Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrittäjien ja somettajien suomenkielen osaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.25 18:15:16

Eikö koulussa opeteta enää äidinkieltä, vai eikö kukaan enää oikolue tekstejään? Ihan hirveää lukea "vaikuttajien" ja yrittäjien mainoksia ja tekstejä, kun ne on täynnä virheitä.

Enkä nyt tarkoita yksittäisiä kirjoitusvirheitä, niitä sattuu satunnaisesti itse kullekin. Mutta kun perus taidot ovat hukassa; yhdyssanat kirjoitettu poikkeuksetta erikseen, sanoja kirjoitetaan trendikkäästi väärin (enääN, niiMpä, mayday) ja käytetään markkinoinnissa typeriä puhekielen ilmaisuja kuten esimerkiksi jokin asia on "ihan tosi" jotain. Vaikka "Ihan tosi ihana uutuusväri". Se on joko ihan, tai tosi, ei molemmat. Ihan kiva, tai tosi ihana. Ei ihan tosi kiva ja ihana.

Somessahan saa onneksi itse päättää ketä seuraa mutta mainoksilta ei voi välttyä ja valitettavasti jää kyllä kokonaan selailematta verkkokaupat, joissa myydään vaikkapa
-nahka riimuja
-ratsastus housuja
-marginaaleja
-talli tuotteita
-tarjoukset voimassa enään tänään

Tai ratsastuskoulu mainostaa, kuinka heille voi ostaa kymppi kortteja ja saa myös tulla tekemään aamu tallia.

Mihin oikeinkirjoitustaito on katoamassa?

Re: Yrittäjien ja somettajien suomenkielen osaaminen

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.2.25 18:21:22

Perus____taidot ja kymmenkunta pilkkuvirhettä. Ei sinulla ole varaa valittaa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   12.2.25 18:21:31

Seuraa täällä hetki, niin huomaat että päivämääriä ei osata enää kirjoittaa (kirjoitetaan 12.2) ja sama virhe kun pistetään nimikirjaimet (V.S). EnääN, puolLustaa, kuulLostaa jne. Tosi paljon virheitä vilisee teksteissä nykyään. Ja kirjoitetaan sellaisia yhdyssanavirheitä, että koko lauseen merkitys muuttuu. Kun ja kuin ei osata käyttää, eikä vaan/vain. Ja nykyään yleisin virhe on KOKOAJAN :D Tekee joka kerta mieli kysyä, että kuka se kokoaja on? Muitakin sanoja kirjoitetaan yhteen, mutta ne yhdyssanat on erikseen.

Päivämäärä:   12.2.25 18:24:43

Kuten aloituksessa sanoin, yksittäisiä virheitä sattuu kaikille, eikä keskustelupalstalla ole tarkoituskaan kirjoittaa mitenkään täydellisesti tai kirjakielellä. Mutta jos sitä kirjoittamista tekee ammatikseen, markkinointia varten ja mainostaakseen omaa toimintaa tai yritystään, niin eikö siihen kuuluisi hieman vaivaa nähdä?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.2.25 18:39:14

Joo, minua ainakin häiritsee yhdyssana- ja muut kielioppivirheet teksteissä vaikka kuinka olisi vapaamuotoista somemainontaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.2.25 18:43:10

Jo otsikossa on yhdyssanavirhe (suomen kielen, ei suomenkielen). Aloitusviestiä lukiessa jo ensimmäisellä rivillä on tavallinen kongruenssivirhe ja heti seuraavalla rivillä taas yhdyssanavirhe. Sitä pidemmälle en lukenut.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.2.25 18:48:35

Yksittäisiä virheitä sattuu, mutta aloituksessa kyse ei ole yksittäisistä virheistä. Siellä toistuu systemaattisesti samat pilkkuvirheet ja yhdyssanavirheitäkin on ainakin kaksi.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   12.2.25 18:56:30

Kun ei näistä kukaan ole mainosalan ammattilainen niin lopputulos on nähdyn kaltaista. Ja rahaa ei ole myöskään ostaa niitä palveluja.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   12.2.25 19:02:08

Mä taas olen ilahtunut muutamankin somettajan kielen rikkaudesta ja taidoista kirjoittaa!

