Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikan rtisanomisaika Uusimaa

Lähettäjä: Aasiakas 
Päivämäärä:   11.3.25 11:10:08

Minkä mittaisia irtisanomisaikoja talleissa on? Kerrotko ajan ja paikkakunnan.

Re: Tallipaikan rtisanomisaika Uusimaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 11:11:34

Kuukausi on varmaan yleisin, mutta joillain on myös katala kalenterikuukausi ja ravitallit voivat suosia jopa viikkoa tai kahta. Lue siis sopimus.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.25 11:12:46

Mitä katalaa on kalenterikuukaudessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.25 11:19:12

Katalampaa on esim viimeistään edellisen kuukauden 20 pv. Jos hevonen kuolee 21.1. niin pitää maksaa vielä helmi- ja maaliskuu.

Lähettäjä: tietäjä 
Päivämäärä:   11.3.25 11:33:55

2 kk, Tuusula

Mitä katalaa on kalenterikuukaudessa tai jos hevonen kuolee, niin miksi tallinpitäjän tulisi ottaa siitä takkiinsa eikä hevosen omistajan? Kaverilla kuoli hevonen ja saivat kyllä tallinpitäjän kanssa sovittua lyhyemmän ajan kuin 2 kk, mutta niin, ettei tallinpitäjäkään joutunut maksumieheksi.

Lähettäjä: Kenttär. 
Päivämäärä:   11.3.25 12:03:40

2 kuukautta mäntsälässä, kalenterikuukausia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.3.25 12:54:20

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.3.25 11:12:46

Mitä katalaa on kalenterikuukaudessa?

Se, ettet voi lähteä kesken kuukauden. Tai voit, mutta se maksaa.

Päivämäärä:   11.3.25 12:57:34

Mutta samalla tavallahan se maksaa 30 päivän irtisanominenkin, ei sekään maksu lopu vaikka lähtisi heti. Riippuen ajoituksesta kalenterikuuakuden irtisanomisaika voi tietysti tulla kalliimmaksi, mutta en minä sitä kyllä ihan kataluutena näe :D Selvää pässinlihaa kaikille osapuolille.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   11.3.25 13:00:34

Naurettavaa nillitystä. Ajoita lähtös niin, ettei tarvitse maksaa tyhjästä. Itse ainakin sen verran osaan kalenteria lukea.

Lähettäjä: Böö 
Päivämäärä:   11.3.25 14:08:18

2kk irtisanominen , perusteluna pihattoon ei ihan nopeasti löydy uutta tilalle. Tulijoilla oma irtisanomisaika ja tallituristien takia tyhjiä kuukausia ei turhaan haluta.

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   11.3.25 14:38:28

Irtisanomisaika kalenterikuukausi, jos hevonen muuttaa.

Jos hevonen kuolee, tarvitsee maksaa vain kuolinkuukauden vuokra, MUTTA tavarat pitää olla pois tallilta ja karsina loppusiivottuna (seinät ja kupit pestynä ja tarha siivottuna, kuuluvat muutenkin omistajan vastuulle) kuolinkuukauden viimeisenä päivänä.

Jos hevonen kuolee (äkillisesti) ihan kuun viimeisinä päivinä, yleensä maksetaan vielä seuraavan kuun vuokra, ettei ole niin kiire tyhjätä tavaroita ja pestä karsinaa.

Lähettäjä: Esko 
Päivämäärä:   11.3.25 15:53:06

Aika paljon tallipitäjältä tulla vastaa ja ”antaa anteeksi” irtisanomiskuukauden vuokra jos hevone kuolee. Tappio tallinpitäjälle kun karsina jää tyhjäksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.3.25 16:31:14

"Naurettavaa nillitystä. Ajoita lähtös niin, ettei tarvitse maksaa tyhjästä. Itse ainakin sen verran osaan kalenteria lukea."

Hevosen kuolema ajoitetaan tosta vaan? :D

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.3.25 16:38:09

Kaikissa paikoissa, missä itse ollut, on ollut 1kk irtisanomisaika. Joko kuukausi tai kalenterikuukausi. Aika normi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.3.25 17:48:47

Kaikissa paikoissa, joissa itse olen ollut, irtisanomisaika on ollut yksi kalenterikuukausi. Yhdessä paikassa tallinpitäjä kuitenkin tuli vastaan enkä joutunut maksamaan enää seuraavan kuun vuokraa, kun hevonen jouduttiin lopettamaan äkillisesti kuun alkupuolella.

Lähettäjä: Heinonen 
Päivämäärä:   11.3.25 18:05:35

Entä jos ei ole tallipaikkasopimusta? Onko joku vakiintunut käytäntö jota silloin noudatetaan irtisanomisessa (puolin tai toisin)?

