäksi voi olla työmatkat, harrastavat lapset, omakotitalo pihoineen, ruoanlaitto, pyykinpesu yms. 😅

Päivämäärä:   26.3.25 21:12:03

Jos tallilla on missään määrin järkevästi hoidettavissa päivittäiset toimet, ei yhden hevosen hoitoon mene kauaa aikaa. Karsinan siivous, tarhan siivous, puhtaat vedet jos ei ole vesikuppia, heinien laitto valmiiksi 20-45min, riippuen miten vetelehtien homman hoitaa. Tietty päälle hevosen liikutus ja paikkojen siistiminen. Puolihoidossa joku ehkä ne heinät kuitenkin jakaa eteen? Itsehoidossa pitää miettiä kuka ne heinät antaa, antaako automaatti, slowfeeding verkot tai vapaa heinä esim.

Sitovaahan se on, mutta ei niin aikaa vievää kuin luulisi. Etu tässä olisi asua tallin lähellä.

Ja hei, kaupan päälle oppii tuntemaan oman hevosensa terveytyä paremmin, kun tietää mitä ja minkä verran se syö, juoko ja paskooko normaalisti.

Laiskalle tämä ei sovi. Laiska löytää aina selityksiä miksi ei voi sitä tai tätä.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   26.3.25 21:19:46

-*- Viestisi oli vähän outo.
Miten niin voit vaatia että talli jatkaa täysihoitoa jos lyöt vaan rahaa tiskiin? Ei varmasti jatka jos tallinpitäjä on päättänyt tehdä jotakin muuta kuin hoitaa hevosia, syystä tai toisesta. Been there, ei ollut olemassa enää vaihtoehtoa jatkaa samalla tavalla kun kyseessä ei ollut raha vaan tallinpitäjän jaksaminen ja mielenkiinto.

Ja jos sinulla on itselläsi siis viisi hevosta omassa pihassa niin miten voit sen perusteella päättää onko jollekin toiselle raskasta ajaa päivittäin pitkiä tallimatkoja? Ethän sinä siis itse joudu ajamaan minnekään hoitaaksesi hevosesi?

Samalla puhut persaukisista hevosenomistajista jotka iloksesi tippuvat kuvioista... Pistähän ne omat hevosesi täysihoitopaikalle niin edes vähän näet miten se talouteesi vaikuttaa. Sitten voi olla varaa leuhkia.

Ei niihin kotona mene kuin murto-osa rahaa joten köyhäkin voi pitää kotona (olen välillä myös pitänyt laumaa kotona mutta en todellakaan olisi voinut pitää kymmentä täysihoidossa muualla). Vieraalla se oikeasti maksaa.

Eikä ne täysihoitotallit todellakaan edes panosta puitteiden kunnossapitoon, nekin on monessa paikassa kauheammassa kunnossa kuin kotipihassa ikinä. Kotona on usein siistimmät puitteet.

Aloittajalle vastaan että itse en pystynyt irtisanoutumaan työpaikasta ja alkamaan ajaa kolmesti päivässä hoitamaan hevoseni itse kun jo vuosia sitten täysihoitotalli vaihtoi toiminnan itsehoitoon (ja vielä sillä tavalla että ulkopuolisia ei saanut apuna käyttää, vuokraajat tai hevosenhoitajat kiellettiin, samoin perheenjäsenten ja jopa tallilaisten keskinäinen apu). Tämä koski kaikkia, vastuukysymyksiin vedoten.

Luonnollisesti vaihdoin tallipaikkaa, onneksi löysin mitä parhaimman paikan jonne on mukava mennä vaikka arjen keskellä joudunkin ajamaan sinne lähes joka päivä sen 30 km/suunta.
Helpotus on se että perheenjäsen todellakin saa käydä hoitamassa jos ei itse pääse.
Yksi tai kaksikin tallivapaata päivää viikossa jo auttaa paljon, siksi olisi hyvä olla joku luotettava apukäsi hevosen hoidossa.

Kyllä ne autossa istutut tunnit vaikuttaa arkeen kun työssäkäynti ja työmatkat jo verottaa. Karsinan siivous ei ole itsessään iso homma mutta tekeehän siellä tallilla yleensä muutakin. Ei täysihoidossakaan tallin puolesta hoideta itse hevosta ja sen liikutusta, varustehuoltoa, terveydenhuoltoa, kengityksiä jne. Ne vie aikaa yhtälailla vieraalla kuin kotona pitäessä...

Päivämäärä:   26.3.25 21:21:33

Hevonen on ollut syystäkin täysihoidossa. Eriasia jos olisi hevonen omassa pihassa. Sitäkin mietitty sillä menisihän se hevonen ja mahdollinen seuraponi tuossa lampaiden/vuohien/kanojen/koiran/kissan kanssa samalla jos muutaisi paikkoja. (Hyvän ratsastuskentän teko se isoin homma) Koko perhe kuitenkin tässä kotona mukana eläintenhoidossa. Ongelma on siis se ettei se talli ole ihan naapurissa joten siitä tulee itselle päivään kyllä aika paljon täytettä ajaa joka päivä (myös hevosen vapaapäivinä) 50km 2min boksin takia. (Tämä talli ei enää tarjoa boksien siivousta sillä tallityöntekijä irtisanottu)
Hevoselle on sopinut hyvin 3-5krt vkossa liikutukset. Tarhaa kuitenkin tilavassa tarhassa.

Minun päiväni koostuu 8h työpäivistä, työmatkoista yht 2h, lapset+mies, omakotitalo ja tosiaan nuo muut eläimet jne...
Minua huolestuttaa se että perheen hoitamiseen jäisi vähemmän aikaa tämän muutoksen myötä. Talli on ihana ja lähempänä ei niin miellyttäviä talleja ole jossa yhteishenki hyvä. Se oma talli tulee todennäköisesti olemaan oma ratkaisuni.
Halusin vain kuulla muiden tilanteista ihan mielenkiinnosta.

Lähettäjä: Påå 
Päivämäärä:   26.3.25 21:21:56

"Valitettavasti sen tavallisen työajan lisäksi voi olla työmatkat, harrastavat lapset, omakotitalo pihoineen, ruoanlaitto, pyykinpesu yms"

Oh, eiköhän ihan jokaisella ihmisillä ole jonkinlainen työmatka kun tässä sellaista kysyttiin, oletan, että myös jokainen hevosen omistaja tekee ruokaa ja pesee pyykkinsä. Lapsia kaikilla on tietysti erilainen määrä ja eri iässä, mutta se on sitten oma valinta tehdä neljä lasta ja hankkia hevonen. Mutta niinkuin laitoinkin, että minusta on outoa pitää hevosta kuitenkaan pitämättä hevosta.

Päivämäärä:   26.3.25 21:25:44

Itse riemusta kiljuisin jos meidän tallinpitäjä olisi muuttanut sellaiseksi että hoidetaan omat hepat, mutta meillä niin että yksin hoidetaan kaikkien hepat vuoroissa, eli ihan työpäivän mittaisia vuoroja. Harmillisesti pitää muuttaa pois, sillä joukossa hevosia joihin en koe että taitoni riittävät

Päivämäärä:   26.3.25 21:25:58

5 hevosta pihassa, niin hiukan ihmettelen jos yhtä boksia et jaksa ottaa. Ilmeisesti et ole myöskään neuvottelu- tai maksukykyinen, kyllä rahalla saa edelleenkin palvelua ja kaveriringistä apuja.

Noin yleisesti tämä on hyvä suuntaus, alkaa tippua persaukiset hevosenomistajat kuvioista niin voidaan nostaa vuokrat sinne missä niitten pitäisi olla ilman hintojen polkemista.

Eikai siinä ongelmaa olisikaan jos omassa pihassa hevoset ja voi ne paskat lapata tarvittaessa vaikka keskellä yötä. Talleille pääsääntöisesti kuitenkin aukioloajat.

Lähettäjä: justiinsa 
Päivämäärä:   26.3.25 21:48:08

Täällä rääpii tyyppi jolla hevoset PIHASSA. 5 hevosta pihassa on eri asia kuin se yksi kaukana itse-/puolihoidossa. Kokemusta on. Taitaapi olla hänen ainoa päivän duuni kun ei osaa edes lukea. Minä en ainakaan käy joka päivä tallilla eikä kukaan ole haukkunut minua hevosen omistajana siitä...

