Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voisiko joku auttaa mua näissä ratsastusjutuissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.25 22:11:29

1. Tunneilla monesti kun yritän nostaa laukkaa, heppa vaan kiihdyttää ravia. En selkeästi jotenkin valmistele ja anna laukkapohkeita oikein (sisäjalka eteen), voisiko joku kertoa valmisteluista lähtien miten esim ympyrällä nostan laukan napakasti?

2. Mulla on monesti liian vahva sisäkäsi ja mun aivot ei ymmärrä, miten asetan ympyrällä jos en ”vedä” siitä ohjasta sisällepäin. Voisko joku selittää? Miten ratsastan täydellisen pääty ympyrän? Sisäohja, ulko-ohja, sisäjalka, ulkojalka, mitä ne tekee? Kuuluuko pohkeilla painaa tasaisesti vai pumpata?

3. Mulla valuu aina ohjat liian pitkiksi. Onko tähän jotain kikkaa?

Ja joo, ratsastuskoulu missä käyn niin sielä ei ehkä oo paras opetus. Esimerkiksi laukannostoa ei ole opetettu kuin ”näin laitat pohkeen” mutta asun pienellä paikkakunnalla ja en pääse tällähetkellä muualle ratsastamaan :( ehkä kun valmistun niin voisi olla rahaa vaikka vuokrahevoseen jolla sit valmentuisi

Re: Voisiko joku auttaa mua näissä ratsastusjutuissa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.3.25 22:32:08

1. Todennäköisesti sinulla jää tekemättä puolipidäte ja saatat myös jäädä muutenkin avuilla liian epätarkksi ja hitaaksi. Hevoset ovat yksilöitä, ei koneita. Niiden käyttöohjeita ei siis voi näkemättä kertoa, kokista yksilöä ratsastetaan yksilön vaatimalla tavalla.

2. Ajattele enemmän puristavasi ohjaa nyrkin sisällä, tarkoitus on pehmittää sisäsuunpieli ja saada hevonen "joustavaksi" ohjille.

Ja taas täydellisen ympyrän ratsastukseen pohjeet menee hevosen mukaan, ne ei ole koneita ja ratsastus on pitkälti tunnetta. On tunnettava mitä omassa ja hevosen kehossa tapahtuu ja mitä apua käytetään ja miten.

3. Hyvät hanskat ja hyvät ohjat!
Sormia kannattaa myös jumpata, jotta jaksat j pystyt pitämään nyrkit pehmeästi kiinni kapeassa ohjassa.

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   23.3.25 22:39:16

Tossa on kyllä niin monta isoa ongelmaa ettei niitä netissä ratkaista. Tarvitsisit tosi paljon hyvää opetusta, ihan ratsastuksen alkeisopetusta. Harmi ettei seudullasi sellaista saa.
Entä joku kesän teholeiri tms.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.25 07:21:36

1. Laukka nousee puolipidätteellä ulko-ohjasta ja siirtämällä ulkojalkaa taakse. Joskus voi siirtää myös sisäjalkaa vähän eteen, mutta yleensä täysin tarpeetonta. Monet hevoset opetaan nostamaan laukka ulkojalkaa siirtämällä.

2. Ympyrällä ei paljoa "asetella" ympyrällä taivutetaan hevosta ympyrän kaaren mukaisesti, asettaminen on kulmissa tärkeämpää. Hevosta taivutetaan näyttämällä sisäohjalla suuntaa, ohjaa siirretään tarvittavan verran (riippuu hevosesta), ohjaa aina sivulle EI TAAKSE, mikään ohjasote ei ole taaksepäin, ei koskaan. Sivulle ja mielummin sitten ylös päin. Samalla ulko-ohja ja ulkojalka on "seinä" joka siirtää hevosen ympyrälle ja sisäjalka lepää pitkänä ja rentona hevosta vasten, että se voi taipua sisäjalan ympärille.

Pohkeilla ei pumpata eikä paineta koskaan. Ne LEPÄÄ hevosta vasten, poikkeuksia on jos hevonen tarvitsee vaikka tukea laukassa ja sen ylläpitämisessä niin jalka voi olla lähempänä ja halata hevosta. Muuten jalkojen kuuluu levätä hevosen kylkiä vasten. Jalka käy hevosen kyljessä ja päästää heti kun sillä pyydetään jotain.

3. Ohjien valumiseen ei voi muuta auttaa ku opettelemalla, itselle auttoi kun meni liukkailla ohjilla + liukkaat hanskat niin oli pakko pitää kiinni. Sen jälkeen alkoi pysymään ohjatkin kädessä.

