Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajana ulkopuolinen olo

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   13.3.25 21:21:23

Minulla on nyt kahden peräkkäisen vuokrahevosen kanssa käynyt näin, etten koe oikein kuuluvani porukkaan tai tiimiin. Haluaisin vuokra- tai hoitohevosen jonka tiimiin voisin kuulua. Haluaisin, että minulle kerrottaisiin ennen käyntipäiviäni mitä hevoselle kuuluu, mitä sen kanssa ollaan tehty ja jos on jotain tärkeää huomioitavaa. Osaisin sitten suunnitella oman liikutukseni sen mukaan.

Nyt minulle ei "muisteta" tai keretä kertoa tärkeistäkään asioista, kuten rokotuksista, haavoista, varustemuutoksista. Kuulen niistä sitten jälkikäteen tai joltain tallilaiselta.

Onko liikaa vaadittu, että vuokraaja tai hoitaja olisi osa tiimiä?

Re: Vuokraajana ulkopuolinen olo

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   13.3.25 21:29:09

Aika piittaamatonta etenkin hevosta kohtaan, jos ei kerrota tuollaisia asioita! Kiva jos vuokraaja menee esim rokotusta seuraavana päivänä ja liikuttaa ihan reippaasti ja hevoselle nostaa sitten kovan kuumeen..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.3.25 21:35:38

Nämä tiimi-puheet ovat nykyään jo vähän hassuja. :) Jokin huippukilpahevonen ehkä oikeasti tarvitsee ympärilleen tiimin, mutta tavallisen harrastehevosen kohdalla puhe "tiimistä" on usein vain nimitys kyseisen hevosen ympärillä hyöriville ihmisille.

Ilmeisesti vuokrahevostesi omistajat eivät ole kokeneet, että he haluaisivat jakaa asioita kanssasi kovin yksityiskohtaisesti. Ehkä heidän mielestään hevosen vuokraaminen ulkopuoliselle olisi jopa muuttunut turhan kuormittavaksi, jos siihen olisi liittynyt velvollisuus raportoida sinulle kaikesta mahdollisesta. Se on toki aika kyseenalaista, jos et ole saanut kuulla asioita, jotka vaikuttavat suoraan omaan tekemiseesi - esim. siitä, että hevonen on saikulla ja sillä saa ratsastaa pelkkää käyntiä - mutta noin muuten se on hevosenomistajan oma valinta, paljonko hän haluaa jakaa asioita.

Hevosen omistamiseen liittyy helposti paljon kaikenlaista mietittävää ja kaikenlaista hevosen ympärillä touhuamista. Kaikki eivät halua sitä lisää elämäänsä vuokraajan myötä. Sinun kannattaisi ehkä koettaa löytää sellainen vuokrahevonen, jonka omistaja nimenomaan nauttii siitä, että voi selostaa hevoseensa liittyviä asioita ja pohtia yksityiskohtia muiden kanssa. Niitäkin on.

Lähettäjä: Dia 
Päivämäärä:   13.3.25 22:11:55

Kyllä se on ihan normaalia kommunikointia ihmisten välillä laittaa viestiä tai soittaa " Hei Puten suojat kuivaushuoneessa" " Putella tänään reipas treeni, joten huomenna olisi hyvä tehdä pitkät veryttelyt ja muuten vähän kevyemmin". Ihmiset ei vaan osaa nykyään kommunikoida. Jos kokee lyhyen viestin laittamisen pari kertaa viikossa raskaaksi, niin ei ehkä kannata otttaa vuokraajaa. Mun hevosen arvo on n. 12k joten välitän aika paljon miten sitä kohdellaan ja hoidetaan.

Tapaan myös vuokraajaa ihan säännöllisesti. Haluan nähdä hänet ratsastamassa ainakin kerran kuukaudessa (menen katsomaan hänen valmennusta tai pidän itse tunnin) ja säännöllisesti myös päivittää kasvotusten hoito ohjeet jne. Toki motivaationani on hevosen hyvinvointi, mutta musta on myös kivaa olla kiva. Vastaavasti vuokraaja on kiva ja mm. Hoiti hevosen kokonaan reilun viikon kun makasin influenssassa sängyn pohjalla.

Lähettäjä: å0hoi 
Päivämäärä:   13.3.25 23:16:32

Tää tiimihöpötys ärsyttää muakin. Jos joku 12v poniratsastajalla on TeamMöttönen. Lol.
Vuokraajalle on omistajan syytä kertoa asiat jotka vaikuttavat ratsastukseet, just typ rokotus, kengitys jne, ja jos on joku toive miten hevosta liikutetaan, jos se poikkeaa normista.
Mutta muita hevosen asioita ei tarvis kertoa, ei ne vuokraajalle kuulu.

