Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia yhteisomistuksesta

Lähettäjä: Kaputto 
Päivämäärä:   22.3.25 15:49:03

Kaipasin kokemuksia ratsun yhteisomistuksista.
Ystävän kanssa harkitaan tälläistä asiaa.
Plussat ja miinukset ja mitä ootte kirjannut soppariin?
Kummallakaan ei riitä aika omaan ratsuun.

Re: Kokemuksia yhteisomistuksesta

Lähettäjä: Eeva 
Päivämäärä:   22.3.25 15:51:04

Olette hetken päästä entisiä ystäviä. On koettu ja ei toimi. Mielummin toinen ostaa omaksi ja toinen vuokraa.

Päivämäärä:   22.3.25 16:02:10

Kiinnostaa juuri ne syyt, miksi näin, että voisi ennakoida mahdollisia tilanteita?

Itse kun olen valmis antamaan vapaat kädet toiselle osapuolelle touhuta ja valmentautua hevosen kanssa miten haluaa. Minulle riittää humputtelu silloin tällöin. Haluan vaan olla hevosen elämässä osallisena, koska se on kasvattini.... Mutta koska minulla on muitakin hevosia, ei aika riitä 100% laittaa paukkuja tähän hevoseen. Hevosessa on potentiaalia ja tiedän toisen osapuolen saavan ne esiin. Toinen osapuoli ei kuitenkaan halua sitä kokonaan itselleen oman työn luonteesta johtuen sekä haluaa minut (ammattilaisen) tueksi hevosenomistajuuteen. Diilinä tämä on siis molempia osapuolia hyödyttävä.

Tedän, että meidän arvot kohtaavat. Lisäksi tiedän varmuudella, että maksujen kanssa ei tule tulemaan mitään epäselvyyksiä.

Eli mitkä on ne syyt mistä kinaa voisi syntyä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 16:17:08

Ehdottomasti toinen omistajaksi ja toinen puoliylläpitäjä tai vuokraaja. Minäkin kuvittelin alkuun, että hyvin tulee menemään, mutta tietotaitotasomme eivät kuitenkaan sitten lopuksi kohdanneet, toinen olisi halunnut vain ratsastella ja hassutella eikä niinkään huolehtia hevosesta. En puuttunut merkityksettömiin asioihin, mutta puutuin kun hevosen terveys tai turvallisuus oli uhattuna. Sitten toisen mielestä puutuinkin liikaa eikä halunnut enää jatkaa yhteistyötä. Hyvä niin, sain hevosen itselleni pois leikkikalukäytöstä.

Tästäkin kannattaa tehdä kirjallinen sopimus, miten varusteet ja hevonen huolletaan, kuka on korvausvastuussa jos varuste tai hevonen hajoaa tietyssä tilanteessa yms.

Päivämäärä:   22.3.25 16:19:54

Ja tuo ajan riittäminen on myös riskitekijä. Meillä ei sopimuksen toinen osapuoli suostunut IKINÄ joustamaan omista menoistaan, oli kyseessä sitten terassi-ilta kavereiden kanssa tai sulkapalloharkat. Hän aina vain ilmoitti viikosta kolme päivää jotka hänelle sopi jos edes niitä kolmea sai sopimaan, viis minun menoistani. Eläinlääkärit, kengitykset sun muut jäi aina minun kontolleni, kun hän ei ikinä ehtinyt eikä voinut joustaa. Oletti vain, että kyllä minä sitten voin olla töistä ja koulusta pois.

Lähettäjä: Raha 
Päivämäärä:   22.3.25 16:37:12

Ongelmia tulee rahasta, säilytystilasta ja ajasta.

Esimerkkejä:
- Satula. Jos omistajat ovat hyvin eri kokoisia tai erilaiset ruumiinrakenteet, satula joka on toiselle hyvä on toiselle mahdoton istua. Ostavatko molemmat oman satulan, jossa on hyvä istua (ja joka sopii hevoselle) vai ostetaanko yhteinen satula (joka sopii hevoselle), jossa kummankaan ei ole hyvä istua. Jos päädytään ostamaan omat satulat, onko se 1 satula per omistaja vai este- ja koulusatula per omistaja, eli hevosella olisi 4 satulaa. Monilla talleilla on hevosta varten vain 2 satulapaikkaa, joten miten satuloiden säilytys ratkaistaan? Molemmilla on yksi satulapaikka tallilla ja toista säilytetään kotona?

