Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikeasti lämpimät vaatteet

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   16.2.25 23:28:52

Vilukissa jonka issikka asuu pihatossa, kylmä talli ja ei maneesia eli aina kuin olisi ulkona. Ihan sama kuinka paljon vaatetta päällä tuntuu kuin mikään ei riittäisi.

Elikkäs suositelkaa kaikki lämpimimmät takit, housut, hanskat, kengät yms pienikokoinen tyttö kyseessä:)

Re: Oikeasti lämpimät vaatteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.25 08:34:30

Mulle ehdoton on toppahaalari ja sen alla pakkasesta riippuen peruskerrasto, merinokerrasto tai fleecekerrasto. Hyvät hanskat ja kuomat (ja aina vaihtohanskoja että saa vaihdettua jos kastuu). Mun lempihanskat on Hööksin CRW Blockat, niiden alle mahtuu sormikaskin jos esim. valmennuksessa tarttee pitää valkun ajan kevyempää käsinettä. Oon kantanut mukana myös sormien lämmitintä, mutta en muista että olisin käyttänyt sitä enää noiden hanskojen kanssa.

Täällä etelässä ei ole ollut paljoakaan sellaisia pakkasia että näillä ei olisi pärjännyt, mutta on mulla välillä ollut paksut villahousut tuolla haalarin alla, ja oon tunkenut sinne myös lettlopista tehdyn paidan. Näissä ei ole kiva ratsastaa, mutta harvoinpa kovimmilla pakkasilla ratsastaa muutenkaan.

Itse ajattelin ostaa myös jonkun akulla toimivan takin tai vaatteen kokeeksi tänä talvena, mutta on ollut niin lämmin että on jäänyt. Ainakin sukkia tallikaveri kehui, en tosin tiedä että mistä on ostanut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.25 08:51:10

Setti talviratsastusvaatteita, eli takkia ja housua. Talviratsastuskengät tai saappaat ja kypärän alle esim laskettelijoiden suosima huppu. Lämmin kerrasto alle ja lämpimät hanskat.

Ja ennen kaikkea se puhelin pois kädestä ja liikettä niveliin, niin ei tuu kylmä.

Päivämäärä:   17.2.25 10:30:30

Termospulloon mukaan kuumaa juotavaa, lämmittää kaikkein parhaiten.

Päivämäärä:   17.2.25 10:46:06

Ehdottomasti haalari. Ja sitten muut vaatteet villaa ja nahkaa. Lämpimimmät kengät ovat nahkaiset villavuorella. Haalarin alle merino kerrasto. Ei liikaa tiukkoja kerroksia.

Lähettäjä: Cv 
Päivämäärä:   17.2.25 12:13:53

Kerrospukeutuminen. Silloin vaatetta saa tarvittaessa vähemmäksi. Ja oikeat materiialit. Välikerrokseen merinovillakerrasto. Tärkeää myös olla lämpimät ja hyvin eristävät kengät ja niihin sisään merinovillasukat (tai vaikka kaksi). Hanskoihin voi myös laittaa villahanskat sisään. Päälliskerroksen pitää olla tuultapitävä, mutta ei edes välttämättä kovin paksu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.2.25 14:35:18