Lähettäjä: Välineet? 
Päivämäärä:   26.3.25 21:58:06

Kuinka paljon puoli- tai itsehoitotalleilla on siivousvälineitä (talikot, kottarit)? Meillä omistajille kuuluu vain tarhojen siivous, mutta silti tallilla käynnistä iso osa ajasta menee kottareiden ja talikoiden jonottamiseen.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   26.3.25 22:16:53

Meillä tallilla vaihtoehtona sekä puolihoito että täyshoito. Meillä tallin puolesta muutamia talikoita ja kottikärryjä mutta juurikin tuon ruuhkan takia muutama ihminen ostanut kimpassa omia tarvikkeita ettei tarvitse odottaa.
Oman hevoseni kohdalla en näe realistisena että olisi pakko käydä joka päivä tallilla vaan pystyn sitoutumaan käymään 5-6x viikossa sillä työskentelen paljon pitkiä päivystys vuoroja(ensihoitaja) silloin kun on aikaa teen satunnaisia tallivuoroja mutta en pystyisi sitoutumaan hoitamaan hevostani täysin itse jonka vuoksi täyshoito on se paras vaihtoehto. Tämä myös vaikuttaa paljon tallivalinnoissa. Tarhat siivoan itse ja hoidan ruuat sekä heinät aina valmiiksi jotta tallintekijän ei niitä tarvitse murehtia.
Harmittaa tämä ihmisten nykyinen ajatusmalli että jos sinulla on muuta elämää kun hevosen pito ja treenaaminen on ajatus automaattisesti että olet huono ihminen ja sinulla ei pitäisi olla hevosta ollenkaan. JA TÄSTÄ AJATUKSESTA PITÄISI PÄÄSTÄ IRTI

Päivämäärä:   26.3.25 22:16:56

Ettekö voi sopia tallikaverien kanssa, että joku siivoaa sinun heppasi boksin kun et pääse tallille ja sinä siivoat kaverin hepan boksin joku toinen päivä? :D Ei tee kovin paljon lisäaikaa tallikäyntiin siivota kahta karsinaa, itselle ainakin sopisi tällainen diili.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   26.3.25 22:17:38

Siis joo, on aivan eri asia hoitaa hevoset omassa pihassa kuin vieraalla. Itsellä ollut molemmissa, ja kyllä ehtona vieraalla on se, että hevonen tulee hoidetuksi, olin minä siellä tai en. Eli täysihoito on minulle ainoa vaihtoehto.

"Noin yleisesti tämä on hyvä suuntaus, alkaa tippua persaukiset hevosenomistajat kuvioista niin voidaan nostaa vuokrat sinne missä niitten pitäisi olla ilman hintojen polkemista."
- Kyllä tallinpitäjät ovat tähänkin asti saaneet hinnoitella ihan vapaasti palvelunsa. Ei kukaan pakota tarjoamaan yhtään mitään yhtään kellekään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.25 22:21:17

"Harmittaa tämä ihmisten nykyinen ajatusmalli että jos sinulla on muuta elämää kun hevosen pito ja treenaaminen on ajatus automaattisesti että olet huono ihminen ja sinulla ei pitäisi olla hevosta ollenkaan. JA TÄSTÄ AJATUKSESTA PITÄISI PÄÄSTÄ IRTI"

Monelle vaan on käynyt niin, että jos täysihoitotalli lopettaa, loppuu myös hevosenpito koska ei ole aikaa hoitaa omaa hevosta.

Lähettäjä: Verotus 
Päivämäärä:   26.3.25 22:27:28

Jos on puolihoito ja teet omaan hevoseen kohdistuvat työt, on se minusta okei. Mutta tuo muiden hevosten sisäänotto ja ruokkiminen, on kyllä työhön verrattavaa toimintaa. Kysyisin kyl verottajalta, onko tuollainen talkoomainen toiminta sallittua ilman verotusta. Siinähän korvataan työntekijä.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   27.3.25 06:14:21

Tämä:

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.3.25 22:16:56

Ettekö voi sopia tallikaverien kanssa, että joku siivoaa sinun heppasi boksin kun et pääse tallille ja sinä siivoat kaverin hepan boksin joku toinen päivä? :D Ei tee kovin paljon lisäaikaa tallikäyntiin siivota kahta karsinaa, itselle ainakin sopisi tällainen diili.

Hevonen täysihoidossa, mutta esimerkiksi puurot ja vellit laitetaan tarvittaessa kaverin puolesta lomien aikana ja muutenkin. Ei tarvitse myöskään jokaisen olla (keskellä työpäivää) hakemassa hevosta rokotettavaksi tai kengitettäväksi vaan siinäkin voi vuorotella.

Jos on normaalisti käyttäytyvä harrastehevonen kivalla tallilla, luulisi löytyvän vuokraaja tai hoitajakin helposti.

10 minuuttia karsinansiivoukseen tallilla käydessä ei pitäisi olla ongelma ajankäytön näkökulmasta.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   27.3.25 06:55:10

Meillä muuttuu myös heinäkuun alusta. Jatkossa omistajat tekevät yhdessä viikonloput. Onneksi vuoroja tulee jokaiselle hevosenomistajalle vain 2xkk ja nämäkin niin,että on aina 2-3 tekijää. Arkisin talli hoitaa sekä tuolloin lanaukset ym.Tämä mielestäni Ok. Vuokra ei laske,mutta ei nousekaan.

Päivämäärä:   27.3.25 07:02:48

Se joka ei ehdi hevostaan hoitaa, maksaa jollekin, että hoitaa hänen hevostaan. Kai sinne puolihoitoonkin voi hankkia työntekijän ihan omalla kustannuksella? Miksi tallinpitäjän pitää pohtia teidän lasten menoja...?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.3.25 07:06:49

Ihan olen vienyt oman talikon, talveksi tarhojen siivoamiseen ahkion ja kesäksi kottarit. Ei mene koskaan yhtään aikaa välineiden jonottamiseen. Saman tein jo puolihoitotallilla.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   27.3.25 07:07:36

Kysehän ei ole siitä ettei EHTISI sitä karsinaa siivota tai hoitaa sitä hevosta. Mutta jonkin verran se muutaman minuutin siivous tulee maksamaankin bensoineen päivineen kun ihan vaan sitä varten tarvitsee käydä tallilla hevosen vapaapäivänä. Ja juu kyllä, kaikilla hevosillani on ihmisvapaapäiviä ja tulee aina olemaankin. Toisaalta voipahan yhtä hyvin vaihtaa kalliimpaan paikkaan ja säästää ainakin se ajoaika sitten vaikka rahanmeno on sama. Ennemmin siivoaisin kaikki karsinat yhtenä päivänä viikossa kuin yhtä joka päivä.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   27.3.25 07:29:30

Puolihoito on ihan ok vaihtoehto varmasti monelle, mutta itse ainakin turvautuisin äkkiä maksulliseen siivouspalveluun tai kaveriapuun, sillä en aja vain boxin siivouksen ja heinien säkityksen vuoksi hevoseni luo päivittäin.

Ei ole ilmastokestävä ratkaisu ajella 60 km päivässä putsaamaan pollen boxia ja toisin kuin ehkä monet muut hevosenomistajat, uskon siihen, että hevonen on ihan tyytyväinen ja hyvinvoiva niinä päivinä kun se vain ruokitaan ja tarhataan enkä minä tule sinne lääppimään ja läähystämään. Hevonen ei minua kaipaa mihinkään kunhan sen perushoito toimii säntillisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.25 07:31:40

Yllättävän monelle alkaa selviämään, että hevonen ei ole kovin edullinen, aikatehokas ja vihreä lemmikki.

Lähettäjä: Boxi 
Päivämäärä:   27.3.25 07:39:14

Tässä ollaan myös sen äärellä että vihdoin on ainakin jollain tasolla tajuttu että hevosten perushoito ei elätä kovin kummoisesti. Jos ajatellaan rahavirtoja hevosten ja ratsastuksen ympärillä taitaa valmennus olla kannattavinta. Ei suuria kiinteitä kuluja ajasta maksetaan mutta siihen tarvitaan kuitenkin joten kuten terve hevonen ja puitteet .Ulkomailla suuriosa tallin tuloista tulee valmennuksesta ja hevoskaupasta. Hevosten pidolla saa ehkä osan kuluista katettua ja kiinteistöä kuoletettua. Mutta tulot on tehtävä näillä muilla elementeillä.