- Hevosen muut varusteet. Suojat, suitset, loimet jne. Toinen haluaa ostaa laadukkaat ja kalliit, toiselle riittää halvemmat ja huonompilaatuiset. Kuka päättää mitä ostetaan val onko molemmilla omat suojat ja suitset. Näiden kanssa tullaan säilytysongelmaan: mahtuuko molempien omistajien suojat ja suitset säilyttämään tallilla vai säilytetäänkö ne kotona? Miten loimet, joita käyttää hevonen ilman omistajaa. Jos tarhakaveri repii loimia ja toinen omistaja haluaa ostaa jatkuvasti uusia/käytettyjä loimia halvalla ja toinen haluaa ostaa horsewaren rikkoutumattoman (kalliin) loimen.

- Hevosen maksulliset lisähoidot. Jos toinen haluaa tilata hevoselle hieronnan/ratsutuksen tms ja toisen mielestä sitä ei tarvita. Jos toinen silti tilaa ja maksaa lisähoidon ja hevonen muuttuu siitä paremmaksi, ei-maksaja saa ilmaiseksi ”paremman” hevosen. Kompensoidaanko tätä jollain? Saako hieronnan/ratsutuksen tms maksaja ratsastaa hevosella useammin?

- Jos hevosesta huolehtiminen on jaettu niin, että joka toinen päivä hevosesta huolehtii omistaja A ja joka toinen päivä omistaja B, miten toimitaan, kun tulee esteitä? Esimerkiksi A sairastuu tai lähtee työmatkalle. B hoitaa hevosen myös A:n päivinä, mutta menettääkö A omat päivänsä vai vaihdetaanko päiviä? Jos esim. hevonen olisi A:n hoidossa ma, ke, pe ja su ja A on sairaana ma ja ke, hoitaako B hevosen sillä viikolla ma-to ja la vai ma-ke ja sitten A hoitaa to-su.

- Jos molemmat omistajat kisaavat ja valmentautuvat ja nämä osuvat samalle päivälle, kumpi omistaja saa mennä kisoihin/valmennukseen?

- Miten loma-ajat. Omistajien työnantajat (ja puolisoiden työnantajat) määräävät loimien ajankohdan. Jos omistajilla on vain viikko tai kaksi yhteistä lomaa puolison kanssa ja nämä lomaviikot osuvat päällekäin, kumpi jättää perheen lomamatkan välistä ja jää huolehtimaan hevosesta?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.3.25 16:51:07

Teillä on hyvät lähtöasetelmat. Ajan puolesta, kestääkö hevonen seisomista jos kumpikaan ei kerkeä pitempään pätkään sitä liikuttamaan?

Sopikaa myös miten ja milloin kimpan voi purkaa ja millä hinnalla jompi kumpi voi lunastaa hevosen, ja miten esim. kisatulokset vaikuttavat hintaan. Tämä unohtuu monelta.

Päivämäärä:   22.3.25 17:01:44

Minulla on ihan hyvä kokemus nuoren hevosen yhteisomistajuudesta vuosien takaa. Meillä oli kummallakin myös ihan oma hevonen. Hommaa helpottaa, jos omistajien taloudellinen tilanne on suunnilleen samanlainen. Kimpan purkamisesta on tosiaan hyvä sopia etukäteen. Meillä toinen osti toisen lopulta ulos sillä (puolikas)hinnalla, jolla hevonen oli hankittu.

Lähettäjä: Kukkis 
Päivämäärä:   22.3.25 17:26:50

Rahalla olikin tuossa yläpuolella hyviä pointteja. Lisäksi kannattaa miettiä näitä:

- mistä vakuutus ja missä laajuudessa?
- toinen haluaa, että hevosella ei ratsasta kuin omistajat, toisen mielestä taas on ihan ok päästää selkään kummityttö tai oma työkaveri -> miten sovitaan?
- juhlapyhät! Jos molemmille on tärkeää viettää vappua/juhannusta jne. vaikkapa omalla mökillä, niin kumpi joustaa?

Päivämäärä:   22.3.25 18:56:03

Meilläkin oli hyvät lähtökohdat, olimme olleet ystäviä 15 vuotta josta 10 harrastettu samalla tallillakin. Silti yhteistyö kaatui muun muassa edellä mainittuihin asioihin. Toinen ei halunnut ikinä joustaa omista menoistaan, hevonen oli toissijainen jolla ratsasteli silloin kun itseä huvitti. Oltiin jo ennen hevosen ostamista sovittu suurpiirteisesti, miten sitä treenataan ja miten se liikkuu, silti ei olisi loppujen lopuksi halunnut tehdä mitään muuta kuin irtojuoksuttaa maneesissa ja vääntää koulutreeniä, sitten kehtasi valittaa minulle kun hevonen ei liiku hyvin kun sitä kyllästyttää liikkua maneesissa.

