Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satulan hankinta tätinä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.2.25 14:54:13

Siis wtf...jos et osaa sovittaa satulaa niin ei se wintecin kaarimitta tee sua ammattilaiseksi. Miksei ota ammattilaista apuun....

Re: Satulan hankinta tätinä

Lähettäjä: Täti täälläkin 
Päivämäärä:   16.2.25 15:08:27

Satula com auttoi minua. Hyvä palvelu ja auttavat kaikessa. Iso suositus.

Lähettäjä: Ikävä kyllä 
Päivämäärä:   16.2.25 15:32:10

Oma kokemus satulacomilta huono. Ostettiin heiltä satula ja yllättäen sovittajan mielestä vain se kallein vaihtoehto istui hevoselle vaikk itse olin eri mieltä. Saatiin satula onneksi vuokralle että testataan kuukausi ennen ostopäätöstä. Parissa viikossa selästä hiertyi karvat pois ja hevonen selästään kipeä ja teki kunnon pukki kouru loikkia. Toisella satulalla tätä ei tapahtunut ja hevonen tyytyväinen. Vuokra ajan päättyessä mentiin hevosen kanssa ja selitettiin ongelma mutta siitä huolimatta yrittivät myyjä kyseisen satulan meille. Vika kuulemma täysin ratsastajassa. Tämän jälkeen en heidän palveluitaan ole käyttänyt

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.2.25 16:19:21

Meillä vähän samanlaista kokemusta satula.comista. Kallein satula laitettiin selkään ja sovittajan mielestä se oli tosi hyvä. Kun sanoin, että en sellaista hintaa ole valmis maksamaan, laittoi täysin erilaisen (eka kaarevampaan selkään, toka hyvin suora) ja sanoi, että ota tämä sitten. Kumpikaan ei ollut omasta mielestäni kovin bueno, mutta onneksi niitä saa hetken pitää kokeilussa. Otin kalliimman testiin sillä ajatuksella, että jos on hyvä, etsin saman käytettynä. Ei tarvinnut kuin kerran ratsastaa kunnolla, niin oli selvää ettei ole hyvä. Valui, keikkasi takakenoon ja pyöri.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.2.25 17:40:49

Minä nuorena tätinä opettelin sovituksen itse. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Yleensä kysyn myös ammattilaisen mielipiteen, mutta eniten luotan omaan tuntumaan.

Satula.comilta pahimmat hudit. Yleensä tarjotaain aina 300-500€ yli budjetin olevia satuloita eikä ne sovi viereenkään, kun se myös valikoimissa oleva halvempi satula sopisi.
Hirnakasta posiviitisia kokemuksia, sieltä saa sovitteille sen mitä pyytää ja siinä budjetissa mitä sanoo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.25 19:01:08

Eihän se olekkaan. Harmittavan moni vain silti sovittaa väärin

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.2.25 19:13:35

Satulacomista en ole yhdellekään hevoselle löytänyt satulaa. Atelta saa tosi hyvää palvelua ja ei tuputa kalliimpia vaan löytää hyvät oman budjetin sisällä

Lähettäjä: Hamputin 
Päivämäärä:   17.2.25 07:30:10

Suosituksia hyvästä sovittajasta. Satulamerkkejä myös leveälle suokille voi ehdottaa. Xxw varmaan lähellä.

Päivämäärä:   17.2.25 09:58:06

Satulacomissa on hyviä sovittajia ja sitten on huonoja sovittajia. Jos vaihtoehtona on vain romaanilla sopivaksi saatava satula, älä osta. Eli jos myyjä kauppaa mattesin sinne väliin niin älä osta sitä satulaa. Helsingin liikkeestä olen saanut hyvää palvelua. Paimion liikkeessä asioinin suosittelen jättämään väliin.

Päivämäärä:   17.2.25 09:58:49

... niin ja hei, antakaa palautetta jos palvelu on pas#aa.

Lähettäjä: vilkka 
Päivämäärä:   17.2.25 10:17:53

Eihän mitään satulaa voi sovittaa vain paikallaan seisovalla hevoselle ilman ratsastajaa. Oikeasti vasta ratsastajan alla kaikissa askellajeissa pystyy näkemään sopiiko satula. Hevosen liikkeestähän sen näkee.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   17.2.25 10:18:41

Lähettäjä: vilkka
Päivämäärä: 17.2.25 10:17:53

Eihän mitään satulaa voi sovittaa vain paikallaan seisovalla hevoselle ilman ratsastajaa. Oikeasti vasta ratsastajan alla kaikissa askellajeissa pystyy näkemään sopiiko satula. Hevosen liikkeestähän sen näkee.

