Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loppuelämän ylläpito?

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   17.2.25 18:41:43

Onko teillä ollut hevosia loppuelämän ylläpidossa? Minkälaisella sopimuksella? Plussat ja miinukset?

Re: Loppuelämän ylläpito?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.25 18:45:49

On, tutun hevonen ja kaikki meni hyvin siihen asti kunnes olin itse sitä mieltä että hevosen on aika päästä taivaslaitumille, kun elämä ei ole enää elämisen arvoista. Omistajalle tämä ei olisi millään käynyt ja homma päättyi riitaisasti kun haki hevosen pois ja vei sen vielä muualle. Opin että en ikinä suostu enää ottamaan vanhaa hevosta itselleni, jonka kohdalla en saa tehdä päätöstä koska sen on aika lähteä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.2.25 19:43:38

Loppuelämän ylläpitoa ei keneltäkään voi vaatia, jos omistaja ei lopetukseen pysty, ei muiltakaan voi saattohoitoa vaatia.

Lähettäjä: mitä 
Päivämäärä:   17.2.25 20:30:26

Mietis nyt ? uudestaan mitä kirjoitit??

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   17.2.25 20:31:43

Aivan sama kokemus kuin pisteellä. Ei enää ikinä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.2.25 20:50:07

Täällä myös sama kokemus. Ei enää ikinä. Se elämä päättyikin sitten kivuliaasti...

Päivämäärä:   17.2.25 22:11:38

Itsellä aikanaan loppuelämän ylläpidossa vanha hevonen ylläpito termi tuli lähinnä siitä että ainoa syy omistajuuden pysymiseen oli ettei hevonen mene kiertoon. Teimme kirjalliset sopimukset että saan pitää kuin omaani eikä omistajan lupaa tarvitse lopetuksen tullessa ajankohtaiseksi. Ilmoitin vain lopetuksen jälkeen että tämä tapahtunut eikä ongelmia tullut

Päivämäärä:   17.2.25 22:12:25

Toisin sanoen sain hevosen ns omaksi maksamalla pari sataa omistajalle ja paperien tekemättömyys vain hevosen turva

Päivämäärä:   17.2.25 23:03:35

On tälläkin hetkellä. Tutun hevonen tuli viettämään eläkepäiviään meille. Oli tarkoitus että olisi ollut vain yhden kesän ja lopetettu syksyllä, mutta alkoi näyttää kesän jälkeen niin hyvältä, että käytin klinikalla jossa todettiin että voi jatkaa elämäänsä hyvillä mielin. On nyt toista talvea, kohti kolmatta kesää. Saan lopettaa sitten kun alkaa näyttää siltä että pitää se tehdä. On ihan oloneuvoksena meillä. Voisin ottaa toistekin jos tarvitsen seurahevosta.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   18.2.25 00:17:31

Mikä ihmeen loppuelämän ylläpito? Onko se sama taru mitä olen joskus kuullut loppuelämän kodeista?

Mitään "loppuelämän" ei ole olemassakaan. Vaivaiset monttuun ja terveet myyntiin jos luopua pitää. Typerintä on olettaa mitään "loppuelämän" touhuja muilta kun ihan itse on laittamassa sen elukan kiertoon.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   18.2.25 10:27:50

On ollut ja kaikki mennyt hyvin. Ihan käyttökunnossa ja -iässä ovat tulleet ja eläkkeelle päässeet ja lopuksi monttuun. Ei ole ollut ongelmia, eli onneksi on osunut fiksuja omistajia kohdalle!