Halusi ja yritti myös vaatia, että minä valmentaudun ja teen esimerkiksi laukkaharjoittelut niin ettei hänen tarvi, muttei tietenkään ollut aikomustakaan osallistua esim. laukkaradan vuokraan.

Lisäksi oletti, että minä hoidan kaikki kengitykset, hieronnat, eläinlääkärit ja muut järjestelyt. Hänellä ei ole kuljetuskalustoa, minä ostin vetoauton jotta pääsen itse haluamiini valmennuksiin ja kisoihin. Hän olettaa, että minä kuskaan hevosta aina ja kaikkialle, myös silloin kun hän valmentautui, hän aina oletti että minä kuljetan häntä, koska minulla on kalusto. Parhaimmillaan varasi hierontoja ja muita ja ilmoitti minulle vain, että vie hevonen päivänä x paikkaan y hierottavaksi. Totesin hänelle, että ikään ei estä häntä ostamasta omaa autoa jolla voi vetää ja vuokrata sitten traileria minulta tai muilta, johon hän totesi, että ei hänellä ole rahaa. Niinpä, oletti kuitenkin että kyllä minä maksan kallista isoa autoa hänenkin puolestaan.

Lisäksi jätti varusteet kuin ratsastuskoulussa konsanaan. Omat tallikäyntini sain aina aloittaa sillä, että joudun putsaamaan kurat ja paskat yhteisistä varusteista, jotta sain ne itse otettua käyttöön. Hevosta ei myöskään tykännyt harjata tai hoitaa esimerkiksi haavoja. Puolihoitotallin työtkin oli useimmiten liikaa, yritti sysätä niitä minulle, kun hänen mielestään hänen menonsa olivat aina tärkeämpiä kuin minun. Esimerkiksi jos hän oli sopinut menevänsä kahvilaan näkemään ystäviä, sitä ei voinut perua, vaan oletti minun olevan sen sijaan pois töistä, jotta karsina tulee siivottua.

Minä en tätä tietenkään katsonut kauaa, ilmoitin hänelle että jos hän haluaa harrastaa tällä tavalla, niin ratsastuskoulu on oikea paikka.

Kannattaa myös pitää mielessä, että elämäntilanteet muuttuu. Vaikka alkuun harrastettaisiin innokkaasti hevosen kanssa, voi tulla lapset, työttömyys, opiskelu, ihan mikä tahansa, joka muuttaa tekemistä. Lisäksi pitää kirjata ylös myös tilanteet, kun hevonen loukkaa. Kuka korvaa, jos hevonen loukkaa toisen huolimattomuuden takia? Hoidetaanko hevosta silti 50/50, jos se on sairaslomalla?

Lisäksi kannattaa miettiä myös toimintamalli tilanteisiin, joissa toinen ei noudata sopimusta. Kuten sanoin, olimme olleet pitkään hyviä ystäviä ja silti toisen käytös tuli yllätyksenä. Olimme sopineet, että selkään ei mene kukaan muu kuin minä ja hän, missään tilanteessa. Silti hän oli käyttänyt kaverit ja kissat ja kummit siellä selässä, antanut jopa toisen tallilaisen käydä pari kertaa maastossa yksin hevosemme kanssa.

Lähettäjä: Vielä 
Päivämäärä:   22.3.25 19:01:02

Miten tallipaikka? Jos hevonen aluksi asuu maneesittomalla, melko edullisella tallilla ja toinen haluaakin viedä hevosen maneesitallille eikä toisella ole siihen varaa. Tai vaihtoehtoisesti hevonen asuu maneesitallilla aluksi, toisen omistajan taloudellinen tilanne heikkenee ja hän haluaisi hevosen halvempaan maneesittomaan talliin ja toinen haluaa jatkaa maneesitallilla.

Jos hevonen asuu maneesittomalla tallilla ja toinen omistajista käy valmennuksissa maneesilla. Pitääkö ei-valmentautujan maksaa osa maneesivuokrista ja matkakuluista maneesille, koska hevonen hyötyy siitä, että pääsee liikkumaan maneesissa kaikissa askellajeissa, jos kotikenttä ja maastot ovat jäätiköllä ja pääsee menemään vain käyntiä.