Lähettäjä: Jhgf 
Päivämäärä:   24.3.25 07:34:33

Ethän jää laukannostossa vetämään tai pidättämään sisäohjasta?

Ohjat valuu pitkiksi;purista peukalolla ohjaa siinä nyrkin päällä.

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   24.3.25 07:59:04

apua mitä vinkkejä - tuli.
Älä nyt ainakaan noita usko.

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   24.3.25 08:05:33

Laukannoston valmistelet nakuttamalla pari kertaa sisäpohkeella, että hevonen on hereillä. Pidäte, ulko ohja jää tuntumalle, sisäohja myötää mutta ei tarvitse heittää pois,,nostat laukan tuntumaa vasten. Nojaa taakse (siis pysy suorassa, älä itse lähde nostamaan laukkaa menemällä etukönöön). Jos lähtee kipittämään, hidasta takaisin rauhalliseen raviin.

Ajattele ympyrällä ensin kääntämistä ja reittiä, unohda pää. Kun reitti on hallussa ja hevonen kääntyy ulkopohkeesta., asetat käyttäen sisäpohjetta ja kevyesti sisäohjaa. Ulko ohja tuntumalla. Asetus tulee siis sisäpohkeesta. Pohkeet ja,ulko ohja määrittää reitin ja asetuksen/kaulan taivutuksen määrän. Pohjeapu on aina vain hetkellinen, ei puristeta mutta ei myöskään irroteta pohjetta hevosen kyljestä vaan jalka lähellä ja siitä napautus. Ja käytetään paaaaljon, ei niin, että kerran ympyrän aikana kaivetaan kantapää kylkeen ja pidetään siellä.

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   24.3.25 08:08:42

Lähettäjä: liima
Päivämäärä: 23.3.25 22:39:16

Tossa on kyllä niin monta isoa ongelmaa ettei niitä netissä ratkaista. Tarvitsisit tosi paljon hyvää opetusta, ihan ratsastuksen alkeisopetusta. Harmi ettei seudullasi sellaista saa.
Entä joku kesän teholeiri tms.

Tämähän oli kivan kannustava viesti.

Minusta on ihan asiallista kysyä neuvoja, ja minusta nämä vastaukset olivat myös ihan asiallisia. Totta kai vastauksia kannattaa suodattaa jossain määrin.

Minun kokemukseni mukaan ei ole mitenkään tavatonta, että tämmöiset asiat eivät perustunneilla aukea. Ei se kuitenkaan tarkoita että pitäisi jonnekin alkeisopetukseen mennä.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   24.3.25 09:27:45

1. valmistele, eli kerro hevoselle ohjalla, että hidasta vähän, kohta tapahtuu jotain.
2. Ajattele ympyrälla ajavasi polkupyörällä. Ohjat ovat ohjaustanko. Kun vedät toisesta, toisella pitää työntää. Sama muihin apuihin. Jos meinaa hidastua liikaa, pitää polkea eteenpäin, jos taas vauhti on riittävä, ei tarvitse polkea ollenkan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.25 10:11:12

1. Laukka nousee puolipidätteellä ulko-ohjasta ja siirtämällä ulkojalkaa taakse. Joskus voi siirtää myös sisäjalkaa vähän eteen, mutta yleensä täysin tarpeetonta. Monet hevoset opetaan nostamaan laukka ulkojalkaa siirtämällä.

Jooei. Laukka nousee niillä avuilla, mitkä kyseiselle hevoselle on opetettu. Esim. mun hevoseni nostaa istunnalla (sisäistuinluun pieni merkki), mutta olenpa ollut sellaisenkin selässä, joka nosti (siinä vaiheessa) ääniavulla.

Äänestän myös kunnollisen ratsastusleirin puolesta.

Lähettäjä: äpoawjrgt 
Päivämäärä:   24.3.25 10:43:22

Aloittaja tarvitsee hyvää, ammattitaitoista opetusta koulutetuilla hevosilla. Kun se nyt vaan on ainoa tapa oppia ratsastamaan. Kaikki myy on ihan höpölöpöä.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   24.3.25 11:37:16

Näkemättä on tietysti hiukan vaikea sanoa, mistä juuri sinun kannattaa lähteä liikkeelle, mutta annan sinulle samat neuvot kuin vastaavassa tilanteessa oleville/olleille oppilailleni olen antanut.

