Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Irtisanomisaika kalenterikuukausi?

Lähettäjä: Petra 
Päivämäärä:   20.2.25 08:05:38

Eli joudunko maksamaan vielä maaliskuun vuokran kun irtisanoin tallipaikan 3.2?
Sopimuksessa lukee irtisanomisajan olevan kalenterikuukausi. Olen vaihtamassa tallia viimeinen päivä helmikuuta. Miten on?

Re: Irtisanomisaika kalenterikuukausi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.25 08:07:11

Joudut.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   20.2.25 08:09:03

Kyllä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.2.25 08:22:54

Kyllä, ihan samalla tavalla kuin esim. asuntovuokrauksessa on tyypillistä.

Päivämäärä:   20.2.25 08:25:54

Mutta huomiona, tuon irtisanomisajan aikana se karsina on käytössäsi. Se on siis edelleen sinulla vuokralla ja saat käyttää sitä kaikkeen siihen mihin hoitosopimus ja tallin säännöt oikeuttaa.
Tallinpitäjä ei saa ottaa siihen uutta vuokralaista irtisanomisajan aikana vaikka se karsina olisi tyhjänä. Eli ei voi maksattaa samaa karsinaa kahdella asiakkaalla.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   20.2.25 08:53:37

Usein nämä on saatu sovittua, etenkin jos olisi uusi vuokralainen tulossa. Kyllä silloin järkevä tallinpitäjä joustaa.

Yhden tapauksen tosin tiedän missä tallinpitäjä piti kiinni sopimuksesta. Lähtenyt vuokralainen vastavetona sitten kävi päivittäin hakemassa hevosen normiannoksen heinää, vuokraan kuuluneet kivennäiset ja joskus kuivikkeitakin uuteen talliin missä maksoi vähän vähemmän ekan kuukauden kun ei kuluttanut tallin heiniä :D (Vanhassa tallissa oli siis jo uusi hevonen tullut, mutta TP silti vaati edelliseltä vuokran, eli sai tuplat siltä kuulta.)

Lähettäjä: Petra 
Päivämäärä:   20.2.25 09:01:00

^no onpa lapsellista toimintaa molemmilta.
En nyt ajatellut ruveta kiukkuamaan, ihan asiallisuudesta kun saattaa joskus myöhemmin hyötyäkin, tuommoisesta käytöksestä ei. Tosin joo, jos on uusi vuokralainen jo tulossa niin sitten varmasti saa sovittua mutta meillä karsina jää tyhjäksi kun huhtikuun alusta talli menee kokonaan remonttiin ja ainakin tp n omat tulevat vasta syksyllä takaisin.

Päivämäärä:   20.2.25 09:33:35

Jos talli on joka tapauksessa tyhjenemässä remonttia varten, niin kannattaa jutella tallinpitäjän kanssa ja yrittää löytää jonkinlainen kompromissi.

Tallinpitäjän kannalta tuollaisella yhden kuukauden irtisanomisajalla ei ole juurikaan taloudellista merkitystä - heinät on joka tapauksessa ostettu ja maksettu jo, kuivike on todennäköisesti jo ostettu, yhdellä hevosella ei ole juurikaan merkitystä tallin sähkönkulutukseen ellei omistaja ole ihan hirveä lämpimän veden lotraaja.
Työmäärä vähenee, mutta hoitomaksuissa työ on yleensä hinnoiteltu niin halvaksi että sillä ei ole merkitystä.

Tallipaikoilla pitäisi olla vähintään puolen vuoden irtisanomisaika jotta se irtisanomisaika oikeasti suojaisi tallinpitäjää :D

Jotain joudut varmasti maksamaan, mutta kannattaa ehdottaa että jos saisit esim. hevosesi osuuden heinistä ja kuivikkeesta itsellesi sitä rahaa vastaan, jos tallinpitäjä on ne jo ehtinyt hankkia ja maksaa.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   20.2.25 11:06:12

No kyllä se vähän tasoittaa, että saa sen irtisanomisajan vuokran. Kiinteät kulut juoksee silti.

Onko ok, et hoidan sun hevosen vikan kuukauden huonommin kun sä oot kerenny jo maksaan ja oot lähdössä?