Mun sinänsä erittäin hyvä vuokraaja jäätyy ihan kokonaan jos mä olen katsomassa. Siksipä en käykään. Hän ridaa kuitenkin erittäin hyvän valkun silmän alla että siinä mielessä ei huolta.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   14.3.25 05:37:37

Oon varmaan jotenkin vanha kun ei toi tiimi sana häiritse. Meillä on pari vuokraajaa ja ollaan ”tiimi” kun liikutellaan 3-4 heppaa yhdessä. Että ei kannata sanaan takertua kun aloittajan tahtotila on varmasti se, että tarvittava info kulkisi jo etukäteen. Kyllä mä infoon kengitykset ym meidän whatsapissa. En toisaalta muista kertoa onko loimi kuivumassa vai ei jne. Edes uudelle, joka ei vielä tunnista niitä. Lukee kyllä nimet niissä. Mutta silti. Ollaan sovittu, että aina voi liikuttaa ja yhtä heppaa pitääkin. Toisten kanssa voi päättää itse kevyemmästä liikunnasta. Jos liikutukseen on joku este niin siitä infotaan. Ei oo kiva mennä tallille todetakseen, että se asia lukee hoitokirjassa tai kuulee vasta sitten.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.3.25 06:03:43

Se onkin hassua että omistajalle raportoidaan vuokraajan toimesta asioista mutta toisin päin asia ei toimi.
Saman havainnut kun vuokraajaksi siirtynyt hevosen omistajasta. Poikkeuksiakin löytyy (harvoin) mutta yhtä lailla ei yleensä tosiaan toimi tämä vuorovaikutus.

Lähettäjä: Joskus 
Päivämäärä:   14.3.25 06:46:30

Minulla on vähän samanlaisia kokemuksia. Olin vuokrannut hevosta ehkäpä 3 vuotta kerran pari viikossa ja käynyt sillä myös valmennuksissa. Kaikki meni hyvin ja olin tilanteeseen tyytyväinen. ”Tiimiin” tuli sitten uusi taitava ratsastaja ja sen jälkeen oma asemani tiimissä heikkeni. Tämä näkyi esim niin, että minun ratsastuksia peruttiin edellisenä iltana, koska hevonen lähti kisoihin. Sain tiedon asiasta edellisenä iltana. Minulle tuli arvoton olo ja tietysti harmitti kun ratsastuksia peruuntui. Myös valmennuksissa käynti meni vaikeaksi, joten päätin lopettaa hevosen vuokraamisen. Minua ei siis enää tarvittu. Olin tarpeeton. Tykkäsin kovasti hevosesta, joten harmittihan se paljon.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   14.3.25 06:52:50

Nämä tiimi-puheet ovat nykyään jo vähän hassuja

Todellakin.
Hevoselle on todennäköisesti otettu vuokraaja, jotta omistajan ei tarvitse käydä tallilla. Hän ei halua käyttää säästynyttä aikaa tiimin ylläpitoon.

Käännä asia niin päin, että sinun harkintaasi ja toimintakykyisimmän luotetaan niin, että ei tarvitse koko ajan katsoa perään ja raportoida, mistä varusteet löytyvät. Kyllä järjissään oleva vuokraaja osaa suojat sieltä samasta kuivaushuoneesta etsiä ilman eri kehotusta.

Ratsastus on yksilölaji. Vuokraajalta yleensä odotetaan kykyä itsenäiseen toimintaan tallilla. Eri asia nämä, jotka leikkivät ratsastuskoulua tai sitä team möttöstä.

Lähettäjä: yllätys 
Päivämäärä:   14.3.25 10:34:19

Miten saatiinkin taas tämäkin aihe käännettyä vuokraajan viaksi....

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   14.3.25 10:39:34

Mä ymmärrän todellakin aloittajan tuskan ja vaikka en ehkä itse käyttäisi sanaa tiimi, niin en lyttäisi aloittajaa niinkuin moni täällä tekee. Se on todellakin harmi ettei omistajat inffoo ja oma mukaan, vaan että aloittaja on kuin välltämätön paha

Päivämäärä:   14.3.25 10:40:03

En ole koskaan vuokrannut yhtäkään omista hevosistani, enkä tule vuokraamaan. Syyt ovat pääasiassa muualla, mutta täytyy sanoa, että kaikenlainen viestittely yms. vuokraajan kanssa on asia, joka ei ainakaan lisää hevosten vuokraamisen kiinnostavuutta. Jos jossain mielenhäiriössä päätyisin vuokraamaan hevosta, niin vuokrahinnan saisi saman tien tuplata, jos minun pitäisi hevosen lisäksi tarjota jokin tiimi-elämys... :)

Kaikki eivät ehkä ihan tajua sitä, kuinka paljon nykyelämään ja myös hevosen omistamiseen liittyy kaikenlaista kommunikointia sinne sun tänne. Niitä tahoja, joille täytyy laittaa "ihan vain pari lyhyttä viestiä viikossa", on ihan älyttömästi. Kaikki eivät tietenkään koe tuollaisia asioita kuormittaviksi, mutta ne, jotka kokevat, eivät välttämättä kaipaa hevosensa ympärille mitään tiimi-humppaa, vaikka sitä vuokraisivatkin.