Ja ammatikseen satuloita sovittavan pitäisi tämä tietää, ja olla myymättä asiakkaille satuloita jotka on sovitettu vain paikallaan seisomalla.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   17.2.25 10:20:23

En myöskään voi kehua satulacomia. Aivan täysin vääränmallisia satuloita tyrkytetty. Hevosella selkä pateilla ja kipeä, silti sovittajan mukaan hyvä. Ihan älytöntä hommaa. Annoin palautetta ja sain puljun omistajalta niin ylimielisen vastauksen, että en käytä kyseistä lafkaa enää koskaan, ikinä, mihinkään.

Lähettäjä: älnvlv 
Päivämäärä:   17.2.25 10:21:23

"Ja ammatikseen satuloita sovittavan pitäisi tämä tietää, ja olla myymättä asiakkaille satuloita jotka on sovitettu vain paikallaan seisomalla."

Näin on!

Siksi satula pitäisi aina ottaa sovitukseen ainakin viikoksi.

Lähettäjä: LK 
Päivämäärä:   17.2.25 10:24:40

Wintec/Bates asiantuntija sanoi, ettei kaarimitta kerro mitään satulan sopivuudesta. Mutta se voi olla suuntaa antava jos lihavuus tai lihaskunto muuttuu.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   17.2.25 10:30:30

Eräs ketjussa mainittu myi yhdelle asiakkaalleni epäsopivan satulan. Asiakas oli itsekin pari viikkoa kaupanteon jälkeen tajunnut itsekin että eihän se sovi ollenkaan. Nuori hevonen, jolla ei ratsasteta päivittäin, joten oli päässyt kokeilemaan satulaa eri tilanteissa melko hitaasti.

Hän sitten laittoi myyjätaholle palautetta ja pyysi että saisi palauttaa satulan ja vaihtaa sen johonkin toiseen.

Vastaus oli, että ei ole palautusoikeutta kun on myyjän luona sovitettu ja kokeiltu välityssatula ja kaupat oli tehty livenä, mutta ottavat sen kyllä oikein mielellään takaisin myyntivälitykseen.

Eli hyvityksen tai edes vaihdon sijaan myyjäliike olisi ottanut vielä välitysprovikat siitä että itse tekivät virheen.

Päivämäärä:   17.2.25 11:18:08

Olen todennut kaikista parhaaksi satuloita hankkiessa että sovituta se eri ihmisellä kuin keneltä ostat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.25 12:15:52

^tämä. Harmi kun se eräs hyvä pirkanmaalainen sovittaja lopetti hommat.

Päivämäärä:   17.2.25 14:16:08

Meillä ainakin aina, kun satula.comin auto on käynyt, on saanut ratsastaa satulat. Auto on tilattu nimenomaan niin, että ovat maneesilla/kentän laidalla, siinä ulkona satula selkään ja suoraan kokeilemaan. Hevonen verkattu valmiiksi, että pystyy heti kokeilemaan kunnolla.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   17.2.25 14:18:36

Ammattilaisiakin on niin moneen junaan tälläkin saralla. Helsingin Satula.comissa olen aina saanut häkellyttävän hyvää palvelua. Kun taas eräs talleilla kiertävä ammattilainen kokeilee satulan vain paikallaan seisovan hevosen selkään ja uskottelee omistajalle satulan olevan sopiva. Joskushan se on näin yksinkertaista, mutta ei tietenkään aina. Wintecin kaarimitta on toki askel oikeaan suuntaan (kyllä se satulan leveys on hyvä tiedostaa), mutta saattaa siinä olla joitain muitakin huomioon otettavia seikkoja. Mutta eipä ole kuulkaa harrastelijanakaan helppoa erottaa hyvä satulansovittaja huonosat, kun ammattilaiset voi olla keskenään hyvinkin eri mieltä.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   17.2.25 19:15:31

Kuka pirkanmaalainen lopetti?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.2.25 22:20:58

Olen hakenut Satula.comista satuloita kokeiltavaksi ja sovittanut itse. Hyvin toimii kun tietää mitä hakee. Hevosen omistajan pitää tietää onko hevonen kapea vai leveä, onko selkä suora vai kaareva, miten pitkä selkä on, mihin kulmaan paneelit tulee ja missä on satulan painopiste.

