Lähettäjä: apa
Päivämäärä: 12.2.25 01:26:22
Putosin vuosi sitten hevoseni selästä, ja yksi raajoistani vammautui pysyvästi. Jo pelkästään tuollainen äkkiarvaamaton ratsastusonnettomuus ja paha loukkaantuminen ovat tuntuneet henkisesti raskailta käsitellä, mutta niiden lisäksi olen kuullut kanssaharrastajilta kaikenlaisia kommentteja ja syyttelyä.
Esimerkiksi jotkut ovat kokeneet tarpeelliseksi kertoa, etteivät he olisi vastaavanlaisessa tilanteessa pudonneet hevosen selästä tai että mitä minä tein ratsastuksellisesti väärin, kun tähän tilanteeseen päädyttiin. Ja hassuahan tässä on se, että nämä henkilöt eivät edes olleet tapaturman sattuessa paikalla.
Hevoseni on tosi herkkä ja hetkittäin jopa haastava käsitellä. Toipumisaikani kesti useita kuukausia, ja välillä oli hankaluuksia selvitä hevosen hoidosta, kun yksi raaja oli kokonaan poissa pelistä. Varsinkin liikutuspuolen järjestäminen oli vaikeaa, koska onnettomuuden jälkeen kukaan ei enää vapaaehtoisesti halunnut ratsastaa hevosellani, ja jopa jotkut ratsuttajatkin kieltäytyivät. Siitäkin tuli ulkopuoliselta taholta kommenttia ja kauhistelua, kun hevonen ei joka päivä liikkunut hikeen asti, ja kovasti yritettiin saada minutkin palaamaan selkään luutumattoman murtumani kanssa.
Mutta varmasti ratsastusonnettomuuden jälkeen kaikkein raskainta on ollut sen jälkeen, kun toivuin nykyiseen kuntooni. Henkiset kolhut ovat jopa fyysisiä pahempia. Olen palannut takaisin satulaan, mutta ratsastaminen ei enää tunnu samalta. Jäätävä kuolemanpelko ja paniikki saattavat ratsastaessa iskeä ihan yhtäkkiä, ja lisäksi fyysinen vamma on este rankemmalle treenille. Ja siihen kylkeen vielä tallilaisten ihmettelyä ratsastuksistani, kun eihän minussa ulkoapäin näy mitään vikaa. Olen vakavasti harkinnut hevosesta luopumista, mutta auta armias, kun joidenkin tallilaisten mielestä se on niin väärin.
Halusin tulla purkamaan ajatuksiani, koska tilanne hevosen kanssa on ollut hyvin kuormittava. Muiden ihmisten kommentit eivät ole vaikuttaneet omaan toimintaani tallilla, mutta kyllä ne ovat välillä tuntuneet todella pahalta. Kun itse on pahasti loukkaantunut ja yrittää vain saada asiat hoidettua sekä hevosen että itsensä kannalta parhaimmalla tavalla, niin kaikista pahimmalta tuntuvat hevosen hoitoon liittyvät syyllistävät kommentit. Ja näitä kommentteja laukovat ihmiset eivät kuitenkaan itse tarjoa apua tai ehdota parempia ratkaisuja.
|