Mutta kuten sanottua, on niitä toisenlaisiakin hevosenomistajia. Osa nimenomaan nauttii siitä, kun voi analysoida kaikkien mahdollisten ihmisten kanssa kaikkia mahdollisia hevoseensa liittyviä asioita. Tiimin kaipaajien täytyisi vain siis koettaa löytää sellainen vuokrahevonen - tai siis pikemminkin sellainen omistaja. :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.3.25 10:40:09

Itse miellän että tiimi on vain sellainen sanonta useammasta ihmisestä yhden hevosen ympärillä, ei sen tarvitse tarkoittaa mitään sen syvällisempää.

Saa kyllä itse taas kerran olla onnellinen oman vuokrahepan omistajasta, kommunikaatio pelaa molempiin suuntiin ja asioiden sopiminen on helppoa. Välillä saadaan järjestettyä yhteisiä tallipäiviä, koska tullaan hyvin toimeen ja on kiva touhuta hepan kanssa yhdessä.

Tuossa tilanteessa, jossa esimerkiksi niinkin tärkeästä asiasta kuin rokotuksesta ei kerrota, harkitsisin uuden vuokrahepan etsimistä vaikka nykyinen olisi muuten kiva.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.3.25 10:44:13

Itse en halua jakaa hevoseni terveystietoja tai jokaista haavaa, rokotusta ja kengitystä vuokraajalle, koska ne tuppaavat vuotamaan sieltä sitten laajemmalle jakelulle kuin haluan.

Mielestäni riittää, että vuokraaja tietää hevosen olevan terve, ja että hän ymmärtää oman roolinsa. Minä suunnittelen hevosen liikutuksen ja managementin, ja huomioin kyllä sen, että vuokraaja saa ratsastaa sovitulla tavalla, eli tehdä ihan normaalin treenin.
En vyörytä esimerkiksi palauttelupäiviä vuokraajalle vaan huolehdin niistä itse. Jos hevonen on ollut saiikulla eikä sitä voi liikuttaa normaalisti, niin ilmoitan vuokraajalle ettei tarvitse käydä.

En myöskään ymmärrä, miksi vuokraajan pitäisi päästä mukaan varustemuutoksiin. Eikö hänelle riitä tieto siitä, missä harjat on, missä suitset ja satula on, missä suojat on, jos ne pitää laittaa? Pitääkö vuokraajalle tiedottaa, että tänään on käytössä sininen satulahuopa ja suitsiin on vaihdettu D-renkainen O-renkaan rilalle, tai satulassa on nyt Tech stirrupit eikä Acavallot? Näkeehän ne varustemuutokset silmälläkin, vai pitääkö niihin valmistautua henkisesti etukäteen.

Olen siis samaa mieltä aiempien kanssa, mielestäni on hassua, että vuokraajat haluavat olla niin kovasti "teamRömppänen". Ostakoon oman hevosen, jos haluaa mukaan siihen managementiin ja vaikuttamaan varusteisiin, rokotuksiin tai hoitoon muuten.

Päivämäärä:   14.3.25 10:48:38

Ja itse edellytän vuokraajalta ennen kaikkea luottamusta siihen, että minä kyllä hoidan hevosen parhaani mukaan ja hoidan sen managementin, eikä hänen tarvitse puuttua niihin asioihin. Vuokraajan täytyy luottaa siihen, että omistaja kertoo, jos on jotain kerrottavaa. Eihän esimerkiksi kengitykset vaikuta mitenkään liikuttamiseen? Rokotuksen jälkeen tulee tietty rokotusloma, mutta vuokraajan täytyy luottaa omistajan arviointikykyyn sen pituudessa. Jos rokotus on maanantaina ja vuokraaja tulee lauantaina eikä hevosella ole ollut mitään oireita, niin ei se rokotus vaikuta vuokraajan tekemisiin millään tavalla.

Luottamus toimii molemmin puolin, omistajan täytyy voida luottaa siihen että vuokraaja tekee sovitun mukaisesti, mutta myös vuokraajan täytyy luottaa siihen että omistaja huolehtii managementista, vaikka ei jokaista asiaa raportoisikaan vuokraajalle. En kestäisi viikkoakaan sellaisen vuokraajan kanssa, joka kyttää ja vahtii sitä että onko hevosen hoidossa perusasiat kunnossa.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   14.3.25 10:53:13

Ollaan puskaratsastaja-tätiporukka, vaihtelevalla kokoonpanolla noin viisi tätiä käy kotitallin heppoja hoitamassa ja liikuttelemassa.

Kyllä meillä käydään läpi niin hevosten kuin ihmistenkin kuulumiset, tallinpitäjä kertoo kaiken.

