Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten loimitus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 15:56:49

Ihan älytöntä nähdä miten ihmiset yliloimittavat hevosiaan. Toki täytyy ymmärtää, että jokaisen hevosen loimituksen tarve on yksilöllinen ja ulkoiluolosuhteet myös vaikuttavat. Itselläkin on suomenhevostausta, joista jokaisella on ollut niin hyvä karva, että vain ääriolosuhteisiin on tarvinnut loimittaa. Sitten ostin puoliverisen, joka ei tietenkään kasvata yhtä hyvää karvaa kuin alkuperäisrotu. Se on klipattukin talvella, toki nyt jo kasvattanut ne karvat takaisin. En silti nää yhtäkään syytä, miksi +10°C aurinkoisessa ja tuulettomassa kelissä sillä pitäisi olla päällä alusloimi sekä toppaa??

Uskomattoman paljon näkee somessa puolituttuja ja näitä "vaikuttajia", joilla hevosilla päällä paksuja loimia ja saattaa olla useita päällekäinkin, vaikka ulkona on lämmin. Sitten ihmetellään, miksi hevonen kutisee ja hilseilee, parhaimmillaan on iho ruvella kun hautuu loimien alla auringon paahteessa.

Enkä tarkoita tilannetta, että treenin jälkeen laitetaan hetkeksi kuivatusloimi, jonka joku ottaa hetken päästä pois. Meidänkin pihattolaumassa on hevonen, jolla näillä +10°C keleillä on yötä päivää talliloimi jonka päällä vähintään 100g toppaloimi, vaikka öisin ei mene enää edes pakkaselle.

Miten tällainen perustellaan, miksi loimitat hevostasi niin kuin loimitat?
Joku varmaan miettii, niin tällä minun pihatossa asuvalla puoliverisellä on kaulakappaleeton ulkoloimi päällä, kun on noin 1-5 astetta lämmintä. Päivisin jos on lämpimämpää saa olla jo vallan ilman.

Re: Hevosten loimitus

Lähettäjä: orava 
Päivämäärä:   21.3.25 17:59:41

Ihan samaa olen miettinyt! Olis kiva kuulla vastauksia tähän.

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   21.3.25 18:15:47

Minä en ymmärrä yhtään talliloimia jos tallissa on yli 12 astetta. Olisi edes joku liukas kävelykoneloimi vain selän suojana, mutta ei. Vielä vähemmän ymmärrän kilparatsastajien kuvissa olevia kahdella talliloimella loimitettuja raasuja.

Lähettäjä: ZiZi 
Päivämäärä:   21.3.25 18:30:38

Kokeilemalla niiden loimien alta selviää onko liikaa päällä. Jos hevonen on kuumissaan niin sitten vähennetään. Meillä näyttää +7 ja niin kylmä tuuli, että samat loimet päällä kuin -2. Hevonen sopivan lämmin loimien alla. Tämä ilmoittaa heti jos liian kuuma, nyt tiedän että ei voi vielä vähentää vaikka mieli tekisi.

Päivämäärä:   21.3.25 18:50:09

Talliloimelle ei ole todellakaan tarvetta jos sisälämpötila +8.
100g loimella ollaan ulkona 0 - +6 asti ja sitten vuoreton loimi vain kylmällä sateella/tuulella.
Olen joutunut kirjoittamaan monta kertaa ettei hellepäivien sadekeleillä loimitella ollenkaan. Ei ole selvää kaikille vieläkään...

Lähettäjä: Satu 
Päivämäärä:   21.3.25 21:45:17

Jos heppa on klipattu reilu kk sitten, niin miten loimittaisitte? Tarvitseeko tallissa loimittaa? Ja miten ulkona, millaiset paksuudet?

Päivämäärä:   21.3.25 23:53:41

Missähän te oikein asutte… Meillä eteläisessä Suomessa yöllä ollut -6, sama lämpötilaa aamulla kun hevoset tarhataan. Iltapäivällä ollut max sitä +6 mutta ainakin toistaiseksi yhdistettynä melko kovaankin tuuleen. Mun talvikarvaton yksilö ollut siis 100g sisällä ja ulos päälle 50-100g. Ei ole ollut kuumissaan vaan oikein sopiva.
0g päälle sitten kun on kympin tienoilla ja aamullakin reilusti plussaa.

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   22.3.25 00:11:58

Meillä Kirkkonummella kolme klipattua puoliveristä pihatossa ja kaikilla 200g kaulakappaleelliset hw ulkoloimet päällä. Tyytyväisiä ovat. Päivällä ollut navakka tuuli ja yöllä menee miinukselle.

Päivämäärä:   22.3.25 00:54:20

Samaa mietin, että missähän te oikein asutte. Meillä on lämpötilat olleet -10 ja 0 välillä lisättynä navakalla tuulella. Vaikka päivällä hieman aurinko pilkahtaisi, niin keli on silti hyytävä.

Päivämäärä:   22.3.25 06:45:00

Itse jätin talliloimet pois viimeviikolla kun tallissa alkoi olla +5-8 lämmintä. Klipattuja noin 1-2 kk sitten. Ulos 100g, koska aamulla palkasta ja iltapäivällä tuulee.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   22.3.25 19:43:05

Itse jouduin meidän tallinpitäjää ohjeistamaan, että jos aamulla paistaa aurinko ja tulee, niin laittaa ulos nakuna vaikka ulos vietäessä olisi vielä pakkasta. Tuhonnut yhden loimen aivan täysin silpuksi, kun tullut kuuma ja opetellut riisumaan loimia. Nyt saman paksuisen (80g) saa päällensä, jos pysyy nollassa tai tulee jotain epämääräistä taivaalta. Näin antanut loimen olla rauhassa.
Lauantaina oli makoillut hangella niin, että karvatkin oli kastunut, eli ihan kiitettävän lämmin siinä paahteessa ollut talvikarvassa. Normaalisti kylmänarka lv.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.