Lähettäjä: *
Päivämäärä: 26.2.25 19:05:22
Siitä vihoittelu, että joku tekee hevosenpidossa kompromisseja, on kyllä aika hassua. Itse en nimittäin tiedä, tunnenko ketään, joka ei tekisi, ja senkin olen valmis kyseenalaistamaan, onko sellaisia ihmisiä Suomessa ensimmäistäkään. :) Ehkä kenenkään ei siis pitäisi pitää hevosia?
Sieltä puolipäivätarhaavalla kaupunkitallilla on tehty joitain kompromisseja, muilla talleilla joitain toisia kompromisseja. Se, mikä on erityisen "paha" kompromissi, on paljolti hevosesta ja kokonaistilanteesta kiinni. Jälkimmäisellä viittaan siihen, missä määrin hevosen omistaja on kykenevä omalla toiminnallaan lievittämään tekemiensä kompromissien haittoja. Hevosenomistajien kyvyssä ja motivaatiossa on näiltä osin suuria eroja.
Itse en olisi erityisen huolissani niistä kompromisseista, joita kalleilla kaupunkimaneesitalleilla tehdään. Niiltä löytyy kuitenkin varsin usein tallinpitäjien puolelta ammattitaitoa ja hevosenomistajien puolelta resursseja. Tämä on enemmän, kuin monien muiden tallien osalta voidaan sanoa, ja siksi niitä hälyttäviä hevosenpitoon liittyviä kompromisseja näkyy mielestäni enemmän muuntyyppisillä talleilla.
|