Lähettäjä: liima
Päivämäärä: 23.3.25 22:37:14
Ehkä teille kaikille asika on jo tuttu ja itsestäänselvä, mutta mulled tuli heureka!
Vuosiakausia mua on opetettu että satulassa pitää istua SYVÄLLÄ, eli yrittää istua täydellä painolla. Ongelmia tietty ollut jalustimien paikallaan - ja jalassa - pysymisen kanssa jne.
Ja sitten tuli uusi valkku.
Hän avasi mulle tätä ns kolmipisteistuntaa. Eli satulassa ei pyritäkään istumaan mahdollisimman syvällä, vaan 50% (siis noin) painosta on takapuolella, 25% molemmilla jaloilla jalustimissa.
Ja kyllä on helpottanut! Hevonen liikkuu paljon paremmin, jalustimet pysyy jalassa ongelmitta, istunta on, ihme kyllä, paljon jämäkämpi. Ja tämä kolmipistekään ei tarkoita staattista istuntaa vaan painon vaihtelua. Mun hevonen kokoaa parhaiten kun siirrän vielä enemmän painoa jalustimille, ja liikkuu reippaasti eteen kun lasken vähän enemmän painoa satulaan. Ja nämä siis niin pieniä painon muutoksia etteivät näy ulospäin.
Tämä kaikki on teille varmaan tuttua, mutta mulle uusi asia. Ja varmaan monessa paikassa vielä hoetaan "istu syvemmälle satulaan!"
|