Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ostotarkastus toimii?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 09:05:42

En ole koskaan omistanut hevosta, joten kiinnostaisi miten ostotarkastus yleensä käytännössä järjestetään. Siispä alla lista kysymyksistä, jotka mieltäni askarruttaa. Saa myös kertoa yleisesti kokemuksia ostotarkeista, esim. mitä kaikkea on itse kokenut hyödylliseksi tai turhaksi tarkistuttaa.

Mennäänkö ostotarkastukseen johonkin klinikalle, vai voidaanko se tehdä hevosen kotitallilla?
Viekö ostaja hevosen itse ostotarkastukseen omalla kopilla vai myyjä?
Onko molemmat paikalla tarkastuksessa?
Päättääkö ostaja mihin eläinlääkäriin heppa viedään tarkastettavaksi?
Tarvitseeko mukaan jotain muuta kuin hevosen ja sen passin?
Katsotaanko hevosta yleensä ratsastaessa/juoksuttaessa?
Mitä ostotarkastus yleensä maksaa? Esim riittääkö 500eur keskimääräisen laajaan tarkastukseen?

Re: Miten ostotarkastus toimii?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 09:11:44

Mennäänkö ostotarkastukseen johonkin klinikalle, vai voidaanko se tehdä hevosen kotitallilla?
-Molemmat mahdollisia

Viekö ostaja hevosen itse ostotarkastukseen omalla kopilla vai myyjä?
-Myyjä kuljettaa pääsääntöisesti

Onko molemmat paikalla tarkastuksessa?
-Mielellään kyllä, mutta ei pakollista

Päättääkö ostaja mihin eläinlääkäriin heppa viedään tarkastettavaksi?
-Kyllä

Tarvitseeko mukaan jotain muuta kuin hevosen ja sen passin?
-Suitset, liina, sairaskertomukset ja vanhat röntgenit jos on

Katsotaanko hevosta yleensä ratsastaessa/juoksuttaessa?
-Juoksuttaessa kyllä

Mitä ostotarkastus yleensä maksaa? Esim riittääkö 500eur keskimääräisen laajaan tarkastukseen?
-Jos haluat kuvata laajasti 500e ei suurimmalla osalla klinikoista riitä, 700-800e keskimäärin laaja tarkastus

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.2.25 09:14:48

1. Kotona voi tehdä kliinisen tarkastuksen, kuvaaminen sitten yleensä klinikalla. Toki joillakin on kannettavia röntgeneitä, mutta harvemmassa.
2. Sopimusasia. Mieluiten myyjä, niin ei voi syyttää ostajaa jos hevonen loukkaantuukin kuljetuksessa.
3. Sopimusasia.
4. Ostaja päättää, mutta ei tietenkään toiselle puolelle maata aleta kuskaamaan. Ostajana lausutan röntgenkuvat vielä omalla eläinlääkärillä jos on kuvattu jossain muualla
5. Suitset ja liinan oon ottanut
6. Juoksuttaessa liike ympyrällä ja suoralla.
7. Pari sataa kliininen tarkastus, 500e alkaen laaja. Hinta riippuu paljonko kuvataan

Lähettäjä: Lyyra 
Päivämäärä:   20.2.25 10:39:07

Teetin juuri ostotarkastuksen. Koska hevonen on iäkäs, ja on tiedossa, että nivelrikkoa on, en katsonut tarpeelliseksi ryhtyä hevosta kuvauttamaan tms. Lääkäri oli tallilla muutenkin käymässä, ja hän palpoi hevosen läpi sekä kuunteli sydämen ja keuhkot. Maneesissa hevosta juoksutettiin molempiin suuntiin kaikissa askellajeissa ja tehtiin taivutuskokeet. Lopuksi lääkäri vielä tarkisti hampaat, mikä onnistui ilman rauhoittamista. Sain todistuksen, jossa löydökset todettiin.

