Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaupunkitalli puolipäivätarhauksella, miksi

Lähettäjä: pidätte hevosia? 
Päivämäärä:   26.2.25 14:49:19

Hei te, joiden hevonen on kaupunkitallilla puolipäivätarhauksella pienessä tarhassa. Miten perustelette tällaisen hevosenpidon hevosen hyvinvoinnin näkökulmasta?

Re: Kaupunkitalli puolipäivätarhauksella, miksi

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   26.2.25 15:30:39

Sama kiinnostaa. Oma elämän helppous menee hevosen hyvinvoinnin edelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 16:12:23

Siellä hevonen on väline, jolla toteutetaan omia tavoitteita. Tunteen siitä, että hoitaa hevosta hyvin, voi saada myös syöttämällä monesta purkista, ostamalla uusia varusteita ja antamalla vaikka joka ilta banaania.

Jokaisella hevosella pitäisi olla mahdollisuus laukata suoraan vapaana.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.2.25 16:19:17

Mun heppa on maalaistallilla isossa tarhassa koko päivän ja kesällä vielä isommalla viheriöllä. En ole nähnyt laukka-askelta kertaakaan. Syö ja seisoo kaverin vieressä.

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   26.2.25 16:25:05

Aloittaja ja Kati, mistä päätellen tulkitset että oma helppous menee hevosen hyvinvoinnin edellä?

Mielellämme pitäisimme hevosemme enemmän ulkona mutta pk-seudulla ei kertakaikkiaan ole tarjolla sellaisia fasiliteetteja.

Millaista häiriökäyttäytymistä tai muuta oireilua olet havainnut hevosissa jotka tarhaavat 3-4h päivässä? Kerro pliis kaikki.

Päivämäärä:   26.2.25 16:25:48

Mun hevonen on isossa tarhassa, jossa pääsee juoksemaan n 150m. Laukkaavat välillä kaverin kanssa ees taas ja pukittelevat mennessään. Se että joku hevonen ei liiku, ei muuta hevosta lajina. Ja toki nämä kävelee useamman kilometrin päivässä paikantimen mukaan. Sitä ei tapahtuisi karsinassa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.2.25 16:41:39

"Millaista häiriökäyttäytymistä tai muuta oireilua olet havainnut hevosissa jotka tarhaavat 3-4h päivässä? Kerro pliis kaikki."

Jos ei ymmärrä (tai halua ymmärtää), miten ns. laitostuminen vaikuttaa hevoseen, voi yrittää kuvitella itsensä tilanteeseen, jossa on suljettuna suurimman osan vuorokaudesta yksin pieneen koppiin ilman mitään virikkeitä, pääsee muutamaksi tunniksi ulos johonkin hyvin rajatulle alueelle ja edelleen yksin ilman mitään virikkeitä, kerran päivässä pääsee tunniksi urheilemaan erittäin kontrolloiduissa olosuhteissa, ruokaa saa muutaman kerran päivässä vain tiettyinä aikoina eikä muutenkaan pysty mitenkään vaikuttamaan omaan vuorokausirytmiinsä tai saa muutenkaan tehdä juuri mitään valintoja itse. Voisitko hyvin? Tuskin, vaikka päälle päin käytöksesi vaikuttaisikin kohtalaisen normaalilta.

Tai jos sinulla on tai olisi koira, pitäisitkö sitä pienessä häkissä suurimman osan vuorokaudesta, korkeintaan muutaman tunnin vapaana jossain hyvin pienellä ja virikkeettömällä pläntillä ja ulkoiluttaisit vain kerran päivässä hyvin kontrolloidusti tiukassa hihnassa. Tuskinpa. Miksi sitten ajattelet vastaavan olevan ihan ok, kun kyseessä on hevonen?

Päivämäärä:   26.2.25 17:07:25

voi tsiisus näitä, ei varmaan kannata kommentoida yhtään mitään näille luomuilijoille.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.2.25 17:17:14

Vangit ulkoilee tunnin päivässä. Vanhukset ei sitäkään.

Lähettäjä: kndfäksn 
Päivämäärä:   26.2.25 17:18:56

Vastaus aloittajan kysymykseen: koska mä voin! Lällällää, harmittaako sinä tekopyhä paska!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.25 17:20:21

Itselläni on talli, jossa on kokopäivätarhaus, mutta olen ollut aikoinaan töissä useammallakin otsikon mukaisella kaupunkitallilla, jossa on ollut puolipäivätarhaus. En havainnut niillä talleilla sen enempää hevosten stressikäytöstä tms. kuin muuallakaan.

Kaupunkien puolipäivätarhaavat maneesitallit ovat usein kilparatsastajien ja aktiivisten harrastajien talleja. Siellä pidetään siis hevosia, joita liikutetaan eli jotka eivät seisoisi aamusta iltaan tarhassa, vaikka tarhausajat sen mahdollistaisivatkin. Samalla riittävä liikunta itsessään vähentää riskiä stressi- yms. käytökseen.

