Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuoli-istunnan korjaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.2.25 11:39:54

Mikä aiheuttaa tuoli-istunnan ja auttaako sen korjaamiseen liikkuvuusharjoittelu vai lihaskuntoharjoittelu vai sekä että?

Paljon tulee nykyään vastaan sellaisia ratsastavan Barbi-nuken tyylisiä istuntoja, joissa ratsastajan jalka ei asetu samalle luotilinjalle olkapään kanssa. Etenkin estesatula tuntuu ohjaavan ratsastajan tällaiseen asentoon, mutta näkee näitä yleis- ja koulusatuloillakin. Ja paljon siis juuri joillain heC-heB tason ratsastajilla, jolloin kyse on myös kokemattomuudesta, mutta pohdin, miksei ratsastuksenopettaja puutu istuntaan tarkemmin? Vai onko kyse vain siitä, että ratsastajien pitäisi tehdä enemmän oheisharjoittelua?

Re: Tuoli-istunnan korjaaminen

Päivämäärä:   14.2.25 11:42:30

Esimerkiksi siis tällaista asentoa näkee paljon. Ratsastajan selkä on suorassa, kädet hyvin kannettuna, mutta lantiosta alaspäin asento ei enää seuraa optimaalista luotilinjaa.

Päivämäärä:   14.2.25 11:42:57

<https://www.lastenaarre.fi/p/barbie-chelsea-ja-poni

Päivämäärä:   14.2.25 11:43:25

https://www.lastenaarre.fi/p/barbie-chelsea-ja-poni

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   14.2.25 11:58:41

täällä yksi tällainen! Istuntavalmentaja syynkin tälle löysi eli sen, että ainakin itselläni "takaketjun" lihakset on selkeästi vahvemmat kuin etu. Erilaisia istuntaharjotteita on olemassa. Itse olen suurimman osan vuosista viettänyt estesatulassa mutta tämä näkyy myös koulusatulassa.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   14.2.25 12:08:17

Satulalla on oikeasti iso merkitys. Varsinkin liian iso penkki tekee tätä, kun painopiste on ratsastajan mittasuhteisiin nähden liian takana ja jalustinhihnan paikka taas liian edessä. Siinä on ihan turha taistella fysiikan lakeja vastaan, kun painovoima vetää kuitenkin sinne istuimen pohjalle.

Itse taistelin tuoli-istunnan kanssa vuosia. Noh, tuoli-istunta loppui kuin seinään, kun hommasin ensimmäisen oman satulan. Valmentajakin sanoi, että ihan sama miten tätä yritetään korjata, kun satula vääntää tuohon asentoon ja pikemminkin tehdään vain hallaa istunnalle jos väkisin joutuu koko ajan taistelemaan vastaan.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   14.2.25 12:55:25

oih, mullekin fyssari todennut että takaketjun lihakset on selkeästi vahvemmat kuin etu... Enkä ole vuosiin ratsastanut valvovan silmän alla. Toivottavasti en näytä tuolta :D ei ainakaan tunnu siltä.

Päivämäärä:   14.2.25 15:49:42

Jep, ensin satula vaihtoon. Ostin omalle tallinpitäjän sovittaman toisen tallilaisen vanhan flättärin. Ratsastuksenohjaaja kävi käsin laittamassa mun pohkeen "oikealle paikalleen" kun se oli liian edessä. Mutta hänellä ei ollut ymmärrystä ettei sitä pohjetta voi pitää takana jos koko satula "keulii" eikä se sovi istuimen leveytensäkään puolesta ratsastajalle, joka sitten istuu siinä miten pystyy ja ohjautuu satulan takia. Vaihdoin ihan toisen merkkiseen ja tyyliseen satulaan myöhemmin ja ero oli huikea sekä omassa istunnassa että hevosen ratsastettavuudessa. Sääli vaan hevosta kun joutui kulkemaan epäsopivan satulan kanssa. Samaa merkkiä sille sovitti sopivaksi myös comi eli ei kannata luottaa "ammattilaisiin".

