Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuori valmentaja ja keski-ikäinen ratsastaja

Lähettäjä: Pelko? 
Päivämäärä:   12.3.25 12:38:28

Onko yleinenkin ilmiö, että nuori valmentaja (n. 25v, koulutus rats.ohjaaja, kisannut poni- ja junnuvuosina kansallisella tasolla) ei ”uskalla” antaa ohjeita keski-ikäiselle ratsastajalle?

Olen 45v. Aloitin ratsastuskoulussa 7-vuotiaana. Välissä on ollut taukovuosia (mm. yläasteella kiinnosti muut asiat, lukiossa jatkoin ratsastusta, mutta opiskelijana ei ollut varaa jne), mutta yhteensä olen ratsastanut ratsastuskoulussa n. 25 vuotta. Taso on sellainen HeC-HeB.

Nyt on muutaman vuoden ajan ollut vuokrahevonen. Tallilla on käynyt kaksi nuorta valmentajaa, jotka ovat n. 25v, rats.ohjaajan koulutus, kisanneet kansallisella tasolla poni- ja junnuvuosina. Nämä molemmat valmentajat tekevät todella hyvää työtä ratsastuskoululasten ja -nuorten kanssa. Lapsilla ja nuorilla taso nousee (kisaavat rats.kouluhevosilla), hankkivat vuokrahevosen ja kisaavat sillä (näiden nuorten valmentajien avulla). Molemmat siis tuntuvat tekevän asioita oikein. Lisäksi, kun somessa kertovat ajatuksistaan valmennuksiin liittyen, molemmat vaikuttavat todella osaavilta ja hyviltä. Ainakin tällaiselle ”lähtötaso ratsastuskoulu” ratsastajalle.

Olen molempien valmennuksissa käynyt, mutta tuntuu, etteivät he ”uskalla” sanoa minulle mitään, kun olen niin paljon heitä vanhempi. Valmennus (kouluyksäri) tuntuu lähinnä liikenteenohjaukselta tai että vain keksivät, mitä voisin tehdä hevosen kanssa. Ainoat neuvot ovat ”nojaa vähän enemmän taaksepäin”, ”voltti näytti kananmunalta” ja ”oletko huomannut, että ympyrällä sisäkylkesi menee kasaan”. Tuollaista opetusta saa huonon ratsastuskoulun ryhmätunnilla.

Varsinainen valmentajani on 50v+, vuokrahevosen omistajan suosittelema ja todella hyvä. Hän kuitenkin käy tallilla vain joka toinen viikko ja haluaisin ratsastaa valmennuksessa joka viikko. Siksi olen näitä nuoria valmentajia kokeillut, kun he käyvät tallilla valmentamassa muita (niitä lapsia ja nuoria).

En sitten tiedä, eivätkö pidä kysymyksistäni. Ohjeesta ”oletko huomannut, että ympyrällä sisäkylkesi menee kasaan” kysyin, miten minun tulisi ympyrällä istua, ettei sisäkylki mene kasaan (en huomaa/tunne, että kylki olisi kasassa). Pitäisikö nojata enemmän ulospäin, kääntää olkapäitä johonkin suuntaan tms. Kaipaisin jotain konkreettista neuvoa istunnan korjaamiseen. Saan vain vastauksen ”istu suorempana”.

Re: Nuori valmentaja ja keski-ikäinen ratsastaja

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.3.25 12:55:22

No, jos "valmentaja" on koulutukseltaan ratsastuksenohjaaja ja ikää on se 25 eli vähemmän kuin monella muulla kokemusta, niin enpä kyllä edes odottaisi hirveästi mitään muuta kuin alkeistason liikenteenohjausta.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.3.25 13:05:41

No eihän niillä ole vielä mitään kokemusta. Itse ottaisin aina vähintään 40+ valkun. Kokemus ja koulutus sekä tietysti henkilökemia vaikuttaa. Aivan jäätävän nuoret "valmentavat" muka muita aivan olemattomalla osaamisella.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.3.25 13:13:24

Hyvä ystäväni on valmentaja, ja hän sanoi että ei ota keski-ikäisiä naisia asiakkaakseen ollenkaan, koska heille ei uskalla antaa ohjeita. Tädeiltä ei saa vaatia mitään, koska tädeille tulee paha mieli, ja toisaalta siinä ikäluokassa on niin paljon sisäistettyä misogyniaa, että tädit ei ota nuorta (nais)valkkua tosissaan. Ratsastelevat missä lystäävät, eivät tee kunnolla, valittavat, syyttävät hevosta ja ratkovat ratsastuksellisia ongelmia lisäämällä varusteita. Nykyiset keski-ikäiset on eläneet lapsuutensa olympiakuolainten, kumppareiden ja graamien kulta-aikaan.
Milloin on selkä kipeä, milloin jalka, milloin ahdistaa joku muu. Aina on joku tekosyy, miksi ei voi tehdä kunnolla.

Yrittäjällä on onneksi oikeus valikoida asiakkaansa, ja kalenteri näyttää pysyvän täytenä vaikka ottaa uusina asiakkaina vain poni/junnuikäisiä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.3.25 13:14:30

siis gramaanien kulta-aikaan. Katkesi puhelimella kirjoittaessa sana kesken.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.25 17:32:05

--- tiivisti hyvin. lisäksi tädeillä ei myöskään ole kehonhallinta enää sitä mitä nuorena joten eivät pysty toteuttamaan vaikka ohjeita saisivatkin. Jos et itse tunne olevasi vinossa etkä itse osaa suoristaa itseäsi niin parempi harjoitella vaikka pilateksen parissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.25 17:50:41

Aamen mitä --- sanoin. Itse löysin valmentajani kun hän oli alle 20vuotias ja opiskeli alaa. Aivan törkeän lahjakas ja taivata ratsastaja, on opettanut minulle tässä 5-vuoden aikana paljon enemmän kuin kukaan koskaan. Hänen avullaan viety hevosta eteenpäin ja saatu sellaisia ahaa-elämyksiä että huhhuh.

Minusta aloittajan kannattaa rohkeasti sanoa tällä valkulle, että saa pyytää ja käskeä ihan kuin muitakin! Tässä oppimassa ollaan.

Osaaminen ei ikää katso, monet 50vuotta alalla olleet eivät osaa opettaa ollenkaan. Toiset osaavat opettaa vaikka oma ratsastus ei olisi "niin hienoa" kuin näillä "koko ikänsä olevilla".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.