Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lv ratsuna

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   20.2.25 20:56:44

175 säkäisen lv painoraja? Hevonen on aika kapeahko eikä paljoa tehty eli lihakset puuttuu. Iltaraveja kierrelty nuorena. Nyt 14v.

Re: Lv ratsuna

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 21:16:12

Max 70kg

Lähettäjä: ljknh 
Päivämäärä:   20.2.25 21:55:20

Ihan max 70kg, mielellään vähemmän. Ton ikäisellä hevosella ei ole mitään lihaksia kantaa ratsastajaa, ja niiden rakentaminen veisi ainakin vuoden, kun hevonen on jo ton ikäinen. Ja vaatii ehdottomasti ammattilaisen.
Joku kevyt teini voi maastoilla jos sinne selkään on ihan pakko mennä.

Lähettäjä: Ilo 
Päivämäärä:   20.2.25 22:49:38

65-70. Mielummin kärryttelyyn.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.25 09:13:18

Max 45kg. Anorektikko selkään niin hyvä tulee.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   21.2.25 10:03:56

... ei löydy sitten ratsastajaa nyky ratsastajista, normaalipainoisiakin vähemmistönä jo. Painorajat pitäisi olla kaikilla. Ratsastus ei ole mikään jokaisenoikeus.

Lähettäjä: sääli 
Päivämäärä:   21.2.25 11:07:20

; :lle
Saisitko mitenkään kohdistettua katsettasi mihinkään hyvään tai kehittävään tässä elämässä?
Pienikin kulman muutos tekee kompassissakin (jos tiedät laitteen) tekee ison eron

Päivämäärä:   21.2.25 11:35:46

Lämppärit on selän rakenteeltaan heikkoja. Yleensä vielä rinnan ympärys on pieni. Eli kevyitä hevosia vaikka olisi korkeutta. Paino 60-65 kg.

Normaaleille lämppäreille paino Max 60 kg, mieluummin 55 kg ja alle. Kipeytyvät muuten.
Ottakaa huomioon, että varusteet ja ratsastajan vaatteet, saappaat jne painaa yhteensä lisäksi helposti 10 kg.

Päivämäärä:   21.2.25 12:33:15

Tämäki niin ylikiltti et vaik 80 kiloinen ratsastaa tää vaa tottelis.harkittiin että myydään,ei taideta kuitenkaan myydä.somessa näkee noit isoja ihmisiä lämppäreiden selässä...miksi ei ihmiset ymmärrä!

Päivämäärä:   21.2.25 12:36:40

Onneksi kukaan ei tiedä mun painoa, muuten varmaan kivitettäs vaikka hevonen terve ja hyvässä lihaskunnossa. Hierotaan ja hoidetaan säännöllisesti niin näkisi jos tulisi jotain.

Lähettäjä: Hhgg 
Päivämäärä:   21.2.25 14:20:48

En ymmärrä mikä pakko joillakin ihmisillä on aina tulla veetuilemaan ja ehdotella näihin jotain heinänkorren painoisia ratsastajia.

On totta, ettei tuollainen hevonen varmasti satakiloista tyytyväisenä kanna, mutta 45 kg anorektikko-maininnan kera on silkkaa typeryyttä.

Onneksi kaikki eivät ole noin tyhmiä ja moni on osannut vastata myös järkevästi ja asiallisesti.

Minä voisin vallan hyvin tuollaisella ratsastaa kun painan 54 kg. Eli en itsekään ole mikään läski vaikka olenkin jo yli 40 v.

Päivämäärä:   21.2.25 15:13:04

Meillä kävi ell. Tollainen lihasköyhä tuon ikäinen lv rotuinen 65kg+satula. Ratsujutut pitää aloittaa 10minuutin pätkillä.
Tehhään tästä tyttärelle ratsu. Minä olen 87 kiloinen 175pitkä. Tytär on 50kg hän voi tovin mennä. Ei viiti myydä.kiitos hei vastanneille!

Päivämäärä:   21.2.25 15:45:48

Jos yhtään on intoa itse opetella (jos ei ole ennestään tuttua), niin ehdottaisin ko. hevoselle ratsukoulutuksen aloitusta maasta käsin. Klassisen maastatyöskentelyn opetusta on saatavilla, toki vähän riippuu missä asutte, mutta etämahdollisuuksiakin on. Hyvä tapa opettaa hevoselle oikeanlaista kehonkäyttöä ennen kuin kukaan edes siellä selässä istuu, ja kehittää toki samalla varsinkin niitä keskivartalon lihaksia. Ja toki tämäkin pienissä pätkissä ensin. Yllättävän moni kärryjen edessä juossut hevonen ei ns. tunnista omaa takapäätään ja tasapaino on senkin puolesta heikko.

Päivämäärä:   21.2.25 18:51:20

Kiitos . Vinkistä! Jotain osataan itse mutta ammattilainen olisi kovajuttu kiitos!

Lähettäjä: muija 
Päivämäärä:   21.2.25 19:29:03

"Tehhään tästä tyttärelle ratsu."
Ite tein ja säästin -tarina taas. Jotain varmasti osaatte itse mutta osaatteko oikeasti kouluttaa ratsuhevosen alusta asti? tai oikeastaan takamatkalta koska ensi pitää osata purkaa ravurin asetukset ja vasta sitten aloittaa ratsuksi koulutus. Ihan alusta.