Meidän tallilla (maneesitalli) oli tällainen kimppahevonen, joka muutti maneesittomalle tallille, kun toisella ei ollut enää varaa maksaa maneesitallin tallivuokraa. Toinen omistaja hetken kävi hevosen kanssa treenaamassa maneesilla, mutta kuljetukset ja maneesimaksut tulivat kalliimmaksi kuin maneesitallin vuokra, joten purkivat kimpan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.3.25 19:09:21

Meillä oli tilanne, että sain tallikavereiden somevideoiden kautta tietooni toisen omistajan liikuttavan ja käsittelevän hevosta todella huolimattomasti ja vaarallisella tavalla. Yritin ensin ottaa asiaa ystävällisesti puheeksi, että onko hän ajatellut asiaa, että esimerkiksi riimunnarun lukko auki hevosen taluttaminen ja juoksuttaminen liinassa on todella vaarallista, tai että jäisellä kivikovalla asvalttitiellä laukkaaminen täyttä vauhtia ei ole kovin tarkoituksenmukaista. Hän oli myöskin valehdellut asioista, esimerkiksi olimme sopineet, että jos on rankka treeni tulossa, niin hevonen ei mene sinne suoraan vapaalta eikä jää treenistä suoraan vapaalle (=maalaisjärki). Oli huijannut, että oli liikuttanut hevosen maastoestetreenejä edeltävänä päivänä, vaikka todellisuudessa hevonen oli vain seisonut. Tämänkin yritin ensin järjellä selittää, että ymmärtääkö hän kuinka typerä ja turha riski on repiä vapaalla seisonut hevonen normaalia rankempaan hyppytreeniin, siinä oikein kerjää venähdyksiä ja onnettomuuksia. Hän ei vähää välittänyt, halusi vain itse harrastella mielekkäästi hevosesta piittaamatta, joten ilmoitin viestillä kirjallisesti, että mikäli hevonen hänen huolimattomuutensa vuoksi loukkaantuu tai sairastuu, hän on yksin kokonaan korvausvelvollinen. Silloin hän ymmärsi, ettei hänellä olekaan rahaa maksella ylimääräisiä eläinlääkärikuluja ja rupesi harmittamaan, kun ei saanutkaan tehdä hevosen kanssa ihan mitä mieli teki, joten päätimme yhteisomistajuuden.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.3.25 19:10:28

Näkemyserot hyvästä hevosenpidosta korostuu kun sen omistaa. Harvoin käy yksiin. Jo se miten toimitaan jos hevonen vikaantuu. Toinen haluaa hoitaa tappiin asti, toinen katsoo armollisemmaksi päästää hevonen taivaslaitumille.
Elämäntilanteen muuttuu. Ei ehdikään, rahat loppu, ei kiinnosta, ei ole enää omaan käyttöön mieluinen. Millä hinnalla myydään, miten rahat jaetaan.
Entä kun se toinen haluaakin viedä hevosen esim muuton takia toiseen talliin.
Toisen toiminta pilaa hevosen joko huonolla horsemanshipillä tai kamalalla ratsastuksella.
Kun ristiriidat tulee se johtaa lopulliseen välirikkoon ja menetät sen aikaisemman mukavan kaverin. Joko myyt hevosen oikealla hinnalla tai teette normaalin vuokrasopimuksen. Halvalla kun myyt hetken päästä se myydään hyvällä hinnalla eteenpäin. Myymääsi hevoseen sinulla ei ole mitään määräysvaltaa, oli sovittu mitä hyvänsä.
Vuokrasopimukset min 1 vuoden mittaisiksi ja niin että sisältää normaalin hoitomaksun.

Lähettäjä: Ehkä toimii 
Päivämäärä:   22.3.25 19:19:06

Eikös Rannan Ruhtinaalla ole hieman aloittajan tapainen tilanne? Kaksi omistajaa, joista toinen on kasvattaja. Lisäksi kolmas henkilö kisannut hevosella mestaruustasolla.

En tiedä, miten kuvio heillä toimii, mutta ilmeisesti ovat saaneet sen jotenkin toimimaan.

Päivämäärä:   22.3.25 21:34:06

Kiitos viesteistä, ne vahvistivat fiilistä siitä, että tähän kannattaa lähteä! Hevonen on tarkoitus laittaa maneesitallille täysihoitoon (johon meillä kummallakin on varaa), joten hevonen pärjää kyllä, jos kummallekin sattuu tulemaan samaan aikaan menoa. Minulla on aina optio ottaa hevonen kotiin asumaan, jos tulee jotain sellaista perustavanlaatuista harrastusta estävää, kuten loukkaantuminen, lasten saanti jne.

