Lähettäjä: cv
Päivämäärä: 17.2.25 11:42:58
Ei pidä paikkaansa. Mulla on kotitallista kolme hevosta. Kaikki olleet mulla nyt vähintään 4 vuotta, samassa tallissa. Pääsääntöisesti vain kaksi ihmistä käsittelee.
Yksi hevosista on järkevä ja rauhallinen kaikessa.
Toinen huolestuu ihan kaikesta, jolloin kääntyy itseensä.
Kolmas ei välitä mistään mitään, mutta sählää ja riekkuu jos elämäänsä rajoitetaan tai jos siltä nyt vaan tuntuu.
Minä olen rauhallinen, en pelkää hevosiani, talliympäristö on rauhallinen muttei kuitenkaan missään korvessa. Vieraita käy vakkari kengittäjä ja hieroja, hekin tietysti järkeviä ammattilaisia, koska kerran heidän palvelujaan käytän. Samoin on vakkari-eläinlääkäri, paitsi jos tulee jotain äkillistä, sitten tietysti tulee kuka pääsee.
Mä oon sitä mieltä, että hevosillakin on erilaiset luonteet, ja reagoivat asioihin sen mukaisesti. Siksi niitä myös pitää käsitellä yksilöinä, ei minään meikäläisen jatkeina. On myös erilaisia tilanteita, säätiloja, joskus voi vanhempaa jostain kolottaakin. Kaikki tää on ok. Me kunnioitetaan toisiamme, ja tallihommissa aina ensin luetaan hevosta ja sit tehdään niin kuin ihminen on päättänyt. Konstit ja hommiin menevä aika vaan vaihtelee hevosten mukaan. Joskus ihmisenkin. En minäkään ole joka päivä samalla tuulella. Joskus on stressiä, joskus on kiire. Hevoset tietää sen, ja antaa mulle silloin enemmän tilaa, tukea tai aikaansa, riippuen siitä mitä siinä kohtaa tarvitaan.
|