Lähettäjä: ,-.,-. 
Päivämäärä:   27.3.25 08:14:30

Mä olen puolihoitotallilla ja päivätöissä eikä pienintäkään ongelmaa. Hevosella on yksi liikuttaja joka käy 2 kertaa viikossa ja mulla silloin tallivapaat. Jos muuten tarvitsen vapaata niin pyydän jotain tallikaveria ottamaan mun boksin ja siivoan sitten joskus hänen hevosensa. Kaikki ovat tässä mukana ja apua saa helposti.

Päivämäärä:   27.3.25 08:15:04

Ihan varmasti sen päivittäisen hoidon saa ostettua joltain tallikaverilta. Itse tykkään hoitaa hevoseni itse.

Lähettäjä: ,-.,-. 
Päivämäärä:   27.3.25 08:20:14

"Ihan varmasti sen päivittäisen hoidon saa ostettua joltain tallikaverilta"

No ihan varmasti ei saa. En minä ainakaan rahasta tekisi kenenkään karsinaa, haluan maksuksi tallivapaata enkä rahaa. Sama tilanne lienee kaikilla tallikavereilla.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   27.3.25 08:33:25

aikoinaan meillä oili kuusi hevosta itsehoitotallilla. työpäivät 8-16 jonka jälkeen tallille, boxit, heinät, vedet jne lopuksi kolmen hevosen ratsastus ja kotio. Kyllä sitä jaksaa jos laji kiinnostaa.

Nykyisellään kaksi hevosta kotona ja ne hoidetaan monta kertaa päivässä. Edelleen hyvin jaksaa jos laji kiinnostaa.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   27.3.25 08:34:31

Osaako joku sanoa, mihin tämä puolihoitosopimuksiin siirtyminen perustuu? Onko kyse siitä, ettei täysihoitopaikoille riitä maksukykyisiä asiakkaita vai siitä, että tallinpitäjän täytyy tehdä elääkseen päivätyönsä muualla?

Meillä päin (400km kehiltä pohjoiseen) puolihoitotallilla eivät ole kovin suosittuja ja asiakkaiden löytäminen voi olla vaikeaa, kun täysihoitoa saa samoilla puitteilla käytännössä 100 euron erotuksella. Monille perheellisille täysihoito on ehdoton. Täällä tosiaan tallivuokrat ovat vielä maltillisempia (500-700€), eli hevosenomistajilla ei ole ehkä sellaista tarvetta säästää tallivuokrassa, mitä pääkauounkiseudulla voi olla ja asiakkailla on tästä syystä mahdollisuus valita se täysihoitotalli.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.3.25 08:37:49

Kuuluuko ”puolihoitoon” vain oman hevosen karsinan siivous? Se ei ole paha rasti ja tallikaverin kanssa voi sopia vapaapäivistä. Joissain paikoissa asiakkaat tekevät puolihoidossa myös esim. Ilta- ja viikonlopputalleja. Pienessä paikassa, hyvällä porukalla ja tallinpitäjän organisoinnilla sekin toimii, mutta isommilla talleilla ongelmaksi voivat muodosta esimerkiksi haastavammat hevoset. Kuka haluaa vaarantaa itsensä tallivuorolla, jos tallissa on taluttaessa kuuluvia ja riekkuvia hevosia?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.3.25 08:38:34

Siis taluttaessa keulivia hevosia :)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.3.25 08:43:15

"Ongelma on siis se ettei se talli ole ihan naapurissa joten siitä tulee itselle päivään kyllä aika paljon täytettä ajaa joka päivä (myös hevosen vapaapäivinä) 50km 2min boksin takia. (Tämä talli ei enää tarjoa boksien siivousta sillä tallityöntekijä irtisanottu)"

Eniten olisin huolissani tässä tapauksessa siitä että tallityöntekijän irtisanomisesta karsinan siivous olisi ainut ongelma. Tästä alkaa kierre jossa hevosten olosuhteet alkaa huononemaan jos karsinat on ollut se mikä muka määrää onko työntekijää vai ei.

Silti ehkä kysyisin alkuun tallikavereiden kanssa porukkaa jossa vaikka 2-3 karsinaa vuorotellen omistajille. Sitten juoksisin äkkiä tallipaikalta karkuun kun huomaa että tarhaus ja ruokinta alkaa vähänkään heikkenemään.

Lähettäjä: 1/2 
Päivämäärä:   27.3.25 08:45:50

Meillä puolihoitoon asiakkaalle kuuluu karsinan ja tarhan siivous, vesien laitto tarhaan, heinien punnitseminen ja pussitus, väkkäreiden annostelu valmiiksi, karsinan pesu kesällä, ruoka- ja vesikupin putsaaminen yms.

Talli vie ulos ja sisään, loimittaa ja antaa heinät ja väkkärit. Suojia ei laiteta tarhaan eikä kesällä riisuta ja pueta ötökkäloimia.

Aiemmin oli täyshoito, mutta tallinpitäjä on kohta eläkeiässä ja halusi keventää työtaakkaansa. Kaikenlaista fyysistä kremppaa kun ikänsä pitänyt tallia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.3.25 08:47:09

Hyvin jaksoin silloin, kun hevoseni oli puolihoitopaikalla eli karsina piti siivota itse sekä pussittaa yö- ja aamuheinät valmiiksi. Kävin tallilla muutenkin 5 kertaa viikossa ja vuokraaja kävi 2 kertaa ja hoiti karsinan ja heinät ratsastuksen yhteyssä. Jos joskus olin kipeänä, reissussa tms., pyysin apua joltain tallikaverilta. Ja tietenkin sitten vastavuoroisesti autoin, kun joku tallikaveri tarvitsi apua.

Nykyisin käyn tallilla joka päivä vähintään antamassa lisärehut. Hevonen asuu pihatossa, jossa on vapaa heinä ja siivous tapahtuu päivittäin tallin puolesta, mutta tosiaan mahdolliset lisäruoat ja loimitus pitää hoitaa itse (toki ostettavissa myös lisäpalveluna tallinpitäjältä). Hyvin jaksan nytkin käydä joka päivä. Jos nyt joskus yksi päivä jää väliin, se ei maata kaada. Ja jos olen joskus jostain syystä useamman päivän poissa, pyydän jonkun tallikaverin ruokkimaan tai maksan tallinpitäjälle.

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   27.3.25 08:52:40

Terve suuntaus tämä. Se, että tulee tallille vain ratsastaakseen, vääristää suhdetta hevoseen. Hevonen on erittäin vaativa lemmikki ja sen omistamisen tuleekin vaatia vaivaa ja aikaa, rahanmenon lisäksi. Tippuu pois ne, jotka haluaa vain hypätä selkään, ratsastaa mukavasti maneesissa ja ehkä käväistä kisoissa. Sitten ei ole mitään ymmärrystä, mitä hevonen puuhaa yli 20h vuorokaudessa. Kun tallilla joutuu viettämään vähän enemmän aikaa ja näkemään vaivaa, toivottavasti karsiutuu kyvyttömimmät omistajat pois.

Päivämäärä:   27.3.25 09:17:52

”Terve suuntaus tämä. Se, että tulee tallille vain ratsastaakseen, vääristää suhdetta hevoseen. Hevonen on erittäin vaativa lemmikki ja sen omistamisen tuleekin vaatia vaivaa ja aikaa, rahanmenon lisäksi. Tippuu pois ne, jotka haluaa vain hypätä selkään, ratsastaa mukavasti maneesissa ja ehkä käväistä kisoissa. Sitten ei ole mitään ymmärrystä, mitä hevonen puuhaa yli 20h vuorokaudessa. Kun tallilla joutuu viettämään vähän enemmän aikaa ja näkemään vaivaa, toivottavasti karsiutuu kyvyttömimmät omistajat pois.”

Jos haluat että kaikki sellaiset lopettavat hevostelemasta jotka vain hyppäävät selkään ja ratsastavat niin pyyhkisit about kaikki kansainväliset huippuratsastajat myös pois :D Heilläkin hoitajat kun haluavat keskittyä ratsastukseen.

Lähettäjä: Suomettuminen 
Päivämäärä:   27.3.25 09:45:09

Täällä Suomessa nyt näitä kansainvälisiä huippuratsastajia ei ole ja tavalliset harrastelijakisaajatkin haluavat erkaantua hevosistaan niin, ettei ole 10 min aikaa karsinatöille. Ruotsissa suurin osa tekee itse, kuten muissakin Pohjoismaissa. Tämä ruikutus on osa ns suomi-ilmiötä.

