Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen vatsa täynnä, ratsastus?

Lähettäjä: Mikä 
Päivämäärä:   14.2.25 19:27:24

Jos hevonen juuri vetänyt päiväheinät, onko ongelmaa jos menee ratsastamaan?

Re: Hevosen vatsa täynnä, ratsastus?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.2.25 20:06:38

No ei, tekee hyvää mahalle että on heinää mahassa eikä tyhjän vatsan sapet heilu siellä.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   14.2.25 21:16:32

Vähän henää mahassa, noin kilo, on ok, täysi maha ei edelleenkään ole ok.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.2.25 22:15:47

Heinät ei haittaa mitään, hyvä vaan, mutta väkirehuista saisi olla taukoa ainakin tunti ennen ja jälkeen liikutuksen.

Lähettäjä: -_-_- 
Päivämäärä:   14.2.25 22:44:16

Riippuu päiväheinien määrästä. Jos se saa päivällä 1-1,5 kiloa niin siitä vaan. Jos koko sylillisen niin ratsastaisin vaan kevyesti.

Päivämäärä:   15.2.25 07:30:19

Täydellä vatsalla ratsastus altistaa mahahaavalle, niin kuin tyhjälläkin, sitä ei vaan huomioida yhtä hyvin.

Lähettäjä: tamma 
Päivämäärä:   15.2.25 08:01:56

Elikö vapaalla heinällä olevat hevoset ei saisi treenata ollenkaan? :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.2.25 08:42:01

Vapaalla heinällä oleva ei toivottavasti ahda heinää napaansa niin, että maha on täynnä.

Lähettäjä: Hilu 
Päivämäärä:   15.2.25 09:12:03

Pisteelle kysymys, että miten perustelet sen että täysi maha on yhtä huono kuin tyhjä mahahaavan kannalta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.2.25 10:56:08

https://feedxl.com/16-feeding-before-exercise/

Päivämäärä:   15.2.25 11:50:41

Mun enkku ei ole kovin vahva mutta tuon linkin tekstistä en löytänyt vastausta, miksi täysi maha (heinästä) olisi mahahaavariski. Sen ymmärrän että muu ruokinta vaatii sekä ennen että liikutuksen jälkeen kunnon tauon. Tekstissä suositeltiin sinimailasta, joka varmaan hyvä neuvo niille harvoille, joita se ei allergisoi.

Päivämäärä:   15.2.25 12:06:40

Riippuu myös ratsastuksen rankkuudesta. Aina voi viedä hevosen jaloittelemaan.

Päivämäärä:   15.2.25 12:16:05

Mun pointti siis on, että olen huomannut että valitettavan tyypillistä on, että hevonen treenataan tyhjällä mahalla. Siksi toivon katetta tuohon väittämään. Itse annan aina heinää ennen liikutusta. Niin kiire ei ole, että tästä luistaisin.

Lähettäjä 
Päivämäärä:   15.2.25 23:20:52

Mun pointti siis on, että olen huomannut että valitettavan tyypillistä on, että hevonen treenataan tyhjällä mahalla. Siksi toivon katetta tuohon väittämään. Itse annan aina heinää ennen liikutusta. Niin kiire ei ole, että tästä luistaisin.”

Ymmärräthän että tällä teolla et rauhoita kuin omaa mieltäsi.. kyllä tavalliset ruokinta välit riittää.
Jos vatsassa on ongelmia, niin muutokset täytyy tehdä myös muualla. Talliympäristö, varusteet tai treeni olosuhteet.

Heinä tuppojen syöttely on yhtä tyhjän kanssa, niinkuin jalkojen kylmäys.
Jos hevonen on syönyt ja otat sen liikutukseen.. mene alku rauhallisesti, vatsalaukku tyhjenee 15 min..

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   15.2.25 23:56:17

Hevoset ovat jatkuvaa ruokintaa, joten teoriassa niillä pitäisi olla aina vatsa täynnä. Pienen heinäaterian syöttäminen juuri ennen harjoittelua, varsinkin jos hevosen viimeisestä ruokinnasta on kulunut 2 tuntia tai enemmän, stimuloi syljeneritystä ja täyttää mahalaukun suojaamaan vatsaa mahahaavoilta. Sitä vastoin viljaa tai mitä tahansa runsaasti tärkkelystä tai sokereita sisältävää rehua ei tulisi syöttää 4–5 tunnin sisällä harjoituksesta, koska nämä rehut laukaisevat insuliinivasteen, joka sitten estää hevosta mobilisoimasta lihasten glykogeeni- ja rasvavarastoja, joita se tarvitsee lihasten ruokkimiseen harjoituksen aikana. Ja tämä johtaa siihen, että hevosesi väsyy nopeasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.