Jessus mikä ajatusmaailma.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   20.2.25 11:10:15

Enkä ole kyllä ikinä kuullut tämän 20vuoden aikana kun täysihoitopaikkaa olen pitänyt, että joku veisi heinät ja kuivikkeet mukanaan. Jos olisit sanonut irti tammikuussa, asia olisi ok ja jos haluat muuttaa jo helmikuussa vaikka irtisanomisaika on vielä maaliskuu, niin se on vähän oma valinta.

Ei ole ihmisten röyhkeydellä rajaa.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   20.2.25 11:12:07

Entä jos jakaa sen maaliskuun tallivuokran luvulla 28 (niin monta päivää kun on helmikuussa) ja kertaa kolmella niin maksaa sen kolmen päivän vuokran.

Lähettäjä: kyllä on 
Päivämäärä:   20.2.25 11:17:54

"^no onpa lapsellista toimintaa molemmilta."

Totta kai hakisin ne heinät ja kuivikkeet sieltä vaikka kukkapenkin katteeksi kun olen kerran maksanut niistä. Ja veisin polkupyörän ja surffilaudan säilytettäväksi karsinaan loppukuukauden ajaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.25 11:18:33

Kalenterikuukausi on kalenterikuukausi. Sopimus on sopimus. Älkää nyt ruvetko typeriksi.
Maksat sen kuukauden vuokran kokonaisuudessaan, ilman mahdollisia lisäpalveluita tietenkin, kun hevonen ei enää ole hoidossa. Piste.

Kyllä täytyy kiittää itseään siitä viisaasta päätöksestä, että laitoin vieraat pois. Ei ole kyllä tuommoista röyhkeää ajatusmaailmaa kerennyt tulla ennen minunkaan silmille. Kyllä jollain on pokkaa.

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   20.2.25 11:19:37

Kalenterikuukausi irtosanomisaikana tarkoittaa juuri sitä, että seuraava alkava kuukausi maksetaan vielä. Kokonaan. Jos paikalle on tulossa uusi asiakas, voi tallinpitäjä tulla maksuissa vastaan, mutta mikäli tallissa on kaksi karsinaa tyhjänä, voi tp vuokrata sen vapaana olevan paikan uudelle asiakkaalle, jolloin sinäkin maksat omastasi.

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   20.2.25 11:21:37

"Lähettäjä: ox
Päivämäärä: 20.2.25 11:12:07

Entä jos jakaa sen maaliskuun tallivuokran luvulla 28 (niin monta päivää kun on helmikuussa) ja kertaa kolmella niin maksaa sen kolmen päivän vuokran."

Mitäs tällä haetaan? Irtisanomisaika on kalenterikuukausi. Meillä ainakin maksetaan kuukausivuokraa, eikä päivävuorkaa.

Lähettäjä: mitä ihmettä 
Päivämäärä:   20.2.25 11:41:21

"Ei ole kyllä tuommoista röyhkeää ajatusmaailmaa kerennyt tulla ennen minunkaan silmille. Kyllä jollain on pokkaa."

Niin että ihmettelet sitä jos joku käyttää karsinaa jonka on siltä kuukaudelta maksanut? Eikö se ole oudompaa jos maksattaa saman karsinan kahdella asiakkaalla, sekä poistuneella että uudella? Vaikka toki ymmärrän sen hyvin, että alalla joka ei kannata, on joka satanen ja kymppikin otettava sieltä mistä vaan saadaan.

Ja esimerkki vielä muualta.
Joka kerta kun olen muuttanut, olen vienyt viimeiset tavarani asunnosta pois vasta irtisanomisajan loputtua. En tietenkään olisi maksanut varastoinnista jossain muualla jos asunto on ollut vielä minun käytössäni.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.2.25 11:56:22

Tallivuokrasopimus ei ole mikään yleinen varastosopimus, eikä myöskään (yleensä) velvoita vuokralle mitään tiettyä karsinaa, siis jos tallissa on kymmenen samanlaista, ei karsinaa ole sen enempää määritelty. Tallinpitäjä on velvollinen sen sopimuksen ajan tarjoamaan karsinan HEVOSELLE ja palvelut.

Kas kun ette pyydä tulemaan uudelle tallille viemään ulos ja paskoja siivoamaan, kun olette siitä kerta maksaneet. Mitä viette vuokra-asunnosta mukananne, jotta saatte varmasti rahoille vastinetta? Älkää allekirjoittako sellaista sopimusta, mitä ette ymmärrä ja/tai hyväksy.

