Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten eri aikataulut toimii itsehoitotallilla?

Lähettäjä: Utelias 
Päivämäärä:   19.2.25 01:35:51

Jos itsehoitotallin asiakkailla on hyvin erilaiset aikataulut keskenään, miten tallin arki saadaan toiminaan?

Jos ensimmäinen tulee tekemään omalle hevoselleen aamutallia klo 5, eivätkö muut hevoset hermostu, jos yksi saa aamuheinät ja -väkkärit klo 5, mutta muut eivät saa? Entä miten tuon ensimmäisen tallille tulleen hevonen pärjää yksin tarhassa, jos seuraava tulee tekemään aamutallia vasta klo 7 ja vie silloin oman hevosensa ulos?

Sama juttu iltatallin kanssa. Jos ensimmäinen ottaa hevosensa sisään klo 19 ja antaa iltaväkkärit ja yöheinät. Viimeinen ottaa hevosensa sisään klo 22 ja antaa iltaväkkärit ja yöheinät. Eivätkö aiemmin sisään tulleet hevoset hermostu, kun yksi saa ruokaa vielä klo 22? Entä miten se viimeinen hevonen pysyy tarhassa yksin, kun muut on jo viety sisään?

Entä karsinoiden siivous? Siivotaanko karsinoita, vaikka osa hevosista on sisällä? Jos se aamulla ensimmäisenä tallille tullut siivoaa karsinan jo klo 5, kun kaikki muut hevoset on sisällä. Tai illalla viimeisenä hevosensa sisään ottava siivoaa karsinan klo 22, kun kaikki muut hevoset ovat jo sisällä.

Re: Miten eri aikataulut toimii itsehoitotallilla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.2.25 02:00:06

Meillä oli kiertävä tallivuoro, eli jokainen vuorollaan vei hevoset ulos, otti sisään ja ruokki hevoset. Muutama halusi hoitaa itse ja eipä siinä sen kummempaa, ihan rauhassa ne hevoset odottelivat kunhan olivat hetken tottuneet erilaiseen rytmiin ja keneltä sitä ruokaa tuli. Yhtään hevosta ei jätetty kuitenkaan yksin ulos.

Karsinat siivottiin kukin oman aikataulunsa mukaan.

Lähettäjä: Ämpäri 
Päivämäärä:   19.2.25 02:03:53

Yleensä jaetaan tallivuorot, jolloin yksi ihminen vie sovittuun aikaan ulos, ruokkii jne kuten täysihoitotallissakin, sillä erotuksella että yleensä omistaja pussittaa heinät, laittaa väkkärit ämpäreihin ja siivoaa karsinan.

Karsinan voi siivota vaikka hevonen olisi siellä, tai hevosen voi laittaa vaikka käytävälle kiinni siksi aikaa jos sellainen mahdollisuus on.

Hevoset myös tottuu. Omani on täysihoidossa, mutta melkein kaikkien omistajat antaa omilleen makuvesiä/väkkärit käydessään, kyllä ne hepat tietää keneltä on mahdollisuus saada oma juoma/rehut, eivät kerjää toisten ämpäreitä tai hermostu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.25 08:01:56

Meillä ihan täyshoidossa ensimmäinen aamulla tallille tullut potkaisee hevosille aamuheinät, on karsinoiden ovilla valmiina. Luulisi sen olevan itsehoidossakin helpointa. Ja useinhan on noita kiertäviä vuoroja kuten yllä on sanottu.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.2.25 08:25:20

ei se ihan noin vaikeaa ole. Kiertävät tallivuorot on toimiva systeemi. se joka ekana menee aamulla hoitaa kaikki ja sama illalla. jos jokainen siivoo itse omat laatikot niin siivoo ku siivoo.

Lähettäjä: Xxiina 
Päivämäärä:   19.2.25 08:45:07

En lähtisi sellaiselle tallille jossa kiertävät vuorot. Se että aamulla varaan ajan ennen töihin menoa hevosen ruokintaan ja mahdolliseen ulosvientiin (jos ei ole huono ilma), ei ajallisesti tarkoita sitä että ehtisin hoitaa 20++ hevosta samalla.

Lähettäjä: Ämpäri 
Päivämäärä:   19.2.25 08:49:26

Monelle taas ei ole mahdollista/halua käydä 2-3 kertaa päivässä (riippuen heinäruokintajärjestelyistä, vapaa vai jaettu heinä/onko automaatteja) mutta n. kerran viikossa aamu ja ilta(/päiväruokinta) koko tallille onnistuu järjestää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.2.25 08:57:46

Meillä on muutama "ryhmä". Eka tulija lykkää kaikille pussitetut heinät, paitsi omalle ryhmälle jotka loimittaa ja vie ulos ja syövät siellä. Sitten noin tunnin päästä tulee toisen ryhmän tyyppi joka loimittaa ne ja vie ulos, kolmannen ryhmän tyyppi taitaa usein olla samaan aikaan.

