Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä sinua on kehuttu?

Lähettäjä: positiivari 
Päivämäärä:   17.2.25 19:49:03

Mistä sinua on kehuttu? Tilanne voi olla lähes mistä vaan ratsastustunnilta, töistä, hevosten käsittelystä jne.

Muistan ollessani avustajana irtohypytyksessä, jossa pysäytin hevosen kujan päähän ja omistaja täysin spontaanisti kehaisi :)

Re: Mistä sinua on kehuttu?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   17.2.25 19:54:12

Ihana, positiivinen aloitus!
Istunnastani ja pehmeästä ratsastuksesta oon saanut positiivista palautetta!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.25 20:02:24

Parhaiten mieleen jäänyt kehu oli kun kesäkurssin opettaja loppupalautteessa sanoi, että minulla on hyvin hevosystävällinen tapa ratsastaa.

Lähettäjä: Mimo 
Päivämäärä:   17.2.25 20:05:05

Ihanaa että kerrankin jotakin positiivista!

On kehuttu että näyttää kun en tekisi mitään kun ratsastan, joskus se on kyllä ihan tottakin :D

Lähettäjä: Zdq 
Päivämäärä:   17.2.25 21:49:10

On kehuttu, että osaan ruokkia hevoset juuri sopivan näköisiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.25 21:52:51

Tunnollisuudesta.

Päivämäärä:   17.2.25 21:55:11

Pehmeistä, hiljaisista käsistä saan usein kehuja!

Lähettäjä: Tasapaino 
Päivämäärä:   17.2.25 22:02:15

Tasapainosta kun hevonen on nykäissyt menemään yllätyspukit ja pyrähdykset, enkä ole pudonnut, vaan jatkanut tyynesti. Tapahtunut myös kouluradalla ja silloinkin sain kehut lopputekstissä. Lämmitti kivasti, eri toten kun harmitti ja nolotti kevätjuhlaliikkeet.
Kiitos aloittajalle kivasta teemasta!

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   17.2.25 22:15:58

Viimeksi sain kehut kun olinkin saanut korjattua lonkan ja lantion rennoksi, mikä oli ollut haasteena :)

Lähettäjä: Jue 
Päivämäärä:   17.2.25 22:39:51

Hoidin junnuna kilpahevosia ja yllätyin kun hevosten omistaja kehui minua jollekin tutulleen siitä miten mahtavan pelisilmän omaan että jos kisasuoritus on mennyt huonosti, en sano mitään vaan haen hevosen häneltä radan jälkeen pois kävelytettäväksi ja hoidettavaksi kun hänellä kuulemma hermot niin kireällä että haluaa mennä vain puhisemaan sitä yksinään johonkin :D jäi ehkä siksi mieleen koska en tuota ollut edes ajatellut, se vaan toteutui aina niin luonnostaan.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.2.25 22:55:25

Hevosten hyvästä lukutaidosta :)

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   17.2.25 22:58:45

Tasapainosta ja hevosten hyvästä hoidosta viimeisimmäksi.
Mieleenpainuvin kehu oli kun pitkäaikainen valmentaja sanoi, että minulle sopii käteen lähes mikä tahansa hevonen ja pystyn mukauttamaan kaikkea toimintaani hevosen mukaan. Tämä oli erityisen ihanaa, koska en oikeasti ole kummoinen ratsastaja :D

Lähettäjä: Ijh 
Päivämäärä:   18.2.25 07:30:54

Olen saanut kehuja siitä, että ratsastan kauniisti ja hevosta kuunnellen. Oma valmentajani puolestaan kehuu usein istuntaa, vaikka koen että sen kanssa on vielä paljon tekemistä.
Saan kehuja jos teen tallissa töitä, koska pidän paikat siisteinä ja lisään reilusti kuiviketta. Lisäksi usein tallikaverit mainitsevat että hoidan hevoseni kuin vanhat tallitytöt, eli harjaan pitkään ja vietän sen kanssa aikaa.
Kerran ihan spontaanisti yksi tallikaveri tuli kehumaan että olen aina hyvällä tuulella ja iloinen, mikä piristää hänen päiväänsä.

Nämä muistan erityisesti. Meillä on kiva talliporukka, jossa kehuja tulee silloin tällöin. Itsekin kehun jos huomaan että joku ratsastaa hienosti tai tyhjentää maneesin kärryt pyytämättä yms.

Lähettäjä: boi 
Päivämäärä:   18.2.25 07:45:37

Hoito-/vuokrahevosten omistajat ovat aina kutsuneet minua luotettavaksi. Tuollaiset kauniit sanat motivoi kummasti!

