Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei toimi toisella käsittelijällä?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   25.3.25 12:01:51

Mulla on hevonen, jota pääasiassa käsittelee minä ja joskus toinen henkilö. Se on alkanut aamuisin karsinassa väistää toista henkilöä, eikä anna laittaa riimua. Tästä toinen henkilö kimpaantuu ja jättää hevosen sitten sisälle, kunnes itse menen tallille.

Olen kädestä pitäen näyttänyt, kuinka itse puen riimun. Seison siis hevosen pään vieressä ja se laskee päänsä niin, että sen saa pujotettua. Vaikka toinen tekisi samalla tavalla, hevonen kääntää päänsä pois eikä anna pukea.

Kysyin sitten tänään, kun heppa oli jo aamulla ulkona, että miten puki riimun. Niin kuulema harjasta ja päästä väkisin kiskomalla, kun ei komennusta uskonut ja antanut päätä lähemmäs.

Miten saisin hevosen toimimaan toiselle henkilölle yhtä hyvin? Ei ole koskaan minun kanssa vastustanut riimun pukemista. Minun ei tarvitse koskaan edes erikseen koskea hevosen päähän, nostan vain riimun sen turvan eteen ja laskee automaattisesti päänsä riimuun.

Ei sillä, että toisen henkilön olisi edes pakko hevosta käsitellä, mutta tästä aiheutuu toiselle tyypille pahaa mieltä. Hän on päättänyt, että haluaa viedä munkin hevosen ulos aamulla ja sitten tiuskii ja kiukuttelee, jos ei saa vietyä. En ole edes tällaista palvelusta pyytänyt häneltä.

Re: Hevonen ei toimi toisella käsittelijällä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.25 12:08:34

Ilmoitat että hän ei vie hevostasi enää ulos. Kun asenne on tuo niin olen varma, ettei hän ole valmis opettelemaan uusia toimintatapoja ja korjaamaan välejä hevosesi kanssa. Hevosesi kun selkeästi on jo huomannut, että riimun pukeminen tämän ihmisen kanssa on epämukavaa.

Lähettäjä: efecce 
Päivämäärä:   25.3.25 12:14:21

Mun junnu-aikojen hoitohevonen oli sellainen, joka jäi usein aamutallin tekijän toimesta talliin, kun ei sitä uskaltanut pukea ja viedä ulos. Oli sellainen oikein kovapäinen kenttähevosen lurjus, joka hyödynsi heti tilaisuutta, kun huomasi että ihminen sitä selvästi pelkää. Uhitteli hampailla, käänsi perää ja sai periksi. Mulle ja omistajalleen ei kiukutellut, kun sitä sen temput osattiin sen verran hyvin lukea ja tiedostaa, että jos vähänkään yritti, riitti että ärähtää ja oli siitä kunnolla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 12:15:28

Ehdottomasti kiellät tuollaisen pelleilyn. Tuo toinen siis tempoo ja kiskoo hevosesi päätä ihan vaan oman egonsa takia, ei siksi että hevonen olisi pakko saada ulos juuri sillä hetkellä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   25.3.25 12:16:05

Joko se ihminen voi panostaa yleisesti positiivisemman suhteen luomiseen sun hevosen kanssa, kouluttaa sen itse (paineella tai positiivisella vahvistamisella, ihan sama) toimimaan hänen kanssaan, tai sitten jättää sun hevosen sisälle.
Jos päädytte kouluttamiseen niin voit varmaan olla katsomassa, mutta sen toisen henkilön pitää tehdä se työ, että oppivat molemmat toimimaan yhdessä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.25 13:27:27

Juu, ei olisi asiaa enää koskea mun hevoseen jos kiskoo, riuhtoo, "komentelee" ja tiuskii. Tässä ei tarvita kouluttamista, turha lähteä edes yrittämään kun koulutusta tarvitsee kiukutteleva ihminen eikä hevonen.

Päivämäärä:   25.3.25 15:11:54

^ Teen itsekin aamutalleja ja en ole vielä kohdannut hevosta joka sinne talliin haluaisi jäädä. On niitä jotka pakittelevar karsinan perälle - no sitten odotan ovella, tai vien toisen hevosen, ja kokeilen uudestaan tulisiko nyt tarjoamaan itseään ulos vietäväksi. Ja ihan jokainen siihen ovelle lopulta laahustaa ja antaa pään riimuun, kun antaa vain mahdollisuuden hevoselle tarjota sitä itse.

Ei tallihommissa pitäisi olla yhtäkään kärsimätöntä kiukuttelijaa. Jos ei ole aikaa viedä hevosta ulos ilman että pitää komennella ja riuhtoa, niin sitten ei ole oikeassa paikassa. Ikinä ei ole ollut niin kiire ettenkö olisi ehtinyt ihan rauhassa, päitä riuhtomatta laittaa hevosta riimuun.

Ja sitten ihmetellään miksi hevosilla on käytösongelmia. à no miksiköhän, sillä ei varmasti ole mitään tekemistä että kohdataan hevonen, siis saaliseläin, asenteella "nyt tänne minun käsiini käsiteltäväksi tai rankaisen".
Aloittaja, miksi et ole suuttunut? Miksi tuo on sulle okei?