Kyllä, vähemmänkin topattu haalari on mielestäni lämpimämpi kuin moni paksu toppatakki + housut. Ja villa lämmittää huomattavasti enemmän kuin esim. fleece. Itsekin olen kovin viluinen aina. Kovimmallakin paukkupakkasella pärjää, jos haalarin alla on teddyvuoriset ratsastushousut, joko merinopitkiksillä tai ilman, merino paita, uhipin ohut hybriditakki ja alafosslopia (eli sitä paksuinta islantilaista villalankaa) oleva villapaita. Inhoan paksuja ja tönkköjä hanskoja, niin yleensä käytän sellaisia harmaita puuilon talvityöhanskoja, jotka kestää myös vettä. Lisäksi minulla on jotkut ikivanhat kolmisormirukkaset, jotka laitan sitten ihan paukkupakkasilla ratsastuksen ajaksi. Sormet pysyy suht helposti tallihommissa lämpimänä, kun on pitkät hihat, jotka myös vähän suojaa. Varpaat on aina isoin ongelma. Oikeasti kylmillä keleillä käytän pilkkikenkiä. Ne menee maastoillessa ihan hyvin, mutta on tietty isot ja tönköt. Muuten minulla on monenlaisia talvikenkiä, joissa sitten vielä lampaankarvapohjalliset ja villasukat + sellaisia kertakäyttöisiä pieniä lämmityspussukoita tarpeen mukaan. Tälläisillä ~5-15 C pakkasilla olen uutuutena ottanut käyttöön villakankaisen ratsastushameen. Se onkin ollut ihan tosi mukava ja lämmin ratkaisu ja pärjäilee ohuemmilla housuillakin ihan hyvin. Tai ohuemmilla ja ohuemmilla, yleensä on noi teddyvuorihousut+merinot. Villapaidan ja toppatakin paksuus määräytyy miinusasteiden mukaan. Uhipin takit on omia lemppareita. Ne on kalliita, mutta niistä on myös usein alennusmyyntejä.

Lähettäjä: PK 
Päivämäärä:   17.2.25 18:32:38

Lämpöliivi toppatakin alle. Hintansa arvoinen satsaus omaan mukavuuteen.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.2.25 19:05:19

Jalkaan riittävän isot Kuomat. Sinne pitää mahtua puristamatta ohut merinovillasukka ja pässinpökkimä villasukat. Varpaat, kun on lämpimät, niin muukin kroppa tarkenee. MH:n toppahousut ja alle teddyvuorilliset kalsarit. Salaisuus koko pukeutumisessa on riittävä ilmakerros, jos vaatteet on kireät tulee kylmä. Hyviä hanskoja valitettavasti en ole löytänyt, mutta kertakäyttöiset lämmittimet ovat pelastus kovilla pakkasilla. Ja kokeilkaapa syödä lisärautaa (esim. Sideral folic on vatsaystävällinen). Ihmeesti ei oo palellut sormia tänä talvena, kun oon syönyt rautaa.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   17.2.25 19:07:38

Kerrospukeutuminen niin ei oo liian tönkkö olo.
Kauluri niin ei tarvii kaulaliinaa ja takin mahdollisesti pitkä kaulus ei ole niin tönkkö jos voi vähän raottaa.
Pitkä takki tai haalari
Jos pitkä takki niin toppahousut, ei tarvii välttämättä ku yhdet merinot alle.
Kuomat tai paksut talvikengät
Korvan lämmittimet
Lasketteluhanskat

Tallissa takki pois ja alle niin paljon, et voi toimia siellä kevyemmin. Tai joku kevyempi takki talliin.

Kertakäyttöiset jalan ja kädenlämmittimet on kans hyvä sijoitus

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.2.25 07:30:51

Lämpöliivi akulla toimiva Motonet tms.... Siihen hööksin haalari ni tarkenee vaikka ois 37 pakkasta, ilman että tarvii pukea kolmea kerrastoa alle. Kaikki

Päivämäärä:   20.2.25 08:59:41

Oikeasti laadukkaat vaatteet, pelkkä paksuus ei auta. Merinovillaa (silkkivillaa) tai alpakkaa alle, tarpeeksi ohutta. Haalari on hyvä, mutta katso materiaali.

Olin joskus Lapissa töissä matkailutilalla, piti viettää pitkiä aikoja ulkona turistien kanssa. Aina oli talvella eka ihoa vasten kerrasto, sitten villapaita ja (ohuet) verkkarit, kauluri, jalassa kahdet sukat (polviin saakka ulottuvat ja villasukat), päässä karvalakki ja sitten Reiman aikuisten pilkkihaalari. Kädessä turkiskintaat tai mahdollisimman lämpimät hiihtokintaat, joissa sisäsormikas, sen päällä rukkanen.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   20.2.25 11:49:32