Päivämäärä:   20.2.25 12:39:06

Jos sopimuksessa on irtisanomisaika määritetty, sehän on sinällään selkeä, että sen loppuun maksetaan. Kuitenkin joskus syystä tai toisesta se irtisanominen on mahdollista tehdä vasta niin, että hevonen on jo hoidosta poistunut ennen irtisanomisajan loppua. Näissä tapauksissa mielestäni, mikäli tallinpitäjä saa uuden vuokralaisen tilalle ennen irtisanomisajan loppua, olisi mielestäni asiallista lopettaa vanhan asiakkaan maksut. Muutenhan se edellinen saa pitää varusteitaan yms tallilla irtisanomisajan loppuun ja periaatteessa hänellä pitäisi olla myös mahdollisuus tuoda hevonen talliin (eli tyhjä karsina odottamassa).

Onneksi itse olen ollut talleilla, joissa tp on tullut vastaan maksuissa esim tilanteissa joissa hevonen on äkillisesti jouduttu lopettamaan. Omistaja on saanut irtisanomisajalta esim heinän ja kuivikkeen verran alennusta, kun hevonen ei ole niitä enää käyttämässä.

Lähettäjä: säästäväinen 
Päivämäärä:   20.2.25 13:25:35

Olen joutunut siirtämään hevosen lopetusta useinkin myöhemmäksi kun muuten olisin joutunut maksamaan tyhjästä karsinasta. Jännitin että se kuolee itsestään ennen kuun vaihdetta mutta onneksi ei kuollut. Jouduin maksamaan tallin pitäjälle korvausta niistä päivistä kun raato makasi pihalla (vei tilaa parkkialueella), mutta se oli sentään vähemmän kuin karsinavuokra.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.2.25 13:31:22

Yleensähän vuokra maksetaan kuukauden alkupuolella. Irtisanot helmikuussa, maaliskuu on irtisanomisaikaa, maksat maaliskuussa. Minusta kun muutat, tallinpitäjällä on oikeus tehdä mitä lystää omissa tiloissaan.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   20.2.25 17:12:14

Kyllä maksat myös maaliskuun ns. tyhjästä karsinasta. Eräs otti suoraan uuden vuokralaisen, siltikin piti maksaa vuokra minunkin. Ei saanut sovittua.

Päivämäärä:   20.2.25 18:09:48

"Olen joutunut siirtämään hevosen lopetusta useinkin myöhemmäksi kun muuten olisin joutunut maksamaan tyhjästä karsinasta. Jännitin että se kuolee itsestään ennen kuun vaihdetta mutta onneksi ei kuollut."

Sinulla ei pitäisi olla eläimiä ollenkaan.

Lähettäjä: Yij 
Päivämäärä:   20.2.25 19:27:32

Voi: irtisanojalla olisi ollut oikeus tuoda hevosensa takaisin karsinaan irtisanomisajan viimeiseen päivään saakka. Se olisi ollut tallinpitäjän ongelma mihin majoittaa uuden asiakkaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.2.25 23:45:17

Eiköhän kannattaisi keskustella asiasta tallinpitäjän kanssa eikä tuntemattomien hötöläläisten.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   21.2.25 08:26:16

Itse olin edellistä hevosta muuttamassa maneesitallista pikkutallille kun ei enää treenattu tosissaan ja siellä oli laidunta, isommat tarhat ja muut kivat vanhushevoselle. Irtisanoin heti kun olin tehnyt sopparin uuden tallin kanssa, mutta se oli alkukuusta ja maneesitalli vaati sopimuksen mukaiset kalenterikuukauden maksut. No, ei siinä mitään, suostuin siihen ja valmistelin muuttoa, pakkasin kamoja ja vein uuteen paikkaan jo osan, lähtöpäivä oli sovittu.

Sitten tuli tilanne, että uuden paikan omistajalle palautui yllättäen hänen ylläpitoon antama poni ja kysyi jos olisin vielä kuukauden vanhassa paikassa, eli siihen asti kun maksankin ja hän hyvittää tallivuokrassa sitten tätä säätöä, minulle asia oli ok. Maneesitallin pitäjälle ei, koska hänellä oli jo uusi asiakas tulossa joka oli irtisanonut tallipaikkansa missä oli kuukauden irtisanomisaika, ei siis kalenterikuukausi. Ja tämän oli lähdettävä koska tilalle oli tulossa uusi, kunnon ketju siis.