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   18.2.25 07:56:22

Ratsastuksestani - istunnasta ja tuntumasta, hevoseen vaikuttamisesta ja apujen selkeydestä, ja oikea aikuisuudesta. Siitä, että tutustun maasta ja selästä käsin jokaiseen hevoseen ja osaan myös kuunnella mitä hevosella on sanottavaa ratsastuksen aikana. Kun jokin asia tuntuu hevosesta vaikealta ja siksi ehkä epämiellyttävältä, osaan pienin askelin vaatia ja kehuilla boostata hevosenkin itseluottamusta ja suorittamista. Olen saanut muutaman nuoren ja/tai vihreämmän hevosen ns. ylittämään itsensä ja innostumaan työskentelystä ratsastajan kanssa. (Okei, muutama on kolme)

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   18.2.25 08:02:22

Yksi valmentaja sanoi kerran, että en varmasti osaisi olla kovakätinen vaikka yrittäisin. Olin silloin tosi epävarma tuntuman kanssa, kun oli vähän vaikea kausi ja hevonen tuntui vastustelevan paljon. Taustalta löytyikin lopulta fyysinen syy.

Yhdeltä tallikaverilta (joka on myös työkaverini) sain kerran kehuja siitä, että en koskaan valita tallilla ja minulla on ihmeellinen kyky jättää työmurheet ja muu stressi autoon, kun saavun tallille.

Ratsastuskouluaikoina oli kiva saada opettajalta kiitosta siitä, että löysin kaikista hevosista positiivista sanottavaa ja pystyin ratsastamaan kaikilla hevosilla ja että suoritin aina tehtävät täysillä, vaikka hevonen ei olisi ollut lemppari.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   18.2.25 09:15:43

- siitä että pärjään (maasta) hevosen kuin hevosen kanssa ja vieläpä nätisti
- ratsastaessa siitä, että hevoset on mun kanssa tyytyväisiä
- letitystaidoista, suomenhevosten isojen tukkien kanssa :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.2.25 09:22:25

hyvä perä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.2.25 10:08:36

Ei mistään

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   18.2.25 10:28:09

Oikea-aikaisuudesta, liittyy hevosenlukutaitoon ja ympäristön tarkkailuun.
Rauhallisuudesta, jos jotain tapahtuu, jatkan kuin ei olisi mitään tapahtunut. Jos pysyn selässä.
Realismista; pystyn sanomaan tunnilla, jos on aika ilmeistä, että tehtävä on taidoilleni ainakin kyseisellä hepalla liikaa. Sovitaan open kanssa helpotettu versio, jossa pyritään parhaaseen mahdollisuuteen… kyllähän sitä voi sulkutaivutusta väittää tekevänsä, yrittääkin, mutta ei se sulkutaivutusta aina ole.
Tosissaan yrittämisestä, liittyen siihen, että hyvin helposti olen punainen, pörröinen, hikinen täti ja tuntiheppakin höyryää näin pakkaskeleilläkin maneesissa.

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   18.2.25 10:37:05

Kauniista ja eleettömästä ratsastuksesta varmaan useimmin tullut kehuja, tuntuu aina kivalta. Varsinkin jos sanoja on joku ulkopuolinen, jää erityisen hyvä mieli että on "osunut silmään" hyvällä tavalla :)

Positiivisesta otteesta ja pitkistä hermoista opettaessa on myös tullut kiitosta. Haluaisin usein olla vielä tarkempi ja selkeämpi kun opetan, mutta olen helposti innostuva ja elän vähän hetkessä mikä sitten usein näkyy tunteja pitäessäkin. Tuntuu hyvältä kun oppilaat kokevat tämän hyvänä ja heille sopivana juttuna sen sijaan että harmistuisivat kun innostun luennoimaan vaikkapa jostain hevosen rakenteellisesta asiasta ja selittämään auki että miksi ja miten se vaikuttaa meneillään olevassa tehtävässä/tilanteessa.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   18.2.25 11:26:21

Uusi, ennestään tuntematon valmentaja kehui kuinka hyvin pystyin seuraamaan ohjeita ja korjaamaan useaakin asiaa yhtä aikaa.

Reaktionopeutta, ja tähän liittyen myös "raakaa voimaa" on myös kehuttu. Aika usein minut pyydetään esim. Juoksuttamaan tai tuomaan tarhasta joku hevonen, joka on ollut hankala ja vaikka riuhtonut itseään irti. Jos ennakointi pettää tai en riitä, vaan hevonen pääsee yhtäkkiä räjähtämään, saan ne pyöräytettyä pysähdyksiin hyvin nopeasti ja todella, todella harva pääsee vetämään ympäri kenttää saati irti vaikka tapa olisi vahvasti opittu.