Maalaisjärki, yhteinen visio ja näkemys hevosenpitoon liittyen sekä molemminpuolinen joustavuus taitaa olla ne pääasialliset avaintekijät onnistuneessa yhteisomistuksessa. Parhaimmillaanhan se voisi olla yhteinen projekti, jossa kumpikin pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan. Huonoimmillaan sitten kaikkia noita, joita tässä on kuvailtu.

Kimpan purkamiseen liittyvät asiat oli hyvä pointti!

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.3.25 23:02:49

Kannattaa kokeilla. Kaksi täyspäistä ihmistä onnistuu kyllä. Eihän se nyt mitään valtiotiedettä ole vaikka diplomaattisia taitoja tarvitaankin. Onnea matkaan ja jos tulee hyviä kokemuksia, niin kerro (täällä) ihmeessä. Kiitos! :)

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   23.3.25 12:52:08

Meidän tallilla oli kilpahevonen useamman vuoden. Molemmat harrastajia ja heillä oli sopimus siitä mitä ja miten hevosen kanssa toimitaan. Hevonen oli aina hyvin hoidettu ja heillä oli ilmeisen samanlainen käsitys hevosen pitämisestä ja hyvinvoinnista. Toinen omistaja muutti pidemmälle, ja hän lunasti hevosen itselleen.
Miksei kokeilisi, saahan kimpan purettua?

Lähettäjä: Kaarin 
Päivämäärä:   23.3.25 14:53:43

Miksi aloittaja ei pidä hevosta omissa nimissään ja kaveri vuokraa puolet tai puoliylläpito? Paljon helpompaa ja viimeinen vastuu kaikesta sinulla. Toki jos kaveri paskoo hevosen, niin jää vain sun käteen. Mutta ei tarvi jokaisesta asiasta keskenään sopia ja vääntää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.3.25 15:54:18

Been there, done that eikä ikinä enää.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   23.3.25 16:04:15

Yhteisomistus hevonen ollut parhaan kaverin kanssa 20v. Ei ongelmia. Osataan sopia asioista, molemmat samantuloisia, eikä mittailla eurolleen kuka maksaa mitä. Kyseessä harrastehevonen, kumpikaan ei kilpaile.

Päivämäärä:   24.3.25 09:33:48

Mulla on ollut kimppahevonen pari vuotta sitten. Läheisen ystävän kanssa en olisi uskaltanut, tässä kyseessä oli enemmänkin tuttava jonka kanssa hevosten kautta oltiin tultu läheisimmäksi. Tehtiin tarkka kirjallinen sopimus johon kirjattiin ihan kaikki mahdolliset tilanteet. Meillä onneksi oli hyvin samankaltainen ajatusmaailma kaikesta, varusteissa suosittiin samoja merkkejä ja hoidon suhteen samat ajatukset. Sovittiin esim. että jos jotain kremppaa tulee niin "normaalit" kulut maksetaan yhdessä ja jos toinen haluaakin jotain laajempaa niin kustantaa ne sitten itse. Liikutuksista meinasi tulla kränää kun itse olin aika tarkka ketä ystävistäni esimerkiksi laskin selkään ja menin mielelläni aina itse, mutta toinen omistaja antoi omia päiviään aina millon kenellekin kummin kaimalle ja sukulaistytölle ja se sitten vähän omina päivinä harmitti kun aina sai aloittaa alusta ennenkuin hevonen oli taas omilla asetuksilla.

Kun kimppa purettiin noudatettiin ihan hyvässä hengessä sopimusta ja ostin hevosen itselleni siinä määritetyllä summalla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.3.25 10:53:38

Hyvin toiminut meilläkin jo 2,5vuotta. Selkeästi kannattaa se just sopia että jos ei sujukaan niin kumpi sitten luopuu osastaan/mitä sitten tehdään? Ja valmis olla joustamaan siinä, että jos toinen ei halua laittaa rahaa samoihin asioihin. Meillä toiminut hyvin niin, että välttämättömät asiat maksetaan puoliksi ja jos toinen haluaa ostaa jtn ylimääräistä niin toisen ei ole pakko osallistua. Hieronnat ollaan aina maksettu puoliksi vaikkei selkeää tarvetta olisikaan, mutta nämä nyt kuuluu molempien mielestä hevosen säännölliseen hoitoon. Itse hoidan hevosta enemmän, mutta se on nyt on ihan ymmärrettävä asia kun hevonen asuu meillä kotona toisen hevosen kanssa. Pääasia, että hoitaja on aina löytynyt kun itse en ole kotona.

