Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sellainen hevonen kuin ihminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.25 17:35:32

Hevosen käytös riippuu geenien lisäksi eniten sen hoitajasta. Sellainen hevonen kuin ihminen, joka sen kanssa eniten aikaa viettää.

Olen väitteen kanssa samaa mieltä. Omistan hevosten lisäksi muitakin eläimiä ja niissä kaikissa on jotain samaa.

Re: Sellainen hevonen kuin ihminen

Päivämäärä:   16.2.25 17:40:10

Aika pötypuhetta ja asian yksinkertaistamista. Kaverillakin on monta hevosta omassa tallissa ja sinne mahtuu monenlaista persoonaa ja sekä käytöstavallisia että käytöstavattomia. Oma hevoseni viilipytty ja itse olen kaikkea pelkäävä krooninen stressaaja. Koiria monta ja kaikki hyvin erilaisia persoonia eikä mikään niistä kuten minä. Eläimetkin ovat omia yksilöitään.

Lähettäjä: Mimo 
Päivämäärä:   16.2.25 18:00:03

Riippuu vähän eläimestäkin! Nykyinen oma hevonen on niin herkkis, että heijastaa kyllä ihan kaikki olotilat mitä mulla on itelläni. Jos jännityn vaikka maastossa jossain tilanteessa, sekin hermostuu. Jos itse vain hengitän ja oon viilipytty, sekin on. Jos oon pahalla tuulella niin se saattaa vaikka puraista mua, muuten kyllä ei koskaan. Se on opettanut kyllä tunteiden hallintaa enemmän kuin mikään. Ja kun oon itse rauhoittanut itseäni niin sekin on ihan pysyvästi rauhoittunut.

Entinen taas oli semmonen hälläväliä ihan sama. Se oli taas semmonen että jos ite panikoi niin se vaan paineli menemään.

Mutta ihan eri luontoisia kyllä muutoin.

Lähettäjä: öiuggh 
Päivämäärä:   16.2.25 18:27:06

Voi jos olisikin niin että hevonen on omistajansa kuva! Mun hevonen on maailman hyväkäytöksisin ja kiltein, ihana ratsastaa ja kauniskin. Ollapa samanlainen!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.2.25 18:30:03

Voi olla myös sellainen kuin entinen omistaja, ei traumoista hetkessä toivu.

Päivämäärä:   16.2.25 18:30:51

En pitäisi väitettä täysin mustavalkoisena, mutta jotain perää siinä voi olla. Onhan sitäkin tutkittu, että monesti koirassa on samoja piirteitä kuin omistajassaan.

Herkkä hevonen voi vaatia kylmäpäisen ratsastajan ja herkästi ailahteleva ratsastaja kylmäpäisen hevosen. Vahvaluontoinen voi vaatia sitkeän jne. Ehkä enemmän ratkaisee ratsastajan kyky mukautua hevosen "tarpeita" vastaavaksi. Mutta niin hevoset kuin ihmisetkään ei aina toimi samalla tavalla, vaan yllättäviä reaktioita syntyy aina joskus. Ja mukana on aina monta muuttujaa.

Päivämäärä:   16.2.25 19:20:44

Pötyä. Kolme hevosta olen omistanut ja kaikki ihan erilaisia :D

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   16.2.25 19:44:37

Höpsismiä. Hevosella on omat luonteenpiirteet kuten ihmiselöä.

Päivämäärä:   16.2.25 21:55:09

Hevonen peilaa ihmisen tunnetilaa yleensä tavalla tai toisella. Jotkut hevoset tarvitsevat ihmiseltä enemmän tukea kuin toiset.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.2.25 22:05:08

Nykyään trendi tuntuu olevan, että hevoset ovat vain sieluttomia ja luonteettomia robotteja, jotka ovat vain omistajiensa peilikuvia tai jos niissä on vähänkään luonnetta, joko herkkyyttä tai aggressiivisuutta, ne ovat kipeitä.