Päivämäärä:   27.3.25 09:50:21

Jännä miten ihmiset aikovat verottajan kanssa tän tehdä oikein. Voi tulla aikamoinen show.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   27.3.25 09:52:46

Haaste nykyään talleilla se, että osaavaa henkilökuntaa ei vaan saa.

Yrittäjä itse ei ehdi joka paikkaan ja jossain on tehtävä muutos.

Mikä ongelma on päivittäin putsata karsina, kuivittaa se sekä laittaa heinät pusseihin seuraavaksi päiväksi ? aikaa saa kulumaan max. tunnit, jos sitäkään.

Miksi omistaa hevonen, jos ei halua tehdä muuta kun ratsastaa ?
Tällöin oikea osoite on ratsastuskoulu.

Oman hevosen pitämiseen kun liittyy muutakin kun selässä oleminen.

Meidän oma hevonen on puolihoitotallilla, pihatossa. Itse loimitetaan, putsastaan hallista päälikakat oljilta, annetaan lisäjuotot sekä lisäruuat. Tallin puolesta heinät - vapaalla heinällä, tarvittessa väkirehut 2 * vrk. Pihaton siivous tallin puolelta koneellisesti pihattokauden jälkeen, kun siirtyvät laitumelle. Tarvittaessa tallinpitäjä jeesaa, kun on itse reissussa tai ei pääse käymään.
Ehkä tämä on joillekin liikaa ?

Päivämäärä:   27.3.25 09:58:42

"Mikä ongelma on päivittäin putsata karsina, kuivittaa se sekä laittaa heinät pusseihin seuraavaksi päiväksi ? aikaa saa kulumaan max. tunnit, jos sitäkään."

No se ettei ole joka päivä kotona vaan myös töissä. Minulla esim. työmatka 8h.niin en todellakaan aja siivoamaan mitään karsinaa. En vaikka hevoset nykyään omassa pihassa.

Lähettäjä: ikiliikkuja 
Päivämäärä:   27.3.25 10:01:11

Mitä verottaja mahtaa ajatella asiasta jos esimerkiksi iltatallit tehdään omistajien kesken vuorotellen kaikki hevoset hoitaen? Ennen kutsuttiin iltavuoroksi jossa piti olla työntekijä joka saa verotettavaa tuloa, mutta onko tämä nykyään puolihoito ja asia ok? Tuskin..

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   27.3.25 10:03:58

Maksat tallinpitäjälle vaikka 300e lisää niin ihan varmana siivoaa sun hevosen karsinan. Tai tallikaverille jos tallinpitäjä ei mitään muuta palvelua tarjoa kuin karsinan. Itse ainakin voisin siivota, vaikka koko tallin jos siitä saa asiallisen korvauksen.

Mulla on hevonen puolihoitotallilla, mutta kyllä meillä tallinomistaja sanoi että sirottelee vaikka glitteriä hevosen päälle joka päivä jos siitä hänelle maksetaan. Kaikki palvelut ostettavissa 50e/h sis alv tai 10e/krt, jos alle 10min homma. Tallipaikkaan siis sisältyy hevosten tarhaus, loimitus ja ruokinta. Itse siivotaan boxi ja tarha, säkitetään heinät, laitetaan vedet tarhoihin jne.

Palvelua saa lähtökohtaisesti rahalla, mutta harva haluaa maksaa ja vielä harvempi tallinomistaja enää jaksaa puoli-ilmaiseksi hoidella hommia.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   27.3.25 10:07:49

Itse olen myös työelämässä vastuullisessa asiantuntijatehtävässä. Ehdin hyvin työpäivän jälkeen tallille. Järjestelykysymys tämä on.

Työpaikka eri suunnassa kun talli, mutta autolla ajaessa rentoutuu hyvin mukavaa musiikkia kuunnellessa.

Päivämäärä:   27.3.25 10:08:04

...: ei tämä minulle mikään yllätys ole ollut, siksi olen valinnut tallin ja hoitosopimuksen sen mukaan, etten joudu joka päivä "varmistamaan" hevosen hyvinvointia.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   27.3.25 10:08:20

Suurin osa hevosenomistajista käy joka päivä tallilla, ratsastamassa ja liikuttamassa hevosen.
Siinä samalla siistivät hevosen tilat.

Lähettäjä: Sormisuussa 
Päivämäärä:   27.3.25 10:09:11

Ihmiset ei käsitä kuinka kallista hevosen pito on nykyään ja miten kulut on täysin karanneet käsistä. Toiset luulee, että vain työstä pitäisi maksaa tallinpitäjälle, että kuluja ei ole lainkaan. Toiset taas kuvittelee, että ainoastaan kuluista pitäisi maksaa (heinä+kuivike), mutta työstä ei tarvitse maksaa, koska "joku" hoitaa ja tallinpitäjä ei tee muuta kuin istuu päivät pitkät sohvalla peukaloita pyöritellen ja kerää massit taskuihin. Omasta hevosesta ei myöskään kyetä kantamaan vastuuta, kivaa on niin kauan kun hevonen toimii, pienikin vaiva niin ollaan burnoutissa ja pitää päästä ottamaan hermolomaa ja odotellaan, että joku muu hoitaa hevosen kuntoon. Kaikkea vaaditaan, ihan ihmeellisiäkin juttuja, joilla ei ole mitään tekemistä hevosen oikean hyvinvoinnin kanssa, mutta mikään ei saa maksaa mitään. Ihmetellään miksi tallivuokrat nousee, vaikka yrittäjän työtaakka ei suurene; no siksi kun ne kulut nousee ihan huimaa vauhtia. Ei tämä ole enää samaa kuin 15 vuotta sitten, kulut on noussut, mutta tallipaikkojen hinnat laahaa edelleen perässä.
Valitetaan siitä, että pitääkö hevosen päivittäisestä hoidosta muka jollekin maksaa, eihän siinä mene kun pari minuuttia, miksi semmoisesta pitäisi jonkun palkkaa saada, ja valitetaan myös työn jäljestä. Ei arvosteta tallinpitäjän tekemää työtä, mutta sitten kun ilmoitetaan, että tallin puolesta ei näitä "arvottomia töitä" enää tehdä, niin ollaankin sormi suussa, että itsekös se homma pitää hoitaa ja siitä pitää kyllä sitten saada alennus tallivuokraan. Eli joku muu kun tekee, ei olla valmiita siitä maksamaan, mutta itse jos joutuu tehdä, niin sen pitää näkyä hinnassa (eli itse vaaditaan palkka työstä hinnanalennuksella).
Toista oli ennen, kun hevoset hoiti, piti huolta ja otti vastuun omista hevosistaan. Tämä on hyvä, että tulee selväksi kuinka a. sitovaa hevosen omistaminen on, b. kuinka kallista hevosen omistaminen on.
Siitä en viitsi edes puhua, kuinka kuvitellaan, että puitteet pysyy priimana ja kunnossa ja pitääkö siitäkin muka jotain maksaa, että esimerkiksi pollella on hiekkapohjainen tarha savipellossa.......

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   27.3.25 10:15:18

Toimiva, jos tallille lyhyt matka. Matkojen takia en käy joka päivä ja lähempää ei tallipaikkoja löydy, tai niihin on jonot ja hinnat tietty korkeammat.
Laiskuudesta ei ole kyse vaan ajasta.
Ja kokonaista tallivuoroa en tekisi siksi, että osa hevosista haastavia. Mulla ei mahdollista jäädä saikulle.
Onneksi tässä tallissa jossa olen, pysyy täysihoito.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   27.3.25 10:17:15