Päivämäärä:   14.3.25 10:53:46

Juuri näin. Totta kai pitäisi osata viestittää vuokraajalle asiat, jotka vaikuttavat hänen omaan tekemiseensä. Jos hevosen terveydentilassa on jokin asia X, joka vaatii myös vuokraajalta toimenpidettä Y, niin totta kai siitä olisi hyvä asiallisesti ilmoittaa - ei niin, että vuokraaja kuulee asiasta vahingossa tallinkäytävällä tai ei kuule lainkaan. Mutta muuten se on ihan makuasia ja omistajasta itsestään kiinni, minkä verran hän haluaa jakaa esim. hevosen terveystietoja. Niiden jakamiseen liittyy aina myös huonoja puolia ja riskejä. Esim. minkä verran tietoja levitetään eteenpäin, mahdollisesti vuokraajan omilla tulkinnoilla maustettuina? Tai minkä verran tämä lisää riskiä siihen, että vuokraajalta alkaa tuutata sellaisia viestejä, joissa on tehty omia jatkodiagnooseja ja terveystulkintoja ja joissa ehdotellaan jotain hoitoja tai toimenpiteitä?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   14.3.25 11:02:12

"Ja itse edellytän vuokraajalta ennen kaikkea luottamusta siihen, että minä kyllä hoidan hevosen parhaani mukaan ja hoidan sen managementin, eikä hänen tarvitse puuttua niihin asioihin. Vuokraajan täytyy luottaa siihen, että omistaja kertoo, jos on jotain kerrottavaa. Eihän esimerkiksi kengitykset vaikuta mitenkään liikuttamiseen? Rokotuksen jälkeen tulee tietty rokotusloma, mutta vuokraajan täytyy luottaa omistajan arviointikykyyn sen pituudessa. Jos rokotus on maanantaina ja vuokraaja tulee lauantaina eikä hevosella ole ollut mitään oireita, niin ei se rokotus vaikuta vuokraajan tekemisiin millään tavalla."

Tämä. En halua vuokraajaa, jolle olisin jotenkin tilivelvollinen ihan jokaisesta päätöksestäni ja tekemisistäni. Tietenkin nyt ilmoitan, jos hevosen terveydentilassa on jotain huomioitavaa, mutta muuten vuokraajalle ei tarvitse raportoida ihan kaikkea eikä hänen varsinkaan pidä puuttua mihinkään. Jos haluaa "olla osa tiimiä", niin sitten pitää ottaa vähintään puoliylläpitoon ja maksaa oma osuutensa todellisista kuluista. Jos ja useimmiten kun maksaa siitä vuokraamisesta jotain hevosenpidon kokonaiskustannuksissa kärpäsen kakkaa vastaavaa pikkusummaa, on ihan turha kuvitella ja toivoa olevansa jotenkin täysivaltainen "tiimin jäsen".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.3.25 11:08:28

jos vuokraajan homma köpötellä, siivota ja huoltaa varusteet niin miksi raportoin asiasta joka ei hänelle kuulu.
jos koni kuumeinen eikä vuokraaja sitä huomaa=kenkää. jos ep eikä huomaa=kenkää, jos jotain ylensääkin pielessä eikä huomaa=kenkää.
järjen käyttä sallittu, en minä ala paapomaan.

Päivämäärä:   14.3.25 11:08:56

"Nyt minulle ei "muisteta" tai keretä kertoa tärkeistäkään asioista, kuten rokotuksista, haavoista, varustemuutoksista. Kuulen niistä sitten jälkikäteen tai joltain tallilaiselta."

Missä kohtaa aloittaja vaati saada vaikuttaa hevosta koskeviin päätöksiin? Hän halusi tietää onko hevonen saikulla tai onko koukussa olevat erilaiset suitset laitettu väärään paikkaan vai onko ne tälle hevoselle ostettu ja tarkoitus laittaa heti käyttöön vai ei.

Kyllä minäkin haluaisin tietää onko minun tarkoitus pitää käyntimaasto vai tavallinen ratsastuspäivä ja haluaako omistaja että vaihdellaan kuolaimia, suitsia jne vai ei. Etenkin jos jälkikäteen kuulee tallijuoruna että olisikin pitänyt tehdä eri tavalla, niin onhan se nyt ihan idioottimaista toimintaa omistajalta.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   14.3.25 11:22:46

Oletus on, että hevosta voi käyttää sovitusti, jos ei muuta kuulu. Siitähän vuokraajat yleensä maksavat. Eiköhän omistaja kuitenkin kerro, jos syystä tai toisesta tiettynä päivänä ei voi ratsastaa normaalisti esimerkiksi sen vuoksi, että hevonen on edellisenä päivänä rokotettu.

Eikä todellakaan ollut tarkoitus syyttää eikä syyllistää vuokraajaa. Monella (hevos) ihmisellä nyt vain on niin paljon kaikkea muutakin elämässä, että pyrkii valitsemaan nimen omaan sellaisen vuokraajan tai hoitajan, joka osaa toimia itsenäisesti. Kaverit, joiden kanssa puhutaan ja jaetaan enemmän, ovat erikseen.

Lähettäjä: Jaa a 
Päivämäärä:   14.3.25 11:30:56

Tämä ketju oli taas hyvä muistutus sille miksi en halua vuokrata kenenkään tuntemattoman hevosta.