Itse suosin välikerrastona merinoa tai ruskovillaa. Fleece tuppaa hikoiluttamaan ja sitten tulee julmetun kylmä. Lämpö lähtee sieltä alimmasta kerrastosta, että kannattaa vaihtaa keinokuituiset alkkarit puuvillaisiin ja miettiä tarkkaan mitkä rintsikat ovat hyvät kylmällä. Kauneutta ei kannata tuumata ;)

Päivämäärä:   20.2.25 11:54:03

Puuvilla tosin on kylmä märkänä, eli jos hikoilee niin ei ole kiva.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.2.25 13:10:39

VILLAA! Merinoa! Ei mitään muovisia (jotain tekokuitua) hikea siirtäviä kerrastoja vaan kunnon villaa väliin ja vähän turhan väljä haalari päälle, että sinne väliin myös jää ilmaa.

Merinokauluri, pidä erityisesti pää, kädet ja jalat lämpiminä. Jos varpaat palelee, niin laita pienet lämmitinpussit kärkiin, toiset rukkasiin. Pidä korvat ja niska suojattuna koko ajan. Liikuskele koko ajan vähän tallilla, älä seisoskele. ratsastaessa ota ravipätkiä, keventäminen on paljon lämpimämpää toimintaa kuin vain käynnissä istuminen.

vältä kuitenkin hikoilua vaikka villaa onkin, märkä selkä ei ole niin kiva ja lämmin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.2.25 17:42:37

Merinovillan kerrasto, topparatsastushousut, lämmin pipo, uhipin pitkä toppatakki, villasukat ja jotkut lämpimät hanskat.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.2.25 18:56:40

Merinokerrasto, villapaita, untuvatoppahousut, pitkä topparatsastustakki (näissä eroja, mulla ELT), pukinnahkaiset karvavuorihanskat, villasukat ja vuorelliset kengät. Joku kauluri voi olla hyvä, mulla usein vaan pipo ja huppu päässä, kaulus niin korkea, että riittää. Nykyään saa kaikkia ladattavia lämpöpohjallisia, sukkia, hanskoja ym.

Lähettäjä: AJ 
Päivämäärä:   22.2.25 19:04:46

Budjettiratkaisu on useampi kevyttoppatakki kirppikseltä ja niitä päällekäin. H&M yms liukaspintaiset toppatakit ei yksinään lämmitä ketään mutta niitä saa kirppiksiltä muutamalla eurolla ja kun laittaa niitä päällekäin niin pärjäilee kivasti. Liukaspintaiset ja liukkaalla vuorella olevat ei edes tule käytössä niin tönköiksi kuin mitä jotkut paksut toppatakit

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   22.2.25 19:05:00

Hyviä vinkkejä olet saanut, allekirjoitan ne täysin.
Kypärän alle myös joku oikeasti lämmin kypärähuppu, jossa paksu/lämmin kaulus.
Noi isot kuomat ja niihin merinosukat & villasukat on must. Jos haluat vielä enemmän lämmintä, niin kuomien päälle ISOT villasukat! Oikeasti jos vetää vaikka ratsastussaappaiden päälle villasukat niin se lämmittää!

Lähettäjä: Iiro 
Päivämäärä:   22.2.25 19:07:23

Meillä parhaiksi koettu toppakengät + villasukat, joissa irroitettava vuori ja sen verran korkoa että ratsastus onnistuu turvallisesti, pienemmillä pakkasilla fleecevuorelliset ulkovaatteet olleet parhaat, siihen fleecekerrasto alle tai villa jos siitä tykkää enemmän. Kovemmilla pakkasilla ollut vuosia käytössä jo laskettelutakki ja housut, paljon mennään ilman satulaa yli -20 pakkasilla niin pysyy lämpimänä ja hevonen lämmittää. Ihan villatumput kädessä mennään, yli -20 pakkasilla alle ohuet fleecehanskat. Monesti saatetaan käyttää myös toppaliiviä tuon fleecevuorellisen takin alla, jos ei kuitenkaan niin kylmä että tarvitsisi noin paksua toppatakkia kun laskettelu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.