Päivämäärä:   16.2.25 22:07:55

Tiettyyn pisteeseen asti samaa mieltä. Esimerkiksi stressaajan hevonenkin on yleensä ahdistunut stressaajan, kun taas rauhallisen ja tasaisen ihmisen hevonen on myös yleensä hermoiltaan ok, vaikka olisikin herkempi yksilö. Sitten taas perusluonteenpiirteitä ei ihminen muuta hevosessa

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.2.25 22:08:09

Mustavalkoista itsekeskeistä ajattelua. Vähän kuin ravi-ihmiset, jotka koittaa pakottaa kaikki hevoset samaan muottiin. Unohdetaan, että jokainen eläin on oma persoonansa. Hevonen myös usein käyttäytyy hyvinkin eri tavalla eri ihmisten kanssa, ja luottaa enemmän tai vähemmän. Oma tamma on älykäs sen verran, että ymmärtää että mun kanssa voi vähän vitsaillakin, ja on pilke silmäkulmassa aina. Jonkun toisen kanssa on kuin armeijassa. En näe sitä pahana, annan enemmän vapauksia hevoselle olla oma itsensä kuin joku toinen, kunhan viime kädessä olen itse pomo.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   16.2.25 22:24:14

Tietyllä tavalla samaa mieltä. Olen omistanut useita hevosia ja useimmiten huomaan ostaneeni vahvaluonteisen hevosen (sellaisen joka ei laumassa anna periksi vaan hakee itselleen johtajan paikkaa). Ainoastaan ne, jotka olen ostanut ostanut yritykselle, asiakashevosiksi, ovat olleet laumaan laitettaessa pehmeitä

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.2.25 22:24:37

Hyvä piste sun eläimet on yhtä saamattomia elämässä kuin sinä. Mee oikeisiin töihin ja jätä lemmikit älykkäämmille.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   16.2.25 22:34:27

Eiköhän se perustu siihen että tietty luonteenpiirre saa etsimään itselleen tietyn luonteista hevosta (tai koiraa). Voimakas ja äänekäs persoona ei osta itselleen hyvin herkkää ja arkaa eläintä, kun yhteiselo olisi helpompaa rempseämmän kanssa. Samoin valitaan vaikka koirarotu itselleen sopivaksi. Silloin usein ihminen ja eläin sattuvat muistuttamaan toisiaan, mutta ei kummallakaan persoona ole mitenkään muuttunut.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.2.25 00:18:18

Hevosissa on eri luonteisia muttei se muuta sitä tosiasiaa että ihmisen käytös vaikuttaa hevosen käytökseen.
Luulisi jokaisen hevosihmisen nyt sen tajuavan.

Vaikka hevosesi olisi kuinka rauhallinen ja hyvähermoinen, usko minua että joku hermoraunio riehuja tekee siitäkin hermostuneen tai sekopään nopeasti. Tarkoitan esim.äkkipikaisuutta, kovakätisyyttä, epäjohdonmukaista ja osaamatonta käsittelyä.

On ihmisiä joille kummallisesti kertyy hevosia jotka usein "perseilevät", "testaavat" tai säikkyvät... Sitten on ihmisiä jotka omalla rauhallisuudellaan ja asiallisella käsittelyllä rauhoittavat ne jännittyneet ja traumatisoituneetkin hevoset.

Ei tämä siis ole niin mustavalkoista että se hevosen luonne määrittää sen käytöksen maailman tappiin, tekipä sen kanssa mitä vaan.

Lähettäjä: Hg 
Päivämäärä:   17.2.25 07:35:35

Toisinpäinkin toimii, hevoset on ainakin minua opettaaneet paljon.
Olen levoton ja nopealiikkeinen mutta muutamaa säpsyvää ja epäluuloista ratsastanut ja ne on pakottaneet minutkin rauhoittumaan. Ja pysymään viilipyttynä , koska jos jään hermoilemaan niin takuulla hevonenkin säpsyyy.