Päivämäärä:   14.3.25 11:31:18

"Missä kohtaa aloittaja vaati saada vaikuttaa hevosta koskeviin päätöksiin? Hän halusi tietää onko hevonen saikulla tai onko koukussa olevat erilaiset suitset laitettu väärään paikkaan vai onko ne tälle hevoselle ostettu ja tarkoitus laittaa heti käyttöön vai ei."

Kuten nimimerkki Toinen täti tuossa yllä jo kirjoittikin: "Oletus on, että hevosta voi käyttää sovitusti, jos ei muuta kuulu. Siitähän vuokraajat yleensä maksavat. Eiköhän omistaja kuitenkin kerro, jos syystä tai toisesta tiettynä päivänä ei voi ratsastaa normaalisti esimerkiksi sen vuoksi, että hevonen on edellisenä päivänä rokotettu." Kyllä vuokraajan pitäisi luottaa siihen, että omistaja kertoo, jos on jotain erityistä huomioitavaa eikä hevosta voi sen takia liikuttaa normaalisti tms. Ja jos naulakossa on eri suitset, niin sitten käyttää niitä. Jos nyt jostain syystä epäilyttää, niin voihan sitä sitten vielä kysyä erikseen, mutta ainakin itse toivon ja odotan vuokraajalta sen verran kokemusta, järkeä, itsenäisyyttä ja ongelmanratkaisukykyä, ettei ihan kaikkea tarvitse aina neuvoa kädestä pitäen.

Päivämäärä:   14.3.25 11:31:57

"jos koni kuumeinen eikä vuokraaja sitä huomaa=kenkää. jos ep eikä huomaa=kenkää, jos jotain ylensääkin pielessä eikä huomaa=kenkää."

Jos vuokraaja ei tiennyt että hevonen on rokotettu ja levossa, ratsastaa normaalisti ja hevonen nostaa kuumeen = kenkää?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   14.3.25 11:36:43

Meillä on hevosen ympärille kasattu whatsapp ryhmä, missä jaan yleisesti esim juurikin varustemuutoksista, tulevista treeneihin vaikuttavista jutuista (osteopaatti, raspaus, rokotus jne) ja esim omista valmennuksista ja myös valmennusten jälkeiset palautteet sekä kotiläksyt. Näin tiedän, että pari aikuista ihmistä osaa suunnitella tekemisiään vähän niiden pohjalta, mutta kuitenkin ottaen hevosen mielentilankin huomioon.

Vastavuoroisesti odotan vuokraajilta palautetta, miten hevonen liikkui, oliko normaalia viriilimpi/laiskempi, joiko treenien jälkeen ym.
Yleisesti puhun liikutusporukasta, en tiimistä. Ennen oli tiimi, kun kävi hypyttäjä (opetti esteille), mä työstin sileällä ja maasta sekä kolmas maastoili.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.3.25 11:39:38

Mun mielestä aloitajan toive on ihan kohtuullinen, itselle ainakin käynyt vuokraajana tilanteita, joissa ei oltu infottu esim kenkien puutteesta tai haavasta, joka on vaikuttanut ratsastamiseen ja vasta tallilla olen itse huomannut ja soittanut sitten omistajalle aiheesta. Tai varusteet ovat vaihdettu ja olen laittanut väärät (vanhat) varusteet sillä minulle ei kerrottu asiasta. Tai en ole löytänyt näitä uusia varusteita.

Joten kyllä mun mielestä vuokraajaa pitää infota näistä asioista. Vai onko teille hevosenomistajille ihan sama meneekö vuokraaja väärillä varusteilla tai ratsastaa, vaikka hevonen saikulla?

Päivämäärä:   14.3.25 11:42:24

"jos koni kuumeinen eikä vuokraaja sitä huomaa=kenkää. jos ep eikä huomaa=kenkää, jos jotain ylensääkin pielessä eikä huomaa=kenkää."

Hevonen alkaa ontua vasta ravissa ja oli tarkoitus pitää saikkua, vuokraaja ratsastaa käyntiä ja ravia ja lopettaa vasta sitten kun ontuminen alkaa, tulee takapakkia = kenkää?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.3.25 12:05:29

Kyllä itse infoan vuokralaisia tärkeistä jutuista. En toki, jos hän käy vaikka loppuviikosta, niin alkuviikon kengitystä en mainitse. Mutta me jutut, mitkä lähipäivinä käy, kerron kyllä.

Lähettäjä: eestihepo 
Päivämäärä:   14.3.25 12:13:13

Ihme meininki taas täällä, takerrutaan yhteen sanaan joka ei miellytä itseä, ja muutenkin erikoisen negoja vastauksia.

Mun hevosta vuokraa eläkeläistäti. Aina kun ollaan sopimassa seuraavaa vuokrauspäivää (katsotaan viikkokohtaisesti) niin itse kerron miten välissä heppa liikkunut, mitä ollaan tehty/mitkä olleet vaikeita jne, ja mikäli mulla on videota joltain päivältä, niin saatan siitäkin lyhyen pätkän laittaa. Samoin infoan esim. kuolain muutoksesta tms. Vastaavasti vuokraaja laittaa aina ratsastuksen jälkeen mitä tekivät yms.

