Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä löytää kirjoitustaitoinen vuokraaja tai

Lähettäjä: liikuttaja? 
Päivämäärä:   8.3.25 14:56:03

Te, joiden hevosella on vuokraaja tai liikuttaja, miten saatte tietää, mitä hevonen on tehnyt vuokraajan/liikuttajan kanssa?

Oman hevoseni kaapissa on kirjan mallinen kalenteri ja toimiva kynä. Olen pyytänyt, että vuokraaja/liikuttaja merkitsisi kalenteriin mitä hevosen kanssa on tehty ja missä. En tarvitse mitään Finlandia-palkinnon arvoista romaania eikä tarvitse omaa ratsastusta tai hevosta analysoida (saa analysoida jos haluaa). Minulle riittää, jos kalenterissa lukee ”Käyntimaasto, reitti X”. Tai ”kentällä kaikki askellajit”. Olen myös sanonut, että jos ei ehdi tallilla kirjoittaa kalenteriin, minulle voi laittaa myös wa viestillä saman tiedon. Joko kirjoittaen tai ääniviestinä. Silti tämä tuntuu olevan ylivoimaista.

Yksi ihana vuokraaja oli, joka tunnollisesti teki kalenteriin merkintöjä sekä huomioita hevosesta. Ei syyttänyt hevosta, mutta pystyin seuraavalla kerralla testaamaan, toimiiko hevonen minulla (eli ”vika” vuokraajassa) vai oliko hevosessa jotain vialla. Saattoi olla merkintä ”mentiin ympyröitä ja voltteja, oikealle hyvä, vasemmalle en saanut pohjetta läpi. Treenataan tätä seuraavassa valmennuksessa.” Testasin itse, toimiiko hevonen minun kanssani myös vasemmalle.

Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että minulle ilmoitettaisiin, missä hevosella on ratsastettu (maastossa/kentällä) ja mitä askellajeja on menty. Tutustumiskäynnillä tuon tämän aina esiin ja kaikille se on sopinut, mutta käytännössä tietoa ei saa.

Re: Mistä löytää kirjoitustaitoinen vuokraaja tai

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 15:06:24

Liikuttajana yleensä laitan ääniviestin omistajalle samalla kun lähden tallilta ja ajelen kotia

Päivämäärä:   8.3.25 15:26:29

Ei mua omistajana kiinnosta pätkääkään jos ei ole jotain oikeaa hasardia sattunut tai hevonen ole oikeasti kipeä. Iso haava tai ähky yms.

Lähettäjä: nakki 
Päivämäärä:   8.3.25 15:26:37

No itse en kehtaisi vuokrata hevosta, jos en laita selostusta mitä on tehty ja miten on mennyt. Minusta se on itsestäänselvyys. Jos toisen omaisuutta käyttää, niin se huolletaan hyvin ja raportoidaan omistajalle, miten meni. Varmaan jos vuokraisin jonkun autoakin, laittaisin perään viestin että hyvin meni, ei ollut ongelmia, kävin kaupassa ja postissa.

Päivämäärä:   8.3.25 15:48:24

Meillä "päiväkirja" toimii hyvin. Kirjoitan siihen myös itse, ja jokainen ratsastamaan tulevaa lukee uudet merkinnät aina ensimmäiseksi, ennen kuin alkaa puuhata hevosen kanssa. Näin tieto kulkee ongelmitta.

Päivämäärä:   8.3.25 15:49:51

Jokaisen vuokrahevosen kohdalla oma wappiryhmä. Enempi tätä päivää ja toimii.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.3.25 15:51:06

Kaveri liikuttaa ja aina laittaa millä fiiliksellä ja mitä teki. Just nuo "oikealle alkuun jäykempi" jne on asioita jotka pitää mielestäni kertoa. Samoin laitan aina itse viestiä jos oli jotain erilaista.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   8.3.25 17:34:31

Kun luovuin vuokriksesta, jäin niin paljon kaipaamaan päiväkirjamerkintöjä/omistajalle raportointia (lyhyesti, usein kyllä keskusteltiin pitkäänkin) että tapa jäi oman hevosen kanssa puuhatessa.
Joskus on ollut hyvä että voi palata johonkin päivään - on vaikka edistytty asioissa tai joku hevosella toistuu ja voi sitten miettiä mikä on.