Tämä ratkesi niin, että maneesitallin pitäjä sirsi yhden oman hevosensa toiselle pikkutallille kuukaudeksi. Missä ei ollut edes kunnon kenttää, haki sen sieltä aina maneesiinsa ratsastukseen. Minua ei voinut potkia pois koska oli itse vaatinut maksamaan sopimuksen loppuun asti.

Eli tallinpitäjät, jos pidätte kiinni näistä kalenterikuukausimaksuista niin muistakaa että ette ota uutta tilalle niin kauan kun vanhan soppari on voimassa :)

Lähettäjä: Hyvä Suomi 
Päivämäärä:   21.2.25 08:57:33

Irtisanomisaika on aina niinkuin sovittu. Jos sovittu kalenterikuukausi, se sitten on.

Jos olet ilmoittanut lähteväsi 28.2., silloin sinun pitää lähteä ja silti maksaa maaliskuu. Jos et ole ilmoittanut lähteväsi, saat olla maaliskuun.

Sinulla ei ole mitään oikeutta hakea purua tai heinää tai kivennäisiä ellei niiden tarkkaa määrä ole sopimuksessa ja niin, että saat myös ottaa mukaasi ja ottaa itse.

Lähettäjä: vbc 
Päivämäärä:   21.2.25 09:05:46

^Tuollaisten tallinpitäjien takia, irtisanokaa paikka ja älkää missään tapauksessa ilmoittako poismuuttopäivää. Kysytttäessä vastaatte savolaisittain, että viimeistään viimeisenä irtisanomispäivänä. Tähän toki voi jatkaa, että jos sen viimeisen kuun saa hyvitetyä niin sitten voipi kysellä uudesta paikasta josko pääsisi jo aiemmin mutta mittään ei kannata luvata. Aletaan siis kaikki pelaamaan tallinpitjänä säännöillä. Sitten on se vaihtoehto että jättää irtisanomisilmoitus kuun viimeisenä päivänä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.25 09:08:14

Onko jonkun mielestä niin, että tallinpitäjän tulee noudattaa sovittua, mutta asiakkaan ei?

Lähettäjä: alli 
Päivämäärä:   21.2.25 09:11:14

Monella jäänyt huomaamatta aloittajan toinen viesti, jossa kertoo että talli on muutenkin tyhjenemässä huhtikuussa eikä tilalle ole tulossa toista hevosta.

Lähettäjä: WTF 
Päivämäärä:   21.2.25 09:12:12

Millä tallinpitäjän säännöillä?
Sopimuksessa yhdessä sovituilla säännöillä. Kyllä on taas ihan kehareita.

Päivämäärä:   22.2.25 09:51:41

"Onko jonkun mielestä niin, että tallinpitäjän tulee noudattaa sovittua, mutta asiakkaan ei?"

Aika monen mielestä näyttää olevan niin, että asiakkaan tulee noudattaa sovittua, mutta tallinpitäjän ei.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.2.25 12:49:50

Olen ollut tallissa jossa irtisanomisaika oli 2kalenterikuukautta. Irtisanoin paikan kuun alussa, jouduin käytännössä siis maksamaan 3kk kulut vielä.
Ei olllut helppoa löytää uutta paikkaa, ”tulen vasta 3kk kuluttua”.
Otti kyllä päähän. En ikinä enää sitoudu tuollaiseen sopimukseen.

Toinen oli jossa hevosen kuolema ei vapauta tallivuokran maksusta. Jos siis hevonen kuoli yllättäen, niin silloin irtisanomaan tallipaikan ja maksamaan sitten irtisanomiskuukaudet.

Minusta nämä eivät ole asiakasta kohtaan reiluja sopimuksia. Vaikka tietysti ymmärtää tämän tallinpitäjän kannalta että heti paikalle ei ole ketään tulossa. Mutta loppuuhan ne hevosen syömät kulut myös siihen. Oli sä sitten vaikka puolikas vuokra jos hevonen ei ole enää karsinassa.

Päivämäärä:   22.2.25 14:04:09

"Jos olet ilmoittanut lähteväsi 28.2., silloin sinun pitää lähteä ja silti maksaa maaliskuu. Jos et ole ilmoittanut lähteväsi, saat olla maaliskuun."

Millähän perusteella näin? Jos maksaa vuokraa maaliskuun loppuun, todellakin saa olla maaliskuun loppuun. Jos potkitaan helmikuun lopussa ulos, maaliskuuta ei enää makseta.

