Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen "haukottelupuuskat"

Lähettäjä: Haukottelija 
Päivämäärä:   14.3.25 17:25:57

Moikka! Onko muille tuttua ja miten tulkitsette hevosen haukottelupuuskat?
Nyt jo kolmannen hevosen kanssa tapahtui sama: tutustelen uuden hevosen kanssa, teen hoitotoimenpiteitä kiireettä ja rauhassa, annan hevosen _kohteliaasti_ tutkia turvalla minua ja hoitovälineitä. Jossain vaiheessa hevonen haukottelee noin kymmenen kertaa putkeen, oikein kunnolla venyttelee kieli ulkona ja silmät muljuen. Ei torku tai muuten ole nukahtamassa, vaan ihan virkeä. Yksi oli sellainen että nuoli mun käsiä ja sitten haukotteli, toinen mutusti harjan selkämystä ja sitten alkoi tuo haukottelu.

Onko jollain tietoa/tulkintoja mistä johtuisi? Ei siis haittaa mitenkään, päin vastoin hevoset ovat oikein mukavia käsitellä, uteliaisuuttani vaan kyselen ajatuksia :)

Re: Hevosen "haukottelupuuskat"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 18:08:24

Ei ole väsymystä vaan rauhoitteleva signaali.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.3.25 18:10:36

Rauhoitteleva ele. Rauhoittelee joko itseään tai sinua. Purkaa jännitystä, stressiä, viestii olevansa vaaraton.

Päivämäärä:   14.3.25 18:10:38

joo rauhoittelua, syy voi sitten olla stressi, kipu tms

Päivämäärä:   14.3.25 18:18:30

Joo mietin kans tuota mahdollisuutta. Mitä ajattelet että hevonen pyrkii siinä tilanteessa rauhoittamaan? Minulle siinä tilanteessa ei näytä olevan mitään mitä pitäisi rauhoittaa (mun käsityksen mukaan rauhoittavat signaalit on kommunikointiin tilanteessa, jossa halutaan de-eskaloida tilannetta, jossa on potentiaalia konfliktille). Ja yleensä se haukotus rauhoittavana signaalina tulee kerran-pari, eikä 10 :)

Päivämäärä:   14.3.25 18:24:11

Hevosta voi ahdistaa/jännittää ratsastus tms. mitä tapahtuu sen hoitohomman jälkeen joten alkaa jo siinä vaiheessa rauhoitella itseään.

Lähettäjä: teps 
Päivämäärä:   14.3.25 18:31:07

Hevonen näyttää rauhoittelevia eleitä myös rentoutuessaan jännityksen jälkeen. Eli signaalien "portaita" kuljetaan molempiin suuntiin.

Päivämäärä:   14.3.25 18:48:46

teps, joo tuo sopisi tilanteeseen. Ehkä jännittäneet uutta ihmistä, ja sitten se laukeaa siinä rauhassa tehdessä ja tuon nuolemisen/mutustelun myötä. Molemmat käyttivät alkuun pään kääntämistä reilusti sivuun rauhoittavana eleenä (minkä huomioin), joten "portaita" oli jo menty siihen suuntaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 19:07:05

Minun hevonen saattaa haukotella ratsastuksen jälkeen solariumissa, eli voisko liittyä rentoutumiseen? Ilmeisesti hevosten haukottelun syytä ei vielä satavarmasti tiedetä ja voi johtua useista eri syistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.