Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  suokkien harjat?

Lähettäjä: suomalainen 
Päivämäärä:   19.3.25 17:07:07

Onko suokkien harjan pituus/paksuus lähtökohtasesti geneettistä, vai onko siihen jotain taikaa kun joillain on niin hieno harja? Esim. Alfa Kentaurilla on upee tukka!!

Re: suokkien harjat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.3.25 17:38:19

Geneettistä, toki hyvällä hoidolla voi vielä korostaa lisää. Osalla on hieno tukka ja osalla todellakaan ei ole. Sitten osa saa omituisia semitukkia, mun omallani menee suunnilleen kaulan puolivälistä niin, että yläosa (pitkä ja hiton paksu) on isältä ja alaosan lyhyempi luiru on emältä. Mulla on tästä 2 jälkeläistä omassa pihassa, toisella on sikapitkä, hiukan kihara harja siististi yhdellä puolella. Toisella on keskijakauksella oleva lyhyt pusikko, josta ei saa siistiä millään.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   19.3.25 20:28:54

Hyvin pitkälti geneettistä, mutta paljolti kiinni myös miten leikkaat ja siistit, ruokinnasta ja hankaako tai hiertääkö varusteet tai loimet sitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.3.25 21:02:14

Minkä ikäisellä varsalla alkaa näkyä, kasvaako pitkä harja? Varsapihatossa kaikilla sellaiset pörröiset lyhyehköt harjat, eikä niissä vielä huomaa keskenään mitään eroja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.3.25 21:16:07

1v syksyllä näkyy jo

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   19.3.25 21:37:30

Mulla on tukkajumala suokki, ja kyllä se jo 1v. syksyllä erottui laidunkavereistaan pitkine jouhineen. Kyllä se vaan enimmäkseen on geneettistä, tämän emällä oli lyhyt, mutta melko paksu pörröharja, isällään sitten pidempi. Toki harja voi kulua loimien alla, ja ruokinta vaikuttaa jonkin verran, mutta joko harja kasvaa pitkäksi ja paksuksi, tai sitten ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.