Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen heinä ja kuivikkeet

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   18.3.25 08:21:14

Muutin syksyllä tallille missä heinä maksetaan kulutuksen mukaan, asiakkaat ostavat kimpassa paalit, isoja kuivapyöröjä tallille kuljetettuna. Kuivike, eli nuppikuorma-turve jaetaan myös asiakkaiden kesken, shettikset maksaa puolet siitä mitä hevoset.

Just laskin, että mun puokki on syönyt heinää 72€ edestä kuukaudessa ja kuivikkeisiin on mennyt 18€ kuukaudessa. Eli kokonaiskustannus 90€ kuussa. Sisältäen alvit ja rahti.

Re: Hevosen heinä ja kuivikkeet

Lähettäjä: Lord 
Päivämäärä:   18.3.25 08:25:09

Teillä on halvat tarvikkeet sitten :)

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   18.3.25 08:31:21

Todella halvalla pääset! Onnittele itseäsi, mutta älä tuudittaudu siihen että tuo hintataso pystytään pitämään jatkossakin.

Päivämäärä:   18.3.25 08:39:45

Tämä hintataso on suunnilleen ollut jo jonkin aikaa, kertovat tallilaiset. Viime syksynä pyörön hinta kohosi jonkin verran kun heinäntekijän kulutkin on kohonneet.

Yksi syy tähän edullisuuteen lienee, että kun asiakkaat maksavat heinät ja kuivikkeet itse niin niitä ei tuhlailla. Kaikilla on kuiviketta tarpeeksi, mutta sitä puhdasta turvetta ei viedä lantalaan (asiakkaat siivoavat karsinat itse). Kaikki ovat hyvässä lihavuuskunnossa, osa vähän liiankin tuhdissa, mutta karsinoita ei kuiviteta heinällä, saavat juuri sen määrän mitä tarvitsee. Asiakkaat siis punnitsevat heinät pusseihin tallintekijälle valmiiksi.

Toinen juttu on kyllä, että tallinpitäjät usein liioittelevat kustannukset mitä heinistä ja kuivikkeista tulee.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.3.25 08:41:17

Mulla on hevonen kotona omassa tallissa ja mun hevonen syö 100e heinää ja turvetta menee 40e/kk. Eli halvalla oot päässyt.

Lähettäjä: Non 
Päivämäärä:   18.3.25 08:45:02

Missäpäin Suomea ap asuu? Heinän hinta vaihtelee paljon sijainnista riippuen.

Päivämäärä:   18.3.25 08:47:05

Aloittajan hevonen asuu kanta-hämeessä.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   18.3.25 08:55:52

"tallinpitäjät usein liioittelevat kustannukset mitä heinistä ja kuivikkeista tulee."

Oletko ajatellut, että saattaa myös riippua siitä, että missä päin Suomea talli sijaitsee ja minkä laatuista heinää syötetään. Jos asuu turvesuon vieressä josta edullisesti kipataan turpeet pihaan ja syötetään jotain ylivuotista analysoimatonta pashaheinää, niin toki se on eriasian kuin ostaa 130E kanttipaalilta maksavaa odelmaa ja 5e/kpl latokuivattua pikkupaalia. Ja turpeet pakattuina pikkupaaleina Vapolta kuljetuksella ties mistä. Kustannukset voi oikeasti vaihdella.

Päivämäärä:   18.3.25 09:18:15

Tietenkin tulee kalliimmaksi jos hankkii kalliita tuotteita kuten kuivat pikkupaalit (säilyvät huonosti ja osa homehtuu aina) tai heinä kanttipaalissa. Tai kuivikkeet pikkupaaleissa.

Meidän heinä on analysoitua, viimeisintä satoa, laadultaan hyvää. Ei todellakaan mitään ylivuotista paskaheinää. Eikä talli ole turvesuon vieressä, ihan vapolta sitä tilataan rekallinen kerrallaan.