Aikoinaan kehuttiin tallitöissä tehokkuudesta. Kaukana on ne päivät :D Tai no, kyllä sitä edelleenkin saa tarvittaessa tehtyä asiat varsin nopeasti, mutta perustahti ei kyllä enää ole sama.

Sitten vielä ruokkimista ja yleistä managementtia on kehuttu, tietyllä tapaa ratsastustakin. Useampikin pidemmän linjan ammattilainen viime vuosina kehaissut miten hoitamani ja/tai ratsatsamani hevoset näyttävät kokonaisuudessaan hyviltä.

Päivämäärä:   18.2.25 13:15:25

Tehokkuudesta, avuliaasta ja reippaasta otteesta tallitöissä. Myös myötäämisestä on tullut kehuja.

Lähettäjä: Nobody 
Päivämäärä:   18.2.25 13:20:16

N nyt saat sitten kehut rehellisyydestäsi ;D

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   18.2.25 13:34:41

Meidän valmentaja vaan kesken erään valmennuksen tokaisi, että onpa susta tullut rauhallinen ja nopean hidas. Kesällä tokaisi että onpa perusistunta ravissa parantunut huimasti.

Viime kesänä mulle tuntematon koulutuomari ja valmentaja kommentoi rataharjoituksissa rauhallista ja siistiä ratsastusta vaikka hevonen oli tosi jännittynyt ja hidas eikä mulla meinannut hermot kestää lainkaan (unohtelin radan osia, ärsytti ja hevonen oli kuin suolattu, kyttäävä muikku)

Ja yleisesti hevosen hyvästä käytöksestä, helppo käsiteltävä vaikka olisi minkälaisella tuulella. Ei tarvitse pelätä että juoksee yli tai rynnii päälle.

Kun on ikänsä ollut hyvin erilaisten osaajien silmien alla, niin sellaista "huippua" ei ole oikein löytynyt omaan tekemiseen paitsi tämän nykyisen valmentajan kanssa. Taustalla on pahoja onnettomuuksia ja niiden aiheuttamia paniikkitilanteita tulee edelleen, jolloin musta tulee väärällä tavalla nopea. En anna hevoselle tilaa ajatella itse, joten oon ratkaissut potentiaalisen kriisin jo ennen kuin sellainen on tullutkaan. Nykyään istun hiljaa persuuksillani niin kauan, että hevonen viestittää että jännittää tms. Tämän myötä käsillä häsläys on jäänyt pois. Ravissa istumisessa helpottanut ajatus että älä pidä kiinni. Nyt on paljon helpompi istua hevosen tosi isossa liikkeessä mukana eikä sivuloikatkaan aiheuta draamaa, kun tietää ettei sieltä enää hevillä kippaa alas.
Edelleen treenataan ja koitetaan päästä tasaisemmaksi, hiljaisemmaksi ja nopeammaksi.

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   18.2.25 14:36:49

Harmonia ja yhteistyö oman hevosen kanssa. Ihana kehu ulkopuoliselta ammattilais valmentajalta joka tuli ekaa kertaa pitämään meille tunnin.

Oma tallilainen kehui Kuinka rauhallisesti kohtelen myös hankalia hevosia ja miten pysyn rauhallisena jos hevonen vaikka pukittaa tai liukastuu pahasti enkä hetkahda siitä.

Ihania kehuja kaikki, niiden eteen on tehty työtä joten lämmittää erityisesti sydäntä :)

Lähettäjä: Hahahahahaaa 
Päivämäärä:   18.2.25 16:06:49

Työskentelen hevosten kanssa ja hyvästä työstä saa kiitokset. Eli työ itsessään on tehty hyvin ja työn alla ollut hevonen on tyytyväinen js iloinen

Päivämäärä:   18.2.25 16:15:59

Aloin ihan miettimään, että onko kellään muulla samaa ongelmaa kuin itselläni - kaikki edes kehuun viittaavat unohtuvat, sen sijaan epäonnistumiset kyllä jäävät mieleen, olivat sitten pieniä tai isoja. Ehkä syynä on peruspessimistinen luonne, heikko itsetunto tai muuten vaan ylenpalttinen ankaruus itseä kohtaan, mutta kieltämättä välillä tuntuu, että olisi paras kun en koskaan enää edes nousisi satulaan.

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   18.2.25 19:21:20

Asenteesta tekemistä kohtaan

Lähettäjä: No tuota 
Päivämäärä:   18.2.25 21:01:28

Kun olin nuorena töissä ravitalleilla useampikin tallinpitäjä/treenari oli sanonut muille hevosihmisille että olen paras tallityttö joka heillä on ollut. Se tuntui tosi hyvältä ja avasi myös uusia työmahdollisuuksia.
Toki teinkin töitä koko sydämelläni, voi sanoa että intohimoisesti koska työ hevosten kanssa nyt vain oli parasta mitä tiedän ja rakkaus hevosiin aitoa... intoa siis riitti pitkiin päiviin enkä vapaapäivinäkään malttanut pysyä kokonaan pois tallista.