1. Pystytkö istumaan ravissa niin, että jalat pysyvät rentoina ja käsi rauhallisesti paikallaan? Jos ravissa istuminen on vaikeaa, ja alat esimerkiksi puristaa jaloilla ja nojaamaan eteen työntäen ohjat löysäksi tai tukeudut takakenossa ohjiin käsi ylhäällä, niin perusistuntaa täytyy harjoitella lisää. Voit kysyä opettajaltasi, saatko mennä osan tunnista ilman jalustimia, hae siinä rentoutta jalkoihin ja ylävartalo pystyyn, yritä joustaa ravin mukana, älä estä pomppua. Vasta kun tasapaino paranee, pystyt käyttämään kättä ja pohjetta oikein. Toinen harjoitus, mikä auttaa hahmottamaan asentoa, on jalustimilla seisominen. Pidä polvet pehmeästi koukussa, muuten saat nousta suoraksi ylös, eli tämä on eri asia kuin kevyt istunta. Jos jalka menee liian eteen, pyllähdät satulaan, ja jos jalka siirtyy liian taakse, kippaat eteen. Kun löydät asennon, jossa on helppo olla, istu alas ja säilytä jalan asento.

Ennen laukannostoa tarkista myös ohjan pituus. Jos ohjat ovat liian pitkät, et pysty ohjaamaan pienin ohjasottein etkä tekemään nostoa valmistelevaa pidätettä vetämättä liikaa taaksepäin. Kun ohja on sopivan mittainen, pystyt tekemään pidätteen jo sillä, että rutistat sormet tiukemmin nyrkkiin ja hellität. Ja jos hevonen kiihdyttää ravia eikä nosta laukkaa, on helpompi tehdä pidäte uudestaan kun tuntuma on hyvä. Pystyt myös todennäköisesti istumaan paremmin ja antamaan siten tarkempia pohjeapuja, kun pidätteellä varmistat, ettei hevonen juokse ravissa. Huomaa kuitenkin, että hevosen täytyy olla ravissa riittävän aktiivinen ennen kuin voit valmistella laukannostoa. Jos hevonen ravaa hiipien, ei ole mitään tasapainotettavaa, ja hevonen joko siirtyy pidätteestä käyntiin tai sitten laukkapohkeesta heräilee vasta ravaamaan reippaasti. Monella ratsastajalla on auttanut pattitilanteen yli se, että valmistelee reippaasti keventäen ja istuu alas vasta askelta ennen nostoa, jolloin oma asento ei ehdi kärsiä ravissa istumalla ja tahattomasti estä hevosta liikkumasta valmisteluvaiheessa ja sitten nostossa.

Laukkapohkeet voi hyvin antaa niin, että vain sisäpohje siirtyy eteen, jos hevoselle on niin opetettu. Tässä ei kuitenkaan kannata liioitella, muuten pohje menee niin eteen, ettei se enää osu oikeaan paikkaan ja ratsastajan keho jännittyy, korkeintaan muutama sentti riittää. Voit ajatella painavasi kevyesti sisäjalan kantapäätä alas/nostavasi varpaita ylös, niin pohje siirtyy. Omille oppilaille olen sanonut, että painoapua voi vahvistaa ajattelemalla koko ulkojalkaa reidestä saakka hiukan taakse, niin paino siirtyy voimakkaammin sisäistuinluulle. Pelkkä liioiteltu ulkopohkeen siirto auttaa lähinnä pukkaamaan hevosen vinoon ja aloittelevaa ratsastajaa hukkaamaan ulkojalan jalustimen. Laukannosto on siirtymä siinä missä käynnistä raviinkin, eli pohjeavun ajoitusta ja hevosen reaktiota siihen voi harjoitella siirtämällä hevosta käynnistä raviin. Ratsasta aktiivista käyntiä (yllättävän vaikeaa hiipimään tottuneiden tuntihevosten kanssa), tee pieni pidäte, joka ei hidasta, vaan ennemmin vähän "lyhentää" käyntiä, ja siirrä hevonen raviin ilman, että se yhtään kiihdyttää käynnin tahtia, vaan ponnahtaa reippaasti raviin. Pidä joko ajan oma alaselkä ja jalat rentona, älä puske käyntiä lantiolla. Kun tämä onnistuu hitaammassa vauhdissa, se on helpompi siirtää laukannoston valmisteluun.