Päivämäärä:   8.3.25 17:42:38

Omistajana sulla on oikeus päättää mitä se hevonen tekee vuokraajan kanssa. Jos olette sopineet, että vuokraaja aina kertoo, muttei se kuitenkaan toimi, niin sitten rupeat käskemään.

Ihan vaikka "moi, muistatko kun sovittiin heti vuokrasuhteen alussa, että kirjaat aina kalenteriin tai laitat viestillä mitä olet tehnyt hevosen kanssa. Se ei nyt kuitenkaan ole toteutunut, joten jos haluat jatkossakin käydä niin sovitaan aina etukäteen mitä hevonen tekee minäkin päivänä"

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.3.25 18:10:35

Olen vuokrannut nyt yhtä hevosta neljä vuotta, hevonen myös vaihtanut omistajaa tässä välissä. Molemmille on riittänyt, että laitan viestiä, jos on ollut jotain erityistä, josta pitäisi tietää.

Lähettäjä: oiihoihi 
Päivämäärä:   8.3.25 18:34:28

Aloittaja, toimi kuten piste ehdottaa. Sinun hevonen, sinun säännöt. Jos vuokraaja ei tässä tapauksessa välitä sun ohjeista, ei hän niitä noudata varmaan muissakaan asioissa...
Mun hevosilla on ollut vuokraajia jo 15 vuotta. JOKA AINUT on raportoinen kalenteriin tai nykyään whatsup ryhmään mitä on tehnyt ja miten on mennyt. Mikään muu ei tulisi kuuloonkaan!

Lähettäjä: " 
Päivämäärä:   8.3.25 18:51:50

Vuokrahevoseni omistajalle ei ole välttämätöntä kertoa mitä on tehnyt, mutta mielellään kuulumisia kyllä ottaa vastaan. Useimmiten olen laittanut jotain viestejä tai vähintään kuvan päivän touhuista. Mielestäni kohteliasta ja jos roolit olisivat toisinpäin haluaisin itsekin saada tietoa siitä, mitä vuokraaja touhunnut hevosen kanssa.

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   8.3.25 20:04:43

Luulin, että tämä topik liittyy siihen, että esim. Facebookin vuokrahevosryhmässä todella harva suoriutuu ilmoituksen kirjoittamisesta ilman jäätävää määrää kirjoitusvirheitä. Suunnilleen kukaan ei osaa edes peruskoulutasoisesti alkukirjaimia, yhdyssanoja ja viivojen käyttöä. Paikkakuntien nimet pienellä, "vuokra hepo", "olen 16 vuotias" jne.

Re: Mistä löytää kirjoitustaitoinen vuokraaja

Päivämäärä:   8.3.25 20:15:26

Vuokrahevosryhmissä hevosta hakevat ovat enimmäkseen lapsia… Tai ainakin oman alueen ryhmässä näin on. Ei siis ole yllätys, että kirjoitustaito ei ole kummoista eikä tässä ikäryhmässä myöskään oikeinkirjoituksen arvostus mitenkään erityisen korkealla. Tosin ihan aikuisetkin kirjoittavat someen sillä tavalla, että pistää miettimään miten peruskoulusta on päästy läpi niin, että mieleen ei ole jäänyt edes alkeita oman äidinkielen kirjoitusasusta tai kieliopista.

Mitä tulee vuokrahevosen kanssa tehtyjen asioiden kirjasmisesta, enemmistö on kyllä kiinnostunut tietämään mitä hevosen kanssa on tehty koska se vaikuttaa hevosen viikko-ohjelman suunnitteluun. Voi siis edellyttää, että asiat kirjataan ylös (toivotulla välineellä) erityisesti kun asiasta on vielä erikseen sovittu.