Päivämäärä:   11.3.25 19:21:38

Miten syntyy tilanne, että ei ole tallipaikkasopimusta? Mistä silloin edes tiedät mitä maksat/mistä maksat/kenelle maksat? Ja vastaavasti miten uskallat olla tilanteessa jossa toiminnan ehdot voivat muuttua ilman mitään ilmoitusta tai pahimmassa tapauksessa hevonen ja kamat vaan löytyvät pihalta?!

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   11.3.25 22:53:17

Kuukausi

Päivämäärä:   11.3.25 23:08:39

Meillä pitää olla irtisanomis ilmoitus annettuna edellisen kuun puolella. Hevosen kuollessa jos talli paikalle saadaan uusi hevonen irtisanomis kuun aikana ei maksa kuolleen hevosen omistajalle mitään, sillä tp saa tulot karsinasta, mutta jos paikka on tyhjänä maksaa vain n. 1/3 tallivuokrasta(tässä pelkkä karsina, heinät, kuivikkeet ja hoito laskettu pois kuukauden vuokrasta sillä näitä ei myöskään kulu) tp vuokra tiloissa ja maksaa tallista karsinakohtaisesti vuokran tilojen omistajalle siellä asuvien hevosten määrän mukaan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.3.25 04:29:42

Heinonen, jos ei ole sopimusta, ei ole irtisanomisaikaakaan. Kummankaan puolelta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.3.25 06:15:32

Sopimus syntyy kun viet hevosen talliin ja tp sen hyväksyy. Toki ehtoja siihen on vaikea määritellä.

Lähettäjä: ikiliikkuja 
Päivämäärä:   12.3.25 08:24:40

Vantaalla 1,5 kuukautta. Eli viimeistään 15. päivä pitää irtisanoa, jotta sopimus loppuu seuraavan kuukauden päätteeksi.

Lähettäjä: Itä 
Päivämäärä:   12.3.25 08:59:52

Ei uusimaan alueella käynyt..mutta meillä oli tallipaikka suullisella sopimuksella kuukauden irtisanomisajalla. Tallinpitäjä sairastui ja vaati, että hevosen omistajat pitää hoitaa talli tallivuoroilla. Totesi että hevosen omistaja on vastuussa hevosen hoidosta. Olen vuorotyössä ja ostanut siksi paikan täyshoidolla. Maksanut vuokraa aina kuukauden etuajassa.
Yhtäkkiä Wu ryhmään tuli ensin viesti että saa irtisanoa viikon sisällä ilman irtisanomisajalla paikan. En irtisanonut,koska ilmoitin osallistuvani joillakin tallivuoroilla. Seuraavana päivänä tuli viesti, että irtisanominen koskee myös toisin päin ja hän irtisanoi,koska en pysty tarpeeksi osallistua. 2vk oli aikaa etsiä toinen tallipaikka, koska ilmoitus tuli puolen kuun aikaan. En tiedä oliko "laillista" mutta paskanmaku jäi. En riidellyt asiasta, mutta asia aiheutti vihaa muissa hevosen omistajista.

Päivämäärä:   12.3.25 09:12:45

"Sopimus syntyy kun viet hevosen talliin ja tp sen hyväksyy. Toki ehtoja siihen on vaikea määritellä."

Koska tallipaikkasopimukselle ei ole laissa määriteltyjä muotoja, kaikki pitää sopia erikseen ja mitä ei mainita, ei ole olemassa. Eli jos irtisanomisaikaa ei ole mainittu, sitä ei ole.

Päivämäärä:   12.3.25 09:13:57

"Se, ettet voi lähteä kesken kuukauden. Tai voit, mutta se maksaa."
Voihan sitä ilmoittaa lähtevänsä vaikka 17.4 kunhan tekee sen helmikuun aikana.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.3.25 09:20:22

Kahden kalenterikuukauden irtisanomisaika on ikävä kun et meinaa päästä siitä irti. Uutta tallipaikkaa ei meinaa löytyä reilun kahden kuukauden päähän,

Itse olen ollut tässä tilanteessa että muuttaa piti mutta uutta paikkaa ei löytynyt niin pitkän ajan päähän,kaikki meni nopeammin saapuville.
En enää koskaan allekirjoita 2kk irtisanomisaikaa. 1 kk on ok.

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   12.3.25 13:55:24

Esko: Tallinpitäjä on itse kirjoittanut tallipaikkasopimuksen ja siinä lukee tuo, että hevosen kuollessa tallivuokra maksetaan vain kuolinkuukaudelta. En ole sitä tekstiä sopimukseen vaatinut. Olin olettanut, että irtisanomisaika on irtisanomisaika, oli irtisanomisen syynä sitten hevosen muutto, myynti tai kuolema.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.