Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sadeloimi - kaulakappaleella vai ilman?

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   11.3.25 13:14:24

Hepalle pitäisi ostaa sadeloimi, ja arvoin, että ostanko kiinteällä vai irrotettavalla kaulakappaleella. Mitä mieltä olette, kumpi on käytännössä parempi?

Mielessä lähinnä lämpimähkö kesäsää, kun vettä tulee kuin aisaa.

Hevonen on vanhanpuoleinen ja haluan suojella sitä kangistumiselta parhaani mukaan, mutten tietenkään halua hautoa sitä myöskään liian tuhdilla loimella.

Re: Sadeloimi - kaulakappaleella vai ilman?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.3.25 13:21:00

Siis ihanko tosissasi harkitset kaulakappaleellista loimea kesäsateeseen? Voi hevosparka...

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   11.3.25 13:24:33

Ötökkäloimi vedenpitävällä yläosalla? Jos nyt vähän kostuu kyljeltä niin tuskin aiheuttaa ongelmia ja kun suurin osa loimessa on verkkoa niin ei haudo niin pahasti?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.3.25 13:27:08

Itse olen kokenut, että kaatosateella on paras kiinteä kaulakappale, niin ei valu vesi lavoille kaulan aukosta. Pienemmällä sateella ei niin väliä.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   11.3.25 13:29:58

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 11.3.25 13:21:00

Siis ihanko tosissasi harkitset kaulakappaleellista loimea kesäsateeseen? Voi hevosparka...

Minähän juuri kysyin, että millainen kokemuksen mukaan kannattaa ostaa. En harkitse vielä mitään, katselen vaan vaihtoehtoja. Ei sinun tarvitse hermostua, ja jos et halua jakaa kokemustasi, voit myös olla hiljaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 13:31:30

Kesäsateeseen et tarvitse mitään loimea. Sitten kun pyörii 0 tietämillä niin kaulakappaleellinen (kiinteä) hyvä. Sekin vain kun oikeasti sataa koko päivän tai yön tai molemmat ja hevonen on pitkään ulkona.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   11.3.25 13:38:34

Millä tahansa loimella kesällä loimitettava hevonen on aina kuuma kun loimen alta kokeilee. Materiaalilla ja värillä ei ole väliä. Loimettomat on toki sateen jälkeen pintaviileitä mutta karva on kuumankosteaa jo hyvin äkkiä kun hevosen lämpö alkaa kuivata karvaa.

Kiinteä kaula on aina parempi kuin irroitettava, irroitettavat falskaa aina jostain kohdasta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 13:55:37

Meillä ei kyllä kesällä loimiteta sateelle senioreitakaan, kuumahan niille tulee. Ehkä jos keli olisi alle +10 ja tuulinen/"kolea", niin miettisin ohutta selästä vedenpitävää ötöloimea.

Meillä hevoset vaikuttaa jopa nauttivan sateista kesällä, niillä olisi mahdollisuus olla katoksessa tai edes puiden suojassa, mutta siellä ne seisoo tyytyväisenä kastumassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 15:02:26

Se kesäsade voi olla +8 ja jäätävä tuuli, tai +20 ja tyynen leppeää.

Jälkimmäiseen ei tarvitse loimea, ensimmäiseen kyllä etenkin jos ei ole kunnollista katosta tarhassa.

Päivämäärä:   11.3.25 17:47:31

Tuskin aloittaja on loimittamassa silloin, kun on +20 ja sade mukavasti viilentää. Mun hevosella oli joku vuosi kesäkuussa laitumella 100 g sadeloimi, kun lämpötila oli max +5 ja vettä tuli muistaakseni pari viikkoa lähes tauotta. Tosin muutenkin loimitan hevoseni sään mukaan, enkä kalenterin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.25 17:52:53

Kiinteä kaulakappale, irrallinen ei pysy paikallaan / aina jostain falskaa.

Lähettäjä: ................ 
Päivämäärä:   11.3.25 19:05:39

Herkkäselkäiselle hyvälaatuinen ötökkäloimi selkäkappaleella joka pitää vettä on oikein passeli sellaisiin 12-15 asteeseen kun sataa vaikka yöllä ettei aurinko heti kuivaa, tai jos sadetta pitkiä aikoja.

Plussakeleille loimet irroitettavalla kaulakappaleella pl toi ötöloimi jossa voi olla kiinteä kun sivut hengittää.

Lähettäjä: Ys 
Päivämäärä:   11.3.25 19:58:03

Mä tykkään irroitettavasta, saa selän pysymään kuivana ja jos tuleekin lämpimämpi hetki niin ei läkähdy. Ja tarvittaessa voi laittaa kaulakappaleenkin, suojaahan se suurimman osan kuitenkin vaikkei ole yhtä tiivis kuin kiinteä. Yhdessä loimessa on high neck ja kaulakappale, siitä ei mene vesi läpi mistään.

Mulla on myös niitä ötökkä/sadeloimia, eikä niille ole mitään käyttöä. Ne ei pidä kylmää kaatosadetta ja lämpimällä kesäsateella niitä ei tarvi. Mulla on ollut kesälläkin (jos on oikeasti kylmä ja kaatosade ja hevoset kesäkarvassa), 50 tai jopa 100g loimi yhdellä herkkiksellä, joka palelee pelkässä sadeloimessa.

Päivämäärä:   11.3.25 20:34:38

Minun hevosella ei tee mitään loimilla ilman kaulakappaletta siispä liputan kiinteiden kaulakappaleiden puolesta. Ja kyllä, tällä on myös nillä kuuluisilla kesäsateilla fullneck sadeloimi. Olen tavannut tämän palelemasta (ihan tärissyt) kesäsateella. Sen sijaan kuivat pakkaskelit ei mikään ongelma. Aletaan loimittamaan, kun lämpötila laskee n. -20 ja siitä kylmemmäksi.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   11.3.25 23:13:55

Omallani irroitettavalla kaulakappaleella. Pääsee helpommalla, kun ei tarvitse ostaa kahta eri loimea (kiinteällä kaulakappaleella ja ilman kaulakappaletta). Hevonen on herkkä palelemaan ja käyttää loimea tuulensuojana kovalla tuulella, mutta jos lämpötila selkeästi plussan puolella, on ilman kaulakappaletta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.3.25 07:31:15

Irroitettava. Juuri siksi että se on tarvittaessa irroitettava.
Se suojaa hyvin, harvoin kastuu saumasta kuitenkaan. Jos on lämpimämpää niin sen voi ottaa pois.

Vielä jos hankit semmöisen mihin saa linerin kiinni niin sulla on siinä sitten ympäri vuoden loimi. Pakkasella vaan lisävuori kiinni niin lämmittää selkää enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.