Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoskateus

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   9.2.25 15:43:47

Pakko avautua aiheesta, jos löytyisi kohtalotovereita... Kuinka usein huomaatte että teille ollaan hevosenomistajuudesta oltu kateellisia?

Tiedän, että hevosen omistaminen on etuoikeus, ei mitenkään välttämätöntä elämiselle. Mutta... Omaan elämään ei mitään muuta mahtunutkaan, kuin se hevonen ja tallityöt. En käynyt etelänlomilla, shoppaillut huvin vuoksi, käynyt säännöllisesti ulkona syömässä... Sitten ihmiset jotka vakituisesti ja usein tekevät edellä mainittuja asioita, alkaa naama kääntyä kurttuun jos kerroin että kävin pikkukisoissa ja meni hyvin.

Enpä sitten enää puhunut niillekään harvoille omista ilonaiheistani, iloitsin vain heidän lomamatkoistaan. Elämähän on valintoja. Muita?

Re: Hevoskateus

Lähettäjä: öivbgib 
Päivämäärä:   9.2.25 17:18:23

No ei ole kyllä tuttua koska mun tallikaverit ja tutut on itse niin älyttömän rikkaita että niillä on kaikilla 1-4 hevosta, ja tosi hienoja ja kalliita hevosia. Mutta ehkä joku niistä on joskus ollut kateellinen mulla, kun mun vain 18.000 maksanut hevonen on aina ollut terve. Siis 16-vuotias joka on ollut mulla 8 vuotta, ikinä ei mitään vaikka käydään vuositsekit ja hampaat katsotaan jne. Se vaan on semmoinen, hyvät geenit vissiin, ei mun ansio.
Nää kun hoitaa näitä 100.000 hevosiaan, 3000e hammashoitohin, jalkaongelmia joiden takia hevonen kävelee 6kk jne.
Ehkä joku on pikkiriikkisen kateellinen terveestä hevosesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 20:34:25

Ei ole tuttua. Ootko ihan varma, että ovat kateellisia? Voiko olla jopa niin että projisoit omia tunteita muihin

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   9.2.25 20:46:30

^^Ok, mielestäni on normaalia sellaiset hetkelliset harmitukset ja kateuden pistokset. Toistuva ja jatkuva taas haittaa koko kaverisuhdetta.

^En ainakaan mielestäni projisoi, voin tietysti olla väärässäkin. Itseään on aina vaikein arvioida.

Lähettäjä: Mimo 
Päivämäärä:   9.2.25 20:47:19

Tässä varmaan tarkoitettiin kateutta muilta kuin hevosenomistajilta.

En ehkä kateutta oo kohdannut, mutta ihmettelyä kyllä. Ja aina ollaan kauhuissaan että eikö se ole hirveän kallista. No sekinhän riippuu, voi olla peruskulut 200 tai 2000 kuussa riippuen mihin on valmis. On se 200 tietysti kuntosalikorttiin nähden kallis.

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   10.2.25 09:16:00

Jos mulla ei olisi hevosta niin olisin kateellinen ihmiselle jolla olisi se hevonen mikä mulla nyt on ;)

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   10.2.25 10:27:51

Omassa työyhteisössä olen huomannut, että muut kuin hevosharrastajat suhtautuu nuivasti lähinnä niihin hevosharrastajiin, jotka ei tiedä muita puheenaiheita kuin oma hevonen ja hevosharrastus.

Meillä on iso työyhteisö, jossa on paljon eri alan asiantuntijoita - kaikki suunnilleen samassa palkkaluokassa. Mediaanipalkka varmaan n. 4000€/kk tienoilla. Paljon erilaisia harrastuksia - metsästystä, purjehdusta, matkustelua, miekkailua, ratsastusta, koiralajeja, urheilua. Paljon eri elämäntilanteita - vastavalmistuneita, sinkkuja, perheellisiä, eronneita, eläkeikän kynnyksellä olevia. Luonnollisesti myös puheenaiheita on paljon ja ihan jokainen puhuu joskus omasta harrastuksestaan ja muut jaksavat olla siitä kiinnostuneita.

Mutta sitten on yksi hevosharrastaja, joka ei osaa keskustella mistään muusta kuin hänen omista hevosistaan ja hänen hevosharrastuksestaan. Ihan sama, onko puheenaiheena ollut sää, vuodenajat, alueelle auenneet uudet kaupat tai ravintolat, jonkun muun hankkima uusi lemmikki tai auto, ulkomaanmatka, päivän lehdessä ollut uutinen, hauska sattumus - tämä henkilö kääntää keskustelun AINA hänen hevosiinsa. Hän myös inhimillistää hevosiaan paljon, puhuu niistä lässyttämällä... Ja aivan varmasti jaksaa kertoa, kuinka kallista hevosharrastus on ja kuinka vaikeaa se on kotitallilla eri vuodenaikoina.

Olen huomannut, että hänen juttujaan ei jaksa kuunnella enää kukaan, ei edes ne muut hevosharrastajat. Muiden hevosharrastajien kisajutut ja kuulumiset kyllä kuunnellaan mielellään, niitä kommentoidaan, ja heidän harrastuksistaan myös kysellään, mutta tämä yksi on juuri sellainen että hänen maailmaansa ei mahdu muuta kuin hevosjutut, hän ei osaa keskustella mistään muusta kuin hevosjutuista. Hän on ollut työyhteisössä nyt reilun vuoden, ja ihmiset on yksinkertaisesti kyllästyneet siihen hänen hevosista jauhamiseen.

Se ei ole kateutta, vaan se on ihan sitä että kukaan ei jaksa olla loputtomiin kiinnostunut hevosmonologista tai puhua aina pelkästään hevosista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 10:29:39

En ole huomannut. Käyn kyllä myös matkoilla, shoppailemassa ja ulkona syömässä.

Lähettäjä: Åpo 
Päivämäärä:   10.2.25 10:39:01

Silloin, kun muilla ikäisilläni oli pienet lapset, kaaos kotona, eikä koskaan omaa aikaa, niin kateellisuus sitä kohtaan että joku pystyy käyttämään niin valtavasti aikaa omaan harrastukseensa oli aika suuri. Nyt, kun heidän lapsensa ovat jo pesästä lähteneitä ja heilläkin on aikaa vaikka golfata päivät pitkät, niin suhtautuminen harrastukseeni on muuttunut taas positiiviseksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.