Lähettäjä: Sormisuussa
Päivämäärä: 27.3.25 10:09:11

Ihmiset ei käsitä kuinka kallista hevosen pito on nykyään ja miten kulut on täysin karanneet käsistä. Toiset luulee, että vain työstä pitäisi maksaa tallinpitäjälle, että kuluja ei ole lainkaan. Toiset taas kuvittelee, että ainoastaan kuluista pitäisi maksaa (heinä+kuivike), mutta työstä ei tarvitse maksaa, koska "joku" hoitaa ja tallinpitäjä ei tee muuta kuin istuu päivät pitkät sohvalla peukaloita pyöritellen ja kerää massit taskuihin. Omasta hevosesta ei myöskään kyetä kantamaan vastuuta, kivaa on niin kauan kun hevonen toimii, pienikin vaiva niin ollaan burnoutissa ja pitää päästä ottamaan hermolomaa ja odotellaan, että joku muu hoitaa hevosen kuntoon. Kaikkea vaaditaan, ihan ihmeellisiäkin juttuja, joilla ei ole mitään tekemistä hevosen oikean hyvinvoinnin kanssa, mutta mikään ei saa maksaa mitään. Ihmetellään miksi tallivuokrat nousee, vaikka yrittäjän työtaakka ei suurene; no siksi kun ne kulut nousee ihan huimaa vauhtia. Ei tämä ole enää samaa kuin 15 vuotta sitten, kulut on noussut, mutta tallipaikkojen hinnat laahaa edelleen perässä.
Valitetaan siitä, että pitääkö hevosen päivittäisestä hoidosta muka jollekin maksaa, eihän siinä mene kun pari minuuttia, miksi semmoisesta pitäisi jonkun palkkaa saada, ja valitetaan myös työn jäljestä. Ei arvosteta tallinpitäjän tekemää työtä, mutta sitten kun ilmoitetaan, että tallin puolesta ei näitä "arvottomia töitä" enää tehdä, niin ollaankin sormi suussa, että itsekös se homma pitää hoitaa ja siitä pitää kyllä sitten saada alennus tallivuokraan. Eli joku muu kun tekee, ei olla valmiita siitä maksamaan, mutta itse jos joutuu tehdä, niin sen pitää näkyä hinnassa (eli itse vaaditaan palkka työstä hinnanalennuksella).
Toista oli ennen, kun hevoset hoiti, piti huolta ja otti vastuun omista hevosistaan. Tämä on hyvä, että tulee selväksi kuinka a. sitovaa hevosen omistaminen on, b. kuinka kallista hevosen omistaminen on.
Siitä en viitsi edes puhua, kuinka kuvitellaan, että puitteet pysyy priimana ja kunnossa ja pitääkö siitäkin muka jotain maksaa, että esimerkiksi pollella on hiekkapohjainen tarha savipellossa.......

Aamen, Juuri laskin 0,3ha laitumen hintaa, summaksi tuli 600€ siitä puuttuu vielä työtunnit ja polttoaineet. Että kun mietitte tallivuokrienne hintaa niin on naurettavan pieniä. Alle 1000€/kk en ottaisi edes pikkuponia pihaani seisomaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.25 10:24:44

Kuinka nipottaja täytyy olla että vetää tähän jonkun verottajankin mukaan?? Haloo. Oikein hyvä systeemi, ei tarvita yhtään prinsessoja jotka ei ole talikkoa ikinä pitäneet kädessä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   27.3.25 10:42:17

On se hassua että tääläkin kuvitellaan ihmisten tekevän 8 tunnin päiviä. On hevosia myös ihmisillä jotka ovat esim laivoilla töissä ja siellähän ollaan muutama päivä putkeen merillä. Sitten itse tehnyt myös 12 tunnin vuoroja ja siihen tunnin ajomatkat suuntaansa (työmatkat). Todellakaan en mee niinä päivinä tallille. Ei kaikilla ole mahdollisuutta joka päivä talleilla, sen takia täyshoitotallit olisi jatkossakin tarpeellisia

Päivämäärä:   27.3.25 10:48:01

Kulut ovat nousseet kaikkialla. Hevosala nosti koronassa, koronan jälkeen ja taas hintoja. Hinnat on liian korkeat, eivätkä ne vastaa kulurakennetta. Hevonen 700kg heinä 120 e, kuivike 60 e, siitä voitte laskea mitä se hevosen tallipaikka maksaa. Ei kuulu olla 1000e vaan lähempänä 500 maneesitallit.
Valitettavasti uuden ajan yrittäjät irtoripsineen ja kynsineen eivät ole tekijöitä vaan halutaan gaaloja ja rahaa. Hevosala on kova ja se vaatii tekijänsä. Somessa roikkuvat ruikuttajat nostavat hintoja mutta palvelut niin yksityistalleissa kuin ratsastuskouluissa laskee.

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   27.3.25 10:50:02

Edelleen ihan varmasti löytyy summa, jolla saatte haluamanne palvelun ostettua. Ongelma on, että täysihoidon hintaa ei voi 90%lle asiakkaista nostaa vaaditulle tasolle.

Jos tallilla on 30 asiakaspaikkaa joista 25 ei riitä rahat vaadittaviin vuokrankorotuksiin on ainoa vaihtoehto nipistää palvelusta. Nämä 5 ihan varmasti saavat rahalla haluamansa. Ihan vaikka maksatte ulkopuoliselle yrittäjälle, on se sitten hevosen hoitaja, valmentaja tai ratsastuksen opettaja siitä teidän hevosenne hoidosta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.25 10:51:35

Niin, hevosen omistaminen ja sen hoitaminen ei sovi kaikille

Lähettäjä: Sormisuussa 
Päivämäärä:   27.3.25 10:52:16

Sitten lisään vielä, että mitäs se verottajaa kiinnostaa kuka niitä hevosia ottaa sisään. Yrittäjyydessä on se hyvä puoli, että itse saa määritellä millaista palvelua tarjoaa ja millä hinnalla. Asiakas päättää ostaako palvelua vai ei.
Jos talliyrittäjä ilmoittaa, että sopimukseen ei kuulu hevosen sisään ottaminen illalla, vaan jokainen hoitaa sen parhaaksi katsomallaan tavalla, niin ei se silloin mitään työn teettämistä ole. Eri asia, jos ilmoitetaan, että vuokraan sisältyy hevosten ottaminen sisään, mutta asiakkaat hoitaa sen, silloin on kinkkisempi juttu, jos aletaan hiuksia halkoa. Se on sitten yrittäjän moka, jos lupaa sopimuksessa jotain, mikä ei tallin puolesta onnistu. Jos sopimuksessa ei edes luvata iltatallin tekoa talliyrittäjän puolesta, on se ihan selvä juttu, että asiakkaat hoitaa itse/kimpassa/päättää jättää hevosen yöksi ulos.
Minäkin voin vuokrata pelkän 9 neliön kopin ja palan omasta tontista tarhaa varten, eikä vuokraan sisälly mitään muuta, mutta ei se silloin ole työn teettämistä asiakkaalla, vaan asiakkaan oma valinta ottaa vastuu ihan kaikesta muusta ja tehdä tallityöt omaksi ilokseen hevostaan varten.

Lähettäjä: Hessu Hei 
Päivämäärä:   27.3.25 10:52:28

Hintapolitiikka on väärä. Älä mene talliin jos tallinpitäjällä on omia hevosia. Asiakkaat on pakollinen paha. Hinnat alas reippaasti johan alkaisi asiakkaita olemaan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   27.3.25 10:58:25

Lähtökohtaisesti hevoseni ei majailisi 25 km päässä kotoa, vaan max 10 km säteellä, tai työpaikan ja kodin välimaastossa. Kaikkialla ei tietty moinen ole mahdollista, mutta elämä on valintoja.

Aikanaan tuli junailtua pari hevosta kotipihassa sekä lapsen kilpaurheiluharrastus ja oma joukkueenjohtajuus kyyteineen ja pelireissuilla mukanaoloineen aikana ennen etätöitä. Työmatkani oli 25 km suuntaansa ja siippani teki epäsäännöllistä työtä, joka sisälsi viikkojenkin työmatkoja. Moni asia onnistuu, vaikka tietynsorttista tehokkuutta tarvitaan monessa kohdassa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.3.25 11:04:24

"täyshoitotallit olisi jatkossakin tarpeellisia"

Kyllähän niitä jatkossakin on, mutta hintaa on myös niin, että se oikeasti kattaa kaikki kulut ja jää vielä jotain ylikin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.25 11:06:35

Missähän vtun mielikuvitusmaailmassa HessuHei oikein elää? Kun hinnat eivät nytkään tuo voittoa, niin millä niitä lasketaan? Ymmärrätkö, että yritystoiminnan tarkoitus on elättää ihmisiä eikä sponsoroida toisten harrastamista?

Päivämäärä:   27.3.25 11:11:53

Joko hinnat nousevat huomattavasti tai palvelut vähenevät. On huvittavaa, että tallinpitäjälle on maksettu nyt palvelusta pois jäävästä osasta ehkä pari euroa päivässä, mutta hevosenomistajan pitäisi samasta saada hyvitystä ainakin 20 euroa, jos vaikka auttaa tallikaveria. Aikaakin menee puoli tuntia ainakin päivässä, vaikka tallinpitäjän työaikaa tähän oli laskettu viisi minuuttia.

