Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Löysin kolmipisteistunnan, jee!

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   23.3.25 22:37:14

Ehkä teille kaikille asika on jo tuttu ja itsestäänselvä, mutta mulled tuli heureka!
Vuosiakausia mua on opetettu että satulassa pitää istua SYVÄLLÄ, eli yrittää istua täydellä painolla. Ongelmia tietty ollut jalustimien paikallaan - ja jalassa - pysymisen kanssa jne.
Ja sitten tuli uusi valkku.
Hän avasi mulle tätä ns kolmipisteistuntaa. Eli satulassa ei pyritäkään istumaan mahdollisimman syvällä, vaan 50% (siis noin) painosta on takapuolella, 25% molemmilla jaloilla jalustimissa.
Ja kyllä on helpottanut! Hevonen liikkuu paljon paremmin, jalustimet pysyy jalassa ongelmitta, istunta on, ihme kyllä, paljon jämäkämpi. Ja tämä kolmipistekään ei tarkoita staattista istuntaa vaan painon vaihtelua. Mun hevonen kokoaa parhaiten kun siirrän vielä enemmän painoa jalustimille, ja liikkuu reippaasti eteen kun lasken vähän enemmän painoa satulaan. Ja nämä siis niin pieniä painon muutoksia etteivät näy ulospäin.
Tämä kaikki on teille varmaan tuttua, mutta mulle uusi asia. Ja varmaan monessa paikassa vielä hoetaan "istu syvemmälle satulaan!"

Re: Löysin kolmipisteistunnan, jee!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.25 23:02:19

Mahtava juttu! :)
Nämä tällaiset onnistumiset ovat sitä parasta tässä lajissa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   24.3.25 04:34:56

Hienoa - mutta 3piste on nimenomaan esteistunta, ei koulu. Siinä on iso virhe seistä jalustimilla. 3pisteen "ongelma" on se, että se kippaa hyvin herkästi ratsastajan hiukan etukenoon, mikä voi sileällä näkyä huonompaan takaosan suorituskykynä kun paino tulee liikettä vasten.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.3.25 07:03:26

Jaa-a. No jos ikinä on ratsastanut kunnollisessa ratsastuskoulussa ja hyvässä opetuksessa, on tuo aivan tuttu juttu. Opetetaan kevyen istunnan (=kahden pisteen istunta) jälkeen siinä vaiheessa, kun oppilaalla on kehonhallintaa jo jonkin verran. Myös esteistunnaksi kutsutaan. Eri asia kuin perusistunta, jossa ollaan "syvällä" satulassa.
Hyvä, että nyt sulla kunnon ope.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   24.3.25 07:56:19

Joo, ei kyllä kolmen pisteen istuntaa käytetä kouluratsastuksessa. Aloittajan tekstistä sai sen käsityksen. Kannattaa ehkä vielä miettiä valmentajaa, ainakaan ei ole oikeat termit hallussa, sitä en sitten tiedä miten tuon kolmen pisteen istunnan on opettanut... junnuna tällä istunnalla lähestyttiin esteitä, ei todelakaan menty koulua. Nykyään tuo tuntuu estetunneillakin vähentyneen.

Päivämäärä:   24.3.25 10:50:50

No mun valkku on kyllä menestyvä GP ratsastaja että kai hän jotain tietää. Ehkä kolmipisteistunta on väärä termi, kyse lienee siitä että istunta on välillä syvemmällä, välillä kevyempi. Ja tietenkään jalustimilla ei SEISTÄ, vaan niistä otetaan välillä tukea.
Mun valkku kyllä tiivisti asian parhaiten "avut ovat vain keino saada hevonen toimimaan halutulla tavalla, ei niillä muuta väliä. Niitä ja sellaisia apuja käytetään jotka saavat hevosen toimimaan oikein ja tekemään mitä ratsastaja haluaa."

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   24.3.25 18:09:50

Anteeks, minkä maalainen valkku? Suomessa ei taida menestyviä gp ratsastajia kauheasti olla..?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 18:15:20

"Anteeks, minkä maalainen valkku? Suomessa ei taida menestyviä gp ratsastajia kauheasti olla..?"
Kaikilla ht.netissä on menestyvä gp-tason ratsastaja-valmentaja, joka on samaa mieltä heidän kanssaan kaikista niistä asioista, joista muut foorumille kirjoittavat ovat eri mieltä.

Lähettäjä: Istunnat 
Päivämäärä:   24.3.25 19:39:33

Olen oppinut, että on olemassa
1. perusistunta
2. kevytistunta eli kaksipisteistunta (painopisteitä siis kaksi eli molemmat jalat jalustimessa)
3. kolmepisteistunta (painopisteitä kolme, tasaisesti paino jaloilla ja takamuksella, ajatuksena että ratsastushousut koskettaa satulaa mutta ei alushousut)

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.3.25 19:56:44

Vielä kun oppisit keventämään satulan syvinpään kohtaan etkä takakaarelle.

Päivämäärä:   24.3.25 21:16:55

"Anteeks, minkä maalainen valkku? Suomessa ei taida menestyviä gp ratsastajia kauheasti olla..?"

Ihan suomalainen valkku, ja oikeasti Suomessa menestynyt, en muistaakseni sanonut että kv-tasolla.
Ja valkku ei ole mun kanssa samaa mieltä, vaan mä olen VALKUN KANSSA samaa mieltä. Iso ero.

