Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten hyvä vuokralainen toimii?

Lähettäjä: Äbnxmrjeu 
Päivämäärä:   10.3.25 11:01:04

Nyt olen siinä onnellisessa asemassa että elämän eka vuokraheppa löytynyt!
Sopimuksessa hoidamme säännöt ja esim. sairaustapaukset, irtisanomiset yms. Niistä en nyt ole kysymässä. Enemmän kiinnostaa että jos haluan pitää omistajan tyytyväisenä ja meidän suhteen positiivisena, minkälaisia olisi hyvä tehdä (tai olla tekemättä). Varmasti tulla paikalle sovitusti, mutta on varmaan muitakin pienempiä asioita.
Eli minkälainen vuokralainen ilahduttaa sinua ja ettei sinua omistajan ala ärsyttää?

Re: Miten hyvä vuokralainen toimii?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.25 11:06:01

Ihmisiä on niin monenlaisia, että mitenkään ei voi tietää. Yleensä on turvallisinta tehdä huolellisesti kaikki mitä on pyydetty ja olla hieman joustava jos joskus sattuu joku tilanne tulemaan.

Toiset sitten taas arvostavat omatoimista "ylimääräisen" tekemistä, osa taas ei missään nimessä halua että kukaan edes lakaisee käytävää jos ei ole erikseen annmettu lupaa.

Lähettäjä: Mimo 
Päivämäärä:   10.3.25 11:25:16

Älä ala sooloilla, vaan tee asiat niin kuin omistajan kanssa on sovittu. Kysy jos et tiedä tai ymmärrä. Näillä pääsee jo pitkälle.

Tärkeintä on muistaa, että kyseessä on toisen hevonen, ja asiat täytyy sitten tehdä sen omistajan päätösten ja arvojen mukaisesti. Jos ne eivät sinua miellytä, kannattaa etsiä joku toinen vuokrahevonen (tai siis omistaja).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.3.25 11:35:41

Hoida varusteet ja hevonen hyvin! Tavarat siististi paikoilleen ja harjaa ja huolehdi hevonen hyvin ennen ja jälkeen liikutuksen. Jos tulee esim sairasloma, arvostaisin jos silloinkin vuokraaja osoittaisi kiinnostusta, eikä vaan häviäisi siksi aikaa kun ei voi ratsastaa. Kysyisi edes miten hevonen voi tmv.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.3.25 11:37:45

Huolehdit hevosesta ja sen varusteista hyvin. Kannattaa selvittää omistajalta, miten hän puhdistaa esim satulan, jos se on kurainen ratsastuksen jälkeen. Ja tietenkin katsot, että tavarat on aina omilla paikoillaan ennen kun lähdet kotiin ja olet kohtelias ja mukava kaikille tallilaisille. Omistajana arvostan myös sitä, että ratsastajat haluavat valmentautua, mutta tämä tietysti on ihan omistajakohtaista. Omat vuokralaiset valitsen aina siten, että ovat hyviä tyyppejä, joiden kanssa viihtyy ja tulee toimeen hyvin ja vietämmekin tallilla aikaa joskus yhdessä, vaikka ei edes olisi vuokralaisen päivä. Hän/he on kiinnostunut oppimaan lisää ja käy joskus ihan vaan katsomassa kun ratsastan/minulla on valmennus ja mielestäni tämä osoittaa, että hän/he ovat motivoituneita oppimaan lisää. Mutta tämäkin tietty riippuu omistajasta. Ei kaikki halua yleisöä ratsastuksensa ajaksi ja sitä ei lasketa, että tulee kentän reunalle selaamaan puhelinta. Meidän kotitallilla tehdään myös talkootyylisesti aina välillä kaikenlaista huoltotoimenpidettä, niin ruumiillista työtä vieroksuvat ei sovi porukkaan :) vaikka tietenkään kenenkään ei ole pakko tehdä kaikkea.

Lähettäjä: kokenut vuokraaja 
Päivämäärä:   10.3.25 11:57:26

Eniten omistajat tuntuvat arvostavan sitä, että kerron rehellisesti, miltä hevonen tuntui ja missä mielestäni onnistuin tai epäonnistuin. Uskallan myös kertoa, jos en osannut ratkaista jotain ongelmaa tai en tiedä/osaa jotain. Silloin omistaja pystyy itse kokeilemaan ja ohjeistamaan minua jatkossa. Myös kaikki poikkeamat normaalista ilmoitan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.25 12:00:04

Kahdelta eri hevosen omistajalta olen kehuja saanut.