Päivämäärä:   18.2.25 12:01:47

Ei enää ikinä.
Omistaja antoi ylläpitoon tutun hevosen. Kävi hyvin selväksi nopeasti, että hän haluaa päättää kaikesta ja oli aina eri mieltä kuin minä. Jopa siinä vaiheessa kun hevonen loukkasi jalkansa ja halusin viedä sen klinikalle. Hän ilmestyi paikalle ja hevosen saatua diagnoosin, haukkui ell osaamattomaksi. Kuntoutussuunnitelmanikin oli hänestä vääränlainen. Hevonen olisi pitänyt jättää seisomaan. Kyllästyin tähän että hän kuvitteli lopun elämää ohjailevansa miten hevosen kanssa toimitaan. Pyysin häntä hakemaan hevosen pois. Loppuelämän ylläpito on omistajan mielen saattohoito. Kun itse ei enää viitsitä vanhaa hevosta hoitaa, laitetaan se toisen ihmisen lompakolle ja ollaan aina valmiita sanomaan joka asiaan kuinka toimitaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.2.25 20:30:48

On ollut ja tälläkin hetkellä on. Oman tai omien kaverina, yleensä joutilaita, mutta on ollut käyttöhevosiakin. Ollut tutuilta ja alkuun tuntemattomilta. Hyvin on mennyt jokaisella kerralla alusta loppuun saakka.

Lähettäjä: No tuota 
Päivämäärä:   18.2.25 21:08:45

En ole ikinä lähtenyt tuohon hommaan. Ylläpito ok mutta ei loppuelämän jos kerran hevonen ei vaihda omistajaa.
Eli olen sitten ottanut vain jos omistajanvaihdoskin tehdään.

Olisi liian vaikeaa olla mahdollisesti hankalan hevosenomistajan kanssa "naimisissa" hevosen loppuikä joka voi olla pitkäkin. Jos ei yhteisymmärrystä tärkeistä asioista löydykään on parempi kaikille että omistaja voi hakea hevosensa pois.

Mieluummin vaikka maksan siitä hevosesta, oman kanssa teen päätökset itse, myös sen viimeisen vaikeimman ettei hevosen tarvitse koskaan kärsiä turhaan.

Päivämäärä:   18.2.25 21:19:07

Itse olen antanut jo senioriksi ikääntyneen hevosen tälläiseen ylläpitoon. Vaatii hyvin selkeät sävelet molempien puolelta. Meillä kirjattu soppariin kaikki hevosella todetut vaivat ja viat sekä mitkä niistä ovat oireillessaan sellaisia että voi hoitaa ja mistä sitten ruvetaan tekemään surutyötä. Vanha heppa joka kuntoutettiin hieman toivottoman diagnoosin jälkeen, mutta ei enää aika itsellä riittänyt ja sille täydellinen perhe tuli vastaan kuin hopeatarjottimella juuri oikeaan aikaan. Nykyään on erittäin onnellinen papparainen, saa maastoilla paljon sekä tehdä kevyttä jumppaa, pitää tästä perheestä kovin joten tämä oli erittäin toimiva ratkaisu meille. Toivottavasti pysyy vielä pitkään hyvänä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.2.25 14:34:16

"Mitään "loppuelämän" ei ole olemassakaan. Vaivaiset monttuun ja terveet myyntiin jos luopua pitää. Typerintä on olettaa mitään "loppuelämän" touhuja muilta kun ihan itse on laittamassa sen elukan kiertoon."

No mulla on oma hevonen "loppuelämän" diilillä ylläpidossa muualla. Se on kyllä nuori ja käyttökuntoinen, kävi monissa kisoissa viime kesänäkin ja sijoittui niissä.

En myy, mutta ylläpitäjä saa pitää loppuun asti, jos haluaa. Jos ei halua, ei ylläpitäjällä ole ongelmia etsiä sille kotia, kun sitten tulee takaisin minulle. Jos siis ylläpitäjällä muuttuu elämäntilanne, loppuu rahat tai kiinnostus tai sairastuu tms, voi palauttaa hevosen minulle vaikka parin päivän varoitusajalla. Jos hevonen menee lopetuskuntoon, niin tietenkin lopetetaan eikä tule minullekaan enää.

Kolme muuta hevosta ihan itsellä huolehdittavana ja ne on loppuelämän kodissaan nyt (joko hevosten tai minun loppuelämä). Tälle pystyi ylläpitäjä tarjoamaan aktiivisemman kodin kuin minä itse ja sitä tuo hevonen tarvitsi. Tää järjestely on kaikille osapuolille voitto, sillä ylläpitäjä sai käyttöönsä hyvän hevosen ilman että tarvitsi laittaa rahaa siihen kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.