Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kahden hevosen auto - mahtuuko varustamaan?

Lähettäjä: Utelias 
Päivämäärä:   13.2.25 21:38:56

Onko jollain kokemusta kahden hevosen kuljetusautosta (esim. Ume)? Minulla on kokemusta vain Umen trailerista.

Pääseekö autossa kuinka helposti hevosten eteen laittamaan suitsia? Varsinkin jos on kyydissä 2 hevosta ja molemmat haluaa suitsia ennen kuin ottaa ensimmäisen ulos.

Onko hevostilaan jonkinlaista ”ihmisovea” kuten traileriin vai pitääkö se sivuovi, josta hevoset kulkevat, aina avata, jos itse haluaa mennä hevosten luo? Trailerissa, kun takasilta on kiinni, hevosen voi päästää ”irti” suitsimisen ajaksi eikä hevonen pääse trailerista pois. Jos autossa irrottaa riimun ennen suitsimista, onko mahdollista, että hevonen pääsee karkaamaan ennen suitsien laittoa, jos hevosten sivuovi on ollut pakko laittaa auki, että pääsee itse autoon?

Jos autossa on vain yksi hevonen, pystyykö hevosen satuloimaan autossa?

Haaveilen pienestä kahden hevosen autosta (C1-kortilla ajettava), mutta kenelläkään tutulla ei sellaista ole, niin en ole päässyt tutustumaan.

Re: Kahden hevosen auto - mahtuuko varustamaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.2.25 21:46:15

Meillä on etuosassa hyvin tilaa laittaa suitset molemmille. Etuosaan on oma ovi, eikä siltaa tarvitse avata. Kun sillan avaa, on siinä vielä sivuseinä reunimmaisena seisovalle ja hevosten välissä tietysti myös avattava väliseinä. Irti en jättäisi hevosia kuitenkaan seisomaan sinne.

Satuloimaan en mahdu, ellen avaa sivuseinää. Jos yksi hevonen matkustaisi kokonaan ilman keskimmäistä väliseinää, että tila olisi lähes karsina, siinä toki mahtuisi satuloimaan.

Tuo on Umeå, 2000-luvun alusta.

Re: Kahden hevosen auto - mahtuuko varustamaan?

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   14.2.25 00:14:39

Riippuu ihan minkä mallinen auto. On malleja joissa edessä pelkät puomit ja ihan erillinen vapaa tila hevosten edessä, helppo suitsia, osassa iso pressu joka peittää hevosten naamat varustetilan puolelta, siinä ei suitsita. Joissain on pressu mutta yläosa auki, siinä saa periaatteessa suitsittua mutta aika kurottelua pressun yli. Stuterimallisissa on yleensä joko avattava ovi tai luukku josta hevonen saa pään. Satuloimaan periaatteessa mahtuu vaikka olisi kaksi hevosta jos ekan puomi on matala ja voit satuloida sen ”yli”. Omassa autossa on vain metalliputki noin metrissä niin siinä saisi satulan kyllä selkään. Jossain autoissa on isompi levy. Väliseinät usein myös isompi mutta sen saa sitten auki kun eka heppa pois kyydistä, niin saa hyvin satuloitua jos hevonen vaan malttaa seisoa. Jos haluat nähdä millaisia autoja on, kannattaa selata esim allomeeran tarjontaa tai ihan umeslap.se. Ruotsin tarjontaa löydät googlettamalla hästlastbil, siellä on minusta enemmän stuterimallisia tarjolla joista itse tykännyt enemmän kuin avoimesta tilasta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.