Lähettäjä: Aloittaja
Päivämäärä: 25.3.25 12:01:51
Mulla on hevonen, jota pääasiassa käsittelee minä ja joskus toinen henkilö. Se on alkanut aamuisin karsinassa väistää toista henkilöä, eikä anna laittaa riimua. Tästä toinen henkilö kimpaantuu ja jättää hevosen sitten sisälle, kunnes itse menen tallille.
Olen kädestä pitäen näyttänyt, kuinka itse puen riimun. Seison siis hevosen pään vieressä ja se laskee päänsä niin, että sen saa pujotettua. Vaikka toinen tekisi samalla tavalla, hevonen kääntää päänsä pois eikä anna pukea.
Kysyin sitten tänään, kun heppa oli jo aamulla ulkona, että miten puki riimun. Niin kuulema harjasta ja päästä väkisin kiskomalla, kun ei komennusta uskonut ja antanut päätä lähemmäs.
Miten saisin hevosen toimimaan toiselle henkilölle yhtä hyvin? Ei ole koskaan minun kanssa vastustanut riimun pukemista. Minun ei tarvitse koskaan edes erikseen koskea hevosen päähän, nostan vain riimun sen turvan eteen ja laskee automaattisesti päänsä riimuun.
Ei sillä, että toisen henkilön olisi edes pakko hevosta käsitellä, mutta tästä aiheutuu toiselle tyypille pahaa mieltä. Hän on päättänyt, että haluaa viedä munkin hevosen ulos aamulla ja sitten tiuskii ja kiukuttelee, jos ei saa vietyä. En ole edes tällaista palvelusta pyytänyt häneltä.
|