Päivämäärä:   22.2.25 14:57:40

"Toinen oli jossa hevosen kuolema ei vapauta tallivuokran maksusta. Jos siis hevonen kuoli yllättäen, niin silloin irtisanomaan tallipaikan ja maksamaan sitten irtisanomiskuukaudet."

No yllätys ettei vapauta. Tallivuokrat olisi aika paljon korkeammat, jos pitäjän pitäisi varautua kaikkeen. Tallityöntekijän kulu on laskettu hevosmäärän mukaisesti, tilatut heinät ja kuvikkeet, lainojen maksut etc.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.2.25 16:19:51

Onhan se tietysti tallinpitäjälle parempi seisottaa tyhjänä sitä karsinaa täydellä maksulla kuin ottaa siihen hevonen.
Ei ole työtä eikä ketään syömässä heiniä. Se on hyvä bisnes se.

Oletteko koskaan kuullut varausmaksusta? Ei sekään ole täyttä hintaa kun siinä ei asu ketään.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   22.2.25 16:26:13

Täällä ei kyllä monikaan osaa yhtään ajatella tallinpitäjän puolta tässä asiassa.. Kuukauden irtisanomisaika melkein aina takaa sen, että tallinpitäjälle jää karsina kuukaudensi tyhjäksi. Koska lähtöaikeet ilmoitetaan kuun viiminen päivä illalla. Kun ilmoitus vapaasta karsinasta laitetaan/kerrotaan jonossa olevalle, on kuukausi jo ehtinyt vaihtua -> uusi tulija irtosanoo nykyisen paikkansa "myöhässä" eli joko maksaa kaksi tallivuokraa päällekkäin tai - yllätys yllätys - karsina on kuukauden tyhjillään.
Työntekijälle esimerkiksi palkka maksetaan tunnilta/urakalta, eikä täten voida yhtäkkiä ilmoittaa palkkaa matalammaksi seuraaviin vuoroihin, kun yksi maksaja puuttuu.
Aika monessa paikassa hevosen äkillinen kuolema lopettaa maksut heti MUTTA sen ei todellakaan tarvisi mennä niin. Eihän se tallinpitäjän syytä ole, että hevonen menehtyi. Lisäksi omistajan maksut päättyy siihen, mitä sitten, että maksat vielä kuukauden, minkä olisit maksanut hevosen jäädessä eloonkin?
Moni tallinpitäjä on myös vuokralla tiloissa. Karsinasta voi olla kokoajan kuluja esimerkiksi 200€/karsina. Oli sitten tyhjä taikka täysi. Tallinpitäjä maksaa tämän vuokran, koska hänellä on siitä SOPIMUS. Eipä voi vedota vuokranantajalle että en maksa, kun ei siinä ole vuokralaistakaan.

Ja sitten ehkä vielä se tärkein. Tallilla on muitakin asiakkaita kuin sinä. Myös joku muu voi juuri joutua lopettamaan hevosensa tai vaihtaa tallia samaan aikaan. Aina vaan tallinpitäjänkö pitäisi joutua maksumieheksi näissä?

Älä tee sopimusta, mihin et halua sitoutua. Älä pidä hevosta, jos budjetti on laskettu noin tiukalle.

Viestini vastauksena monelle keskustelussa, ei vain aloittajalle.

Terveisin kahden hevosen omistaja täysihoidosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.25 16:48:29

"Eräs otti suoraan uuden vuokralaisen, siltikin piti maksaa vuokra minunkin. Ei saanut sovittua."

Törkeää asiakkaiden hyväksikäyttöä.

Lähettäjä: GG 
Päivämäärä:   22.2.25 17:32:52

Itselläni tuli niin paljon takkiin törkeiden asiakkaiden vuoksi, että lopetin kokonaan vieraiden ihmisten hevosten hoitamisen. Esimerkiksi ostin yhden omistajan kahdelle hevoselle heinää, jota muut eivät syöneet. Omistaja sanoikin paikkansa irti ja minulle jäi heinät käteen, koska niitä ei voinut muille syöttää. Eikä kyse ollut mistään kahdesta pyöröpaalista vaan puolen vuoden tarpeesta. Jouduin myymään ne muutamalla kympillä, vaikka olin maksanut niistä 80 e/kpl. Sen jälkeen päätin, että jos joku haluaa muuta kuin mitä on tarjolla, minä en niitä hommaa, eikä saa tuoda edes omiaan säilytettäväksi tiloihini, koska niinkin on käynyt, että tuodaan isoja pyöröjä omaa heinää, joka sitten ei kelpaakaan ja jätetään sen hävittäminen minun huolekseni. Asiakkaiden kanssa ei mitenkään voi ennakoida, mitä ne keksii, joten parempi on luoda omat säännöt ja olla joustamatta missään.