Päivämäärä:   8.3.25 21:35:54

Omien liikuttajat laittavat aina Whatsappilla viestiä kun lähtevät tallille (meillä on talli kotona ja hyvä tietää milloin esim koirat pitää ottaa sisään etteivät juokse liikuttajien jaloissa) ja kun lähtevät. Samalla kertovat mitä tallitöitä ehtivät tehdä (meillä vaihtuu ratsastus työhön), mitä tekivät hevosten kanssa ja oliko jotain erikoista. Erittäin toimiva systeemi.

Päivämäärä:   8.3.25 21:41:12

Laitan aina omistajalle viestin kun lähden tallilta: kauan ratsastin, mitä tein ja miten hevonen kulki. Joskus ihan parilla sanalla, joskus vähän pidemmästi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.25 21:45:21

Monta vuokraajaa ollut vuosien varrella ja kaikki on kirjoittaneet paperivihkoon kun olen pyytänyt. Tykkään vihkosta kun siitä kaikki näkevät, jossain välissä hevosella oli 3 vuokraajaa ja tämä oli aikaa enne whatsappeja jne. Kirjoittavat yleensä mitä tekivät ja miten meni ihan parilla lauseella, toiset tykkää kirjoittaa enemmänkin.
(Tuo vihko on nykyään kiva muisto myös :) )

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   8.3.25 21:59:03

Tosi omistajakohtaista myös. Pari kaveriani eivät todellakaan halua tietää, mitä hevosensa kanssa on puuhattu, koska haluavat täysin vapaan hevosensa ajattelusta. Joo toki jos nyt jotain akuuttia huolta on, mutta ei mitään selostusta tekemisistä. Ja itse taas ottaisin vaikka sen romaanin ja analyysin, ja olen todellakin kiinnostunut miten on mennyt ja mitkä fiilikset on jäänyt.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.3.25 22:35:28

Mulle on ihan elinehto, että kalenteriin merkataan liikutukset edes yhdellä sanalla + tieto siitä, jos havaittu jotain erikoista hevosessa. Tämä siksi, että kun liikuttajia ja hevosia on useita, en mitenkään pysyisi kärryillä hevosten käyttöasteesta ym. ilman, että sen voi yhdellä vilkaisulla kalenterista huomioida. Tarkemmat sepustuksetkin ovat kivoja, mutta eivät mitenkään välttämättömiä.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   9.3.25 08:53:25

Mun hepalla ei Vuokra ajaa, mutta kaveri liikuttelee. Aina puhutaan mitä tehnyt ja, miten mennyt, mulle riittää tieto että kuinka pitkään ja minkä tyylisesti, koska osaan sitten sovittaa seuraavat liikutukset siihen. Esim tunnin reipas maasto tai 1,5h käyntimaasto. Tietty kertoo aina myös jos huomion arvoista muuten tai sitten kysyn miltä tuntui yms.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.3.25 09:06:29

Mulla kun vielä oli oma hevonen, niin kyllä mun vuokraajat osasi noudattaa pyyntöä ja sain aina viestiä mitä ovat tehneet, miten meni ja millainen hevoseni oli. Kirjasin ite ylös ne, koska olin päätynyt siihen, että mulla oli hevosen "päiväkirja" itellä kotona. Mulla on ne kaikki myös tallessa :D En voisi ees kuvitella, että joku kävisi eikä ilmoittaisi/kirjottaisi vihkoon yhtään mitään.

Ja tottakai teen juuri niin, kuin hevosen omistaja tahtoo, kun käyn nykyään liikuttamassa muiden hevosia. Vielä ei sellaista ole tullut vastaan, joka ei tahtoisi tietää mitään.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   9.3.25 10:14:46

Mä joudun kans naputtamaan liikuttajille jatkuvasti, että kirjoittaisivat päiväkirjaan! Ja meillä on sentään hopoti käytössä, että voi kirjoittaa vaikka kotona tai puhelimella. En vaadi paljoa, lyhyt koonti mitä on tehty (”koulua kentällä”, ”esteitä open tunnilla” jne.). Liikuttajia useampia, joten ois hyvä että tieto kulkee kaikille, mitä toiset on tehneet. Ilmaiseksi saavat käydä eikä ees tallitöitä, joten ei pitös olla liikaa vaadittu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.