Päivämäärä:   27.3.25 11:13:33

..: Verottajan mukaan vetämisestä keskusteluun viis veisaan, mutta ymmärtäähän jokainen puolihoitotallilla vastaavansa ihan itse mahdollisista omista vahingoistaan?Jos loukkaannut muiden hevosia käsitellessäsi, vastuu on yksin sinun. Hevosen kanssa on erinomaiset mahdollisuudet päästä kerrasta rammaksi tai olla pitkään vaikka kädetön, jolloin ansiotulon menetykset alkavat ikävästi painaa lompakossa.

Jos asiakkaat laittavat nimet paperiin, että suostuvat kimppahoitoon ja muiden asiakkaiden käsittelevän hevosta, vakuutusyhtiöt pesevät sujuvasti kätensä siitä, että mikään amatöörin irtipäästämä hevosen itselleen tai muille aiheuttama vahinko tulisi korvauksien piiriin. Kyse on "vain vahingosta" ja jokainen nuolee omat haavansa.

Päivämäärä:   27.3.25 11:16:19

"Mikä ongelma on päivittäin putsata karsina, kuivittaa se sekä laittaa heinät pusseihin seuraavaksi päiväksi ? aikaa saa kulumaan max. tunnit, jos sitäkään."

No kyllä tuo nyt pitäisi olla vartissa hoidettuna, vaikka olisi kuinka epäkäytännöllinen talli. Mutta ongelma on se tallimatka - kun siihen pelkkään matkaan kuluu jo se ensimmäinen tunti.

Helppoa se on näin kotipihassa, kun ei koko päivän tallihommiin kulu noin paljoa aikaa ja nekin työt saa tehdä vapaasti omien aikataulujen, eikä minkään aukioloaikojen mukaan.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   27.3.25 11:18:11

Voi kuules piste, hevosenpidon kuluihin kuuluu paljon muutakin kuin heinä ja kuivike. Kiinteistön kulut(laina/ vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset, kiinteistövero, mahdolliset tiemaksut). Auraaminen, kentän/ maneesin lanaus. Eikä sellaista paikkaa olekaan jossa ei ikinä tarvitse jotain korjata tai uusia, oli kyse sitten aidasta, tarhojen pohjista tai ruokakupeista. Plus yrittäjälle on jäätävä jotain viivan allekin.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   27.3.25 11:32:03

Oma hevoseni asuu isolla täysihoitotallilla. Tällä hetkellä tallin puolesta tulee ulos- ja sisäänvienti, yksi loimitus, juotto sisään ja ulos, karsinan siivous, heinien jakaminen ja väkkäreiden antaminen. Omistaja tekee rehut valmiiksi pusseihin, laittaa ilta- ja aamuheinät valmiiksi säkkehin ja siivoaa ruoka-astian ja tarhan.

Tallilla olisi myös puolihoitosopimus, mutta silloin käsittääkseni hinta putoaisi vain 50 euroa kuussa ja vain karsinan siivous tulisi hevosenomistajan hoidettavaksi. Täysihoidon hinta on lähellä 700 euroa.

Itselleni ei olisi ongelma siivota karsinaa, se on minusta oikeastaan ihan mukavaa, ja saattaisin liittyä jopa rinkiin jossa siivotaan muidenkin karsinoita välillä, mutta vain kuolleen ruumiini yli siirtäisin muiden hevosia tarhasta sisään. Omani kulkee vaikka ilman narua, vanha ja viisas kun on, mutta osa asukeista on semmoisia, etten ihan oikeasti uskaltaisi mennä lähellekään. Ja vaikka olisi kuinka rauhallinen hevonen, voi sekin talvella esim. kaatua matkalla tarhasta sisään.

Lähettäjä: Baar 
Päivämäärä:   27.3.25 11:34:24

Jos jokainen hevosenomistaja maksaisi lisää tallivuokraa 200 e/kk sis alv 25,5 %, niin tämä ei olisi ongelma.

Tähän asti tallinpitäjä on tehnyt työn ilmaiseksi. Nyt ei moni enää viitsi, koska arvostaa myös omaa aikaansa. Tämä on syy siihen, että tallit vähentävät palvelun osuutta ja siirtävät sen hevosen omistajille.

Päivämäärä:   27.3.25 12:18:34

"Tähän asti tallinpitäjä on tehnyt työn ilmaiseksi. Nyt ei moni enää viitsi, koska arvostaa myös omaa aikaansa."

Ei se tallinpitäjän tuloja lisää, että tallitöiden sijaan makaa sohvalla. Tämän vuoksi minun on hyvin vaikea ymmärtää näitä puolihoitosopimuksia, kun ne kuulostavat hölmöläisten peitonjatkamiselta. Jos taas tuon ylimääräisen ajan käyttää palkkatöihin menoon, niin aika raskaaksi käy siinä sivussa pyörittää tallia. Sen vuoksi ei oikein aukene, mitä tallinpitäjät oikein kuvittelevat näillä sopimuksilla saavuttavansa? Kun lopputulos on todennäköisesti se, että ne maksukyvyttömimmät asiakkaat huseeraavat pihassa ja maksukykyiset ovat vaihtaneet talliin, jossa saa vielä täysihoidon.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   27.3.25 13:14:50

Kyllä se puolihoito auttaa paljon jos pystyy luopumaan palkatusta tallityön tekijästä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.3.25 13:21:12

"Ei se tallinpitäjän tuloja lisää, että tallitöiden sijaan makaa sohvalla. Tämän vuoksi minun on hyvin vaikea ymmärtää näitä puolihoitosopimuksia, kun ne kuulostavat hölmöläisten peitonjatkamiselta."

Ai sinusta on hölmöläisten peitonjatkamista, että mieluummin vaikka makaa sohvalla kuin tekee raskaita työtunteja ilman korvausta? Itse olet siis ilmeisesti hyvinkin halukas korvauksettomaan fyysiseen työhön, myös ikävinä kellonaikoina ja viikonloppuisin? Laita toki yhteystietosi, niin kyllä sinulle varmaankin niitä ilmaistöitä löytyy. :)

Lähettäjä: Roope Ankka 
Päivämäärä:   27.3.25 13:51:20

Jos teetät tallin muita töitä vuokraajalla esim. iltatalli tai viikonloppu ja saat siitä korvauksen, on se veronalaista tuloa. Harmaalla taloudella ei tallia kannata pyörittää. Jossain kohtaa se voi kostautua ja pahimmillaan takautuvasti.

Päivämäärä:   27.3.25 14:00:24

Se taas lisää tallinpitäjän tuloja, että raskaiden ilmaistöiden sijaan menee tekemään jotain tuottavaa työtä päiväksi. Jos talli hoitaa hevosten aamuruokinnan ja ulosviennin + päiväruokinnan, siinä ehtii tp tienata monta tuntia rahaa jossain muussa hommassa sen sijaan, että puoli-ilmaiseksi siivoaa jonkun karsinoita.

Laskettiin jokunen vuosi sitten ihan tarkalleen kulurakennetta itsehoitotallille ja ainakin silloin se työn osuus per hevonen oli tosi tosi pieni. Juoksevat kulut ja tilojen vuokrat on leijonanosa tallipaikkamaksuista. Pelkät laadukkaat heinät ja kuivikkeet on nykypäivänä monta sataa euroa kuussa. Ja se on vasta alku kuluihin.

Lähettäjä: talli 
Päivämäärä:   27.3.25 14:08:31

Jos vuokraan vain tiloja, itsehoitosopimuksella, heinäjaot automaatit, pihatto, automaattijuotto. Niin kaikista kätevin. JOkainen hoitaa oman hevosensa rehut, ja pihaton ja tarhan siivouksen. Kiinteistön huolto ja fasiliteetit vain tallin puolesta. Heinät ja kuivikkeet tilataan yhdessä.

Lähettäjä: ''''''' 
Päivämäärä:   27.3.25 14:15:09

" Pelkät laadukkaat heinät ja kuivikkeet on nykypäivänä monta sataa euroa kuussa."

