Lähettäjä: Koripallo
Päivämäärä: 8.3.25 13:00:21
Parikymmentä vuotta eri ratsastuskouluissa ja ratsastusleireillä takana. Aina olin saanut ohjeen ”rentoudu”, kun pompin harjoitusravissa. Ei auttanut. Jos yritin rentoutua, niin hevonen siirtyi käyntiin.
Sitten (vähän vahingossa) löysin vuokrahevosen ja sain osallistua sen kanssa kouluvalmennuksiin (yksäri). Ensimmäisellä valmennuskerralla valmentaja katsoi pomppimistani harjoitusravissa, pysäytti menon ja kysyi, olenko koulun liikuntatunneilla pompottanut koripalloa niin, että käsi pysyy koko ajan koripallossa kiinni. Sanoin, että olen sitä tehnyt. Valmentaja sanoi, että harjoitusravissa hevonen on se koripallo ja takapuoleni palloa pompottava käsi. Minun pitää ajatella, että pompotan koripalloa (hevosta) takapuolellani, mutta takapuoleni ei saa koskaan irrota hevosesta. Kun hevospallo menee alas, takapuoleni pitää mennä myös alas. Kun hevospallo pomppaa ylös, takapuoleni pitää sallia liike ylös.
Ymmärsin, mitä valmentaja tarkoitti ja sitten sitä kokeiltiin. Aluksi se oli vaikeaa ja raskasta, välillä rytmi katosi ja palasin vanhaan, mutta sen 45 min valmennuksen aikana opin, miten minun tulee istua harjoitusravissa. Sillä parinkymmenen vuoden ajan eri opettajilta saamani ”rentoudu” ohjeen mukaan en olisi tuohon koskaan päässyt.
|