Pointti oli, että vaikka laatu on hyvää, siitä maksetaan vielä rahti ja alvit niin kustannus ei ole sitä luokkaa mitä yleensä täällä saa lukea. Itsekin yllätyin kun pääsin näkemään heinäntuottajan ja vapon laskut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.3.25 09:23:10

"Oletko ajatellut, että saattaa myös riippua siitä, että missä päin Suomea talli sijaitsee ja minkä laatuista heinää syötetään. Jos asuu turvesuon vieressä josta edullisesti kipataan turpeet pihaan ja syötetään jotain ylivuotista analysoimatonta pashaheinää, niin toki se on eriasian kuin ostaa 130E kanttipaalilta maksavaa odelmaa ja 5e/kpl latokuivattua pikkupaalia. Ja turpeet pakattuina pikkupaaleina Vapolta kuljetuksella ties mistä. Kustannukset voi oikeasti vaihdella."

Niin no, itse olen kyllä ihan vierestä nähnyt, miten tallinpitäjä lisää reippaasti värikynää heinän hintaan ja samaan aikaan hänen käyttämänsä paikallinen heinäntoimittaja myy samaa heinää huomattavasti halvemmalla ihan julkisilla ilmoituksilla. Myös kuiviketurpeen hinnaksi ilmoittaa tietenkin kalleimman mahdollisen Vapon pikkupaaliturpeen hinnan, mutta todellisuudessa tilaa huomattavasti halvempaa (ja laadultaan heikompaa) turvetta isona kuormana Virosta. Ja sitten tietysti aina kovaan ääneen valitetaan, että kun on niin isot kulut, ettei tallinpidosta jää mitään käteen.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   18.3.25 09:34:28

Meillä on turve 17e/kk ja heinä noin 80e kk.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.3.25 09:36:16

Omassa tallissa aikoinaan heinä noin 100 €/kk/ hevonen, kuivikeet + lannanhävitys 100 €/ hevonen ( olkipelletti koska turvetta ei haluttu käyttää) ja väkirehut noin 50-100 €/kk.

Ei ollut halvinta vaan haluttiin hyvinvoivia hevosian ja ihan pks seudulla talli.

Luulen että nyt hinnat lähtevät laskuun kun energian hinta on jälleen normaali.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   18.3.25 09:38:24

Teillä, ketkä moititte tallinpitäjiä rahastamisesta, ei taida olla yritystoiminnasta mitään käsitystä?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   18.3.25 10:01:52

Eikös tallinpitäjän pidä lisät vielä alv 14 % heinän hintaan kun myy asiakkaille ?

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   18.3.25 10:05:41

No minulla on 6 hevosen talli ja 30km Helsingin keskustasta. Noilla ed.mainituilla hinnoilla ostan ko. tuotteet. Laatuheinän tuottajalta tulee heinät ja Hankkijalta turpeet. En halua mitään turvepyöröpaaleja pihaa rumentamaan, vaan haluan siistin ja hyvin hoidetun talliympäristöni myös pysyvän sellaisena ja siksi pikkupaalit varastoidaan tallin katettuun varastotilaan kuten myös heinät, jotka eivät myöskään homehdu kun oikeaoppisesti hyvässä kuivassa tilassa säilytetään. Myös kanttipaalit mahtuvat katettuun kylmään tilaan.

Ihan turha yleistää, että tallinpitäjät liioittelevat kuluja. Kaikki eivät osta halvinta eikä ole tarvettakaan ostaa. Tosin meillä onkin vaan omat hevoset tallissa.

Lähettäjä: Pipa 
Päivämäärä:   18.3.25 10:16:25

Sekin on muuten fakta, että johonkin hämeeseen saat eri hintaan hyvää heinää kuin pk-seudulle. Hämeessä heinää joka viljelijän takapihalla versus Vantaalla.

Lähettäjä: 62520 
Päivämäärä:   18.3.25 10:18:50

Mulla on kotona hevosia 8 kpl. Heinälasku kuukaudessa noin 600e (sis. rahti) ja kuivikkeena käytetään olkipellettiä 20kg säkeissä keskimäärin 5 säkkiä per hevonen kuukaudessa, hinta 10e/kpl.