Lähettäjä: Miksei?? 
Päivämäärä:   24.3.25 11:34:43

Ainahan onkin jankutettu että ei toimi.

Olisiko ihmisten korkea aika PISTÄÄ ASIOITA TOIMIMAAN? Kulut nousevat edelleen ja hevosen pito on kallista.

Koska jos homma toimii, se on hyvä systeemi. Kuluja jaetaan, hevonen saa paremmin liikettä ja siinä ei ole niin kiinni kun aikakin jaetaan.

Lähettäjä: Niin samaa MIELTÄ 
Päivämäärä:   24.3.25 15:19:17

että EI IKINÄ. Olin yhden suokkitamman puoliomistajana. Eli puolimaksajana. Ikinä ei tullut mun vuoro ratsastaa sillä. Ruotsinlaivaltakin soitettiin, että ethän nyt vaan mene ratsastamaan sillä, kun sillä on nyt vapaapäivä. Rahat karsinan vuokraan, kengitykseen ym, kyllä kelpasivat. Muistan kun kengittäjäkin ihmetteli, että siis mitä, omistatko sä puolet tästä hevosesta. "Mä olen aina luullut että se on sen ja sen hevonen.."
Niinpä.

Lähettäjä: Jjjjjjjjjj 
Päivämäärä:   25.3.25 06:48:20

Jos ambitiotaso ratsastuksessa ja kilpailemisessa on kovin eri niin tulee ongelmia. Toimen haluaa parhaat kamat, tiukan treeniohjelman valmentajan ohjeiden mukaan, kävelykoneet ja lepopäivät. Toinen ei halua investoida erikoisvarusteisiin ja -hoitoihin, ei motivaatiota noudattaa valmennusohjelmaa (tietenkään).

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   25.3.25 20:39:12

Seitsemän vuotta oli yhteinen hevonen tallikaverin kanssa johon olin tutustunut käydessäni vielä ratsastuskoululla. Ei oltu mitenkään läheisiä ystäviä muuten, tavattin vaan hevoseen liittyvissä asioissa. Eipä meille mitään ongelmia tullut ja voisin jatkossakin ostaa yhteisen hevosen kunhan sopii tärkeät asiat etukäteen miten toimitaan ja varmistetaan että ajatukset ja arvomaailmat kohtaa. Meille ei koskaan tullut riitaa, yhteisomistajuus päättyi kun ostin hevosen kokonaan itselleni sillä toinen omistaja ei elämäntilanteen johdosta enää voinut osuuttaan pitää. Oli tyytyväinen että hevonen jäi sitten mulle eikä lähtenyt uudelle ihmiselle. Mulle tämä oli erittäin hyvä vaihtoehto kun ensimmäinen oma kyseessä, joku oli mukana jakamassa sitä vastuuta ja voitiin yhdessä pohtia hevoseen liittyviä asioita. Tietysti olihan se myös taloudellisesti huomattavasti helpompaa maksaa vaan puolet kuluista ja antoi aikaa myös muulle elämälle kun tallilla ei käynyt joka päivä. Lomareissut sovittiin aina erikseen, yleensä toinen vaan sitten kävi mielellään toisen loman aikana enemmän. Sairastumiset tms toinen meni jos pääsi, hevonen täysihoidossa niin eihän sillä mitään hätää ole ja harvoin sovimme mitään ”korvauskertoja” kyllähän se nyt ajan myötä tasaantuu eikä meillä ollut sellaiselle tarvetta että nyt lasketaan kuinka monta kertaa kukakin käy. Mutta normaaliviikoilla molemmat kävi kolme kertaa viikossa ja sitten saattoi olla yksi hevosen vapaa niin ettei tallilla käynyt kukaan, tai sitten tilanteen mukaan jos toinen halusi mennä niin sai mennä.

Lähettäjä: Friidu 
Päivämäärä:   25.3.25 20:45:42

Täällä yleensä törmää vain niihin hankaliin hevosihmisiin jotka vetää oikeuteen katkenneen kynnen takia.

Mutta aikuisten oikeasti, tämä toimii samalla tavalla kuin monen muunkin tavaran yhteiskäyttö. Sopimalla. Suhtautumalla hevoseen kuin tavaraan, tunteettomasti.

Jos suhtaudut hevoseen kuin lemmikkiin niin parempi pitää hevonen yksin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.