Päiväheinäkassit on tarhojen edessä ja päivätyyppi ruokkii kaikki.

Iltaheinät annetaan kaikille samaan aikaan. Osa jää sisälle liikutuksen jälkeen ja pari iltaisin käyvää tyyppiä on vastuussa niin että katsovat, ettei kukaan jää yksin ulos, ottavat sisään ne joiden omistajat on käyneet aamulla tai päivällä.

Väkkärit antaa kukin silloin kun antaa, joillain on iltaväkkärit odottamassa ja ne annetaan samalla kun iltaheinät.

Nämä aamu-, päivä- ja iltatyypit maksavat pienempää tallivuokraa kuin ne jotka ei tee vuoroja.

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   19.2.25 09:06:58

Täysin itsehoidolla toimivaan talliin ei voi viedä hevosta, joka ei kestä vaihtelevia aikatauluja tai sitä, että naapuri saa ruokaa ja itse ei. Tästäkään syystä itsehoito ei sovi kaikille.

Päivämäärä:   19.2.25 09:23:33

Meillä iltaisin jokainen ruokkii omansa. Ketään ei saa jättää yksin ulos eli 'tokavika' ottaa myös sen viimeisen sisälle. Eipä ne kummemmin hermostu vaikka naapuri saakin ruokansa aikaisemmin

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.2.25 09:33:20

Ruoka-aikaan rymyäminen ei liity siihen että hevonen haluaa ruokaa koska muutkin saa ruokaa, vaan se liittyy siihen että hevonen tietää saavansa ruokaa ruokaa kun muutkin saa.
Eli hevoset on rutiinilla opetettu siihen, että kun tapahtuu asiat X ja Y, niin seurauksena on ruokaa.
Samalla tavalla hevoset voi rutiinilla opettaa siihen, että vaikka naapurin rehukauha kolahtaa, heinäkassi kahisee ja pelletit ropisee ruokakippoon, niin se ei tarkoita että kaikki saa ruokaa.

Lähettäjä: TaPi 
Päivämäärä:   19.2.25 09:57:49

Meillä hoidetaan pääsääntöisesti jokainen itse mutta tehdään myös yhteistyötä niin että jos ja kun jollain aikaa on niin hoitaa vaan samalla muidenkin asioita.
Hevoset oppii nopeasti palvelusväkensä. Ja myöskin ne orjalliset rutiinit joista voi kehittää stressiä. Jokainen arvio sopiiko itsehoito vaihtelevien kuvioineen hevoselle, siis omistajalle. Jos oma kuuppa ei pysty joustavuuteen vaan tarvitsee ne rutiinit niin ei sitten vie tuollaiseen systeemiin. Isoissa tallleissa useimmiten joudutaan palkkaamaan työntekijöitä. Heille tehdään työajat työnkuvineen joten väkisin syntyy talliin tietty rutiini.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.2.25 10:59:13

Meillä on kiertävät vuorot ja tietyt ajat jolloin hommat pitää tehdä. Toimii hyvin, tykkään itse enemmän kuin täysihoidosta, hoidon tapoihin ja laatuun voi itse vaikuttaa. Meillä tosin on hyvä porukka joka kannustaa ja joustaa tarvittaessa, kaikki saadaan sovittua

Lähettäjä: Åg 
Päivämäärä:   19.2.25 11:17:33

Onko kellään käynyt niin, että joku omistaja ei huolehdikkaan hevosestaan? Itse olen nähnyt näitä useita, kun ei maksa eikä hoida, mutta tallin puolesta ne tietysti on pakko aina hoitaa, siis pakollisimmat ruoka, vesi, siivous ja tarhaus. Mutta miten asia hoidetaan itsehoidossa? :(

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.2.25 11:21:31

Jep se on noin että jokaiselle jaetaan tallivuoro. Ei siellä kaikki yksitellen käy hoitamassa vain omaa hevostaan. Tallivuoro eli hevoset ulos/sisään ja ruokinta. Karsinat ja tarhat puhdistetaan kun kukin ehtii.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.25 11:21:54

Tekemällä eläinsuojeluilmoitus. Tietysti pyritään kukin ohimennessään auttamaan ja laittamaan esim. vettä ja lahjoittamalla omista heinistä tarpeen tullen, mutta jos omistaja vaan katoaa niin se on viranomaisten asia. Kehnosta hoidosta riidelkööt eläinsuojelun kanssa ja jos menee ihan kestämättömäksi niin irtisanotaan.