2. ja 3. Hyvän ympyrän ratsastaminen onnistuu oikeastaan vasta sitten, kun ratsastaja osaa tehdä sujuvasti pohkeenväistöä. Vaikka ympyrällä ei ole tarkoitus tehdä ristiaskelia, sisäpohkeen ja ulko-ohjan suhde on vaikea ymmärtää ilman niiden hallintaa. Kirjoitat, että sinun on vaikea pitää ohjat kädessä, joten aloita ympyränkin kanssa siitä. Ennen ympyrää tarkista ohjan pituus, vie ajatus ulko-ohjaan. Kun alat kääntää, käytä ulkopohje hiukan tiiviimmin hevosta vasten ja avaa aavistus sisäkättä käännöksen suuntaan niin, ettei tuntuma muutu otteen aikana painavammaksi (tällöin suunta on oikea, eikä vetoa tule taakse). Kun käännät, pidä huoli, ettet kierry itse liikaa ympyrän suuntaan ja työnnä samalla ulkokättä eteen, jolloin ulko-ohjan tuntuma karkaa, oma painosi siirtyy ulos ja fiksu tuntiponi jatkaakin uraa pitkin suoraan kaula mutkalla. Ja mikä tärkeintä, kääntävät avut myödätään pois heti, kun tunnet hevosen kääntyvän, ja toistat ne kun tilanne vaatii.

Ohjien valumiseen on monia syitä, mutta katso ainakin, ettet pidä sormia auki ja anna hevosen hiljalleen nojailla ohjia pois. Eli lyhennä ohjat sopiviksi, ja jos hevonen tuntuu käteen liian raskaalta, niin kokeile pyytää sitä reippaasti pohkeella eteen. Takajalkojen herättely saa hevosen kantamaan itsensä vähän paremmin. Vaatii hiukan sinnikkyyttä alkuun, jos sekä hevonen että ratsastaja viihtyvät kevyen epätuntuman kanssa. Jos itsestä tuntuu hankalalta muistaa lyhentää ohjia etkä huomaa valumista, niin pyydä opettajaa huomauttelemaan asiasta tai ota itsellesi tarkistuspiste, vaikka kentän/maneesin portti/ovi, jonka kohdalla aina tarkistat tuntuman.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   24.3.25 11:51:46

Tuosta sisäkädestä vielä, sitä voi tilanteesta riippuen myös hiukan kohottaa tai viedä ns. etuviistoon, jos on riski, että käytät sitä huomaamattasi kuitenkin taakse. Vahva sisäkäsi on monella ratsastajalla lähtöisin vinosta istunnasta, tuntuu vaikealta myödätä sisältä kun hevonen valuu painon perässä ympyrältä ulos. Tämä toimii myös toisin päin, eli sisäohjasta vetäminen vääntää koko kehon kieroon.

Päivämäärä:   24.3.25 12:56:45

"1. Laukka nousee puolipidätteellä ulko-ohjasta ja siirtämällä ulkojalkaa taakse. Joskus voi siirtää myös sisäjalkaa vähän eteen, mutta yleensä täysin tarpeetonta. Monet hevoset opetaan nostamaan laukka ulkojalkaa siirtämällä."

No siis EI NÄIN. Laukkaa ei nosteta ulkopohkeella, vaan sisäpohkeella. Joillain hevosilla voi käyttää sitä ulkopohjetta sisäpohkeen lisäksi, jos nosto tahmeampaa.

Päivämäärä:   24.3.25 13:41:05

Vaihdot nimenomaan opetetaan ulkojalasta.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   24.3.25 14:49:35

Täällä moni neuvoo aika lailla päin honkia.

Ensinnäkin hevonen nostaa laukan sillä avuilla, mitä sille on opetettu. Laukannostoavut vaihtelevat sekä Suomessa että maailmalla. Joku nostaa sisäistuinluulla ilman pohjeapua, joku sisäpohkeella, joku ulkopohkeella, joku molemmilla pohkeilla yhtä aikaa, joku kummalla tahansa pohkeella ja joku niin, että pohkeiden siirto on valmistelua ja istuinluun merkki varsinainen laukannostonappi. Jos ratsastuksenopettajasi neuvoo nostamaan sisäpohkeella, niin sitten teet niin, koska kyseinen hevonen tai kyseisen tallin hevoset on opetettu niin. Hevonen voi nostaa laukan vaikka vasemmasta korvasta vääntämällä, jos se on opetettu siihen. Älä siksi välitä siitä, miten joku täällä neuvoo laukan, vaan kuuntele opettajaa.

Itse sekä nostan laukan että annan laukanvaihtoavun sisäpohkeella, koska oma valmentajani tekee niin myös. Olen nostanut laukan kaikilla luettelemillani tyyleillä hevosesta riippuen.

Sitten ne varsinaiset kysymyksesi:

1. Tunneilla monesti kun yritän nostaa laukkaa, heppa vaan kiihdyttää ravia. En selkeästi jotenkin valmistele ja anna laukkapohkeita oikein (sisäjalka eteen), voisiko joku kertoa valmisteluista lähtien miten esim ympyrällä nostan laukan napakasti?