Vaikka muuten nimenomaan vuokraajanpäivä on mulle hevosvapaapäivä, niin omasta mielestä ihan hevostakin kohtaan parempi, että puolin että toisin infotaan jotain ratsastuksista yms. Ja minusta hyvän vuokraajan merkki, että haluaa tietää kaikesta, jotta voi suunnitella ratsastuksensa sen mukaan eikä vain mene summan mutikassa.

Päivämäärä:   14.3.25 13:23:56

Kyllä minä omistajana kerron hevoseni vuokraajalle kaikista asioista, jotka voivat vaikuttaa hevoseni hoitoon ja ratsastukseen. Vuokraajalla on vakiopäivä ja yritän sopia kengitykset, hieronnat, raspaukset ja rokotukset niin, etteivät osu samalle päivälle.

Aika ikävää tulla tallille ja huomata, että hevosella on juuri hieronta kesken, etkä pystykään ratsastamaan. Tai kengittäjä tulee etsimään hevosta maneesista juuri, kun olet nousemassa selkään kuten itselleni kävi aikoinaan. Kerran yhdeltä tallilaiselta oli unohtunut kertoa vuokraajalle, että hevonen on muuttanut muualle. Vuokraaja etsi hevosta ja ihmetteli, mihin se oli kadonnut. Tosin on joku hevonen myytykin kertomatta asiasta vuokraajalle.

Lähettäjä: Pike 
Päivämäärä:   14.3.25 13:49:11

"Aika ikävää tulla tallille ja huomata, että hevosella on juuri hieronta kesken, etkä pystykään ratsastamaan. Tai kengittäjä tulee etsimään hevosta maneesista juuri, kun olet nousemassa selkään kuten itselleni kävi aikoinaan. Kerran yhdeltä tallilaiselta oli unohtunut kertoa vuokraajalle, että hevonen on muuttanut muualle. Vuokraaja etsi hevosta ja ihmetteli, mihin se oli kadonnut. Tosin on joku hevonen myytykin kertomatta asiasta vuokraajalle."

Eihän aloittajan tapauksessa ole ollut kyse mistään tuollaisesta, vaan ainakin hänen kertomansa mukaan asioista, jotka eivät ole sinänsä vaikuttaneet hänen tekemiseensä millään tavalla, vaan hän on vain kuullut niistä myöhemmin joltain toiselta tallilaiselta tai omistajalta itseltään. Miksi omistajan pitäisi raportoida vuokraajalle asioista, jotka eivät kosketa vuokraajaa millään tavalla? Jos hevonen on esim. rokotettu muutamaa päivää aiemmin eikä sille ennenkään ole tullut rokotuksesta mitään oireita, miksi ihmeessä omistajan pitäisi tiedottaa asiasta vuokraajalle? Tai miksi kengityksestä pitäsi raportoida, jos se ei ole sinä päivänä, kun vuokraaja on tulossa ratsastamaan? Tai miksi jostain haavasta pitäisi selostaa ummet ja lammet, jos asia on hoidossa eikä haava vaikuta vuokraajan toimintaan millään tavalla? Tai selostaa ja perustella jotain varusteiden vaihtamista, vaikka vuokraajan nyt joka tapauksessa tulee käyttää niitä varusteita, jotka ovat tarjolla?

Jotkut vuokraajat vain ovat sellaisia, että kokevat vuokrahevosen jollakin tavalla ikään kuin omakseen ja sitten odottavat olevansa mukana ihan kaikessa, vaikka eivät maksaisi kuin pienen murto-osan kuluista.

Päivämäärä:   14.3.25 13:53:31

20 eurolla viikossa minun hevosella pääsee vain ratsastamaan. Siihen rahaan ei saa osallistumisoikeutta kaikkeen muuhun.

Lähettäjä: hitsi 
Päivämäärä:   14.3.25 13:57:20

siinäpä se. ei se hevonen ole vuokralaisen etkä tod ole tasa arvoinen minun kanssani. kerron mitä näen tarpeelliseksi.
sun köpöttely ei ole köpöttelyä jos se kosahtaa käsiin. tee mitä alunperin sovittu niin kaikki ok. kas kun minä lasken ne asiat sen varaan. sun treenisuunnitelmia ei tarvita.

Päivämäärä:   14.3.25 14:12:15

"Tai selostaa ja perustella jotain varusteiden vaihtamista, vaikka vuokraajan nyt joka tapauksessa tulee käyttää niitä varusteita, jotka ovat tarjolla?"

Eli jos tallille ilmestyy hevosen tavaroihin uudet suitset tai uudet suojat, pitääkö vuokraajan automaattisesti ottaa uudet käyttöön vai käyttää vanhoja? Tai jos suojia ei ole aiemmin käytetty, jättää laittamatta vai laittaa uudet suojat? Tai jos ovessa onkin uusi ja vanha loimi, kumman laittaminen on oikein?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   14.3.25 14:14:06

Lähettäjä.

