Lähettäjä: w
Päivämäärä: 24.3.25 13:45:45
Treenaatteko oikein peruutusta? Useat hevoset peruuttaa vaivanloisesti "kun on pakko" muutaman askeleen, mutta harjoitteletteko maastakäsin peruuttamista niin, että se on yhtä sujuvaa kuin eteenpäin liikkuminen?
Olen tässä harjoitellut yhden perus jyräsuokin kanssa ihan kävelemistä narussa. Se on juuri sellainen, jota pitää jatkuvasti huomauttaa, ettei mene liian edellä minua. Opetin sitä peruuttamaan peruuta käskyllä ja narun liikkeellä. Oppi peruutuksen, mutta nykyään peruutusta tulee pyydettyä silloin kun on tehnyt tarpeeksi väärin = ottanut pyrähdyksen eteenpäin tai isommastakin huomautuksesta huolimatta ei ole palautunut edestä paikalleen.
Näin juuri videon, jossa oli teksti että "Näin hevonen peruuttaa kun joku sanoo että sen hevonen peruuttaa hyvin" ja siinä hevonen 1. joka peruutti kyllä monta askelta mutta sillälailla takeltelevasti, ja sitten että "Näin minun hevonen peruuttaa" ja hevonen 2. käveli taaksepäin yhtä hyvin kuin eteen. Kommenteissa mainittiinkin, että se miten hyvin hevonen peruuttaa, kertoo luottamussuhteesta ja kunnioituksesta ihmistä kohtaan, mutta oli myös vastaväitteitä, että hevonen saattaa peruuttaa huonosti, jos sillä ei ole kuntoa eikä lihaksia tehtävään.
Siksi aloinkin pohtimaan, pitäisikö ihan kunnon ja eri lihasten kehityksen vuoksi alkaa peruuttelemaan ihan treenimielessä. Eikä "rangaistukseksi" niinkuin se nyt on vähän mennyt. Peruutuksia treenanneet, oletteko huomanneet tästä olevan apua tai lihaskehitystä, muuta kuin että treenaamalla saa suorempaan peruuttavan hevosen?
|