Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.2.25 12:35:58
Minä olen ostotarkastuttanut viisi hevosta, kaikki kotitallilla. Halvin ja tosi suppea tarkki maksoi 87 e (eka oma hevonen, aikaa on reilusti yli kymmenen vuotta ja ell hoiti muitakin hevosia samalla reissulla niin mulle ei tullut edes matkakuluja eikä tallikäynnin kulua vaikka erikseen kysyin että eikö niitä jaeta). Vuosi sitten tarkki maksoi piirun alle 500 e.
Joka tarkissa on tehty ontumatutkimus ja tsekattu päällisin puolin perusjutut (mm. silmät, iho, terveyshistoria, palpointi, tsekattu siru paitsi ekassa aikanaan, tarkistettu passi ja rokotukset, tarkistettu hampaat). Olen saanut laajan raportin tuloksista ja mahd. löydöksistä, jossa ell suosittelee tai ei suosittele kys. eläintä aiottuun käyttöön. Nämä kävi aikanaan myös vakuutustarkastuksesta, nykyisin en tiedä kun oma vakuutusyhtiö ei sellaista vaadi.
Jos jossain tarkissa olisi löytynyt jotain esim. ontuma taivutuskokeessa, olisin harkinnut vieväni omalla traikulla klinikalle. Siinä näkee samalla että lastautuuko. Toisaalta en ehkä edes veisi jatkotutkimuksiin, ainakaan omalla kustannuksella. Riippuu siitäkin onko hankkimassa esim. siitostammaa vai mihin käyttöön tulee.
Joka tarkissa on minun lisäkseni ollut omistaja tai omistajan edustaja paikalla. Kaverin ostotarkissa (joka oli ihan vitsi) ei ollut omistaja mukana, mutta hevonen ontui ja jatkotutkimuksiin vei myyjä omalla kustannuksellaan. Kaverini ei lähtenyt mukaan sille klinikkareissulle eikä ostanut hevosta, kun ei mennyt tarkista läpi ja löytyi vähän isompi vika.
Jos ostaisin kalliimpaa kuin perus harrastehevosta, veisin varmaan klinikalle omalla traikulla, jos hevonen on silleen lähellä että siinä on mitään järkeä. Myyjän kyydillä sitten jos olisi hankalaa itse kyyditä. Sieltä klinikalta voi sitten ajaa sen suoraan kotiin jos on kaikki kunnossa. Minun ostoksiani ei ole koskaan röntgenkuvattu tai ultrattu ostotarkissa, mutta jos haluaisin että niin tehdään, veisin varmaan klinikalle vaikka ne voi tallillakin teettää. Siellä on kuitenkin mahdollisuus vähän laajempaan hoitoon.
|