- Hoidan hommat, kuten sovittu.
- Tarvittaessa myös joustan, rokotuslomalla voin käydä tekemässä tallihommat ja taluttelemassa, toki en tästä lystistä maksa. Myös käyntipäivien ja -määrien suhteen joustan tarvittaessa omien voimavarojen mukaan.
- Ilmoitan, jos on jotain ilmoitettavaa. Esimerkiksi jos tallityöntekijä unohtanut tehdä asian x, ilmoitan sen omistajalle ja toki teen homman, jos kyseessä on sellainen tehtävä, jonka voin tehdä (esim. veden vaihto). Toki myös mahdolliset haavat, ontumiset ja muut outoudet ilmoitan. Jos minusta ei kuulu mitään, kaikki on ok.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.3.25 12:17:59

Tiivistettynä ja yksinkertaisesti: Hyvä vuokralainen noudattaa ohjeita.

Omistajia ja hevosia on niin paljon erilaisia, että on mahdotonta sanoa yleispätevää neuvoa siihen, mikä on kenenkin mielestä hyvä vuokralainen tai ei ole.

Yksi omistaja arvostaa oma-aloitteisuutta ja erilaisiin tilanteisiin sopeutumista, toinen haluaa että hevosen hoito ja liikutus on päivästä toiseen samanlaisena toistuva barbileikkirutiini.
Yksi haluaa täydellisen tallivapaan eikä hänelle tarvi edes ilmoittaa jälkikäteen mitä on tehnyt, toinen haluaa tarkan selonteon.
Yksi haluaa, että varusteet on joka käynnin jälkeen tiptop ja puhdistettu. Toinen nauttii puunaamisesta itse tai ei halua vuokraajan esimerkiksi puhdistavan arvokasta satulaa.
Yksi haluaa sanella tarkkaan liikutusohjeet, toinen antaa vuokraajalle hyvinkin vapaat kädet.
Yksi haluaa että vuokraaja valmentautuu hevosella tavoitteellisesti, toinen kaipaa hevoselleen rentoja maastopäiviä.

Eli juttele omistajan kanssa siitä, mitä hän vuokraajalta toivoo ja odottaa. Muista aina, että hevonen on hänen, ja hänellä on kiinni siinä - ja sen varusteissa - tuhansia euroja. Noudata omistajan ohjeita - ja jos niiden noudattaminen on ristiriidassa omien arvojesi, asenteidesi, tai moraalisi kanssa, niin vaihda vuokrahevosta.

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   10.3.25 12:33:33

” Tiivistettynä ja yksinkertaisesti: Hyvä vuokralainen noudattaa ohjeita.”

Tämä :) Pidä sanasi, kerro rehellisesti jos on ongelmia ja tee kuten on sovittu.

Mua itseä esim. kismittää, jos olen sanonut että ”tee asia näin, koska..” ja vuokraaja alkaa säätämään että ”mä nyt sain tän homman tehtyä näin! Ei tarttenut tehdä kuten sä sanoit!”. Tulee syvä huokaus, kun sille on syy, miksi haluan asiat tehtävän kuten sanon. Se on yleensä turvallisuus ja toisena se, että haluan opettaa hevosen esim. jostain pahasta tavasta pois tai vahvistaa hevosen hyviä kokemuksia jostain asiasta.

Eli ohjeiden noudatus. Jos joku asia mietityttää, aina saa ja pitää kysyä :) Toki jos joka kerta kysyy että ”olihan ne Pollen harjat tässä sangossa Pollen karsinan ovessa?” niin kyllä sekin varmaan huokailuttas :D Mutta maalaisjärjellä selviää pitkälle. Tsemppiä! Vaikuttaa sille, että olet hyvällä asenteella liikkeellä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.25 12:41:33

Tee kuten on sovittu ja ilmoita epäkohdista. Älä kysele turhia (esim itse en todellakaan halua tyhjänpäiväistä "polle sanoo hei" -puhelua tallilta kun olen itse tallivapaalla). Huomioi hevosen käytös, tarkista sen jalat, karva, loimet, ettei ole kolhuja tai irtokenkää tai loimi rikki (onko jäänyt kiinni jonnekin, onko jotain sattunut mikä vaikuttaa hevosen olotilaan?) ja näistä ilman muuta raportoi heti eikä kolmen päivän päästä.

Tykkään myös sellaisista "olipa polle tänään hieno ja hyväntuulinen!" -viesteistä tallikäynnin jälkeen, laitan myös itse meidän polle-ryhmään tämmöisiä huomioita vaikkei mun kellekään tarvitsekaan raportoida.

Lähettäjä: Äbnxmrjeu 
Päivämäärä:   10.3.25 13:57:15

Selkiyttää paljon ajatuksia nämä kommentit - osaan välttää perusvirheet ihan näillä ylläolevilla

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.