Päivämäärä:   17.2.25 07:37:17

Ja lisään vielä että minua pidetään taitavana ratsastajana , mutta mielestäni osaan lähinnä hillitä hermoni jolloin hevonenkin toimii minulla.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.2.25 08:00:10

Viitataanko tässä HU:n juttuun?
Ei nyt tietenkään pidä täysin paikkaansa mutta osittain.
On omistajia keillä on hevosen ku hevosen kanssa ongelmia ja sit on omistajia keillä ei oo minkään hevosen kanssa ongelmia. Toiset saa toimivistakin hankalia ja toiset hankalista toimivia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.2.25 10:36:53

"On omistajia keillä on hevosen ku hevosen kanssa ongelmia ja sit on omistajia keillä ei oo minkään hevosen kanssa ongelmia. Toiset saa toimivistakin hankalia ja toiset hankalista toimivia."

Näinhän se on. Mellerin juttu oli hyvin osuvasti kirjoitettu.

Lähettäjä: Muna vai kana 
Päivämäärä:   17.2.25 11:04:57

Pohtisin asiaa myös niinpäin, että omistaako tietynlainen ihminen tietynlaisia/luonteisia hevosia? Toki eläimet peilaa ihmisen mielialoja, mutta perusluonnetta ei voi muuttaa kokonaan.

Lähettäjä: Lettu 
Päivämäärä:   17.2.25 11:15:07

Yhdessä paikassa jossa tallintekijät kaltoinkohtelivat niin hevonen oli erittäin pelokas/ratsastaessa jopa uhitteli muita hevosia ja sai siitä paikasta mahahaavan. Monet muutkin hevoset saaneet siellä mahahaavan joita kohdeltiin huonosti ja joiden ruokinta vain unohtui... Kun päästiin kunnolliseen paikkaan niin hevonen oli ihan erilainen; tyytyväinen ja turvallinen. Kunnes taas käytiin paikassa jossa epämääräistä meininkiä ja treenivaikeuksia. Sieltä taas tuohon järkevämpään paikkaaa takaisin ja hevonen ok. Sitten onkin mennyt hyvin. Nuo tietyt tallit kyllä tunnettujakin hevosten kaltoinkohtelusta joissa meilläkinnoli ongelmia.

Lähettäjä: cv 
Päivämäärä:   17.2.25 11:42:58

Ei pidä paikkaansa. Mulla on kotitallista kolme hevosta. Kaikki olleet mulla nyt vähintään 4 vuotta, samassa tallissa. Pääsääntöisesti vain kaksi ihmistä käsittelee.

Yksi hevosista on järkevä ja rauhallinen kaikessa.
Toinen huolestuu ihan kaikesta, jolloin kääntyy itseensä.
Kolmas ei välitä mistään mitään, mutta sählää ja riekkuu jos elämäänsä rajoitetaan tai jos siltä nyt vaan tuntuu.

Minä olen rauhallinen, en pelkää hevosiani, talliympäristö on rauhallinen muttei kuitenkaan missään korvessa. Vieraita käy vakkari kengittäjä ja hieroja, hekin tietysti järkeviä ammattilaisia, koska kerran heidän palvelujaan käytän. Samoin on vakkari-eläinlääkäri, paitsi jos tulee jotain äkillistä, sitten tietysti tulee kuka pääsee.

Mä oon sitä mieltä, että hevosillakin on erilaiset luonteet, ja reagoivat asioihin sen mukaisesti. Siksi niitä myös pitää käsitellä yksilöinä, ei minään meikäläisen jatkeina. On myös erilaisia tilanteita, säätiloja, joskus voi vanhempaa jostain kolottaakin. Kaikki tää on ok. Me kunnioitetaan toisiamme, ja tallihommissa aina ensin luetaan hevosta ja sit tehdään niin kuin ihminen on päättänyt. Konstit ja hommiin menevä aika vaan vaihtelee hevosten mukaan. Joskus ihmisenkin. En minäkään ole joka päivä samalla tuulella. Joskus on stressiä, joskus on kiire. Hevoset tietää sen, ja antaa mulle silloin enemmän tilaa, tukea tai aikaansa, riippuen siitä mitä siinä kohtaa tarvitaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.2.25 11:51:26

”Nykyään trendi tuntuu olevan, että hevoset ovat vain sieluttomia ja luonteettomia robotteja, jotka ovat vain omistajiensa peilikuvia tai jos niissä on vähänkään luonnetta, joko herkkyyttä tai aggressiivisuutta, ne ovat kipeitä.”