Lähettäjä: Moro 
Päivämäärä:   15.2.25 01:43:48

Siirrä jalkojasi taaksepäin. Kannat linjaan pepun alle. Venyttele ensin lonkat kunnolla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.2.25 02:14:07

Voi jestas mikä ohje, siirrä jalkoja taaksepäin :DDD

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.2.25 02:40:24

Niille kenelle on sanottu, että takaketjun lihakset on vahvemmat kun etupuolen niin milläköhän tämä asia on todennettu ja miten se muka vaikuttaisi istuntaan? Taas on keksitty olemattomia syitä, eikä keskitytä oikeisiin asioihin.

Lähettäjä: Pöppö 
Päivämäärä:   15.2.25 08:38:41

Noh, itseltäni loppui viimein ratsastus osin tämän asian vuoksi. Alkoi ottaa pannuun kuunnella joka tunti natkutusta pohkeen korjaamisesta ”oikealle paikalleen ja varpaiden alas painamisesta. Tämä johti siihen, että koko kroppani jännittyi, alakerta hankautui rikki ja koko keskittyminen meni omaan asentoon. Kaikki rentous tekemisestä katosi ja se heijastui tietysti hevoseenkin. On päivänselvää, että venyttelin lonkankoukistajia ja takalinjaa ja tein liikkuvuusharjoituksia niska märkänä. Ei apua. Tallin vaihto ei auttanut. Erään kerran sain kapean, silakkamallisen pienen ratsun ja kas, jalka asettui itsestään oikeaan paikkaan. Eräs ihana, satunnainen opettaja myös totesi, että näkee kuinka jännityn, kun koetan jalkaa korjata väkisin vaadittuun asentoon. Tietenkään ei voi ratsastaa kuin joku cowboy, mutta olen sitä mieltä, että luontaisia asentoeroja pitäisi ymmärtää opetuksessa nykyistä paremmin. Olemme erilaisia kropiltamme me ihmisetkin ja pääasia lienee rento, luonteva asento, joka mahdollistaa oppimisen ja yhteistyön.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   15.2.25 10:24:51

Minulla on kireät lonkankoukistajat ja etureidet.
Lisäksi leveä satula.
Väkisin vetää tuoliasentoon. Valmentaja huutaa jumppaa jumppaa. No tehty on mutta ei auta. Ilmeisesti se leveä satula ei vaan päästä jalkaa alas.
Mutta kun hevonen on säästä leveä niin siihen ei kapeaa satulaa voi ostaa. Pitäisi vaihtaa hevonen.

Lähettäjä: Hu8h 
Päivämäärä:   15.2.25 10:34:53

Jestas mikä ohje. Siis oli kyllä paras ja yksinkertaisin ohje mitä olen kuullut.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   15.2.25 11:00:45

Niin.. ja se lantionasento. Jos se on pielessä, vähänkin liikaa kallistunut jompaankumpaan suuntaan- aiheuttaa tuoli-istuntaa.

Päivämäärä:   15.2.25 12:40:23

Mulle ratsastuksenopettaja sanoo aina, että minun täytyy siirtää pohjetta eteenpäin, eikä tavoitteena ole se luotisuora linja pohkeen taakse.

Päivämäärä:   15.2.25 12:52:31

Miksei ole tavoitteena suora linja ja miksi siirretään jalkaa eteenpäin? Jos katsoo esimerkiksi hyvien kouluratsastajien istuntaa (vaikka Ville Vaurio), niin istuvat mielestäni kauniisti, elastisesti ja hevosta häiritsemättä. Kun taas ne barbien tavoin istuvat eivät mielestäni pääse koskaan samaan elastisuuteen.

Päivämäärä:   15.2.25 12:53:11

Näen kyllä enemmän ratsastajia, jotka istuu jäykistyneessä ryhdissä, ankanpepun kanssa ja ristiselkä jäykkänä. Myöskään ei pidä istua pim@an päällä, se sattuu.

Aika tavallista on, että ratsastuksenopettaja ei näe niitä pieniä vivahde-eroja ratsastajan asennossa (esim kireyksiä), mutta näkee kyllä sen, ettei asento toimi ja ettei hevonen ole tyytyväinen.

Mulla ongelmana on usein se, että en istu tarpeeksi alas, mitä varten opettaja painottaa sitä, että ”istu kuin tuolissa, jää satulaan, älä liiku, älä liikuta itseäsi”.