Kustansi 275 euroa ja aikaa meni noin tunti. Minä maksoin, koska harkitsen hevosen ostoa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.2.25 12:04:25

Lähes kaikkihan on kiinni ihan vain siitä, mitä ostaja ja myyjä keskenään sopivat. Ei ole olemassa mitään tiettyä kaavaa, jota pitäisi noudattaa. Mukaan tarvitaan vain hevonen ja passi, ja 500 € ei välttämättä riitä, jos kuvataan jalkojen lisäksi selkä, kaula ja mahdollisesti myös hampaat.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.2.25 12:09:04

"Mitä ostotarkastus yleensä maksaa? Esim riittääkö 500eur keskimääräisen laajaan tarkastukseen?
-Jos haluat kuvata laajasti 500e ei suurimmalla osalla klinikoista riitä, 700-800e keskimäärin laaja tarkastus"

Tässä on sitten suurta hajantaa, voi helposti mennä myös reilusti yli tonnin jos tosiaan lähetään kuvantamaan enemmän.

Päivämäärä:   20.2.25 12:25:56

Ostotarkastuksesta sen verran, että tutkiminen voidaan ja kannattaa lopettaa heti, kun tulee oston estävä vika tai tarpeeksi iso epäilys esille. Myyjä voi sitten omalla kustannuksellaan tutkituttaa eteenpäin, ostajan ei tarvitse eikä ole mitään järkeäkään.

Päivämäärä:   20.2.25 12:35:58

Minä olen ostotarkastuttanut viisi hevosta, kaikki kotitallilla. Halvin ja tosi suppea tarkki maksoi 87 e (eka oma hevonen, aikaa on reilusti yli kymmenen vuotta ja ell hoiti muitakin hevosia samalla reissulla niin mulle ei tullut edes matkakuluja eikä tallikäynnin kulua vaikka erikseen kysyin että eikö niitä jaeta). Vuosi sitten tarkki maksoi piirun alle 500 e.

Joka tarkissa on tehty ontumatutkimus ja tsekattu päällisin puolin perusjutut (mm. silmät, iho, terveyshistoria, palpointi, tsekattu siru paitsi ekassa aikanaan, tarkistettu passi ja rokotukset, tarkistettu hampaat). Olen saanut laajan raportin tuloksista ja mahd. löydöksistä, jossa ell suosittelee tai ei suosittele kys. eläintä aiottuun käyttöön. Nämä kävi aikanaan myös vakuutustarkastuksesta, nykyisin en tiedä kun oma vakuutusyhtiö ei sellaista vaadi.

Jos jossain tarkissa olisi löytynyt jotain esim. ontuma taivutuskokeessa, olisin harkinnut vieväni omalla traikulla klinikalle. Siinä näkee samalla että lastautuuko. Toisaalta en ehkä edes veisi jatkotutkimuksiin, ainakaan omalla kustannuksella. Riippuu siitäkin onko hankkimassa esim. siitostammaa vai mihin käyttöön tulee.

Joka tarkissa on minun lisäkseni ollut omistaja tai omistajan edustaja paikalla. Kaverin ostotarkissa (joka oli ihan vitsi) ei ollut omistaja mukana, mutta hevonen ontui ja jatkotutkimuksiin vei myyjä omalla kustannuksellaan. Kaverini ei lähtenyt mukaan sille klinikkareissulle eikä ostanut hevosta, kun ei mennyt tarkista läpi ja löytyi vähän isompi vika.

Jos ostaisin kalliimpaa kuin perus harrastehevosta, veisin varmaan klinikalle omalla traikulla, jos hevonen on silleen lähellä että siinä on mitään järkeä. Myyjän kyydillä sitten jos olisi hankalaa itse kyyditä. Sieltä klinikalta voi sitten ajaa sen suoraan kotiin jos on kaikki kunnossa. Minun ostoksiani ei ole koskaan röntgenkuvattu tai ultrattu ostotarkissa, mutta jos haluaisin että niin tehdään, veisin varmaan klinikalle vaikka ne voi tallillakin teettää. Siellä on kuitenkin mahdollisuus vähän laajempaan hoitoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.