Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako ennen rauhoitusta ruokkia normaalisti?

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   7.3.25 07:30:55

Raspaus tulossa, saako ruokkia sitä ennen normaalisti? Kannattaako loppupäivä pyhittää lepoon?

Re: Saako ennen rauhoitusta ruokkia normaalisti?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.3.25 07:50:13

Saa ruokkia normaalisti ennen. Jälkeen ei ruokaa tai vettä ennen kun on kunnolla herännyt. Loppupäivä lepoa, korkeintaan taluttaen kävelylenkki niin suolistolle vähän liikettä

Lähettäjä: kikke 
Päivämäärä:   7.3.25 08:05:43

Mä oon juottanut reilusti ihan ähkyn ennaltaehkäisyn vuoksi. Rauhoitus lamaa suolistoa, niin siksi. Reilu juottaminen tärkeää myös pari tuntia rauhoittamisen jälkeen, eli kun saa alkaa taas syömään ja juomaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.3.25 08:48:32

Itse yleensä juotan ylimääräisen ämpärin mässiä pari tuntia ennen rauhoitusta, ja illemmalla rauhoituksen vaikutuksen loputtua kunnolla käyn vähän kävelyttämässä maastakäsin ja juotan toisen mässiannoksen. Joo, kusta tulee normaalia enemmän ja kuiviketta menee, mutta meillä heppoja rauhoitetaan suunnilleen kerran vuodessa niin otan mieluummin vähän kuivikehukkaa kuin leikin ähkyriskin kanssa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.3.25 10:07:32

Mä olen juottanut kun ovat heränneet rauhoituksesta. Sitten heinät.

Lähettäjä: kikke 
Päivämäärä:   7.3.25 10:31:48

"kusta tulee normaalia enemmän ja kuiviketta menee"

Öö, kuka nyt kuiviketta tuossa tilanteessa edes miettii...? Ei mulle ole koskaan edes tullut mieleen kuivikkeet. Vaikka ihan omassa tallissa on hevonen ja omasta pussista maksan kuivikkeet. Totta hitossa juotan reilusti rauhoituksen jälkeen.

Lähettäjä: köpi 
Päivämäärä:   7.3.25 11:01:31

Saa ruokkia normaalisti ennen, mutta rauhoituksen jälkeen ruokkimista pitää odottaa, että hevonen on kunnolla hereillä. Yleensä tunnin-kahden kuluttua voi jo juottaa ja antaa heinää. Juu, ei kai kukaan tosiaan murehdi ylimääräisen kuivikkeen käyttöä tuossa kohtaa `:D

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.3.25 07:22:18

Hammasoperaatioon ( useamman paikkaus) mennessä lääkäri suositteli, muutaman tunnin paastoa ennen, koska rauhoitus aika syvä ja pitkä. Juotettiin paljon ennen ja jälkeen. Kusta tulikin sitten klinikan lattialle useaan otteeseen, mutta eli. oli vain tyytyväinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.25 10:07:25

Normaali säännöllisesti tehty raspaus ei kestä kovin pitkään (10min-30min) ja silloin mennään yhdellä annoksella rauhoitetta. Kyseessä on siis todellakin eri tilanne kuin joku monen tunnin operaatio.

Hevonen ei saa syödä rauhoitteen vaikutuksen alaisena koska siinä on tukehtumisriski. Parin tunnin syömättömyyden jälkeen valtaosalla hevosia elämä jatkuu ihan normaalisti. Jos on tiedossa, että hevonen reagoi rauhoittamiseen jotenkin poikkeuksellisesti niin sitten toimenpiteet eläinlääkärin ohjeen mukaan, mutta nämä ovat todellakin poikkeuksia. Turha siis tehdä mitään erityistä numeroa tai toimenpidettä millään tolkuttomalla mash-veden juottamisilla tai seisottamisella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.