Eli jos puhutaan vain heinä- ja kuivikekuluista, menee noin 125e/hevonen kuukaudessa.

Päivämäärä:   18.3.25 10:30:35

"Eikös tallinpitäjän pidä lisät vielä alv 14 % heinän hintaan kun myy asiakkaille ?"

Ihan yhtä lailla yksityishenkilö maksaa alvillisen hinnan heinäntoimittajalle, jos ostaa heinät itse. Ei alv siis nosta heinän hintaa tallinpitäjältä ostettaessa.

Päivämäärä:   18.3.25 10:36:42

"Teillä, ketkä moititte tallinpitäjiä rahastamisesta, ei taida olla yritystoiminnasta mitään käsitystä?"

Olen elättänyt itseni päätoimisena yrittäjänä nyt 18 vuoden ajan, joten kyllä jonkinlaista käsitystä yritystoiminnastakin on. Ja melkein yhtä pitkä kokemus on siitä, että moni tallinpitäjä on oikea marttyroinnin mestari, joka tykkää liioitella sekä kuluja että työn määrää ja valittaa koko ajan kaikesta mahdollisesta ikään kuin olisi pakotettu pitämään tallia ase ohimolla.

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   18.3.25 10:51:06

Ja yhtälailla tallinpitäjänä olen törmännyt vain kitiseviin perseaukisiin halvinta etsiviin vinkujiin, jotka haluavat maksaa ladasta, mutta toivovat mersun ajo-ominaisuuksia. Kaikesta säästetään ja uskotaan tallinpitäjän huijaavan aina ja uskotaan tallinpidolla tienattavan miljoonia, jos tallinpitäjä joskus onnistuu vaikka käymään lomalla jossain tai vaikka vaihtavan autonsa uudempaan.

No, lopetettiin tallipito ja harrastellaan itse hyvissä puitteissa ja toisen yrityksemme tuotoilla voidaan ihan rauhassa vaihtaa autoa tai käydä lomilla, ilman että riistäjiksi tai huijareiksi haukutaan.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   18.3.25 12:36:34

meillä heinät 120€/kk kahdelle eli 60€/kk nenulle
kuivikkeet 10€ viikko nenälle eli 40€ kk

yhteensä hevosta kohden tekee siis 100€/kk/heppa

tästä puuttuu polttoaineet.

Päivämäärä:   18.3.25 12:40:34

"Eikös tallinpitäjän pidä lisät vielä alv 14 % heinän hintaan kun myy asiakkaille ?"

No itse asiassa tallinpitäjä ostaa sen heinän alv 14 % ja osana palvelua joutuu myymään sen alv 25,5 %. Eli kun paalin hinta ostaessa on 50 € + alv 14 % = 57 €, niin myydessä sama paali onkin 50 € + alv 25,5 % eli 62,75 €.

Verohallinnon linjauksen mukaan kun rehuja ei saa myydä alennetulla alv-kannalla silloin kun ne sisältyy hevosen hoitosopimukseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.25 12:49:19

Eli minkä hintainen aloittaja on teillä se nuppikuorma turvetta? Entä heinän kilohinta?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   18.3.25 13:02:02

"No itse asiassa tallinpitäjä ostaa sen heinän alv 14 % ja osana palvelua joutuu myymään sen alv 25,5 %. Eli kun paalin hinta ostaessa on 50 € + alv 14 % = 57 €, niin myydessä sama paali onkin 50 € + alv 25,5 % eli 62,75 €.
Verohallinnon linjauksen mukaan kun rehuja ei saa myydä alennetulla alv-kannalla silloin kun ne sisältyy hevosen hoitosopimukseen."

Aloittajalla eri asia jos heinä ja kuivike ei sisälly hoitosopimukseen vaan ne pitää hankia itse = asiakkaat ostavat kimpassa.

Päivämäärä:   18.3.25 13:11:57

Vastaus ei ollutkaan aloittajalle, niin kuin ehkä lainauksesta vastauksen alussa voit päätellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.