Lähettäjä: IRL 
Päivämäärä:   19.2.25 11:24:47

Meillä n. 45 hevosen talli, ehkä 25 täysihoitolaista ja loput (avustettua) itsehoitoa. Arkisin tallin puolesta aamuruokitaan ja viedään ulos myös itsehoitohevoset. Viikonloput ja pyhät hoitaa jokainen itse ja kyllä silloin on paljon levottomia tallissa kun osa todella tulee seiskalta ja osa kympiltä. Mitä nyt olen puolisen vuotta seurannut, niin aikalailla niin kauan kuin eletään aamut täysihoitolaisten rytmissä tai aiemmin hepat pysyy rauhassa. Se 10-20% joka jää sisälle ilman aamuruokia sinne 10-12 välille asti kyllä sitten huutavat, ramppaavat ja potkivat ovea.

Iltaisin itsehoitolaiset siivoavat karsinat, hakevat hevosensa sisään ja ruokkivat sitten kun sattuvat ehtimään. Iltaisin ei kyllä ole sen kummempaa levottomuutta ollut.

Lähettäjä: Katti 
Päivämäärä:   19.2.25 11:36:00

Meillä heinätin ja rehuautomaatti huolehtii ruuat saman aikaisesti. Lisätehut ja vellit antaa kukin omistaja käydessään. Uloslaitto suht samaan aikaan 1-2 hlö toimesta. Itse kun laitoin oman poikkeavan aikaisin ulos, koska oli muu meno, muut hengasivat ihan rauhallisesti, koska tietävät kenen palvelija olen. Ulkonakin heinättimissä kaksi jakoa. Sisään otot eri tahtiin, mutta siitä on sovittu, että ketään ei jätetä yksin ulos. Keskinäisiä vuoroja sovitaan tarpeiden ja työvuorojen mukaan. Pieni talli.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   19.2.25 11:41:00

IRL, kuulostaa kamalalta. Todella huono systeemi! En pystyisi omassa tallissa katselemaan tuollaista.

Minulla on ollut hevonen itsehoitotallilla ja siellä homma sujui tarhausta lukuunottamatta hyvin. Hevosia ei ollut kuin 10-12.
Jokainen laittoi ruuat karsinan eteen valmiiksi ja aamuisin yksi useamman hevosen omistaja heitti kaikille aamuheinät ja väkkärit.
Päivällä kävin minä ja jaoin sovitusti karsinoiden eteen jätetyt päiväruuat ja vein säännöllisesti muutaman hevosen tarhaan/ otin jonkun sisälle.
Iltaruuat jakoi sitten illalla käyvät.

Tuon tallin suuri miinus oli vähäiset tarhat, hevoset seisoivat ihan liikaa sisällä. Vein hevoseni aika pian muualle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.2.25 12:51:24

Olen ollut vain sellaisessa itsehoidossa,jossa oli tallivuorot. Itse sitten siivottiin omien karsina, tarha, laitettiin heinät nimettuihin ikeakasseihin ja ruuat/mössöt ämpäreihin.

Itse tein yleensä iltatallia, koska kävin päivätöissä mutta kerran viikossa tein myös aamun. ehdin tehdä sen ennen töitä jos olin tallilla jo seitsemältä. Kellonajat tallivuoroille olivat tunnin liukumalla, eli esim aamutalliin "sai" mennä klo 7-8 välillä. Päiväheinät olivat varmaan välillä 13-15 ja illalla alettiin ottaa sisään klo 19-20.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   19.2.25 14:56:27

Meillä kaksi ruokinta porukkaa. Jos menen talliin ennen tätä toista porukkaa, jos joku hevonen nukkuu, niin ei vaivaudu edes nousemaan.
Aamulla ulos ja annetaan valmiit ruuat, illalla sisn ja valmiit ruuat. Jokainen hoitaa päivän itse.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.2.25 17:33:17

Ainakin eräällä espoolaisella itsehoitotallilla oli suuri ongelma, kun ihmiset eivät tulleetkaan sinä kellonaikana kun oli sovittu, vaan tunti tai peräti kolme tuntia myöhemmin :( . Todennäköisesti edelleen sama jatkuu, itse vaihdoin tallia.

Päivämäärä:   19.2.25 18:29:46

altistaa vatsahaavoille sellainen että naapuri saa ruokaa ja itse ei. harkitsisin sellaiselle tallille menoa aika tarkkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.