Myös tuo irtisanominen oli hyvin yleistä niin, että irtisanottiin klo 23 kuun vikana päivänä. Siinä jäi aina kuukauden vuokra saamatta vähintään. Muutinkin sen jälkeen sopimukset niin, että irtisanomispäivä oli kuun 20 pvä, jotta jäi minulle aikaa ottaa jonosta uusi asiakas ja että tämä uusikin asiakas ehti irtisanomaan oman paikkansa.

Asiakkaiden käytös alkoi muuttumaan vuosi vuodelta yhä törkeämmäksi, joten sen vuoksi lopetin kokonaan vieraiden pidon. Mitä sitä turhaan, kun ei ollut pakko pitää rahan takia, kun ei siitä rahaa tullut. Sai maksaa siitä, että piti vieraita.

Harmittaa kyllä sinänsä, että olin niin intoa täynnä aikoinaan, kun aloitin tallinpidon. Kun näitä eri tavoin hyväksikäyttäjiä ilmaantui aina vaan uudelleen, niin päätin, että menkööt käyttämään hyväkseen muita.

Kaikille tallinpitäjille neuvoksi olen antanut, että tee sellainen sopimus, joka turvaa sinun talouden ja toiminnan. Älä välitä asiakkaista, eivät nekään välitä sinusta, kun se päivä koittaa.

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   22.2.25 17:49:09

Juu, kyllä se näin menee ellet saa sovittua muuta tai paikkaan tulossa joku nopealla aikataululla. Kannattaa aina ennakoida irtisanomiset siten, että tekee sen loppukuusta. Toki, jos karsina jää tyhjäksi kokonaiseksi kuukaudeksi, niin meillä ainakin maksetaan vaan karsinan osuus (ei heiniä, kuivikkeita jne). Meillä tämä on n 350 eur vähemmän kuin normivuokra.

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   22.2.25 18:37:45

Aloittaja, onko tallillasi käytössä hyvitystä, jos on poissa esim. 10vrk? et saa esim. heinävähennyksen vuokrasta tms.
Että jos et aivan täyttä hintaa joutuisi maksaa.

Lähettäjä: Oopee 
Päivämäärä:   22.2.25 20:22:40

Ihan sama joutuuko maksamaan ylimääräisen kuukauden, se on pieni hinta siitä että hevonen ei joudu olemaan huonolla hoidolla koko kuukautta vaan vain just sen mitä on pakko..Viikko on jo pitkä aika, siinä ajassa huono tallinpitäjä onnistuu aiheuttamaan jo vatsahaavan hevoselle.

Lähettäjä: hytinä 
Päivämäärä:   22.2.25 20:55:24

Näinhän se on, omani jouduin evakuoimaan uuteen talliin 5 päivää irtisanomisen jälkeen. Soitin uuteen paikkaan ja kysyin saadaanko tulla heti. Siirrettiin ensin hevonen turvaan ja sen jälkeen mentiin sitten pakkaamaan tavarat.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.2.25 07:40:06

Hauskoja nämä päivävuokralaiset. Minulla ei ole koskaan ollut ky tuotetta edes myynnissä, mutta on nähty asiakkaita jotka väkisin sen yrittää ostaa.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   23.2.25 08:13:38

” Mutta huomiona, tuon irtisanomisajan aikana se karsina on käytössäsi. Se on siis edelleen sinulla vuokralla ja saat käyttää sitä kaikkeen siihen mihin hoitosopimus ja tallin säännöt oikeuttaa.
Tallinpitäjä ei saa ottaa siihen uutta vuokralaista irtisanomisajan aikana vaikka se karsina olisi tyhjänä. Eli ei voi maksattaa samaa karsinaa kahdella asiakkaalla.”

Kaivatko tämän laista? Koska muistelin, että tuo ois AHVL:ssä (ei koske karsinapaikkoja), mutta en nopeasti löytänyt edes sieltä.

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   23.2.25 08:44:33

täti: asuinhuoneiston vuokralailla ei ole mitään tekemistä tallipaikan kanssa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.2.25 08:46:05

Sama täällä. Jos olisi, sen hinta olisi 3-kertainen vähintään
...
Lähettäjä?