Päivämäärä14.3.25 11:39:38

Mun mielestä aloittajan toive on ihan kohtuullinen, itselle ainakin käynyt vuokraajana tilanteita, joissa ei oltu infottu esim kenkien puutteesta tai haavasta, joka on vaikuttanut ratsastamiseen ja vasta tallilla olen itse huomannut ja soittanut sitten omistajalle aiheesta. Tai varusteet ovat vaihdettu ja olen laittanut väärät (vanhat) varusteet sillä minulle ei kerrottu asiasta. Tai en ole löytänyt näitä uusia varusteita.
----

Olen samaa mieltä. Enemmänhän se omistajaa kuormittaa kun vuokraaja soittelee tallilta "onkohan tämä haava ollut jo eilen", "kuulemma heppa on rokotettu eilen, voinko ratsastaa tänään normaalisti" tms. Itsellenikin on sattunut pari kertaa tilanteita, että hevosen toinen vuokraaja on laittanut varusteet aivan väärille paikoille, ja olen joutunut soittamaan että onko satula vaihtunut vai ei.

Muutenkin olisi hyvä infota vuokraajaa siitä, mikä hevoselle on normaalia ja mikä ei. Yksikin normaalisti erittäin ahne lopetti aina kuivaheinän syömisen kun pääsi päivällä laitumelle. Minulle tätä ei oltu kerrottu, joten ihan turhaan huolestuin ja soitin omistajalle syömättömyydestä...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.3.25 14:25:06

Täällä hevosen omistaja. Itsellä elämäntilanne sellainen, että arki on todella kiireistä. Olen ottanut hevoselleni vuokraajan juuri siitä syystä, että aikaa riittäisi muuhunkin. Vuokraaja ratsastaa sileällä vuokrauspäivinään. En ihan oikeasti ehdi miettimään tälläisiä asioita. Toki jos on joku varuste, väkkärit tms muuttuneet, niin niistä toki ilmoitan. En ala vuokraajalle raapustamaan, että millainen polle on ollut ratsastaa. Sama homma vuokraajalta minulle päin, haluan kuittauksen, että hän on käynyt ja jos hevonen vaikka ontuu tms, mutta jos kaikki on hyvin, niin kaipaa romaania siitä mitä hän on ratsastuksen aikana tehnyt. Toki vuokraajalla on itsellään ollut omia hevosia ja olen nähnyt pidemmältä ajalta hänen ratsastusta, joten luotan ja tiedän, että hän ratsastaa fiksusti ja huomaa, jos hevosessa on jotain poikkeavaa. Itse tarvitsen vuokraajan, en tiimiläistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.3.25 14:29:31

Se piti vielä lisätä, että vuokraaja osaa kyllä omatoilisesti etsiä varusteet. Jos ne eivät ole hevosen kaapissa, niin ne ovat kuivarissa. Itsellä toki on aivot päässä, että jos hevonen on rokotettu ma, niin vuokraajan päivä ei ole ti. Osaan myös suunnitella hevosen liikutukset niin, etteivät vuokraajan päivät ole päällekäin esimerkiksi omien kisojen tai hevosen hieronnan kanssa.

Päivämäärä:   14.3.25 14:30:07

Niin, eli teet juuri ne asiat mitä aloittajakin toivoisi saavansa.

Päivämäärä:   14.3.25 14:32:29

miten uudet suitset tai loimi voi olla ongelma? eikö järki riitä että niitä käytetään mitä siihen omalle,tutulle paikalle laitettu?

Lähettäjä: Joskus 
Päivämäärä:   14.3.25 14:34:59

Samaa mieltä kuin tämä: "Tämä ketju oli taas hyvä muistutus sille miksi en halua vuokrata kenenkään tuntemattoman hevosta."

Päivämäärä:   14.3.25 14:35:55

"miten uudet suitset tai loimi voi olla ongelma? eikö järki riitä että niitä käytetään mitä siihen omalle,tutulle paikalle laitettu?"

Jos koukussa on kahdet suitset, on tosi kiva kuulla jälkikäteen että käytti vääriä.

Päivämäärä:   14.3.25 14:49:48

Jos siinä koukussa on kahdet suitset, niin tuskin on maailmanloppu jos käyttää vääriä, varsinkaan jos omistaja ei ole ilmoittanut että pitää käyttää jompia kumpia.

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   14.3.25 14:54:46

Tämä keskustelu on taas hyvä muistutus siitä, miksi en ota hevoselleni vuokraajaa. Uusavuttomia, kädettömiä, osaamattomia, ajattelukyvyttömiä tolvanoita, jotka eivät luota omistajan arvostelukykyyn ja luulevat tietävänsä kaiken paremmin, ja joille kuitenkin pitää persuskin pyyhkiä valmiiksi eikä heidän oma itseohjautuvuus ja itseluottamus riitä päättämään kumman loimen laittaisi hevoselle päälle, jos sitä ei ole omistaja vieressä neuvomassa.