Ei ole. Meillä tilataan kimpassa ja laadukas kuivaheinä isossa pyörössä ja turve nuppikuormana tekee noin satasen per heppa kantahämeessä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.3.25 14:46:16

Hinta hevosenpitopaikalle erikseen. Paljon maksaa tilojen käyttö per karsina. Karsina rakenteet, tarhat, kentät, kulkuväylät, este ja koulukalusto, kuljetuskaluston säilytys ja tietenkin varustetila hevosta kohden. Paljonko niiden uusimiseen ja kunnossapitoon palaa rahaa ja työtä vuodessa. Kiinteistöön otettujen lainojen kuoletukset.
Kun ensin osataan laskuttaa tuo asiakkailta, kannattaa miettiä niiden varsinaisten palveluiden hintaa.
TP n kannattaa miettiä mikä on se rooli jota hän edustaa tallissaan. Onko hän pääasiallisesti tilojen tarjoaja jolloin tulon täytyy tulla kiinteistöstä, ratsastuskoulun pitäjä jossa ne yksittäiset kävijät asiakkaina, valmennus tallin pitäjä joka myy lähinnä omaa osaamistaan halukkaille urheiluratsastajille, hyvän mielen harrastajille mukavaa puuhaa.
Nykyinen täysihoito-olettama sisältää tuon kaiken. Jokainen ymmärtää että kun näihin kaikkiin lasketaan todellinen hinta niin ollaan aika kaukana nykyisistä hinnoista.

Lähettäjä: kaneli 
Päivämäärä:   27.3.25 15:00:26

Onneksi on vielä täysihoitotalleja! Minulla oli liki 8 vuotta hevonen puolihoitotallissa, kun oli 8 h työpäivät ja tallimatka vain 30 min/ suunta. Silloin homma toimi eikä ollut mitään ongelmaa käydä päivittäin tallilla ja hoitaa oman hevosen boksin ja tarhan siivoukset sekä heinien pussitus. Mutta nykyisessä työtilanteessa puolihoito ei minulle sopisin koska työni on sellaista mitä tehdään pötköön pari päivää ja sitten pidetään pidempää vapaata. Eli joka päivä ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista käydä tallilla ja siksi luotettava täysihoito on minulle must have.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   27.3.25 15:07:03

kaneli, no tämä. Et sä ole yhtään huonompi hevosenomistaja, vaikka et töiden vuoksi pääse näkemään ja hoitamaan hevostasi joka päivä. Ehkä jopa parempi, kun sinulla on oikeasti vapaapäiviä, milloin hevosen luona käynti ei ole vaan töiden jälkeen äkkiä karsina siistiksi ja ratsastus ja kotiin syömään ja nukkumaan ja aamulla töihin.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   27.3.25 15:10:59

Pidin ennen tallia täysihoidolla. En ymmärrä kuinka puolihoidolla säästäisi? Jos puolihoito tarkoittaisi ,että omistaja esim. siivoo karsinan. Kuivike on kallista ja sen hävitys, jos siitä joutuu maksamaan. Kaikki omistajat eivät osaa siivota karsinaan taloudellisesti.
Toinen se, että miten se hyödyttää esim.tallibisnestä tekevälle,että saa vähemmän rahaa,mutta itselle aikaa? Jotta tuloja olisi, niin pitäisi tehdä lisäksi jotain muuta työtä ja se käy raskaaksi.
Eri asia on pikku kotitallit,josta se pääasiallinen tulo on työtuloa ja hevoset sivubisnes.
Kummasta on kyse, tallinpitäjän laiskuudesta nämä puolihoidot vai hyvää tahtoa tarjota puolilmaisin tallipaikka ?

Päivämäärä:   27.3.25 15:12:41

"mieluummin vaikka makaa sohvalla kuin tekee raskaita työtunteja ilman korvausta? Itse olet siis ilmeisesti hyvinkin halukas korvauksettomaan fyysiseen työhön, myös ikävinä kellonaikoina ja viikonloppuisin?"

Öööö, miksi ilman korvausta? Kun näiden yrittäjän tallissaan tekemien _työtuntien_ pitäisi juurikin olla se, josta hän elantonsa hankkii. Muut on yrityksen läpimenokuluja.

Ei kiinteistönhoidon yrittäjäkään sillä leipäänsä tienaa, että toimittaa hiekkaa tai nurmikon siemeniä taloyhtiöiden pihoille. Hänen leipänsä tulee niistä työtunneista, kun hän levittää sitä hiekoitushiekkaa, nurmikonsiemeniä, auraa lumia, leikkaa nurmikoita... Jos hän jättää nämä kaikki taloyhtiön osakkaiden itse tehtäväksi, niin mistä hän laskuttaisi?

Lähettäjä: ei helv 
Päivämäärä:   27.3.25 16:37:59

Mitkä tallit?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.3.25 16:54:00

"Öööö, miksi ilman korvausta? Kun näiden yrittäjän tallissaan tekemien _työtuntien_ pitäisi juurikin olla se, josta hän elantonsa hankkii. Muut on yrityksen läpimenokuluja."

Koko kommentointiketju meni näin:

Baar kirjoitti:
"Tähän asti tallinpitäjä on tehnyt työn ilmaiseksi. Nyt ei moni enää viitsi, koska arvostaa myös omaa aikaansa."

Johon viiva vastasi:
"Ei se tallinpitäjän tuloja lisää, että tallitöiden sijaan makaa sohvalla. Tämän vuoksi minun on hyvin vaikea ymmärtää näitä puolihoitosopimuksia, kun ne kuulostavat hölmöläisten peitonjatkamiselta."

Johon minä vastasin:
"Ai sinusta on hölmöläisten peitonjatkamista, että mieluummin vaikka makaa sohvalla kuin tekee raskaita työtunteja ilman korvausta? Itse olet siis ilmeisesti hyvinkin halukas korvauksettomaan fyysiseen työhön, myös ikävinä kellonaikoina ja viikonloppuisin? Laita toki yhteystietosi, niin kyllä sinulle varmaankin niitä ilmaistöitä löytyy. :)"

Koko kommentointi siis lähti siitä Baarin väitteestä, että tallinpitäjä on tehnyt työtä tai osan työstä ilmaiseksi. Tähän viivan mielestä oli viisas vastaus, ettei tuloja tule sohvalla makaamalla sen enempää. Minä taas ihmettelin, miksi olisi huonompi juttu maata korvauksetta sohvalla kuin raataa korvauksetta tallissa. TÄSTÄ oli kyse.

Olet toki oikeassa siinä, että juu, tehdystä työstä pitäisi tulla tuloja. Nyt vain hevosalalla tilanne on aika yleisesti se, että pelkät tallin kulut ovat niin suuret suhteessa asiakkaiden maksukykyyn, ettei tallipaikkoja voida hinnoitella niin, että siitä jäisi vielä palkkaa jollekin - ainakaan niin, että se palkka kattaisi sen, että olet tallilla aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä ja teet ihan kaiken muunkin siinä välissä. Eihän puolihoitotalleillakaan tallinpitäjä vielä ilman työtä ole, kaukana siitä, mutta hän voi ehkä tehdä työtä oikeammassa suhteessa siihen, millaista palkkaa on mahdollista saada. Niin sitten ei tule niitä ilmaistyötunteja.

Niistä säästyvän ajan voi käyttää johonkin sellaiseen, josta voi saada rahaa - tai kyllähän se sohvalla makaaminenkin voi olla parempi vaihtoehto kuin ilman palkkaa raataminen. Vaikka viiva tätä ajatusta kovasti ihmetteli... :)

Sinänsä puolihoidossa on konseptina älyttömästi ongelmia, joita osa keskustelijoista on maininnutkin, enkä esim. itse ikinä pitäisi puolihoitotallia. En silti allekirjoita sellaista järjenjuoksua, että joku ihmettelee, miksei ilmaistyön tekeminen ole parempi vaihtoehto kuin kotona lepääminen. Kuka ihmettelisi tällaista asiaa kenenkään muun kuin tallinpitäjien kohdalla?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.3.25 17:21:17

Eivät siirry. Puolihoitopaikkoja on ollut iätajat.

Päivämäärä:   27.3.25 17:28:50

"Toinen se, että miten se hyödyttää esim.tallibisnestä tekevälle,että saa vähemmän rahaa,mutta itselle aikaa? "

Kun tekee sillä ajalla töitä joista maksetaan paremmin. Näin meidän tallinpitäjä tekee. Puolihoito niin ehtii käydä muualla töissä, kun tallityöt vähenee.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   27.3.25 17:50:13

Tp säästöä tulee rutkasti, jos ei tarvitse palkata ketään tallitöihin. Isoilla talleilla on aina vähintään yksi työntekijä.