--> Tähän on vaikea sanoa mitään varmaa, kun ei näe tilannetta. Yleisempiä syitä ovat, että alat nojata eteen ja puristaa jaloilla (tällöin usein myös jalustimet alkavat heilua jaloissa ja polvet nousevat) ja mahdollisesti vetää sisäohjasta, jolloin laukannosto on hevoselle hankalaa. Ratsastuskoulutunneilla hevoset myös yleensä laahustavat eli eivät liiku reippaasti eteenpäin ravissakaan, ja silloin hentoinen pohjeapu ei herätä niitä riittävästi, jotta laukka nousisi. Tarkista siis ensin, että selkä pysyy suorana laukannostossa, hevonen liikkuu ravissa reippaasti ja ohjastuntuma pysyy mahdollisimman tasaisena eikä ohja kisko ja löysty vuorotellen. Laukannosto tapahtuu samalla tavalla ympyrällä kuin suorallakin.

2. Mulla on monesti liian vahva sisäkäsi ja mun aivot ei ymmärrä, miten asetan ympyrällä jos en ”vedä” siitä ohjasta sisällepäin. Voisko joku selittää? Miten ratsastan täydellisen pääty ympyrän? Sisäohja, ulko-ohja, sisäjalka, ulkojalka, mitä ne tekee? Kuuluuko pohkeilla painaa tasaisesti vai pumpata?

--> Harjoittele pyytämään hevosen päätä asettumaan oikealla ja vasemmalle ensin paikallaan. Pidä käsi normaalilla paikallaan eli satulan etukaaren yläpuolella ja kokeile, miten saat vain hiukan sormia liikuttelemalla annettua signaaleja hevosen suupieleen ja houkuteltua sitä asettumaan. Huomaat, että ei tarvitse vetää. Käden ei pidä ryhtyä vetämään tai lähteä sivulle, kun hevosta asettaa.

Täydellistä pääty-ympyrää et ratsasta vielä vuosiin, mutta kelvollisella pääty-ympyrällä hevonen liikkuu reippaasti eteenpäin ja asettuu ja taipuu. Jos ratsastat esimerkiksi ympyrän oikealle, oikea pohje eli sisäpohje antaa merkkejä (eli käy pikaisesti hevosen kyljessä ja sitten taas rentoutuu ja päästää irti hevosesta), joilla pyydät hevosta taipumaan sisäpohkeen ympäri, ja samalla sisäkäsi asettaa niin kuin kerroin ylempänä. Hevosta ei koskaan pidä jäädä yhtäjaksoisesti puristamaan pohkeella, koska se turruttaa hevosen ja toisekseen hevonenhan ei sitten koskaan saisi palkkiota (eli pohkeen irtautumista) siitä, että se taipuu tai tekee jotain muuta mitä siltä pohkeella pyydät.

Ajattele vaikkapa liikkeellelähtöä: Annat lyhyen (noin puoli sekuntia) kestävän pohjeavun, jolla pyydät hevosen liikkeelle. Hevonen lähtee liikkeelle. Mitä luulet sen tykkäävän, jos se totteli pohjeapua ja edelleen silti epämukavasti puristat jaloilla? Ratsastus perustuu paineen antamiseen ja paineen poistamiseen: paineen poistaminen on aina palkkio. Eli kun hevonen tottelee pohjeapua, pohje välittömästi hellittää ja hevonen kokee sen palkkiona. Nyt jos ajattelet uudestaan kysymystäsi, että pitääkö ympyrällä koko ajan puristaa hevosta: ei pidä, koska sittenhän hevonen kokee, että sinä vaadit siltä pohkeella jotain mutta annat palkkion vasta todella pitkän ajan päästä eli kokonaisen ympyrän jälkeen. Se ei tiedä, tekeekö se oikein vai väärin, jos se taipuu ja silti jatkat puristamista. Ratsastuskouluhevoset ovat usein hitaita, "laiskoja" ja turtia juuri siksi, että ratsastajia ei opeteta käyttämään apuja nopeasti ja sitten hellittämään.

3. Mulla valuu aina ohjat liian pitkiksi. Onko tähän jotain kikkaa?

--> Et pidä ohjia kunnolla nyrkissä. Peukalo sulkee ohjan nyrkkiin. Nyt sinulla varmastikin nyrkki on aika avoin ja peukalo on rentona ja ohja pääsee valumaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.3.25 15:07:17

Videoi ratsastustasi.

Lue ratsastuksen teoriaa kirjoista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.