Myöhemmin olen saanut ratsupuolen valmentajalta kiitosta pehmeästä kädestä (mikä muuten auttoi ravipuolellakin, sain suustaan arat rentoutumaan ja ne pysyivät minulla paremmin hallinnassa kuin kovakätisillä miehillä koska eihän hevosta vetokilpailussa voita, siitä tulee vain arvaamattomampi kun alkaa paeta kipua).

Haukkujakin on tullut ja tottavie nekin muistaa vuosikymmenet, siksi tämä ketju onkin aika mukava! :)

Lähettäjä: sara 
Päivämäärä:   19.2.25 00:21:59

hevosenlukutaito :)

Päivämäärä:   19.2.25 06:24:59

Olen miettinyt tätä monta päivää ja ei, ei tule mieleen yhtään kehua.

Vähän suomalaisuutta kuvannee myös tämä topic. Vain kourallinen vastauksia kun joistain ilkeilytopiceista keskustellaan kiivaasti.

Ihana aloitus, kiitos!

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   19.2.25 07:49:03

Huumorista

Päivämäärä:   19.2.25 09:34:30

Siitä, että hoisin ja liikutin shetlanninponiani kuin hevosta. Tämä kehu tuli menestyneeltä kouluratsastajalta. Myöskin siitä, että shettikseni on sporttinen ja hyvässä kunnossa.

Päivämäärä:   19.2.25 09:50:43

Tästä nyt on jo aikaa, mutta joskus kisoissa minulle entuudestaan tuntematon valmentaja sanoi radan jälkeen, että hyvin ratsastettu. Hevonen oli tosi kuuma ja hankala ratsastaa varsinkin kisoissa (ja usein oltiin sen takia epäonnistuttukin), niin tuntui todella hyvältä.

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   19.2.25 10:30:45

Kauniista istunnasta tulevat kehut lämmittää aina niin, että meinaan alkaa itkeä. Treenaan niin paljon sen eteen, että siksi se osuu ja uppoaa sydämeen.
Erityisesti mieleen on jäänyt myös tilanne, kun minulle ei millään tavalla tuttu maineikas kouluvalmentaja kerran yksissä kisoissa tokaisi radan jälkeen että ”ratsastit hyvin, taputa itseäsi olalle”. Silloin oikeasti purskahdin itkuun (olen ehkä vähän herkkis :D), koska hevoseni kävi noissa kisoissa todella kuumana ja meinasi räjähtää verkassa aivan käsiin, sanoin jopa omalle valmentajalleni että en voi mennä radalle. Mutta menin ja jotenkin ihmeen kaupalla luotsasi alla olevan lohikäärmeeni lopputervehdykseen asti (vaikkakin huonolla radalla) . Vaikka päivä ei ollut menestyksekäs, niin nuo sanat merkitsi isosti siinä hetkessä ja rakensi minulle todella paljon uutta uskoa itseeni.
Pyrin aina olemaan se tyyppi, joka kehaisee kisoissa myös tuntemattomia kanssakisaajia kun tulee sellainen hetki mieleen. Koskaan kun ei tiedä miten paljon ne pari kivaa sanaa voi jollekin merkitä :)

Päivämäärä:   19.2.25 14:01:57

Rauhallisuudesta, tavasta kiittää hevosta pienistäkin asioista ja hyvästä tasapainosta. Kisoissa tuli kerran vanhempi herrasmies radan jälkeen sanomaan miten tyyntä ja harkittua tekemistä, oli kuulemma kiva katsoa, olihan se hämmentävää mutta myös mukavaa :)

Lähettäjä: sini 
Päivämäärä:   19.2.25 14:30:30

Siitä, että ratsastamani hevoset ovat tyytyväisen ja hyväntuulisen näköisiä.

Päivämäärä:   19.2.25 14:35:03

Todella tarkka ja taitava kouluvalmentaja joka ei turhasta kehu, sanoi "taitavasti ratsastettu" tehtävän jälkeen. Tuli paljon parempi fiilis, kuin perus "hyvähyvä" -kommenteista.

Lähettäjä: -_ 
Päivämäärä:   19.2.25 17:32:12

Hevosenhoitajana ollessani eräs kansainvälinen valmentaja, joka ei turhia kehunut sanoi valmennusryhmälle, että "tässä näette hyvin hoidetun hevosen"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.