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   12.2.25 19:10:36

Mummonlliha pullat
Ei, kun siinä pitää olla väli.
Ai siis mummon välilihapullat?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.2.25 19:10:39

Kuten aloittajankin useista kielivirheistä voimme päätellä, koulussa ei tosiaan taideta enää opettaa äidinkieltä. Eivätkä ne yrittäjät ja somettajat ole sen suhteen aloittajaa kummempia, sillä aika harvalla heistä on takanaan minkäänlaisia suomen kielen opintoja peruskoulun ja toisen asteen jälkeen. On toki ihan kohtalaisen ironista arvostella muiden kieli- ja kirjoitustaitoa, kun ei itselläkään ihan nappiin mene.

Päivämäärä:   12.2.25 19:14:21

Sieltä se taas tuli, "ihan kohtalaisen ironista" :D Oliko se nyt siis ihan ironista vai kohtalaisen ironista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.25 19:27:01

Päivämäärä12.2.25 19:02:08

Mä taas olen ilahtunut muutamankin somettajan kielen rikkaudesta ja taidoista kirjoittaa!

Kuten?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.25 19:27:23

Hyvä kysymys! Antaa tosi epäammattimaisen vaikutelman, ja itselle on este ostolle tai yhteydenotolle.

Netissä on oikolukuohjelmia kuten Oikofox jos itsellä peruskoulu käymättä.

Päivämäärä:   12.2.25 19:34:00

Tämä!
Käynyt kouluni ruotsinkielellä ja vasta miehen kautta päässyt sisälle suomen kielioppiin. Mies siis kielioppinatsi ja korjaa virheet välittömästi.
Tajunnut, et eihän sometyypitkään osaa suomea vaikka koulunsa käyneet suomeksi.

Lähettäjä: Zxc 
Päivämäärä:   12.2.25 19:50:29

^ Mies voisi kertoa, että kokonaisissa lauseissa on verbi ja subjekti.

Olen käynyt kouluni… mieheni (jos kyseessä ei satunnainen mies vaan ehkä kumppanisi)… Mies (mieheni) siis on… Olen tajunnut… vaikka he ovat(kin).

Lähettäjä: Mun 
Päivämäärä:   12.2.25 20:14:57

Osa tarttuu tässä nyt satunnaisten foorumikirjoittelijoiden kirjoitusvirheisiin, kun puhe oli yrittäjien ja somettajien kirjoitustaidoista. On hieman eri asia kirjoittaa puhekielisesti keskustelupalstalle kuin saada ainakin osa elannostaan kirjoittamalla ja kirjoittaa silti miten sattuu.

Lähettäjä: Tytts 
Päivämäärä:   12.2.25 20:40:29

90%lle hevosalan ammattilaisista hevoset on se työ ja kaikki mikä liittyy someen on aikaa vievää pakollista täytettä jota valtaosa koittaa vältellä.

Jossain menee pieleen jos kuvitellaan somen olevan hevosalalla ammatti tai työ. Hevoset on se työ. Viestintä ei ole oleellisin osa koulutusta vaikka kotona netissä harrastelijat varmasti näin olettavat.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   12.2.25 21:17:40

En laita heitä kenenkään ruodittavaksi täällä. Varmasti heidät löydät jos hevossomeja seurailet :)

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   12.2.25 21:25:46

Kamalia tekstejä on myös lööpeissä, missä tavutuskin vedetään keskeltä sanaa siten, että sana saa ihan muun merkityksen. Enää ei tiedetä kirjoitetaanko koi-
ra
vai koir-
a

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.