Lähettäjä: Tpä 
Päivämäärä:   27.3.25 17:52:18

Miksi näistä keskusteluista jää sellainen olo, kuin me tallinpitäjät olisimme velvollisia järjestämään paikkakunnille riittävästi asiakkaiden haluamia tallipaikkoja all inclusive - sopimuksilla?

Jokainen teistä voi ostaa tai rakentaa tallin ja palkata sinne niin monta työntekijää kuin lystää, jotta voi pitää hevosia ilman tallitöitä. Eikö ole rahaa? No, kun ne heinät ja kuivikkeet ja kunnossapito on suorastaan ilmaista ja asiakkaista tienaa tonnitolkulla ylimääräistä rahaa, niin eiköhän se sillä ratkea.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   27.3.25 17:54:26

-
Niinkuin kirjoitin, että jostainhan ne tulot on tehtävä. Vaikka sitten muulla työllä,mutta raskaaksi käy,jos esim.20 hevosen tallin muuttaisi puolihoidoksi ja kävisi muualla töissä.
Esim.eräs nimetön 20 hev. talli tarjoaa puolihoitopaikkoja 470€/kk. Itse siivottava karsina ja tarha.
Jos myisi täysihoidolla 650€,niin 180€ saisi palkkaa per hevonen kk. 20 hev.tallissa se on 3600€/kk brutto. Itse pystyy säästeliäästi siivota karsinat,jotta kuluja saa pienemmäksi. Aikaa 20hev. karsinan siivouksiin menee 2-3h päivästä. Jotkut on jopa nopeampia.
Mutta tuon 3600€ brutto palkalla joutuu olla sen 8h töissä,tallihommien päälle..Itse panostaisin palvelujen lisäämiseen ja sen hinnoitteluun.

Päivämäärä:   27.3.25 20:08:55

". talli tarjoaa puolihoitopaikkoja 470€/kk. Jos myisi täysihoidolla 650€,niin 180€ saisi palkkaa per hevonen kk. 20 hev.tallissa se on 3600€/kk brutto"

APUA!! :D Ja laskelman teki tp? Unohtuko ALV ja vakuutusmaksut etc??? Jokaisesta hevosesta rahaa n. 120e ja siihen normi verotus ja sairastumiset, lomat ja lomittajankorvaukset. Noni ollaan jo siinä että käteen jäävä osuus on n. 80e/hevonen/kk. eli n. 1600e/kk. Joka päivä kiinni työssä.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   27.3.25 21:41:24

Ei itsehoidossa oo mieltä tallinpitäjän kannalta siinä kersinan siivouksessa. Tarhan siivous kannattaa ennemmin jättää asiakkaalle. Hyöty puolihoidosta tulisi siitä että esim ei tarvisi mennä iltatalliin vaan asiakkaat hoitaisivat itse, tai että asiakkaat hoitas viikonloppuna hevoset itse niin saisi normaalin viiden päivän työviikon. Kyllä siellä tallilla riittää hommia (korjattavaa ja kunnostettavaa, siivottavaa, lanattavaa, koneiden huoltoa, haravoitavaa, hiekoitettavaa ym ym) riittävästi kunnon työpäivään puolihoitotallillakin tallinpitäjälle jos kyseessä isompi kun joku pieni kotitalli. On yrittäjänkin jaksamisen kannalta hyvä saada joku päivä maata vaikka sohvalla tai viettää muuta vapaa-aikaa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   27.3.25 21:49:56

Haluaisin nähdä puolihoidon Rusalla tai Dumissa

Päivämäärä:   27.3.25 22:21:43

* Yleensä kun yritystoimintaan tehdään muutoksia on tavoitteena yrityksen kannattavuuden parantaminen ja ihmettelen edelleen miten se lisää tallinpitäjän tuloja, että hän makaa sohvalla.

Päivämäärä:   27.3.25 23:12:15

Jokaisella, myös yrittäjällä, on oikeus saada sen verran palkkaa työstään, että voi välillä myös maata sohvalla. Vai käytätkö itse jokaisen hereilläolohetken rahan hankkimiseen? Yrittäjällä yritystoiminnasta saatavan tulon tulisi kattaa myös mahdollisuus normaaliin työaikaan (toteutuuko kellään koskaan ;D), viikonloppuihin ja lomiin. Mikäli riittävää tuloa ei ole mahdollista saada (= riittävä määrä palkattua henkilökuntaa), ei auta kuin vähentää työmäärää vastaamaan korvausta (joka edelleen todennäköisesti jää pieneksi e/h laskettuna). Tämä pätee siis ihan muillakin aloilla, joskus on supistettava tarjontaa. Ei pitäisi olla liian vaikeaa ymmärtää

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   27.3.25 23:27:25

Näissä keskusteluissa tosiaan ohitetaan aika helposti verot ja eläkemaksut! .- kommentti oli lähellä totuutta! Riippuen yritysmuodosta, niin 20 hevosen tallilla puolihoito vs. täysihoito, lopputulos rahallisesti on parempi puoli- tai itsehoidolla (etenkin jos on progressiivisen verotuksen piirissä). Pitää myös muistaa, että ilman työntekijää harva jaksaa aamu-, päivä- ja iltatallit yksinään 24/7. Tuosta 1600.- pitää maksaa vielä tuuraajan palkka, eli jokainen voi miettiä, mikä on yrittäjän lopullinen palkka täysihoidolla!

Päivämäärä:   27.3.25 23:27:27

Tottakai tavoite pitäisi olla se, että yrittäjä tekee itsensä tarpeettomaksi ja voi maata sohvalla vaikka 24/7, mutta jos tilanne on tämä:

"Mikäli riittävää tuloa ei ole mahdollista saada"

Niin mistä se elämiseen riittävä tulo hankitaan? Yritys ei sitä tuo, hinnoitteluun ei haluta puuttua ja yrittäjä haluaa maata sohvalla.

Päivämäärä:   27.3.25 23:34:46

Tulo ei ole sama kuin tilille tuleva raha, vaan kaikkien kulujen (sis.verot) jälkeen käteen jäävä raha! Tilille voi tulla tuhansia vaikka kuinka paljon, mutta yrittäjän käyttöön ja elämiseen siitä jää pieni osa. Muualla huonollakin palkalla työskennellessä on tosiaan oikeutettu sairauspäiväkorvauksiin, lomarahoihin, yms. etuuksiin. Lisäksi tilille kilahtaa säännöllisesti tietty summa ilman yllätyksiä. Tervetuloa koittamaan pienyrittäjän, ja etenkin talliyrittäjän, todellisuutta!

Päivämäärä:   27.3.25 23:40:37

Olen yrittäjä, en talliyrittäjä, ja on väärä asenne lähteä kokeilemaan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, pätee etenkin yrittäjyydessä. Ei summanmutikkaista koittamista.

Päivämäärä:   27.3.25 23:43:57

Pakko vielä jatkaa, että tuo talonmies vertaus vaan kertoo kirjoittajasta ettei ymmärrä asioista mitään! Talonmies ei ole sijoittanut useita satoja tuhansia kiinteistöihin, missä työskentelee, eikä hän myöskään maksa kaikkia kiinteistön kuluja ja putkiremontteja omasta pussistaan. Talkkari on ihan taloyhtiön palkkaama työntekijä, aika kaukaa haettu vertaus.

Päivämäärä:   27.3.25 23:47:08

Talkkari ei ole kiinteistönhoidon yrittäjä hyvä ihme sentään... Talkkareita oli joskus muinoin, nykyään en tiedä yhtäkään taloyhtiötä, johon olisi palkattu talkkari.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   27.3.25 23:49:20

Kiinteistönhuoltofirmoilla on jo pelkästään aurauskalustossa kiinni satoja tuhansia. Muut työkoneet ja työkalut päälle.

Päivämäärä:   27.3.25 23:51:37

Olen yrittäjä, en talliyrittäjä, ja on väärä asenne lähteä kokeilemaan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, pätee etenkin yrittäjyydessä. Ei summanmutikkaista koittamista.

Juuri tämän pitäisi olla keskustelun ydin! Täysihoitotallin yhtälö vs. asiakkaiden maksukyky eivät vaan kohtaa. Siksi osa talliyrittäjistä on vaihtanut puoli- tai itsehoitoon, ei sen takia että tykkäävät normaali- ihmistä enemmän maata sohvalla! Syynä on varmasti aivan oman yrittäjätulonsa arviointi, mikä ei toteudu.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.