Päivämäärä:   21.2.25 19:59:53

Muija: lue mitä kirjoitin kiitos:)
Tytär on tällä ratsastellut mutta käyntiä maastossa. Kuten kirjoitin JOTAIN OSATAAN MUTTA AMMATTILAISELLE TARVE...anteeksi jos kirjoitin epäselvästi.

Lähettäjä: Näyttö 
Päivämäärä:   22.2.25 07:24:53

Tuon ikäisen uusi ammatti alkaa todella varovaisesti...monella tuntuu tänäpäivänä olevan selitys"painan 88 kg kyllä voin käyntiä maastossa ratsastaa" meillä on lämppäri 170 painoraja 60 max.
Pv roteva rotunsa edustaja 85 max. Niin pv on 165sk. Ei se säkäkorkeus merkkaa mitään rotu sen määrittää.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   22.2.25 09:48:03

Juu, todellakin takamatkalta lähdette. Kun pitäis purkaa ravurinasetusten lisäksi myös vuosikymmenien jalostustyön tulokset rakenteesta X-D

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   22.2.25 11:52:52

Hevonen jo 14 v ja lihakseton, ollut iltaraveissa joskus, ja ratsu pitäisi saada? Tämä olisi jo tolkuton urakka vaikka ei olisikaan lv ja rakenteensa vuoksi vaatisi siis erityistä huolellisuutta lihaksiston kehityksessä, että kestää ratsastajan kipeytymättä, saati sitten suorittaa mitään maastokäyntejä ja hölkkäpätkiä kummempia tehtäviä ihminen selässä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.2.25 12:43:34

Kunto on tärkeämpi kuin paino. Jos hevonen on lihakseton, ne lihakset pitää hankkia ensin sekä ratsastajalle että hevoselle. Ensin asiantunteva kengitys tai bootsit.Tsekkauta myös hampaat. Viekää hevonen 3-4 kertaa viikossa kävelylenkeille maasta käsin. Aloittaen 2 km ja siitä sitten nostaen pituutta. Hanki hevoselle sopiva esim lännensatula ja käytä sitä myös maastakäsin kävelylenkeillä painona selässä. Kun maastakäsin lenkkeilyä on tehty esim 6km:n asti kuukauden ajan, voi lisätä painoa selässä esim talutellen kevyttä ratsastajaa. Tätä seuraava kuukausi. Käy koko proseduurin ajan vaikka ratsastuskoulussa tunneilla hankkimassa itsellesi lihakset ratsastukseen. Pari kuukautta kävelyä ja ratsastustunteja, alat itse olla jo paremmassa kunnossa, niin voit itse olla selässä osan kävelylenkeistä. Eli lenkillä nouset välillä selkään. Näin minä tekisin. Oma ja hevosen kunto ensin kohdilleen ja kaikki totutus asteittain.

Päivämäärä:   22.2.25 13:34:45

Porukka on vähä kuutamolla täällä.. me käydään 3-4kertaa viikossa taluttelemassa,koppakärryillä lenkillä,tai tytär ratsastaa. Ei tämä sentää oo 8 vuotta seissy. En vaan nyt niin laajasti jaksanu lähtee kertoo meijän tilannetta lähinä painoraja. Ratsu oli väärä ilmaisu. Korjaan.. "ratsua" jolla tytär voisi parikertaa viikossa maastoilla. Hän,minä,me,polle ei tähdätä mihinkään. Kotona ollaan ja puuhaillaan

Päivämäärä:   22.2.25 13:53:47

Max 45kg. Anorektikko selkään niin hyvä tulee.

Joo kapea hevonen sopii anorektikolle paremmin niin yrjö ei osu hevoseen

Lähettäjä: Sylvi 
Päivämäärä:   22.2.25 14:41:53

Hirveetä nähä isoja peppuja lämppäreiden selässä;/ettekö ajattele yhtään! Nöyrä luonne koituu tuon rodun kohtaloksi. 60kiloa+satula.

Lähettäjä: Kurre 
Päivämäärä:   22.2.25 21:42:06

Naulan kantaan Sylvi. Meillä on isotjätkät 169 ja 176 rimpuloita. Painoraja 60kg satula toki painaa myös. Itse painan 56 kg satulan kanssa siinä ja siinä+toppavaatteet.

Päivämäärä:   22.2.25 21:56:32

Kyllä on pahempi nähä pienien läskien suokkien selässä 100kg tätejä kun hyväkuntoisen ja lihaksikkaan ison lvn selässä vaikka 80kg

Lähettäjä: Kurre 
Päivämäärä:   22.2.25 21:59:57

Suokit sentään tehty vahvoiksi työhevosiksi. Lv ei ole ratsukäyttöön alkujaankaan. Mitta yli 80 kilosten tätien pitää päästä ratsastaa..sehä on selvä!

Päivämäärä:   23.2.25 10:44:30

Täällä taas asiantuntijoiden kokoontumisajot. Nyt pois sieltä koneen äärestä ja ulos hiihtämään, mars.

Päivämäärä:   23.2.25 10:47:50

Niin työhevosiksi, ei ratsuiksi eli niilläkään ei pitäisi ratsastaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.2.25 12:29:18

Nää eräät niinkun tahallaan on tyhmiä... aloittajalle tyttäresi painoinen voi kyllä ratsastaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.