Mutta unohdin että tää on ht netti. Iloissani kirjoitin oivalluksesta joka oikeasti on vienyt mun ratsastusta eteenpäin (näkyy myös kisatuloksissa)
Mutta ei. Väärin iloittu. Väärin opittu. Väärin ratsastettu.

Olen silti iloinen, enkä välitä teistä länkyttäjistä vaan opettelen ratsastamaan mulle maailman parhaan valkun silmän alla.
Kisaradoilla nähdään.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   24.3.25 21:57:46

Minä en takerru väärään termiin tms. vaan otan neuvon kokeiluun seuraavaan ratsastukseen. Kiitos!

Lähettäjä: äoihiuuh 
Päivämäärä:   24.3.25 22:44:03

On ihan alkeistasoa ajatella että istunta on joku staattinen a, b, tai c eikä muuta. Istuntaa kannattaa ajatella liukuvana urana, väliin ollaan 100% paino satulassa, väliin 905 ja 5% kummallakin jalalla, väliin 25% kummallakin jalalla, sitten 100% jaloilla ja peffa kokonaan pois satulasta. Ja tämä vaihtelee koko ajan, ihan tarpeen mukaan. Sillä "janalla" istutaan juuri niin kuin mikä saa hevosen suorittamaan pyydetyn tehtävän. Ja tämä on vielä hevoskohtaista, eri hevosilla eri istunta saa suorittamaan.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   25.3.25 07:49:04

Oliko tämä termi siis sinun vai valmentajan keksimä? En kyllä ymmärrä miten voi olla gp tasoa ja käyttää väärää termiä. Tai siis, se on vaan aika huvittavaa :D Pääasia tietysti, että auttaa aloittajaa, toivottavasti vaan kaikki menee hyvin eikä tule mitään pahempia lapsuksia hommassa :D Ja kaikki huiputhan ei osaa opettaa, tämä vaan sivuhuomiona.

Päivämäärä:   25.3.25 15:28:10

Onko termillä oikeasti väliä? Miksi käytinkään sitä. Kyse on kai asiasta jonka oivalsin ja joka paransi ratsastustani huomattavasti.
En usko että tulee lapsuksia ja tämä huippu todellakin osaa valmentaa, on varmaan eräs Suomen parhaista. Sanovat kaikki hänen valmennettavansa jotka menestyvät erinomaisesti kisakentillä.

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   27.3.25 06:54:14

” Kaikilla ht.netissä on menestyvä gp-tason ratsastaja-valmentaja, joka on samaa mieltä heidän kanssaan kaikista niistä asioista, joista muut foorumille kirjoittavat ovat eri mieltä.”

Itseasiassa menestyneet ratsastajat yleensä tekevät jotain toisin kuin suurempi massa - muutenhan he kaikki olisivat yhtä menestyneitä/menestystä yhtä vähän.
Joten todennäköisesti se menestynyt gp ratsastaja onkin ht.netin kanssa eri mieltä.

Suomessa on kyllä gp ratsastajia. Sellaisia jotka ovat kisanneet aikaisemmin ja sellaisia jotka kisaavat nyt. Suomessa on ollut gp luokkia jo pitkään, joten kyllähän joidenkin on siellä täytynyt myös kilpailla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.3.25 09:05:16

Minun kouluvalmentajani käyttää tätä samaa ideaa hevosille (esim nuoret hevoset) jotka tarvitsvat vielä enemmän vapautta ratsastajasta selän nostamiseen harjoitusravissa. Ei ole nimetty istuntaa mutta ymmärrän pointin täysin ja joudun käyttämään samaa ideaa itsekin yhdellä hevosella. Oma valkkuni sanoo, että tämä ei ole kouluratsastuksellisesti oikein eli kyllä, kouluratsastuksessa tavoite on istua "syvälle satulaan" mutta jos harjoitusravi menee huonoksi niin monelle hevoselle liikkumista auttaa, että osa ratsastajan painosta on normaalia enemmän jalustimilla ja ratsastajan vatsalihakset tehokkaasti töissä pitämässä yläkropan stabiilina.

Tsemppiä treeneihin ja vielä nostan esille, että harvalla meistä harrastajista on täydellinen (rakenne, koulutus, terveys) hevonen ja itse olen joutunut opettelemaan asioita valmentajani avulla niin, että ne toimivat juuri sille hevoselle. Aina on käyty keskustelu, että miksi tehdään näin ja tavoite on x tai y.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   27.3.25 12:49:27

Olen myös kuullut valmentajaltani että hän käyttää ns. puolikevyttä istuntaa nuorten hevosten kanssa kevyenravin asemesta. Antaa vapautta selälle.

Tiedän myös että jotkut kouluratsastajat istuvat irti, koska eivät jaksa istua isoa ravia. Koittavat tehdä sen niin ettei sitä näkisi ulkoapäin.

Lähettäjä: piawejof 
Päivämäärä:   27.3.25 18:01:35

Hyvät ammattailaiset erottaa siitä tädeistä ja tuntiratsastajista että he eivät useinkaan tee miten kirjoissa tai ratsastuskouluissa opetetaan asiat. Alkeisopetuksessa (ridakoulut on alkeisopetusta) asiat pitää toki esittää mustavalkoisina ja yksinkertaisina, mutta osaamisen myötä ratsastaja ymmärtää että mikään ei ole kiveenhakattu, aina kannattaa ratsastaa siten mikä saa hevosen parhaiten toimimaan. Koska sehän on se tavoite.
Jos hevosesta saa paremman ja näyttävämmän liikkeen irti istumalla vähän kevyemmin, niin totta helvetissä ratsastaja istuu kevyemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.