Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 26.3.25 13:45:59
Vaikuttajapassi ja someyhteistyö ovat aina sisällöntuottajan ja messujärjestäjän yhteisiä sopimuksia. Somevaikuttaja saa minimissään ne pääsyliput itselleen, enimmillään liput, lippuja arvontaan ja laskuttaa messuilta vielä määrittelemänsä summan. Pikkusomettajat menevät pelkän pääsylipun "voimalla", isommat somettajat tietävät oman kanavansa arvon markkinointikanavana ja hinnoittelevat sen käytön ja oman ajankäyttönsä.
Tätä voi ihan hyvin verrata lehtimainokseen. Ilmoitus messuista Hippoksen takasivulla on 3800e (en osaa sanoa onko hinnassa alvia, hinta on Hippos-lehden mediakortilta). Hippos tavoittaa 35 000 taloutta eli varmaan sellaisen 100 000 henkilöä jos talouden koko on keskimäärin n 3 ihmistä. Oletetaan samalla että nämä kaikki olisivat messujen kohdeyleisöä, myös ne taloudessa asuvat mieshenkilöt. Jos näitä miehiä ei lasketa, tavoittaisi mainos Hippoksen kautta ehkä vain 50 000 henkilöä.
Otetaan lehtimainonnan rinnalle somevaikuttajia vähän eri "genreistä". Näiden julkaisut tavoittavat keskimäärin vaikka 40 000 henkilöä. Ei tarvita kuin kaksi somevaikuttajaa, joiden messuvideot tavoittava 25 000 ja on tavoitettu saman verran ihmisiä kuin sen Hippoksen takakannen kautta. Näin "pienten" somevaikuttajien laskutus on siinä 0-200 euroa.
Onhan somevaikuttajien kautta mainostaminen nyt paljon edullisempaa kuin lehtimainonta, lisäksi vaikuttajt tekevät mainoksetkin kokonaan itse kun lehtimainos pitää erikseen tehdä.
Tajuattehan siis että tämä on osa mainontaa ja tällä tavoitetaan varmaan vielä kohdennetummin messuista kiinnostunut kansa. että "ainiin näähän on taas, pitäiskö mennä" "vau, ompas siellä mielenkiintoista ohjelmaa". Somevaikuttaja on samastuttava, sitä uskotaan paremmin kuin lehden takakannen mainosta. Somevaikuttaja tulee lähelle.
|