Päivämäärä23.2.25 07:40:06

Hauskoja nämä päivävuokralaiset. Minulla ei ole koskaan ollut ky tuotetta edes myynnissä, mutta on nähty asiakkaita jotka väkisin sen yrittää ostaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.2.25 08:56:48

Todella harvoissa sopimuksissa vuokrataan tietty karsina, kyllä se on karsinapaikka, eli teknisesti tallinpitäjä voi ottaa karsinaan uuden asukkaan irtisanomisajallakin jo edellinen vie hevosensa pois, mutta käytännössä myös irtisanotulle hevoselle pitää löytyä se karsina irtisanomisajan loppuun asti.

Yleisesti, lukekaa ihmiset ne sopimukset mihin nimenne pistätte alle, ja kysykää jos joku asia mietityttää, jo ennen allekirjoitusta. Esim. tässä aloituksessa mainittu kalenterikuukausi ja kuukausi eivät ole sama asia, mutta yllättävän moni ei tiedä sitä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   23.2.25 09:34:46

Tuulia: asuin vuokralla ja olin asunnosta kuukauden lomalla, en käyttänyt vettä koko kuukauden aikana. Nyt kun lähden pois voinkohan viedä kuukauden vedet mukanani ?
Hah ha

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   23.2.25 10:27:00

Myös se tallinpitäjä voisi lukea sen sopimuksen ja sen mihin on sitoutunut. Hevonen saa olla irtisanomisajan viimeiseen päivään saakka tallissa ja se on hoidettava sopimuksen mukaisesti. Valitettavan usein hoito kärsii heti irtisanomisilmoituksen jättämisen jälkeen.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   23.2.25 14:13:35

En ole koskaan kuullut omassa kaveripiirissäni, että joku olisi kertonut hevosen hoidon kärsineen irtisanomisen jälkeen. Sen sijaan montakin tapausta nähnyt kun asiakkaat muuttuneet ihan m*lkuiksi, kun ovat ilmoittaneet lähdöstä ja mistään säännöistä yms ei ole sen jälkeen enää välitetty. Varmaan kun mitään seuraamuksia ei voi enää tulla. Nähnyt myös tapauksia, missä tallinpitäjä irtisanonut tallipaikan (2kk irtisanomisaika näin päin) mutta eipä olla etsitty uutta paikkaa eikä lähdetty, kun määräaika on kulunut.

Mites työelämässä, noudatatteko irtisanomisaikaa sopimuksen mukaan vai teette miten haluatte?

Päivämäärä:   23.2.25 14:33:30

"Tuulia: asuin vuokralla ja olin asunnosta kuukauden lomalla, en käyttänyt vettä koko kuukauden aikana. Nyt kun lähden pois voinkohan viedä kuukauden vedet mukanani ?"
Mikset sanonut vuokranantajalle että hän voi ottaa toisen vuokralaisen asuntoosi samaan aikaan kun sinulla on sinne vuokrasopimus?

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   23.2.25 18:17:05

Tiina ja -,
kaikilla maneesitalleilla missä hevoseni on ollut, mukaan lukien ypäjän opisto, on saanut vähennyksen, jos on ollut poissa yli 10vrk. Tämä on lukenut tallisopimuksessa.
Alennus on ollut tyyliin -5e/pvä.

Tällä ei siis ole mitään tekemistä vuokra-asunnon kanssa, miksi se tähän piti vetää? Tottakai maksetaan vuokra-asunnosta vuokra, vaikka olisitkin lomalla kaksi kuukautta. Vesimaksuahan ei tule, jos sitä ei ole kulunut (mikäli laskutus on kulutusperusteista) muutoin on normaali vesimaksu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.2.25 20:59:02

Itsehän olen saanut huudot siitä että irtisanoin tallipaikan ihan oikein kuun viimeisenä päivänä, illalla, mutta se olikin väärin tehty koska minun olisi pitänyt ymmärtää tehdä se heti aamusta, jotta tp olisi ehtinyt ilmoittaa seuraavalle tulijalle että irtisanoo omansa ja pääsee tulemaan sitten heti meidän lähdettyä. Kyllä ei voi aina ymmärtää tallinpitäjiä. Laittaa sitten sopimukseen jotain muuta, jos haluaa varmistaa ettei näin käy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.