Jos jostain syystä laittaisin pillit pussiin tallinpidon suhteen ja veisin omani vieraalle, niin ei puolipäivätarhaus olisi urheiluhevosten kohdalla mikään ehdoton ei, koska niiden liikkumisen tarpeesta huolehditaan ja elämässä on muutenkin muutakin sisältöä kuin seistä joko tallissa tai tarhassa. Varsaa, eläkeläistä tai muuta joutilasta en veisi ensisijaisesti puolipäivätarhaavaan talliin, koska sellaisten hevosten kohdalla se tallissa tai tarhassa seisominen on elämän ainoa sisältö tai ainakin melkein. Silloin on toki parempi, että seistään mieluummin mahdollisimman paljon siellä ulkona eikä sisällä.

Päivämäärä:   26.2.25 18:29:16

Lällällää miksi olisin tekopyhä paska jos haluaisin hevoselleni mahdollisuuden vapaaseen liikkumiseen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.2.25 18:37:13

"Mielellämme pitäisimme hevosemme enemmän ulkona mutta pk-seudulla ei kertakaikkiaan ole tarjolla sellaisia fasiliteetteja."

Vähän asian vierestä, olen aina inhonnut tätä argumenttia. Jos hevoselle ei löydy hyviä olosuhteita, se myydään jonnekin missä sille voidaan antaa ne hyvät olosuhteet. Ei ole ihmisoikeus pitää hevosta huonoissa oloissa. Turha itkeä että parempaa ei voi saada. Se on ihan oma valinta harrastaa kompromissioloissa. Selvästi ne ovat sinun mielestäsi tarpeeksi hyvät olosuhteet hevoselle. Seiso sen päätöksen takana.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.2.25 18:44:29

Hevosen pitoni perustuu urheilukäyttöön. Se liikutetaan päivittäin muutamaankin kertaan joten liikunnan tarve hoituu hallitusti. Hevoseni ei juurikaan arvosta huonolla kelillä ulkona seisottamista ja viihtyy erinomaisesti tallissa. Kun ja jos ei kelit miellytä niin alkaa protestointi joten sisälle otettava oman turvallisuuden takia. Virikkeistä, huolenpidosta huolehdi minä .

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.25 19:05:22

Siitä vihoittelu, että joku tekee hevosenpidossa kompromisseja, on kyllä aika hassua. Itse en nimittäin tiedä, tunnenko ketään, joka ei tekisi, ja senkin olen valmis kyseenalaistamaan, onko sellaisia ihmisiä Suomessa ensimmäistäkään. :) Ehkä kenenkään ei siis pitäisi pitää hevosia?

Sieltä puolipäivätarhaavalla kaupunkitallilla on tehty joitain kompromisseja, muilla talleilla joitain toisia kompromisseja. Se, mikä on erityisen "paha" kompromissi, on paljolti hevosesta ja kokonaistilanteesta kiinni. Jälkimmäisellä viittaan siihen, missä määrin hevosen omistaja on kykenevä omalla toiminnallaan lievittämään tekemiensä kompromissien haittoja. Hevosenomistajien kyvyssä ja motivaatiossa on näiltä osin suuria eroja.

Itse en olisi erityisen huolissani niistä kompromisseista, joita kalleilla kaupunkimaneesitalleilla tehdään. Niiltä löytyy kuitenkin varsin usein tallinpitäjien puolelta ammattitaitoa ja hevosenomistajien puolelta resursseja. Tämä on enemmän, kuin monien muiden tallien osalta voidaan sanoa, ja siksi niitä hälyttäviä hevosenpitoon liittyviä kompromisseja näkyy mielestäni enemmän muuntyyppisillä talleilla.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   26.2.25 19:30:27

Samaa mieltä pisteiden kanssa, ei ole pakko pitää hevosta ellei sille pysty järjestämään sellaisia oloja missä se voi viettää hyvää hevosenelämää.
Itse ajan Hgin keskustasta 55 min tallille, jossa on isot tarhat, kokopäivätarhaus ja mahdollisuus tarhata porukassa. Teen itse kompromissin viettäessäni pidempään autossa, mutta hevonen voi paremmin kuin ennen Domilla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.2.25 19:47:32

Ei minua harmita kompromissien teko vaan sen "pakon" taakse piiloutuminen. "En minä mutta kun ei muuta voi". Ei, vaan ihan itse olet valinnut ja hyväksynyt nämä olot, ellet myönnä olevasi omasta mielestäsi eläinrääkkääjä. Jos sinusta hevoset voivat hyvin puolipäivätarhauksessa niin sano se toki ääneen.

Lähettäjä: Yf 
Päivämäärä:   26.2.25 19:47:36

Mites lapset sitten, mitä tekee pulpetissa istuminen, jatkuva arviointi, kiusaaminen, ja sosiaalinen painelastem hyvinvoinnille? /s

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.