Lähettäjä: Eee
Päivämäärä: 8.3.25 07:29:26
Minulle on sattunut kuminauhajalkkareiden kanssa kaksi tapaturmaa, joissa olen jäänyt niihin kiinni kengän kiilautuessa sinne, ja kuminauha ei ole auennut tai edes rispaantunut. Olen jäänyt kiinni myös tech stirrupeihin, koska niissä avautumismekanismi oli siihen nimenomaiseen tilanteeseen "väärin päin" - acavalloista olisin siinä tilanteessa todennäköisesti päässyt irti.
100% turvallisia jalustimia ei ole olemassakaan, ihan mihin tahansa voi jäädä kiinni. Itse panostan nykyään tuevajalkkareiden lisäksi siihen, että siedätän hevoset jaloissa pyöriviin ja roikkuviin asioihin ja opetan niille todella vahvaksi pysähtymisen äänimerkistä ja pysähtymisen ratsastajan horjahtaessa kaullale tai kyljelle. Säikähdystilanteessa hevonen on aina vaistojensa varassa, mutta jos nämä asiat on harjoiteltu arjessa niin hyvin että ne on syvällä selkäytimessä, niin on todennäköisempää että ratsastajan jäädessä kiinni jalkkariin hevonen ei flippaa ihan totaalisesti perässä roikkuvasta ratsastajasta, vaan rahoittuu nopeammin & pysähtyy.
Ratsastan aika paljon nuoria (jo sisäänratsastettuja) saksasta, baltiasta ym. tuotuja harrastehevosia, ja niistä näkee aika usein, että niiltä ei ole pudottu koskaan eikä niiden selässä ole aiemmin juurikaan horjuttu tai heiluttu, ja sen vuoksi ne suhtautuu ratsastajan putoamiseen tai muihin odottamattomiin liikkeisiin hyvinkin dramaattisesti.
Kaikkein tärkein turvavaruste on hevonen, minkä vuoksi mielestäni on tärkeää panostaa hevosen itseluottamukseen eli siihen, että se tottuu erilaisiin ärsykkeisiin ja reaktiot pysyy kohtuullisina.
|