Lähettäjä: Ankka 
Päivämäärä:   16.2.25 13:45:43

Minulla kireät lonkankoukistajat ja lyhyet jalustimet tekevät tätä.
Ainoa mikä itselläni on auttanut on ilman jalustimia ratsastus, istun silloin ihan eri tavalla kun jalan saa venytettyä rentona alas.
Jonkun aikaa sen jälkeenkin istunta pysyy parempana.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   16.2.25 14:07:02

Yleensä ylikireät lonkankoukistajat.

Päivämäärä:   16.2.25 14:11:42

Toisaalta myös pitkät jalustimet, etenkin yhdistettynä "kantapäät alas" -mantraan ajaa ratsastajan tuoli-istuntaan. Lieväkin taaksepäin nojaaminen lisää efektiä.

Lähettäjä: Saddle 
Päivämäärä:   17.2.25 13:23:44

Itse olen huomannut että esim Prestigen satulat vetävät itseni helposti tuoli-istuntaan eli satulalla on iso merkitys. Siinä minkä kokoinen satula ja missä kohtaa satulaa on ne jalustinkoukut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.25 13:30:45

Simulaattorissa sanottiin, et joillakin vaan on niin ahtaat lonkat et vetää pakolla tuoli-istuntaan, ei sille mitään välttis mahda

Päivämäärä:   17.2.25 14:09:18

Mulla on myön Prestigen kanssa tää ongelma

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   17.2.25 19:07:11

Liinassa ravia ilman jalustimia ja pintelirullat reisien alle: löytyy ne istuinluut ja reisien varassa kekottamaan ei pysty.

Tarpeeksi pitkä jalustin ja mielikuva polven painamisesta alas. Samalla se kantapääkin pääsee hitusen alas eikä alapohje kuitenkaan karkaa sinne etuviistoon.

Ja avaa reidet sivulle ja ole samalla niitten istuinluittesi päällä. Ei polvet sivulle (ja kantapäät kylkiluitten väliin) kuin länkkäreillä. Ajattele reisi alas, ei eteen.

Ja naisoletetuille hyvä muistisääntö: älkää istuko niillä, mitä teillä ei ole.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.2.25 19:47:42

ilman jalustia ratsastus auttaa tohon, pylly löytää paikkansa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.2.25 20:01:41

Ilman jalustimia ratsastus auttaa, hirveän vähän sitä tulee itsekin tehtyä. Ja mennäänkö ratsastuskouluissa ilman jalustimia enää ollenkaan?

Päivämäärä:   17.2.25 20:02:06

Lähettäjä: Metris
Päivämäärä: 17.2.25 19:07:11

Liinassa ravia ilman jalustimia ja pintelirullat reisien alle: löytyy ne istuinluut ja reisien varassa kekottamaan ei pysty.

Siis mitä? Miten ne pintelirullat pysyy reisien alla jännittämättä? Tarvii aika paksut reidet, jos sinne pintelirulla mahtuu ja voi rennosti ola.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.2.25 20:25:56

Mulla alkaa suonta vetää, kun menen satulalla ilman jalkkareita. Jalkaa en pysty oikeastaan käyttämään melkein ollenkaan, kun kirraa niin paljon. Ilman satulaa paljon helpompi. En ole vielä löytänyt sekä mulle että hepalle sopivaa satulaa, ei rahaa teettää tonnien satulaa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   17.2.25 20:54:34

? kuule pysyy loistavasti, silloin kun moisen ohjeen mukaan mentiin tunnilla vuonna 2000 olin valitettavasti anorektikon mitoissa. Vai leijutko siellä satulassa jotenkin? Alashan siellä kuuluu istua.

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   17.2.25 21:09:40

Lonkan liikkuvuuden lisäksi saattaa myös jännittäminen aiheuttaa tuota kun lantion alue kiristää. Rauhallinen istuntapainotteinen tunti ja oman istunnan ja hevosen liikkeiden tunnustelu auttaa

Päivämäärä:   17.2.25 21:15:01

En leiju mihinkään, olen vaan eri ikäluokkaa ja ihmettelin ohjetta, kun itestä tuntuis oudolta joku ylimääränen mytty mun ja hevosen välissä. Aloitin ratsastuskoulussa 1970 ja silloin mentiin usein osa tunnista ilman jalustimia. Edelleen harrastan omien hevosten kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.