Lähettäjä: Yksinkertainen 
Päivämäärä:   25.3.25 15:19:41

Nyt on vika ihmisessä, ei hevosessa tai hevosen koulutuksessa.

Olin aikoinaan töissä tallilla jossa tp ei saanut aina sisälle herkkää suokkia. Se hevonen pelkäsi tätä ailahtelevaa, impulsiivista ihmistä. Omistajalla tai minulla ei ollut koskaan ongelmaa. Tp sitten ratkaisi tätä juoksuttamalla hevosta pientä tarhaa ympäri "kyllä se kiinni antaa kun tarpeeksi juoksee" ja ongelma vain paheni.

Herkälle hevoselle riittää, että ihminen on pahalla päällä, ärtynyt tai tunnetila latautunut.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   25.3.25 17:40:46

En suutu lähtökohtaisesti helposti. Olen hyvin rauhallinen ihminen. Eikä tämä henkilö ole hevosta vienyt ulos kuin ehkä 3 kertaa puolen vuoden sisällä.

Nyt se vain tuli puheeksi, kun hän yritti nuo 2 kertaa hyvin lyhyen ajan sisällä. Olin toisella kerralla katsomassa ja todistin, että kun hevonen käänsi päätä pois, niin hän huusi hevoselle, että ”jää sitten sisälle, en jää tänne tappelemaan sun kanssa” ja löi oven naaman edestä kiinni ja lähti.

Yritettiin sen jälkeen yhdessä niin, että näytin ensin. Heppa ei tarjoa päätä yhtään lähelle vaan väistää heti, kun tämä toinen henkilö menee lähelle. Nyt sitten tänä aamuna oli taas vienyt ulos pyytämättä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.25 17:51:09

"Nyt on vika ihmisessä, ei hevosessa tai hevosen koulutuksessa."

Tää. Hevonen on tottunut sun kevyeen ja kunnioittavaan käsittelyyn ja todennäköisesti tämän toisen energiakin on jo sellainen, että hevonen väistää siksi. Ovien paiskominen ja huutaminen kertoo siitä, että toisen tunneskaala on negatiivinen ja luotaan työntävä. Hevonen on hyvin tunneherkkä eläin ja ilmaisee kyllä epämiellyttävät tilanteet. Hevonen on myös hyvä muistamaan näitä ikäviä asioita, eli sille on todennäköisesti jo muodostunut käsitys ihmisestä. Sen muuttaminen vaatii useamman onnistuneen toiston, jossa ihminen on rauhallinen ja läsnä ja antaa hevoselle tilan ymmärtää, ettei sillä ole syytä ahdistua tilanteesta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.25 18:27:18

Hevonen on jo todennut, että tuollaista tyyppiä on parempi vältellä, enkä minä keksi yhtään syytä minkä takia kenenkään, ihmisen tai eläimen, tarvitsisi vastaanottaa tuollaista "apua".

"Nyt sitten tänä aamuna oli taas vienyt ulos pyytämättä."

Kiellä.

Lähettäjä: Justiin 
Päivämäärä:   25.3.25 18:37:37

Joo outoa. Sitten on näitä päinvastaisiakin , ei komenneta ei sitten millään ja edelleen ollaan lähtöpisteessä, puoli v myöhemmin.
Herkkä mutta junttura hevonen, ei tasan käyttäydy ellei käsketä.
Ei nosta edes kavioitaan tai jos nostaa, riuhtoo pois.
No kummasti osa ihmisistä saa ongelmitta sen tehtyä.
Komentaminen on paikallaan tietyissä tilanteissa ja sitten aloittajan tilanteessa ei.
Ja olen täysin samaa mieltä, hevoset karttaa sähläävää ja reuhtovaa, vihaista ihmistä.

Päivämäärä:   25.3.25 22:24:07

^ Koirista ja hevosista 25v kokemusta töiden kautta, ja vielä ei ole tullut vastaan eläintä mitä olisi pitänyt komentaa.
Kyllä - olen komentanut - mutta silloin syy on se ettei minulla ole aikaa ratkoa käsittelyä ja yhteistyötä järkevästi. 99% kesyeläimistä käyttäytyvät oikein nätisti, kun niille antaa siihen mahdollisuuden.

Ja jokaikinen "tätä pitää komentaa, ei tasan käyttäydy jos ei käske"- tapauksen takana on 99% tapauksissa normaali, yhteistyökykyinen hevonen, ja ihminen jota ei vain huvita panostaa suhteeseen eläimen kanssa. Ja jokainen näistä elikoista on ollut ihan järkevä otus - kummakos ettei huvita tehdä yhteistyötä, kun yhteistyö on pelkkää kaksijalkaisen huiskimista ja käskemistä ja "jos ei hyvällä niin pahalla"- mentaliteettia.
Nytkin on hevonen joka oli muka vaarallinen, no ei ollut, tarvitsi vain kärsivällisen ihmisen joka pyytää yhteistyötä, sen sijaan että pakottaa tottelua.

Tämän takia siirrynkin kotitalliin, ilettää nähdä näitä negatiivisia nellejä rakkaan harrastuksensa parissa, eli tallilla tiuskimassa eläimille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.