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   17.2.25 22:30:53

Mun pitäisi nyt ostaa elämäni eka satula. Hevonen on vanha, ostin sen eläkepäiviä viettämään, ja selkä on luultavasti haastava, joten en odota tätä kovin innolla. Hepan iän vuoksi en haluaisi kallista satulaa, koska sille tuskin on luvassa kovin pitkää käyttöä. Mitä, jos sovittajan tai myyjän mielestä paras satula on se kallein? Olenko heti alkuunsa surkea hevosenomistaja, jos en halua laittaa satulaan tonneja? Tietenkin satulan pitää istua ja olla asiallinen kaikin puolin, mutta koska en osaa itse asiaa arvioida, olen ihan myyjän armoilla.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   17.2.25 22:39:22

Lippe: mikä satula hevosella on olut aiemmin? Lähde etsimään samanlaista satulaa vaikka käytettynä ja pyydä ainakin viikko aikaa kokeilla.

Lähettäjä: Lippe 
Päivämäärä:   17.2.25 22:43:26

Vanha satula ei sopinut sille enää, joten sitä ei voi käyttää apuna :/

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   18.2.25 02:27:37

Ei ole satulacomista minullakaan hyviä kokemuksia. Tarjotaan ihan mitä sattuu, eikä ne ole oikeesti sinnepäinkään. Jätetään sovitukseen satuloita joista näkee kauas että eivät istu. Pääasia on ilmeisesti vaan saada myytyä Joku.

Sen satulan on sovittava myös sille ratsastajalle.

Lähettäjä: Tärkeä pointti 
Päivämäärä:   18.2.25 03:03:25

”Sen satulan on sovittava myös sille ratsastajalle.”

Tässä on muuten erittäin tärkeä pointti, jota liian usein vähätellään!
Koska jotta se satula toimii hevoselle mahdollisimman hyvin, niin sen on oltava ominaisuuksiltaan sopiva myös sillä satulalla ratsastavalle. Kaikki satulat ei toimi ideaalialla tavalla kaikilla, esim tosi pieni ja lyhytreitinen ratsastaja tarvitsee erilaisen satulan kuin todella pitkä ja pitkäjalkainen ratsastaja. Jos ratsastaja joutuu ns taistelemaan satulaa vastaan, niin silloin ei voi istua rennon jäntevästi (ja se ei tee hyvää hevoselle). Ja kaikkihan meistä haluaa hevoselleen mahdollisimman toimivan satulan!

Päivämäärä:   19.2.25 15:09:25

Satulacomin hyvä puoli on vuokrausmahdollisuus. Huono puoli on se että sovittaja ei vastaa sähköposteihin ja sitten kun jotain kautta saa yhteyden ja sovituksen, sovitus on sinne päin eikä siihen voi luottaa yhtään.

Päivämäärä:   19.2.25 15:13:32

”Sen satulan on sovittava myös sille ratsastajalle.”

Kiva että täällä ajatellaan näin. Harmillisen moni sovittaja, valmentaja ja ratsastaja itsekin vähättelee tätä ja ajattelee vaan, että ratsastajan on pystyttävä istumaan satulassa kuin satulassa.

Lähettäjä: Samaa kokemusta 
Päivämäärä:   19.2.25 15:17:24

Olen pari satulaa erehtynyt ostamaan edellä mainitusta liikkeestä. Kauppaavat kalleinta ja suoraan selkään täysin kaarevaa satulaa. Asiakaspalvelu on hidasta tai eivät vastaa ollenkaan yhteydenottopyyntöihin. Jatkossa en osta sieltä yhtään satulaa.

Päivämäärä:   19.2.25 19:57:01

Minä nuorena tätinä opettelin sovituksen itse. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Yleensä kysyn myös ammattilaisen mielipiteen, mutta eniten luotan omaan tuntumaan.

Sama. Katsomalla videoita, lukemalla ja makaamalla erilaisia satuloita oman hevosen ja muiden hevosten selkään oppii hyvinkin nökemään, mikä on sopiva ja mikä ei. Kannattaa vaan opetella itse, muihin ei tässä asiassa voi sokeasti luottaa.

Päivämäärä:   20.2.25 18:11:37

Just niin että kannattaa opetella! Itse näet myös käytössä liikkuuko hevonen hyvin ja sopiiko satula varmasti myös sulle. Noi vuokrasatulat on siksi hyviä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.