Vanhaa vasemmistolaisuutta. Ajetaan ryhmän etua, vedotaan tutkittuun tietoon.. ja otetaan yksilöltä valta ja rahat isommalle korporaatiolle. (Nousee pintaan aika-ajoin.)
Hevosilla on luonne, tunteet, perinnölliset vahvuudet ja heikkoudet. Niillä on myös liuta sairauksia, aivan kuten muilla eläimillä. Vasemmistolainen laittaa omistajan keskittymän heinään ja sen ruokinta aikoihin tai ulkoiluaikaan. Koska SE on ratkaisu kaikkeen. Lisäksi klinikka lypsää sinulta ne ylimääräiset. ” koska harrastehevonen pärjää heinällä” Muut on myrkkyä! Tämä on yksi tapa ohjata massojen rahavirtoja tiettyyn suuntaan. ” tieteen nimissä”.
Sanaa välttää ja pärjää toistetaan riittävän usein.
Toinen hallinta keino on häpeä ja laumasta ulos ohjaaminen. Jos et ole kunnollinen hevosen pitäjä ja tee näin, olet eläinrääkkääjä..

Hevoset aistii omistajaa eri tavoilla. Toki meidän rutiinit tarttuu myös heihin. Talon tavat tulee aina asujiin..

Päivämäärä:   17.2.25 12:14:56

Ei se ihan otsikon mukaan mene. Ostin aikuisen hevosen, joka on aivan hiton sätky. Säpsyy rahinoita ja kolinoita, liikettä näkökentässä ja kaikkea mahdollista. Eipä ole aiemmat hevoset tällaisia olleet. No, kivustahan tuo johtunee ja hevo on poistossa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.2.25 12:19:10

Niin. Aloituksessa sanottiin geenien lisäksi….

Lähettäjä: etälä 
Päivämäärä:   17.2.25 13:12:19

Ei kukaan hevosia robotteina pidä :D

Selväähän se on että kun hevonen ja ihminen toimii vuorovaikutuksessa, vaikuttaa silloin molemmat toisiinsa. Ja nimenomaan vuorovaikutuksessa voi nähdä parhaiten sitä "sellainen hevonen kuin ihminen"- efektiä.

Esim. katsokaa niitä tallityöntekijöitä, jotka tuovat hevosia sisään "NYT!!" "Äärgh!!" "EI!!"- ärähtelyjen ja ponnistelujen säestämänä. Hevoset ovat hermostuneita, kävelevät päälle, rynnivät... Ja samat hevoset ovat todella nätisti sen käsittelijän kanssa jonka työskentelystä kuuluu kehumista ja huokuu rauhallisuutta :)

Hevosen käytös muuttuu paljon jos omistaja edustaa noita ääripäitä. Kuten koirienkin. Kyseessä ei ole persoonan muuttuminen, vaan käytöksen muuttuminen ympäristön mukaan.

Päivämäärä:   17.2.25 21:09:18

Joo... yksikin hevonen pelkäsi kuulema kovasti peuroja
No minä en tästä tiennyt, ihan saivat syödä kentän laidalla, ei mitään pelkoa herättänyt hevosessa.
Tai yksi kuulema kyttäämässä kaikki postilaatikot... No ei katso jollet itse katso niitä ja pelkää.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.2.25 21:19:21

Rohkea ihminen saa hevoset rohkeiksi.

Arka huolestuja saa hevoset aroiksi ja kaikkea säikkyviksi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.2.25 21:20:31

Vaimon käytös riippuu joskus musta

Päivämäärä:   17.2.25 21:55:07

Itsekin huomaa jos joskus huono päivä ja olen vähä epävarmempi niin hevonen huomaa sen heti.
Huolestuu ja alkaa kytätä.
Pirullisen hyvin lukee ihmistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.