Päivämäärä:   14.3.25 15:11:47

"Jos siinä koukussa on kahdet suitset, niin tuskin on maailmanloppu jos käyttää vääriä, varsinkaan jos omistaja ei ole ilmoittanut että pitää käyttää jompia kumpia."

Ilmeisesti preferenssi kuitenkin on, jos jälkikäteen saa tietää tehneensä väärin.

Päivämäärä:   14.3.25 15:12:28

narikassa kahet suitset? no kumpia on ohjeistettu käyttämään. gaad dämmit että jollei itkettäisi niin naurattaisi. en ihmettele miksei niitä vuokraajia helpolla oteta.
on satula x ja suitset x käytä niitä. ei sulle kuulu kisavehkeet vaikka miten olisi.
ei terveys, hoito, ei mikään. ei!ole!sun!kaakki!

Päivämäärä:   14.3.25 15:17:10

Siitähän tässä on kyse, että aloittaja saa jälkikäteen kuulla miten olisi pitänyt toimia.

Päivämäärä:   14.3.25 15:21:40

No miksi te hevosten omistajat sitten raivoatte meille vuokraajille että käytämme vaikka niitä vanhoja suitsia, kun olisikin pitänyt käyttää uusia, mutta ette viitsi ilmoittaa siitä meille koska pitäisi olla maalaisjärkeä?

Suosisittelisin vähän maalaisjärkeä teille hevosten omistajillekin, sillä me vuokraajat ei olla mitään ajatuksenlukijoita.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.3.25 15:49:52

No, jos käy ilmi että on käyttänyt vääriä suitsia, niin miksi siitä pitää ottaa itseensä? Elämä jatkuu, seuraavalla kerralla tiedät käyttää niitä toisia. Vai tuleeko siitäkin paha mieli?

Ihme pullamössöihmisiä. Teille oikeampi harrastus olisi vaikka marsun hoitaminen.

Lähettäjä: doh 
Päivämäärä:   14.3.25 15:52:52

otsikko vuokraajana ulkopuolinen olo.
no syystäkin. olet vuokraaja, et omistaja.

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   14.3.25 15:57:15

Jos kaapissa on kaksi samaa varustetta etkä tiedä kumpia kuuluu käyttää, niin reippaana aikuisena voit tehdä päätöksen itsenäisesti. Samoin reippaana aikuisena voit sitten laittaa omistajalle viestiä, että "moi, tallilla käyty ja kaikki ok. Kaapissa oli kahdet suitset/suojat/kuolaimet/loimet, en ollut varma kumpia pitäisi käyttää, joten käytin varmuuden vuoksi niitä jotka on olleet käytössä ennenkin/oli päälimmäisenä".
Kas näin ongelma on ratkaistu. Ei kuulu perästä että olet tehnyt väärin, kun olette rehellisesti kertoneet ettet tiennyt miten toimia, mutta samalla kerrotte että teit päätöksen parhaan harkintakykysi mukaan. Samalla omistaja saa mahdollisuuden sitten oikaista, jos valinta oli väärä. Ja reippaalle aikuiselle se oikaisu ei mene ihon alle, koska hän itse tietää että valitsi parhaan harkintakykynsä mukaan, koska ei tiennyt miten olisi pitänyt tehdä.

Mutta näköjään ette ole reippaita aikuisia, kun tämä on liikaa vaadittu.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   14.3.25 16:19:40

En todellakaan ala vuokraamaan hevosta näiltä management-tyypeiltä ja niiltä joita aloittaja tarkoittaa. Pitäköön pollensa. En juu kaipaa kaveruussuhdetta omistajan kanssa, mutta törmännyt liian moneen omistajaan jotka luulevat itsestänsä liikoja. Ei joko infoo asioista jotka olisi oleellisia vuokraajan tietää. Törmännyt esim ihmiseen jolla nuorehko ori, jolla itse ei uskaltanut ratsastaa eikä liikuttaa millään lailla, mulle valehteli että on ratsastanut ja liikuttanut. Kuulin tallilla ettei neitoa ole näkynyt muuten kuin tuomassa ruokasäkkiä. Ja kamat olivat aina just niinkuin olin ne itse jättänyt.

Päivämäärä:   14.3.25 16:57:44

Tottakai omistajan kuuluu infota asioista, jotka saattaa vaikuttaa vuokraajan toimintaan. Muu ilmoittelu on vapaaehtoista, mutta kyllä esim. rokotuksesta ja hieronnasta pitää ilmottaa, jos vuokraajan ne tarvii huomioida.

Lähettäjä: paejfweopjf 
Päivämäärä:   14.3.25 17:14:47

Mikä ihmeen "ulkopuolinen olo"? Sä vuokraat hevosta ratsastusta varten, siinä se. Vähän on vissiin muuta haastatta jos jo kahdessa paikassa sulle on tullut "ulkopuolinen olo".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.